Auteur Topic: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor  (gelezen 12498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Gepost op: 17 april 2021, 18:22:50 »
Na het (om)bouwen van TT materieel voor 1:87 meterspoor, kwam het idee om een groter (om)bouw project te doen: een zogenaamde Garratt locomotief. Zoiets als dit.




Dit type locomotieven was vooral populair in Afrika en het Verre Oosten. Immers: wat doe je als het vervoer toeneemt en het niet haalbaar is om het uitgestrekte smalspoor (Kaapspoor of Meterspoor) netwerk geschikt te maken voor bredere treinen en hogere asdruk? Dan ga je de lengte in!
Met stoomlocs kom je snel aan de limiet hoeveel drijfwielen je kunt koppelen, dus dan worden dat meerdere drijfwerken die kunnen draaien t.o.v. elkaar. En natuurlijk een grote ketel om genoeg stoom te produceren, maar dan heb je ook een flink vuurtje nodig.
Garratt kwam op het idee de drijfwerken ver uit elkaar te plaatsen, zodat de grote vuurkist tot laag boven de rails kon komen. De voorraden kolen en water komen dan boven de drijfwerken om voldoende druk en adhesie te geven.
Dit ontwerp is met name gebouwd door de Firma Beyer-Peacock, al waren er ook andere fabrikanten. Voor wie de Engelse taal machtig is, is hier een aardige site met geschiedenis, foto's en lijstjes wat er zoal gebouwd is: http://www.beyergarrattlocos.co.uk/source.html

Goed, wat wordt het project. Op bovengenoemde site heb ik gezocht naar een Garratt locomotief ontwerp voor Meterspoor en daarbij TT drijfwerken gevonden die op schaal zouden passen. Ik kwam uit op de "Burma A class" of  "Burma B class" en de drijfwerken van een BTTB BR56.



^ Een tekening met maatvoering van de "Burma B class"



^ De basis-ingrediënten: 2x TT BR56, 2x motor van een railbus.

Het wordt nog even puzzelen hoe ik deze loc ga bouwen. Maar het ontmantelde drijfwerk van de 1:120 BR56 lijkt alvast aardig overeen te komen met het drijfwerk van de 1:87 meterspoor Garratt.




Tot zover voor nu ...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2021, 19:59:35 »
Oei ... groots project Rob maar wel een gigantisch mooie. Ik blijf je vol bewondering volgen met dit kunststukje. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2021, 21:09:26 »
Bedankt, Pierre.
Dit is zo'n project waarvan ik nog niet kan overzien hoe het gaat lopen. Gewoon maar beginnen en dan stap voor stap  :-\
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2021, 21:14:40 »
Bedankt, Pierre.
Dit is zo'n project waarvan ik nog niet kan overzien hoe het gaat lopen...
Het loopt zoals het loopt en we gaan het ontdekken.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2021, 12:14:27 »
Knap project, ik blijf dit zeker volgen.
Ik ben wel benieuwd hoe je alles goed rijdende gaat krijgen.
Versta me niet verkeerd ik twijfel zeker niet aan je kunde hoor.  ;)
Groeten Ludwig

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2021, 16:02:55 »
Dank heren,

Ik ben wel benieuwd hoe je alles goed rijdende gaat krijgen.
Ik ook :)

Er zijn in mijn hoofd en grofweg uitmetend wel wat opties gepasseerd. Een centrale motor met cardanassen naar de drijfwerken, één aangedreven drijfwerk of 2 aangedreven drijfwerken met elk een motor.
Ik zit nu op dat laatste spoor. Ben er op uitgekomen dat er een tussentandwiel moet komen tussen motor as en wormwiel naar de wielen. En nu begonnen met tandwielen zoeken en as-diameters aanpassen om dat eens te proberen.
Voordeel is wel: als ik het voor één drijfwerk weet, weet ik het ook voor de andere :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2021, 18:25:49 »
Boh, dat is een redelijke joekel! Leuk uitdagend projectje  ;D Succes ermee
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2021, 12:11:34 »
Lijkt me práchtig om te maken Rob! Je neemt wel een enorme klus aan denk ik. Maar gezien al je andere posts twijfel ik er niet aan dat je ook dát weer tot een goed einde gaat brengen. Ik zal het zeker volgen hoor !
Holderdebolderopzolder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2021, 17:41:31 »
Jack, Albert,

Bedankt voor het vertrouwen in dit project  :D

Zo langzamerhand is er, tussen druk thuiswerk door, doorgedacht en ook wat doorgewerkt aan dit project. Vandaag had ik een dagje vrij en is een mijlpaal bereikt: het eerste drijfwerk is van een aandrijving voorzien. Een groot deel (ik denk 80%) is uitdenken, plan verwerpen, nieuw idee, enzovoorts. Dus dat neemt ook de nodige tijd...

Ik heb geen uitgebreide werkplaats of hobby gereedschap; het meeste wordt gedaan met 'gewoon' gereedschap dat ik met beleid gebruik op de fijntechniek... Een verslag van de motor inbouw.

De as van de gebruikte motor is te lang en te dun. Inkorten gaat met de haakse slijper. Een bus om de doorsnede van de as groter te maken, fabriceer ik uit een stukje messingpijp van 2mm buitendiameter. De binnendiameter van de buis maak ik groter met een boortje in de bankschroef, waarop ik de messingpijp met de hand draai.




Dat gaat niet snel en kost wat kracht in de vingers, maar het gaat wel heel gecontroleerd. Deze bus wordt voorzichtig (met een hamer) over de motor-as getikt.




Dan laat ik de motor draaien, en maak ik de as met een vijltje net weer ietsjes dunner, zodat het rondsel er klem overheen past, zonder te breken.




Dan de tandwieloverbrenging. Oorspronkelijk zat er een tandwiel op een lange as schuin naar beneden. Na het nodige puzzelen wil ik dat tandwiel gebruiken als los 'tussentandwiel', zodat de nieuwe motor vooraan en horizontaal kan worden gemonteerd. Een extra lager is dan nodig: een stukje messingpijp van 3 mm. Dan moet de as van het tandwiel iets dunner: in de boor en de vijl en schuurpapier er op.




Daarna wordt de as ingekort en is er een houder nodig voor de motor en het lager van het tandwiel. Dat maak ik uit een stukje styreen, waarin 2 gaten op de juiste afstand worden geboord. De methode: probeer en leer ('trial and error'). Uiteindelijk is zijn er 2 gaten met de juiste afstand (die op rechts).




Dan de motorsteun zelf: die maak ik uit een plakje lood. Dat is makkelijk te bewerken en legt het broodnodige gewicht in de schaal. En dan zijn alle onderdelen van de aandrijving er wel zo'n beetje....


^ motor met rondsel, motor/tandwielhouder, drijfwerk onderstel, motorsteun en stukje karton (om de motorsteun op het onderstel te lijmen).


De  loden motorsteun lijm ik op het onderstel met gewone hobbylijm van de Action. Nu lijmt metaal-op-metaal niet zo goed, maar karton-op-metaal wél. Dus met een stukje karton tussen onderstel en motorsteun zit dat met deze lijm goed vast (maar is eventueel ook nog los te krijgen). Ook de rest komt op de plek.




Alles laten drogen, en dan een voorzichtige proefrit voordat alles definitief vast zit.




Dat gaat niet zo goed: het blijkt dat het drijfwerk steeds  vast loopt. Wielen niet goed gekwartierd, wormwiel van de aandrijving naar de wielen is te los, achterste assen te veel speling... (voor je dat allemaal hebt uitgevogeld en opgelost, ben je zo maar weer een paar uurtjes verder :) ).

Nu alles even goed laten drogen, en kijken hoe een en ander zich dan houdt.
Het volgende drijfwerk / aandrijving wordt hetzelfde (althans, dat is de bedoeling). Maar dat moet dan eerst nog ontmanteld worden...




Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2021, 17:59:01 »
Je bent een kunstenaar Rob  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2021, 21:32:04 »
Bedankt Pierre.
(je bent zelf ook aardig bezig met N-locjes uitdeuken, zag ik).

Even een kleine update, grote mijlpaal: ook het tweede drijfwerk is van een motor voorzien.
Met een voorlopig plankje tussen de drijfwerken kan even worden proefgereden en worden de verhoudingen al enigszins herkenbaar.



De FINA ketel is over van een TT wagon die ik heb gekannibaliseerd voor de draaistellen van de tender van de Px48s . De ketel heeft de juiste diameter en gaat op deze loc dienst doen.

Nu bedenken hoe ik het frame ga maken en de drijfwerken ga monteren. Waarschijnlijk wordt dat een mix van messing en styreen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2021, 07:51:00 »
Mooi project.  ;D

Gr. Bert.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2021, 18:24:56 »
Dank, Bert.

Vandaag eens lekker met messing aan de slag gegaan. Ik hat wat strips van 25mm breed en 0,4mm dik op voorraad.
Eigenlijk was ik een beetje vergeten hoe fijn je met messing kunt werken. Nu komt dat deels omdat ik voorheen messing moest knippen of zagen. Het eerste gaat snel, maar vervormt de messingplaat, het 2e was nogal een klusje. Maar met de haakse slijper gaat het snel en zonder te vervormen :)

Allereest een draaipunt gemaakt. Bij mijn Rivarossi Mallet en Meyer stomers zijn de draaibare drijfwerken van onderaf met een bout en een veertje gemonteerd. Bij een TT loc zag ik een pen naar boven met een splitpennetje er door als draaipunt. Ik ga beide combineren.

Bovenop het drijfwerk komt een plaatje met een 3mm buis er op (de 'pen') Om die buis stevig te monteren sla ik met een spijkertje een gat in de bevestigingsplaat. Daar komt dan een messing spijkertje doorheen, dat gesoldeerd  kan worden.






Het spijkertje wordt van onderaf vast gesoldeerd, het buisje valt over het spijkertje en wordt ook gesoldeerd. In het buisje is een gaatje geboord voor een pen (ik heb geen splitpen in huis), die het pennenveertje op de plek moet houden.


^ nu 'doet' het veertje nog niets, het drukt straks de bovenbouw op het draaistel/drijfwerk


Dan het frame. met een paar spijkertjes op een plaatje MDF en een lijmtang worden 2 plaatjes in dezelfde positie op elkaar gehouden, zodat ik in één keer 2 dezelfde frame zijkanten kan maken.
Met het slijpen ga ik ook deels door het MDF. Dat geeft wat meer controle (maar het stinkt wel naar verbrand MDF  :o)




Dan gelijktijdig na-bewerken met een vijl.




Ook de draaipunten zijn gemaakt. Met een paar spijkertjes op een vlak stukje MDF als sjabloon wordt dan het frame gesoldeerd.








En dan even passen hoe het drijfwerk/draaistel past.






De lange pen aan de voorkant verdwijnt straks in de ketel. Het draaipunt voor het achterste draaistel maak ik wat lager: het komt in het machinistenhuis. Maar dat wordt later vanavond. Eerst nog even boodschappen doen en eten...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2021, 20:24:45 »
rob laatje ook de spanning van de rail via een draadje naar de andere loc gaan (achter ) voor een nog strings vrijere loop over wissels enz
mooi project
gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2021, 22:16:57 »
Dank je, Henk

laat je ook de spanning van de rail via een draadje naar de andere loc gaan (achter ) voor een nog strings vrijere loop over wissels enz
Zeker, ook omdat als één motor/draaistel stil staat, de ander niet of nauwelijks door rijdt..
En verder wil ik nog stroom in het middendeel van de loc hebben,  waar ik een geluidsmodule in ga bouwen.

Als de mechanica rond is, ga ik de basis leggen voor de elektriek. Alles is nu provisorisch aangelegd, alleen om te testen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2021, 16:43:58 »
Vandaag weer even verder...

De draaipunten zijn definitief op de drijfwerken/draaistellen gemonteerd.
Daarna is op elk drijfwerk de stroomvoorziening naar de motor definitief gemaakt.


^ Er steken nog 2 blanke draden voor de motor uit. Die zijn voor de later te installeren LED verlichting

Vervolgens het geheel gemonteerd (met tijdelijke verbindingsdraden tussen de beide motoren).




Dan testrijden. Op het rechte spoor bleek dat nog een flink gewicht op het frame nodig is om de bijde drijfwerken goed en regelmatig te laten lopen.
Dan de uitdaging: een 267mm straal boog en tegenboog.




Daar liep het voorste drijfwerk vast. Wat blijkt: het draaistel veertje zit te strak, door deze er even af te halen, liep de loc wel goed door de beide bogen.

Dus één winding van het veertje afgehaald (ingekort). Nu loopt de loc-in-wording prima.




Dan is het geheel rij-technisch in orde. Nu maar eens de op- en ombouw gaan maken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2021, 21:01:00 »
Heel knap Rob. Een prachtig stukje soldeerwerk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2021, 14:33:10 »
Ziet er inderdaad heel degelijk uit.
We blijven met aandacht volgen.  ;)
Groeten Ludwig

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2021, 20:18:46 »
Pierre, Ludwig: bedankt.

Gelukkig is mijn lokale (algemene) hobbywinkel weer open. Daar een 2,5 x 1 mm U profiel gehaald en aan de zijkanten van het frame gesoldeerd. Ook zijn de eerste loodplakken boven de draaipunten gemaakt.

Vandaag zo'n beetje de hele dag bezig geweest met het maken van de vuurkist. Deze hangt in het frame en steekt tot vlak boven de rails. Een fotoverslag...


^ Het frame met u profielen langs de zijkanten en loodplakken boven de draaipunten. De vloer van de vuurkist is al gezaagd en gevouwen



^ De vloer met zijkanten



^ Eerst één kant losjes gesoldeerd, zodat de zijwand goed kan worden uitgericht voor deze rondom word vastgezet

Na het solderen van ook nog de voorkant is de vuurkist klaar. Aan de voorkant zit een inham. Dit duidt de tunnel in de vuurkist aan, waar de stoomleidingen naar en van het achterste drijfwerk doorheen lopen.





^ Door de gaten onderin de vuurkist kan he geluid van een speakertje straks naar buiten



^ Frame, vuurkist en omhulling. Klaar om te worden gemonteerd


Bij lassen wordt wel 'puntlassen' gebruikt om metalen platen aan elkaar te bevestigen. Dan worden gaatjes geboord in één van de platen, en deze gaten worden gelast. Ik dacht: dat kan misschien ook met soldeer: "puntsolderen".


^ Puntsolderen van de vuurkist aan het frame


Met deze ondertussen flinke brokken metaal, kom ik aan het eind van de capaciteit van mijn soldeerbout. De soldeerpunten hielden niet meteen, maar wel nadat ik op het frame ook wat soldeer had gedaan, en zo'n soldeer punt flink lang bleef verhitten. De omhulling van de vuurkist solderen lukt niet meer: die gaat vast met superglue.




En dan het frame met vuurkist op het drijfwerk.




Bij het origineel was de achterkant van de vuurkist vast recht. Bij mij is deze hol, zodat het frame van het drijfwerk er langs kan draaien.




Zo... Flink klusje, maar wel tevreden met het resultaat. Misschien dat ik vanavond nog iets met die stoomleidingen ga doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2021, 10:33:26 »
Mooi stukje huisvlijt en het bouwen met messing gaat je vooralsnog prima af! Dat smaakt naar meer....
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #20 Gepost op: 8 mei 2021, 11:47:34 »
Bedankt, Jack.

Ja, dat messing vindt ik best lekker werken.
Dus de bovenkant van de vuurkist wordt uit 3 delen messing gesoldeerd. Met wat spijkers als mal wordt de boel bij het solderen op de plek gehouden.



Dan komen er nog 2 'vleugels' aan, waarmee de vuurkist in het frame kan klemmen.






De ketel wordt wel van plastic. Aan de kant van de vuurkist komt een rolletje lood.




Gewicht en gewichtsverdeling is belangrijk voor goede rij-eigenschappen.
Uit de testritten is gebleken dat een frame met 100 gram gewicht nodig was voor soepel rijden. Theoretisch kom ik op 150 gram. Dit is de theorie:
Elk draaistel weegt nu 75 gram, met het zwaartepunt tussen de 2 voorste drijf-assen. Het draaipunt zit tussen de 2 achterste drijf-assen, dus voor een evenwichtige gewichtsverdeling zou op het draaipunt ook 75 gram moeten rusten. Dan moet het frame dus 2x dat gewicht zijn, met het zwaartepunt in het midden.

Kortom: minimaal gewicht van het frame is 100 gram, streefgewicht is 150 gram. Ik zit ondertussen op 110 gram.




Tot zover weer even...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2021, 22:19:53 »
Zo af en toe een paar uurtjes aan de loc gewerkt. Een update.

De voorkant van de ketel krijgt een rookkastdeur. Daarvoor vijl ik de kopse kant van de TT ketelwagon bij. Als sjabloon dient een cent die tijdelijk wordt vastgelijmd.




^ Originele ketelwand, bijgevijlde ketelwand, "sjabloonmuntje"


Dan hutje bouwen achterop de loc.






En alvast een beginnetje van de watertank aan de voorkant. Deze valt over de motor heen..




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2021, 09:39:09 »
Ik zeg ... goed bezig Rob! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2021, 18:12:17 »
Mooi mooi.

Gr. Bert.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
« Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2021, 21:12:30 »
Bedankt, Pierre en Bert.

Weer wat voortgang...

De voorste watertank is dichtgemaakt en de dragers op het onderstel zijn gefabriceerd. Ook is de plaat voor de koppeling gemaakt.




De voorkant van de tank heb ik bewust uit styreen gemaakt. Ik denk dat daarmee de LED verlichting wat makkelijker te monteren is.
Daarna de achterste watertank met kolenbunker. Hier was de tekening niet heel duidelijk en ik had geen goede foto van de achterkant GB klasse. Maar met hulp van foto's van de iets kleinere GA en grotere GC kwam ik tot deze vorm...




En ik deze wordt gedragen op dezelfde manier als het bij voorste drijfwerk,


^ De achterste kolenbunker/watertank moet nog aan de kopse kanten worden dichtgemaakt.


Dit alles levert al een aardig totaalbeeld op van deze loc.




Nu is schoonheid een kwestie van smaak, maar 'elegant' kan ik het ontwerp van deze loc niet noemen. Al spreekt de kloeke en functionele uitstraling me wel erg aan  :-X

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...