Auteur Topic: H0m op basis van TT  (gelezen 28309 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
H0m op basis van TT
« Gepost op: 10 september 2020, 19:31:30 »
Afgelopen zomer was ik weer in de Harz en raakte ik wederom enthousiast van het meterspoor gebeuren van de Harzer Schmalspurbahnen (HSB). Een mooie spoorbreedte: breed genoeg voor stoere locs en smal genoeg om mooi de berg op en af te kronkelen.
Meterspoor spul in schaal H0 (H0m, spoorbreedte 12mm) is echter een stuk prijziger dan H0 normaalspoor. Dat zal te maken hebben met kleinere oplages en dat mensen meer over hebben voor iets dat minder 'main stream' is. Maar wat de reden ook is, ik wil eens kijken of we iets op een budget kunnen doen.

Op dit Forum zijn prachtige voorbeelden te zien van ombouw naar smalspoor, zoals 0e, 0m en H0e. Dat gaf mij de inspiratie om te kijken of er iets te doen is met ombouwen naar H0m op basis van TT. Ik heb niets van TT, dus eens rondgeneusd op Ebay voor een mooi TT/H0m startpakket. Dat kwam vandaag binnen.




Op TT schaal: 2 locjes, 5 wagons, 1 wagon onderstel en nog wat losse delen. De locjes waren defect (vandaar een koopje). Bij het dieseltje was het een kwestie van een draadje solderen. Het stoomlocje kreeg wel stroom, maar zat vast. De aandrijving voorzichtig weer gangbaar gemaakt, en dit locje loopt nu ook.

Het eerste project: een H0m dieseltje. Ik heb nog een kap van een Fleischmann O&K loc. Eens kijken of we daar wat mee kunnen...




Wordt vervolgd....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2020, 20:13:14 »
Interessant project.
TT (1:120) is inderdaad niet zo’n heel erg courante schaal, maar daardoor misschien wel des te uitdagender. Betekent wel dat je van je nieuwe aanwinsten eigenlijk alleen de onderstellen kunt gebruiken. Volgens mij kun je proberen om H0-wagons voorzien van TT-onderstellen en kijken of dat een beetje staat.
Gaat leuk worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2020, 21:05:49 »
Bedankt, Wim.

Volgens mij kun je proberen om H0-wagons voorzien van TT-onderstellen en kijken of dat een beetje staat.
Dat is wel het idee. Wagons moeten dan misschien ook net iets smaller worden. Maar we gaan het zien ter zijner tijd. Eerst maar eens een loc maken.

Ondertussen is de zaag in het Fleischmann kapje gezet.




Als inspiratie dient bijvoorbeeld dit locje van de metersporige Brohtalbahn, ook bekend als "Vulkan Express"


^zie ook dit bericht: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3191.msg53735#msg53735

Even voor het beeld de gezaagde kap over het onderstel gezet.





Dat ziet er niet heel verkeerd uit. De cabine moet nog iets naar achter, en liefst ook wat lager. Dan moet de neus dus ook langer worden. Eens kijken of ik die op een of andere manier ga verzagen of dat ik er een heel nieuwe neus op zet.

Maar goed. De kop is er af.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2020, 21:41:38 »
Ik denk dat het zat kan. Materieel op smalspoor is naar verhouding altijd breder dan bij normaalspoor. En de buffers en de trapjes haal je eraf?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2020, 22:09:56 »

Materieel op smalspoor is naar verhouding altijd breder dan bij normaalspoor.
Klopt. En gelukkig is daar een modelspoor NEM norm voor een beetje houvast: profiel vrije ruimte voor H0m is 38mm breed en 48 mm hoog. Haal daar links en rechts een millimetertje van af dan zit je op 36mm breedte voor het materieel. Dat is de breedte van deze cabine.

Citaat van: Wim Corduwener lnk=topic=3877.msg62728#msg62728 date=1599766898
En de buffers en de trapjes haal je eraf?
Yep, dat TT locje moet nog verder gestript worden.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2020, 22:34:58 »
En gelukkig is daar een modelspoor NEM norm voor een beetje houvast...
Bestaat er ook al een normering voor smal- of veldspoor? Persoonlijk hou ik me daar eigenlijk niet zo mee bezig. Als de buffers en de koppelingen op dezelfde hoogte zitten, de trapjes van de wagons niet langs de perronranden schrapen en het spul niet ontspoort, dan vind ik het al mooi zat.  :)

Trouwens, die O&K-loc komt mooi overeen met jouw locje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2020, 23:51:17 »
Hoi Wim,

De normen voor smalspoor zijn vastgelegd in NEM 104. Het geeft wat houvast. Het gaat om het 'profiel van de vrije ruimte', dus het materieel moet nog wat kleiner zijn dan dat.



Je vindt ze bijvoorbeeld hier: https://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden

Maar de beste norm is natuurlijk je eigen oog :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2020, 09:44:28 »
Nog even verder gezaagd... Ook een dak van een sloop wagon gevonden dat verzaagd wordt tot motorkap.


^ Dat lichtgrijze deel is een stuk van het andere grijze dak na een sopje....


En als ik dan alles even los op het onderstel zet....




Ik ben niet ontevreden met dit beeld. Zelfs de kleurstelling rood-groen-grijs vind ik eigenlijk ook heel aardig.
De cabine kan nu nog een mm'tje of zo zakken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2020, 10:46:53 »
Tja ... ben ik even een dagje in mijn garage bezig ... is daar ineens een heel erg leuk project ontstaan. Ik vind het geweldig Rob. Helemaal mijn ding. Ik ga eens even kijken hoe je dat voor elkaar bokst. ;)

Even wat anders. Je zegt dat de spoorbreedte 12 mm is. Ik heb nog een paar flexen van Bemo smalspoor die 12 mm zijn. Ik doe daar niets mee. Kan ik je daar misschien nog gelukkig mee maken? 8)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2020, 11:01:24 »
Bedankt Pierre.

Even wat anders. Je zegt dat de spoorbreedte 12 mm is. Ik heb nog een paar flexen van Bemo smalspoor die 12 mm zijn. Ik doe daar niets mee. Kan ik je daar misschien nog gelukkig mee maken? 8)
Nou heel gelukkig, zelfs! Ik heb nog niets om op te rijden, al zat ik te denken aan het verbouwen van h0 normaalspoor. Maar dit is helemaal top (en het een sluit het ander niet uit).
Ik stuur even een PBtje.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2020, 11:21:16 »
 ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2020, 12:27:31 »
Kijk, dat zijn mooie dingen.
Gaat jouw smalspoorbaan een onderdeel uitmaken van je bestaande 16,5 mm-baan of maak je er een apart project van?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2020, 18:20:37 »
Bedankt, Wim

Gaat jouw smalspoorbaan een onderdeel uitmaken van je bestaande 16,5 mm-baan of maak je er een apart project van?
Het wordt, denk ik wel, een onderdeel van de 16,5mm baan.

En misschien ga ik wel voor een deel in 3-rail!

De Brohtalbaan begint bij een Rijnhaven en gaat van daar uit als steek-traject (Stichstrecke) het dal van de rivier de Brohl in.
In de haven ligt 3 rail.




Dat lijkt me wel een aardig thema voor een module, met de nodige uitdagingen. Vanuit deze module kan dan verder met 16,5 e/o 12 mm worden aangesloten (op termijn).
Overigens is dat ook een reden dat op de dieseltjes van de Brohltalbahn gewone buffers zitten, die niet symetrisch op de loc zitten: zo kunnen deze locjes op 3 rail gedeeltes ook normaalspoor wagons rangeren. Dat kan ik met mijn locje ook doen, al wordt het vooral puzzelen met de verschillende koppelingen vlak naast elkaar....

Verder vandaag tussen de bedrijven door weer wat verder geknutseld.


^ Wat extra delen voor de zijwand uit de andere neus gezaagd, zodat het moror compartiment lang genoeg wordt.


^ De motorkap blijft voorlopig los, zo kan ik zien wat er in de loc gebeurt zolang de kap nog gebouwd wordt. Bijvoorbeeld dat de bovenkant van de ballast een beetje moet worden weggeslepen op de kap goed te laten passen.


Omdat de motorkap nu niet meer omhoog loopt naar de cabine, maar vlak is, kan de cabine 2mm lager worden. En dat ziet er weer wat beter uit, vind ik. Ook meteen maar even een foto check op het plakwerk.






Het locje lijkt zo al aardig familie te zijn van de Brohltalbahn dieseltjes. Niet als twee druppels, maar wel verwant....

Tsja, nu nog bedenken hoe de achterkant dicht te maken.




Eén optie is om de overgebleven neus op een of andere manier te gebruiken. Het liefst hou ik de cabine aan de achterkant vlak.
We gaan het zien...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2020, 20:54:26 »
Mooi en knap werk Rob. Gewoon een stukje styreen en dan is het helemaal vlak. Is inderdaad het mooiste. ;)

Overigens heb ik ook in het havengebied een stukje 3-rail. Moet straks de steiger op gaan lopen. Ziet er best leuk (apart) uit.

Ga zo door man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2020, 21:53:41 »
Omdat de motorkap nu niet meer omhoog loopt naar de cabine, maar vlak is, kan de cabine 2mm lager worden. En dat ziet er weer wat beter uit, vind ik. Ook meteen maar even een foto check op het plakwerk.
Heeft natuurlijk alles te maken met smaak, maar ik vraag me af of de verhoudingen niet beter uit de verf komen als de kap juist een tikkie hoger komt, zodat de complete wielen zichtbaar zijn.
Maar nogmaals het is een kwestie van smaak en misschien draai ik wel teveel door in de regel van derden. Als je die regel zou toepassen op je loc dan zou de cabine 2/3 zijn en het onderstel 1/3.


Als je kijkt naar jouw foto van de Brohtalbahn, dan zie dezelfde verhoudingen 2/3 cabine en het onderstel 1/3.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2020, 10:07:55 »
Ha Wim.

Je zet me aan het denken:
Heeft natuurlijk alles te maken met smaak, maar ik vraag me af of de verhoudingen niet beter uit de verf komen als de kap juist een tikkie hoger komt, zodat de complete wielen zichtbaar zijn.

Dus eens kijken of de gehele kap ietsjes hoger kan.

Oorspronkelijk en met de kap 1,5mm hoger






Ietsjes hoger ziet er wat beter uit inderdaad. Dat geeft dan ook de mogelijkheid om wat steunen onder de loopplank te maken en daarmee wat meer karakter en detail toe te voegen.
Bedankt in ieder geval!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2020, 12:21:17 »
Daarnaast valt smalspoor naar verhouding vaak wat breder uit. Je zou zelfs kunnen overwegen om er nog een rand langs te zetten.


Dit is hoeveel breder dan de rails het materieel van Magic Train is. En het is geen wet van Meden en Perzen, want bij smalspoor heb je helemaal de vrije hand.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2020, 18:27:30 »
Op de gulden snede aanwijzingen van @Wim Corduwener heb ik nog maar een frame onder de kap gebouwd, zodat de loc wat hoger op de wielen staat.

Uit een oude wagonbodem snij ik de planken. Dit is het materiaal voor het extra frame.




De plankjes komen niet allemaal precies even dik van de wagonbodem af. Dat is niet erg. Als alles op de plek zit wordt een en ander vlak geschuurd op een schuurpapier op een vlakke ondergrond.




Dan ziet het er allemaal al weer anders uit.




Een hele verbetering. Misschien staat-ie nu net iets te hoog. Maar het teveel schuurt eventueel snel weg (een stukje er weer aan is meer werk :)) )

Naast de esthetische kant en een karaktervoller verschijning, zijn er ook een paar praktische voordelen: Er is nu meer ruimte in de loc voor een DigiSpark (geluid) en een extra plakje lood voor wat meer tractie. Ook de motor in de cabine is wat meer uit het zicht.




Daarnaast valt smalspoor naar verhouding vaak wat breder uit. Je zou zelfs kunnen overwegen om er nog een rand langs te zetten.
Naar verhouding is smalspoor materieel breder, maar in absolute waarden meestal niet. Ik hou voor nu 36mm als maximale breedte aan, dat is 2mm smaller dan het meeste normaalspoormaterieel dat ik heb. Deze loc is nu 36mm breed.

Overigens zijn er inderdaad uitzonderingen. In de Harz rijden ook DR V100's die van normaalspoor zijn omgebouwd naar smalspoor. Deze "Harzkamelen" kunnen niet overal rijden: hier en daar staan bordjes langs de rails waarop is aangegeven dat die voormalige V100 er niet langs kan.




Overigens is op deze foto te zien dat op het meterspoor in de Harz de wagons niet heel veel smaller zijn, maar wel een stuk lager.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2020, 19:30:26 »

Misschien staat-ie nu net iets te hoog.
Misschien wel, maar ik ga er vanuit dat het spul er nog los op staat en kun je nog wat van die cabine afschuren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2020, 19:48:07 »
... maar ik ga er vanuit dat het spul er nog los op staat en kun je nog wat van die cabine afschuren.

Klopt. Ik ga er een nachtje over slapen. Ondertussen eerst maar bezig met de rest, zoals trappetjes en zo.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2020, 21:45:21 »
Klopt. Ik ga er een nachtje over slapen. Ondertussen eerst maar bezig met de rest, zoals trappetjes en zo.
Doe dat.
In vrijwel alle gevallen doe ik dat ook; een nachtje slapen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2020, 22:33:54 »
Nog een vraagje:
Je wilt drie rails gebruiken zodat je H0m kunt laten op hetzelfde spoor als H0. Nou rijdt op H0 op 16,5 mm en H0m op 12 mm. Beetje raar idee misschien, maar past past H0m-rails niet precies tussen H0-rails? Als dat zou passen dan krijg je een soort tramspoor en kun je de buffers in het midden laten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #22 Gepost op: 13 september 2020, 12:18:01 »
Hoi Wim,

Nog een vraagje:
Je wilt drie rails gebruiken zodat je H0m kunt laten op hetzelfde spoor als H0. Nou rijdt op H0 op 16,5 mm en H0m op 12 mm. Beetje raar idee misschien, maar past past H0m-rails niet precies tussen H0-rails? Als dat zou passen dan krijg je een soort tramspoor en kun je de buffers in het midden laten.

Ik hou deze 4 rail optie even in gedachten. Qua rails maakt het 4 rail systeem de wissels weer extra ingewikkeld, en er is zo natuurlijk ook 33% meer aan spoorstaven nodig  8)
Bovendien ben ik er nog niet uit welk koppelsysteem dat ik op smalspoor ga gebruiken. Waarschijnlijk geen Fleischmann profi koppelingen zoals op mijn 16,mm traject. Dan kunnen koppelingen naast elkaar misschien een voordeel zijn...
Kortom ik weet het nog niet  :-\

Ondertussen heb ik nog een halve mm of zo van het frame onder de cabine geschuurd. Ook de achterkant is dichtgemaakt en geplamuurd. Daarmee is het besluit genomen dat het 'plaatwerk' klaar is, en door kan worden gegaan met de verdere details. Zoals deze trappetjes aan de achterkant.




Deze loc valt wel onder de grote jongens naar smalspoor begrippen. Deze maatvoering zie je vooral bij ombouw van normaalspoor naar meterspoor. Nou ja, dat is hier eigenlijk ook het geval  8)

Maar als ik zo rondneus op het meterspoor gebeuren zijn/waren er veel standaarden. Zoals Wim ook al aangeeft: op smalspoor heb je wat meer vrijheid.
Ik begin hier gewoon een privé smalspoorbaantje  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #23 Gepost op: 13 september 2020, 12:31:38 »
Ik hou deze 4 rail optie even in gedachten. Qua rails maakt het bij wissels weer extra ingewikkeld...
Ik zou dit soort suggesties bij jou nooit aandragen als ik niet wist dat extra ingewikkeld bij jou nou juist de vonk is die de meest onmogelijke dingen laten gebeuren.

Citaat
Bovendien ben ik er nog niet uit met het koppelsysteem dat ik op smalspoor ga gebruiken. Waarschijnlijk geen Fleischmann profi koppelingen zoals op mijn 16,mm traject. Dan kunnen koppelingen naast elkaar misschien een voordeel zijn...
Kortom ik weet het nog niet  :-\
Denk rustig na en doe je (eigen) ding.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #24 Gepost op: 13 september 2020, 12:37:34 »
Ik hou deze 4 rail optie even in gedachten. Qua rails maakt het bij wissels weer extra ingewikkeld...
Ik zou dit soort suggesties bij jou nooit aandragen als ik niet wist dat extra ingewikkeld bij jou nou juist de vonk is die de meest onmogelijke dingen laten gebeuren.
Dat klopt inderdaad, Wim. ik ben niet bang voor ingewikkeld en vindt een oplossing puzzelen inderdaad stimulerend. Heb alleen een hekel aan onnodig ingewikkeld  :-X
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...