Klinkt gek maar wij sparen zand. Van elke vakantiebestemming waar een strand is nemen we een potje zand mee naar huis. Thuis gaat dat zand in een jampotje met een etiketje erop waar dat zand vandaan komt en in welk jaar dat was. Onlangs hebben we van al die verschillende jampotjes het zand overgeheveld naar kruidenpotjes. Die potjes zijn een stuk kleiner en nemen minder ruimte in. Ik gooi niet zo heel veel weg, dus heb ik nu allemaal verschillende potjes met verschillende soorten zand. Prima te gebruiken voor verschillende soorten bedding.
Ik zat net je foto's terug te kijken en nu vraag ik me af; komt er in de tunnel naar lift twee geen spoor te liggen? want ik zie dat daar je perron voor langs loopt. In post #128 staat een afbeelding waar de lift bovengronds wel op een spoor is aangesloten.
Je hebt een opmerkelijk scherpe blik
@GéJé.
Als je het spoor dat uit
Schacht I (de linker schacht) doortrekt naar het spoor, dan kom je uit op een bocht. En dat is een wat lastige plek om een draaischijf neer te leggen. Bovendien zou ik het perron op die plek ook moeten onderbreken, waardoor het perron een stuk korter zou worden. Nogal pragmatisch heb ik me bedacht dat op het niveau van het metrostation de linker lift alleen Limburgse Preisertjes vervoert. Die kolen worden van een verdieping lager omhoog gehaald dus hebben op dat metrostation ook niet zoveel te zoeken. Maar ik ben er nog niet uit...

Waarom dat rechter spoor dat uit de rechter schacht komt, dan wèl uitkomt op het metrospoor, dat zal ik eens aan die Preisertje met die helmen vragen... als ik ze tenminste kan verstaan.

...wil ik alleen nog graag weten op welke afstand je de bielzen nu van elkaar zet. 
Goede vraag.
Het is goed te weten dat de verdeling van bielzen voor elk spoor verschillend is; ook bij normaalspoor. Zo zullen de bielzen op een goederenspoor verder uit elkaar liggen dan op de normale trajecten. Bij smalspoor is dat net zo: de bielzen bij een lokaalspoor liggen dichter bij elkaar dan bijvoorbeeld in een kolenmijn of een steenfabriek. Maar het is geen wet van Meden en Perzen (meten en persen).

De verschillende fabrikanten doen daar ook niet al te moeilijk over; er is blijkbaar geen afgesproken norm. Bovenstaande rail is van Roco en waarschijnlijk bedoeld voor een lokale smalspoorlijn omdat de bielzen dichter bij elkaar liggen, dikker zijn en bovendien breder onder de rails uitlopen. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met stabiliteit en gewicht.

Deze rails van Egger-Bahn liggen fors verder uit elkaar en zijn de bielzen precies zo groot en dik als N-rails. N-rails zijn goedkoper en vaker op voorraad. Ik denk dat als je de N-bielzen aan de onderkant lossnijdt en ze ca. 1 cm uit elkaar schuift, dan heb je volgens mij een prima verhouding.
Let op dat er geen zouten in zitten.
Zout zit er vast in, maar het zand wordt verlijmd met houtlijm en als dat droog is dan is de inwerking van zout volgens mij te verwaarlozen.