Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 422375 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #300 Gepost op: 18 februari 2016, 22:49:08 »
Bovendien zitten we nu al weer te denken waar we met de caravan naar toe kunnen trekken.
Wij gaan deze zomer met onze KIP naar Wales. Groot Brittannië is ons goed bevallen... een ideaal caravan-land.  8)

Zeker mooi daar Wim. We zijn er ook geweest. Trek door naar Schotland man ... prachtig en ongerept.  Alleen het weer. :( Je moet een beetje boffen.
We hebben een soort van luxe probleem ... en dat is dat we zo'n beetje overal in Europa geweest zijn met de camper of caravan. Alleen Duitsland daar scheuren we meestal rap doorheen. Ik denk dat ik daar maar eens een beetje ga rondtoeren. Mist het aardig weer is natuurlijk. Anders gaan we gewoon richting zon.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #301 Gepost op: 19 februari 2016, 08:00:15 »
Mist het aardig weer is

Opzettelijke typo? Ik vind hem in ieder geval leuk.  :)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #302 Gepost op: 19 februari 2016, 20:17:49 »
Dirk T, das Haags. :)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #303 Gepost op: 19 februari 2016, 20:24:43 »
Dirk T, das Haags. :)

Nee hoor Tom ... het is gewoon een tikfuotje. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #304 Gepost op: 20 februari 2016, 00:42:26 »
Rotterdams en Haags dat zijn wel dingetjes. Zo dacht ik dat de sigarenboer om de hoek een Hagenaar was... maar hij kwam uit Rotterdam. Zo heb ik twee gabbers: één is Hagenees en de ander is Hagenaar... een wereld van verschil.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #305 Gepost op: 20 februari 2016, 18:55:05 »
Hoor jij echt geen verschil tussen Haags en Rotterdams ?  ???

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #306 Gepost op: 4 maart 2016, 15:21:18 »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat aan mijn baan gedaan heb dus maar weer eens een kleine update.

Ik had nog een bovenkant van het viaduct van mijn oude baan liggen. Dit heb ik op maat gezaagd en op een brugdeel gelijmd. Na het brugdeel op hoogte gemaakt te hebben geeft dit een mooie overspanning van de doorgang van de haven naar zee. Alleen t.z.t. nog een verfje.

Ik wil geen klimspiralen en verdekte sporen op mijn baan dus heb ik gekozen voor gewoon een op en afrit. Deze afrit/oprit is gedeeltelijk klaar. Van 6 cm naar 0 cm in drie meter lengte. Da’s ongeveer 2%. Dit moet volgens mij geen probleem gaan opleveren. Ook  niet voor de wat langere treinstellen. En dan denk ik aan een loc met drie of vier lange wagons. Ik heb alleen één probleem … Ik moet nu van de wissel naar de draaischijf ook 2 cm zakken in 90 cm. Dat is minder aangenaam. Ik denk dat ik de draaischijf en locloods ongeveer 1,5 cm ophoog zodat het wat mooier aansluit. Dan kijk ik ook wat makkelijker over het verhoogde spoor heen op de voorgrond.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #307 Gepost op: 4 maart 2016, 16:03:37 »
Als @Pierre weer wat heeft geplaatst krijg ik altijd iets van: "Há, hij is er weer!"
Dat is een fraaie brug Pierre. Zie ik nou dat je daar een houten rijdek op hebt gemaakt? En je Faller Car System, waar laat je die de oversteek dan maken?

Dat je die draaischijf een stuk omhoog brengt lijkt me een slim plan. Hij zou anders optisch in een soort kuil zitten en nu komt-ie veel mooier in het zicht.

Ik zie links bij de brug dat je een stuk uit je baan hebt gevreten?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #308 Gepost op: 4 maart 2016, 16:32:52 »
Als @Pierre weer wat heeft geplaatst krijg ik altijd iets van: "Há, hij is er weer!"
Dat is een fraaie brug Pierre. Zie ik nou dat je daar een houten rijdek op hebt gemaakt? En je Faller Car System, waar laat je die de oversteek dan maken?

Het FCS gaat over de andere brug (voor de deur). Die krijgt een dubbel dek ... boven trein en onder auto.

Dat je die draaischijf een stuk omhoog brengt lijkt me een slim plan. Hij zou anders optisch in een soort kuil zitten en nu komt-ie veel mooier in het zicht.

Het is maar 1,5 cm maar het maakt voor het oog een heleboel uit lijkt me. De sporen lopen dan bijna allemaal horizontaal. Bovendien komt daar nog een kolenbunker met kraan tegen de achterste sporen aan en die moet ook aardig recht lopen lijkt me. Anders rollen de kolen er uit. :P

Er ontgaat je niet veel Wim ;D. Op deze plek wil ik een riviertje laten uitstomen. Ik moet het nog iets verder uithollen. Er komt daar ook een klein strandje met zwemmers en bootjes en zo. Dit geheel wordt weer gescheiden van de haven door een pier van basaltblokken.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #309 Gepost op: 4 maart 2016, 16:50:27 »

Er ontgaat je niet veel Wim ;D. Op deze plek wil ik een riviertje laten uitstomen. Ik moet het nog iets verder uithollen. Er komt daar ook een klein strandje met zwemmers en bootjes en zo. Dit geheel wordt weer gescheiden van de haven door een pier van basaltblokken.
Nee @Pierre ik moet dan wèl twee brillen over elkaar opzetten.  :D
Ah... en aansluitend op dat strandje komt je camping? Mooi uitgedacht. Op deze manier komen er weer highlights terug van je oude baan.
Iedereen heeft natuurlijk zo z’n eigen werkwijze, maar was het niet makkelijker geweest als je dat uitgevreten stuk er gewoon met de decoupeerzaag vierkant had uitgezaagd? Dan had je die uitsparing rondom kunnen verstevigen met hout en dat uitgezaagde vierkant lekker aan je werktafel kunnen bekleden met papier maché, rotsblokken, zand, strand en meer van dat fröbelwerk.
Of zie ik het nou verkeerd?

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #310 Gepost op: 4 maart 2016, 19:00:24 »
Mooie vooruitgang weer Pierre! Je gaat in ieder geval weer lekker!

Ben het wel met Wim eens... Als ik jouw topic zie verschijnen, vind ik het toch altijd weer spannend om te zien wat je dit keer gedaan hebt :)!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #311 Gepost op: 4 maart 2016, 19:53:41 »
Ben het wel met Wim eens...
Kijk dát hoort Wim nou graag!  8)

Citaat
Als ik jouw topic zie verschijnen, vind ik het toch altijd weer spannend om te zien wat je dit keer gedaan hebt :)!
Tsja Pierre is natuurlijk wel een beetje het publiekstrekkertje van het forum. Modelspoorhartjes gaan sneller kloppen als onze forum-artiest aan het werk gaat.
Zo Pierre, kun je nog zitten?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #312 Gepost op: 4 maart 2016, 20:19:30 »
Dankjewel jongens ...  en nee Wim het zitten gaat wel zeer ongemakkelijk met al die veren. :)

Ik wil wel proberen om een paar restanten van mijn oude baan hier weer zo mogelijk te hergebruiken. Niet alles zal hier weer een plek krijgen omdat ik veel minder ruimte heb hier. Maar ik heb ook wel een hoop nieuwe ideeën. We zien wel.

Zagen met de decoupeerzaag doe ik in principe in mijn garage Wim. Het maakt me veel te veel stof in mijn hobbykamer. Ik heb daar nog meer dan alleen een treinbaan. Vandaar dit snijwerkje. Daar komt nog bij dat het riviertje met een S-bocht helemaal naar de achterkant van de tafel loopt.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #313 Gepost op: 4 maart 2016, 21:51:34 »
Zagen met de decoupeerzaag doe ik in principe in mijn garage Wim. Het maakt me veel te veel stof in mijn hobbykamer.
Daar heb je wel een punt; mijn zolder ligt helemaal vol met zaagsel en dat loopt door het hele huis heen. Ik zal morgen eens de boel stofzuigen.  :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #314 Gepost op: 10 maart 2016, 00:56:39 »
Update:

Weer wat verder aan de baan. Het middenstuk heb ik verhoogd met wat piepschuim platen. Dit is nog keukenkastjes verpakkingsmateriaal van de verbouwing. Deze verhoging is straks ook makkelijk omdat je er zo een slakkenkuil of een locoput in de locloods uit kan snijden.

Helemaal achterin komt een wissel op een dubbel stuk hout en daar kan ik straks nooit meer bij. Ik heb besloten dat ik daar een wissel wil met een gewone boven vloer aandrijving. Nou heb ik die niet maar ik bouw daar een gewone handwissel voor om. Laat ik nou pech hebben en de wissel werkt maar één kant op. Blijkt er een spoeltje doorgebrand. Gelukkig bewaar ik nog wel eens wat  ::) en een spoeltje is snel gewisseld.

Dan kan de zaak weer in elkaar gestoken worden.

Gelukkig zijn aan de onderkant de gleufjes voor de draadjes om de puntstukvoeding om te schakelen aanwezig en is het hier een kwestie van drie draadjes solderen.

Net als op de andere tafel ga ik ook hier de hoeken van de achtergrond mooi afronden. Van die scherpe hoeken die vallen erg op bij een achtergrond. Ik gebruik ook hier weer een dun plaatje plexiglas wat ik nog heb liggen. Het plaatje lijm ik met een beetje Bisontix op de muur. Als het droog is plamuur ik de naden netjes weg. Ik plak en plamuur ook gelijk de behangnaden die los zijn en de beschadigingen. Kan morgen de kwast er over voor een beetje mooi voorjaarsluchtje. Daar zijn we wel aan toe … toch? Ik meng van wat latex een bruin/beige kleurtje om het witte piepschuim wat donkerder te maken. Dat wit krijg je er bijna niet onder als je bv. Gaat ballasten. Het verhoogde spoor langs de achterwand lijm ik ook op blokjes vast. Links hou ik de blokjes nog wat aan de achterkant omdat ik daar waarschijnlijk de Fiat garage in de arcademuur ga proberen te frommelen. Later komen daar nog wat paaltjes bij.

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #315 Gepost op: 10 maart 2016, 01:08:51 »
Geweldig weer deze update.
Het klinkt allemaal zo simpel maar daar is Pierre ook een meester in.
Hij doet het ff zus en zo maar ga er maar aan staan, wisselaandrijving even ombouwen omdat een spoeltje het niet doet.
Ik denk dat velen onder ons dan maar weer naar de winkel lopen voor een nieuwe aandrijving. 8)

Ben wel benieuwd hoe het straks rondom de draaischijf er uit gaat zien.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #316 Gepost op: 10 maart 2016, 01:56:13 »
Geweldig weer deze update.
Het klinkt allemaal zo simpel maar daar is Pierre ook een meester in.
Hij doet het ff zus en zo maar ga er maar aan staan, wisselaandrijving even ombouwen omdat een spoeltje het niet doet.
Ik denk dat velen onder ons dan maar weer naar de winkel lopen voor een nieuwe aandrijving. 8) 

Dankjewel Tom. Je weet ... ik ben niet zo snel naar de winkel loperig.  ;D Eerst even kijken of ik het zelf kan repareren/oplossen.

Ben wel benieuwd hoe het straks rondom de draaischijf er uit gaat zien.

Ik weet het zelf ook nog niet precies Tom. Ik heb een globaal plan daar bij de draaischijf.
Eerst maar eens de rest van de rails op de tafel proberen te krijgen zoals ik dat wil.  ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #317 Gepost op: 10 maart 2016, 09:26:09 »
Mooie update @Pierre!
Als ik het goed begrijp moet dus eerst die achterwand met ronde hoeken in de voorjaarsverf, daarna het spoor wat achterin je baan en tegen de muur ligt helemaal af en berijdbaar zijn, voordat je met je arcaden kunt beginnen.
Dat spoor dat een bocht maakt achter je draaischijf, loopt dat nou -min of meer verstopt- achter de toekomstige locloods of komt-ie wat hoger te liggen?

Zomaar een idee dat je direct wee naast je neer kunt leggen:
Stel nou dat je dat achterste spoor uit bijvoorbeeld drie losse segmenten zou opbouwen en met een mooie verbinding van het ene naar het andere segment, zodat de rails naadloos op elkaar aansluit. Als er dan een keer wat met een spoeltje van een wissel gebeurt of een draadje laat los of je bent vergeten ergens achterin een reedcontact in te bouwen, dan kun je dat segment er zonder veel schade uitlichten.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #318 Gepost op: 10 maart 2016, 13:10:15 »
Klopt helemaal Wim. Het spoor loopt een beetje verstopt achter de locloods en blijft daar laag. Ook aan de voorkant en daar komt dan weer een aftakking naar de haven.

Het bouwen in uitneembare segmenten dat heeft zeker niet mijn voorkeur. Je blijft altijd een naad zien al doe je het nog zo netjes. En als ik iets lelijk vind is het een naad in mijn treinbaan. Daarom bouw ik ook nooit meer een modulebaan. Dan heb je ook al die naden. Bovendien is het een hoop meerwerk met railaansluitingen, stekkerverbindingen en scenery waar je rekening mee moet houden.

Eigenlijk is een wissel uitbouwen echt niet zoveel werk. Je slijpt de rails door en legt er een nacht een vochtig doekje op je wissel. De volgende dag is de ballast opgelost en haal je de wissel er zo tussenuit.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #319 Gepost op: 13 maart 2016, 00:07:47 »
Het is hartstikke stil op het forum.  :( Het lijkt wel of niemand meer wat te vertellen heeft of met treintjes aan het spelen is.

Ik zal maar eens een kleine update doen van mijn fröbelwerk. ;D

De achterwand staat in de voorjaars verf. Een strak blauwe lucht. Die kan nu even goed drogen en dan gaan we weer verder met de toevoeging van de wolken en zo. Ik heb nog even tijd voor ik eten ga koken dus leg ik vast wat rails neer. In de lange bochten ( waar met hogere snelheden gereden wordt ) leg ik aan de buitenkant strookjes karton van 1 mm om de rails wat te kantelen. Als er straks geballast is zie je niets meer van deze strookjes.

Daarna sluit ik sporen van de brug aan op de sporen van het station.

Ik heb de brug niet haaks op de tafel heb laten aansluiten. In de eerste plaats werkt dit optisch veel beter (ruimer) maar ook kan ik nu een ruimere boog maken en hou ik meer ruimte achter het spoor over voor scenery. Op deze plaats wil ik een kleine duin maken met daarop de vuurtoren die nog van mijn oude baan komt.

Na een stukje recht spoor is daar het begin van de lus om de locloods heen. Ook komt hier een wisselstraatje met twee sporen naar een kolen overslag en twee sporen naar de draaischijf. De slanke wissel (mijn laatste knutselwerkje) komt in het hoofdspoor en is elektrisch bediend maar de andere korte wissels bedien ik gewoon met de hand. Misschien maak ik nog een bedieningsdraad naar de voorkant van de tafel maar dat zie ik nog wel.

En op het mooiste en grootste gedeelte van mijn baan komen twee lussen over elkaar heen. Zeker niet mooi maar ja … ik moet ze ergens kwijt.

Ik probeer het onderste spoor een beetje te verbergen achter de locloods en het hoge spoor komt op palen met een weg er onder. Een beetje zoals de metro in Chicago.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #320 Gepost op: 13 maart 2016, 00:40:14 »
Het is hartstikke stil op het forum.  :( Het lijkt wel of niemand meer wat te vertellen heeft of met treintjes aan het spelen is.
Nou Pierre, we zitten allemaal op jou te wachten.
Naar mijn bescheiden inzicht, heb je de zaken weer mooi uitgedacht. Ik denk dat je met jouw oplossing voor het verhoogde spoor -dat voor de draaischijf en de locloods loopt- het spul mooi in het zicht houdt. Op die manier verdwijnt het draaischijf-gebeuren niet in een soort kuil.
En wat ik ook aan je vorige baan heel mooi vond, is dat je voorin probeert om alles zo laag mogelijk te houden en achterin alles wat hoger. De zichtlijn wordt daardoor heel fraai.
Mooi werk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #321 Gepost op: 13 maart 2016, 01:28:24 »
Dankjewel Wim. Ik ga mijn best doen ;D
Groet Pierre.

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #322 Gepost op: 13 maart 2016, 08:16:47 »

Valt mee hoor Pierre, ik geniet van je vorderingen, maar voor de rest erg druk met m'n werk, maar iedere vrije minuut die ik heb ben ik bezig met m'n baan.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #323 Gepost op: 13 maart 2016, 08:25:30 »
Je bent weer lekker bezig Pierre! Je schiet weer op! Mooi om te zien dat je gewoon het ene na het andere onderdeel zo neerlegt en dat is fantastisch om te zien.

Zelf zit ik op mijn baan even vast, maar dat komt vanzelf wel weer een keer.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #324 Gepost op: 13 maart 2016, 09:23:56 »
Pierre, het is inderdaad een beetje stil maar dat zie ik ook op andere fora.
Het voorjaar hangt in de lucht en dan komen er ook andere zaken naar boven.
Wij zijn thuis druk met renovatie, morgen wordt de trap opnieuw gestoffeerd, vandaag gaat de huiskamer op de schop, vloer er uit en volgende week nieuwe vloer er in.
Verder hier en daar schilderwerk dus druk druk druk en het gaat allemaal niet meer zo snel als 10 jaar geleden.

Daarom is het zo heerlijk om af en toe van jouw update en werkzaamheden aan je baan te kunnen genieten, dat geeft even een moment van rust om daarna weer voor de volle 100% aan de slag te gaan.

Je bent goed bezig, ziet er weer allemaal super doordacht uit en de oplossing van de lussen komt straks ook helemaal goed.