Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 373001 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #125 Gepost op: 31 oktober 2015, 21:25:36 »
@Pierre neemt meestal wat grotere stappen. Niet voor elk geplaats paaltje of bankje plaatst-ie een update. Ondertussen is het gewoon afwachten totdat we ons weer kunnen verbazen.  ::)

 ;) .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #126 Gepost op: 31 oktober 2015, 21:35:33 »
;) .....
Ondertussen weet ik wel hoe de hazen hier lopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #127 Gepost op: 5 november 2015, 22:46:32 »
Vandaag weer even lekker aan het fröbelen geweest en van de voorgevel is nu al het plak en knipwerk af. Nu kan alles in de verf en dat is best een tijdrovend klusje. Vooral omdat het op die gladde styreen plaat niet in één keer dekt. Alles zal minimaal twee keer geverfd moeten worden voor de grote ramen er in kunnen.  :(









Ik kon het niet laten even te kijken hoe de nieuwe kleur staat en heb vast een stukje gedaan. (dekt inderdaad niet in één keer.)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #128 Gepost op: 5 november 2015, 23:47:38 »
Die halfronde curven op de voorgevel heb je strak uitgesneden Pierre. Ik weet hoe lastig dat is. Kom je een beetje uit met je onderdelen? Want ik denk dat de voorraad Station Baden inmiddels wel aardig zal zijn geslonken?
Tsja, wat kan ik verder zeggen: het wordt een gigantisch groot en fantastisch mooi station.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #129 Gepost op: 6 november 2015, 08:10:14 »
Dank je Wim. Inderdaad zijn de onderdelen van station Baden bijna op. Ik heb nog een paar ramen en stukjes muur voor de achterkant. Die moet natuurlijk ook nog gebeuren. Ik heb de overkapping ook bijna op maat en dan ga ik eens over het dak nadenken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #130 Gepost op: 6 november 2015, 11:34:58 »
@Pierre welke verf heb je gebruikt? Ik heb het ook wel eens met verf van Revell dat-ie niet direct dekt. En ik weet niet of ik de verf dan beter had moeten roeren. Trouwens, ik vind je keuze van kleur wel treffend; beter dan dan de originele kleur van het station.
Ik heb ook ooit eenzelfde station uit elkaar getrokken voor de onderdelen en de versierselen. Als ik mijn dozen heb uitgepakt zal ik eens kijken wat ik daarvan nog denk te gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #131 Gepost op: 6 november 2015, 11:52:43 »
Het is gewoon Humbrol Wim. Ook goed geroerd. Als ik dik verf dekt het misschien wel maar twee keer dun wordt veel netter. Ach ... ik heb geen haast. Doen we het toch gewoon nog een (paar) keer. ;)

Ben je al aan het inruimen op zolder?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #132 Gepost op: 6 november 2015, 12:20:22 »
Ben je al aan het inruimen op zolder?
Nee nog niet. De overloop op zolder is nu helemaal klaar. Vandaag worden eerst de Lundia-stellingen teruggezet naar de overloop en daarna alles wat in die stellingen stond. Dat staat nu nog allemaal volgepakt op mijn zolderkamer en dat moet -voordat ik met inrichten ga beginnen- er eerst allemaal uit. Hopelijk kan ik dit weekend een begin maken.
Bij bijna alle stations moet je een keuze maken: zet je het station zo neer dat het perron-gedeelte in het zicht is of zet je het station zo neer zodat het stationsplein in het zicht staat. Beide kanten van een station hebben een interessant aspect. Maar als je kiest voor de ene kant, dan zie je de andere kant niet. Bij jouw verhoogde station zijn beide aspecten mooi in het zicht en dat is eigenlijk best wel een beetje uniek. Dit station begint weer aardig te lijken op een topstukje.
Tegelijkertijd vraag ik me dan af waarom fabrikanten van bouwpakketten daar niet veel meer op inspelen. Ik ken maar twee bouwpakketten met verhoogde stations: van Faller dat S-bahn pakket en van Trix dat fantastisch grote en onbetaalbare Bahnhof Dammtor.
Aan de andere kant stimuleert dit natuurlijk wel de zelfbouwers onder ons, die dan zelf aan de slag gaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #133 Gepost op: 6 november 2015, 15:53:20 »
Mooi strak werk met dat styreen.
Ik gebruik ook vaak styreen, onmisbaar bij de modelschepen omdat het mooi strak en licht is.
Dan spuit ik het geheel in de primer en daarna in de kleur die het wezen moet.
Gewoon met de spuitbusjes van Tamiya of met de kwast aflakken met Vallejo.

Ik vind dat embleem van Chique & Apart wel erg leuk er door heen komen  :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #134 Gepost op: 6 november 2015, 17:17:51 »
Dank je Tom. Met bootjes heb ik geen enkele ervaring. Daarin ben jij denk ik de meester. Blijft dat een beetje zitten in het water of lak je ze nog af met blanke lak.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #135 Gepost op: 6 november 2015, 18:27:23 »
Mooi kleurtje, komt helemaal goed  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #136 Gepost op: 6 november 2015, 20:45:35 »
Beste schilders.....,

Ik ken een (model boten) bouwer die z' n scheepjes door zijn echtgenote laat schilderen.  Zij brengt de verf aan met penseel en spuit daarna alles af met een blanke lak. Dat kan naar behoefte een matte, halfmatte of glanzende lak zijn.  Het streperige effect als gevolg van de penseelstreken wordt veroorzaakt door de lichtval. Door met een blanke lak af te spuiten krijg je een egaal oppervlak waardoor de lichtbreking ook gelijkmatig is en de strepen niet meer opvallen.  Misschien hebben jullie iets aan deze tip.

Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #137 Gepost op: 6 november 2015, 21:05:03 »
 :P :P :P wow Pierre, ik sta toch elke keer versteld van je wat een mooi gebouw wordt dat en de kleur is ook goed gekozen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #138 Gepost op: 6 november 2015, 21:06:13 »
Dank je Tom. Met bootjes heb ik geen enkele ervaring. Daarin ben jij denk ik de meester. Blijft dat een beetje zitten in het water of lak je ze nog af met blanke lak.

Ik doe er wel 1 keer een laag blanke lak overheen om de verf te beschermen tegen schade van bijv. een sleeptros of ketting. Alleen het vervelende is wel dat het allemaal verdraaid snel gaat roesten  :D

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #139 Gepost op: 6 november 2015, 21:09:49 »
je moet die matrozen ook aan het werk zetten met een  naaldhamer  8)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #140 Gepost op: 6 november 2015, 21:15:04 »
Rob, deze bemanning neemt het niet zo nauw
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #141 Gepost op: 6 november 2015, 23:37:30 »
En in werkelijkheid http://www.shipspotters.nl/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=njord&start=10 zag er het ook wat rommelig uit.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #142 Gepost op: 12 november 2015, 19:57:01 »
Vandaag toch even bezig geweest aan de treinbaan. Mijn handen zijn nog niet helemaal top maar het moet maar. :) De overdekking van de keerlus heb ik op maat gemaakt en vastgezet en in een groot gedeelte van mijn station liggen nu de sporen. Ik gebruik uitsluitend flex rails omdat je daarmee mooie grote bogen kan leggen en precies op maat. Alle rails soldeer ik aan elkaar (geen spanningverlies en geen storingen) Een ondersteunende ringleiding wordt hierdoor ook overbodig. De flexrails is van G.T. en de wissels die ik gebruik zijn grotendeels van Peco.



Ik heb meegebogen wissels gebruikt omdat anders de boog te kort gaat worden naar mijn zin en daardoor te scherp.



Het frame van de overkapping is exact op maat gemaakt en gelijmd.



Als laatste heb ik een brug op maat gemaakt aan de ingang van de haven. Het is eigenlijk een enkelspoor brug maar door de bovenkant iets te verbreden met een strook triplex kan ik er net dubbelspoor over laten lopen. De randen moeten nog wel worden afgewerkt met een lijstje en een hekwerkje.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #143 Gepost op: 12 november 2015, 20:29:33 »
Misschien zijn je handen nog niet helemaal top, maar wat je gemaakt hebt is wèl top. Ik hoop dat het snel beter gaat. Mooi dat het glas er ook al inzit.
Wèl heb ik één vraagje over je overkapping:


Blijf het een buitengewoon bouwwerk vinden: die draadeinden houden natuurlijk het geraamte overeind én op de juiste afstand. Maar (en nu komt de vraag) hoe heb je de moeren vastgemaakt aan de uiteinden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #144 Gepost op: 12 november 2015, 20:53:54 »
Aan de uiteinden zitten geen moeren Wim. Ik heb met twee componenten lijm busjes aan de boog gelijmd. Daarna de draadeinden op maat ingekort en met witte houtlijm in de busjes gedrukt. Door die busjes kan je nog een beetje schuiven en de lengte exact aanpassen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #145 Gepost op: 12 november 2015, 21:32:32 »
Je gaat lekker Pierre :)! Mooi om te zien dat de sporen voor het station zich ook beginnen te vormen!

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #146 Gepost op: 12 november 2015, 21:36:02 »
Je verbaasd me weer Pierre, dit is hogere kunst! erg mooi.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #147 Gepost op: 12 november 2015, 22:05:56 »
Nick .. Arend .. dank je wel voor de complimenten.

Zag dat de laatste foto ook aan de kleine kant was. Is aangepast. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #148 Gepost op: 12 november 2015, 22:11:12 »
Ziet er top uit. Op hoog niveau zullen we maar zeggen.  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #149 Gepost op: 12 november 2015, 22:40:40 »
Aan de uiteinden zitten geen moeren Wim. Ik heb met twee componenten lijm busjes aan de boog gelijmd. Daarna de draadeinden op maat ingekort en met witte houtlijm in de busjes gedrukt. Door die busjes kan je nog een beetje schuiven en de lengte exact aanpassen.
Kan ook bijna niet anders. Netjes opgelost.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)