Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 372242 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #75 Gepost op: 23 september 2015, 00:56:55 »
@Pierre ziet overal wel wat in, denk nog even terug aan die zooi waarvan hij dan uiteindelijk een stukje bewegende scenery wist te maken met een heimachine, een sloopkogel en nog wat van dat spul.
Een man met veel fantasie.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #76 Gepost op: 23 september 2015, 00:57:53 »
Out of the box-denken heet dat. En @Pierre denkt altijd buiten de gebaande paden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #77 Gepost op: 23 september 2015, 16:57:16 »
Ach ... zie het maar als een modelbouwkronkel  :-\ ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #78 Gepost op: 23 september 2015, 18:13:13 »

Zo’n blokje om je rails uit te rekenen ten opzichte van de perrons vind ik eigenlijk ook wel wat. Dat zou wel een geinig kerstcadeautje zijn voor alle forumleden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #79 Gepost op: 23 september 2015, 20:43:28 »
Dit malletje heb ik bij mijn vorige baan volop gebruikt. De maten heb ik proefondervindelijk vastgesteld door met rails en wagonnetjes te schuiven. Je kan er alle rails mee neerleggen ook dubbel spoor in de bochten als ze niet kleiner zijn als 80 cm doorsnede. Als je de maten eenmaal hebt maak je zo'n blokje in een kwartiertje. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #80 Gepost op: 23 september 2015, 21:29:03 »
Zo’n blokje om je rails uit te rekenen ten opzichte van de perrons vind ik eigenlijk ook wel wat. Dat zou wel een geinig kerstcadeautje zijn voor alle forumleden.
Dat lijkt mij nou ook leuk Wim. Begin maar vast met fabriceren.

Als je de maten eenmaal hebt maak je zo'n blokje in een kwartiertje. ;) 
185 leden, dus dat is slechts 46 en een half uur werk.  geen probleem want jij bent toch met pensioen. :D


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #81 Gepost op: 23 september 2015, 22:42:54 »
Inderdaad een handig blokje. Kun je hier een maatschets tonen?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #82 Gepost op: 24 september 2015, 00:29:50 »
...geen probleem want jij bent toch met pensioen. :D
En jij dan? Zijn de schappen van je winkel al gevuld? Liggen de gipsplaten al in de stelling en staan de pallets met Rood- Geelband al klaar? Volgens mij is dit voor jou een klusje van niks!  :P

Inderdaad een handig blokje. Kun je hier een maatschets tonen?
Kijk, dát zijn nou de goede vragen!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #83 Gepost op: 24 september 2015, 10:33:05 »
Inderdaad een handig blokje. Kun je hier een maatschets tonen?

Ik heb tegenwoordig een hulpje en Woody helpt me even. ;)

Dit zijn de maten die ik gebruik. Het is niet gezegd dat iedereen hiermee kan leven maar voor mij is dit prima.



Een recht perron maken is geen probleem ... maar de rails (vooral flexrails) er kaarsrecht langs leggen is een ander verhaal. Door de mal tussen de rails en het perron te houden is dit een makkie geworden. De MDF is ook precies 9mm.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #84 Gepost op: 24 september 2015, 13:05:50 »
Buitengewoon bruikbaar.  :D
Bedankt!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #85 Gepost op: 9 oktober 2015, 17:10:32 »
Ik heb van wat resthout een nieuw bedieningspaneel in elkaar geknutseld voor mijn treinbaan. Er was nog precies een ruimte over boven een ladekast waar ik hem kon plaatsen. Ik heb hem ook in de vorm van een lade gemaakt maar hij is ook in ingeschoven toestand normaal te gebruiken. Als ik wil werken aan de inhoud schuif ik hem helemaal naar buiten. Het is de bedoeling dat al het grote spul in deze lade komt en de bediening van de rechter tafel met het station. Aan de andere (linker)kant komt er een klein bedieningspaneeltje voor het rangeer gedeelte. Anders zou ik er te ver vanaf staan en niet alles kunnen overzien wat daar gebeurd. ;D





Van de oude bak hergebruik de meeste onderdelen en zet ze over naar de nieuwe huisvesting.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #86 Gepost op: 9 oktober 2015, 17:38:30 »
Netjes. We gaan gelijk op zo  :D ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #87 Gepost op: 9 oktober 2015, 19:55:45 »
Strak in elkaar gezet @Pierre!
Voorlopig heb ik alleen nog maar zo'n klein groen kastje met een iets afgeschuinde bovenkant met een grote rode knop.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #88 Gepost op: 9 oktober 2015, 20:47:10 »
mooi gedaan Pierre :)!!

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #89 Gepost op: 14 oktober 2015, 23:14:30 »
ziet er strak uit  ::)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #90 Gepost op: 15 oktober 2015, 22:53:53 »
Het kleine schakelbordje voor bediening van de treinen in het station is klaar. Er zit ook een stukje bediening bij voor de tram die langs het stationsplein pendeld.



Verder met de opbouw van het station. Ik maak een plaat op treinniveau van 8 cm hoogte. Met de plaatdikte er af hou ik 7,2 cm over. Dit heb ik minimaal nodig om de tram onder het spoor door te laten lopen.



Aan de linker kant van het station loopt onder het spoor de keerlus van het FCS. Die keerlus moet er liggen voor ik de plaat van het spoor door laat lopen. Dan kan ik er bijna niet meer bij. Ik ga hiervoor de constructie gebruiken die Jack ook toegepast heeft op zijn baan (bedankt Jack). Een plaat van 4 mm MDF sluit naadloos aan op de rails van de tram en hierdoor "zakt" het tramspoor prachtig in het wegdek.





De opstelling van het station en plein is ongeveer dit.





Na redelijk wat meetwerk en passen met de geledebus die hier moet komen te lopen kan ik dan toch de dremel er in zetten om een geultje te frezen.



Een laagje witte houtlijm er in.



En de magneetstrip er in wrijven met de achterkant van een schroevendraaier.



Dan het zaakje op z'n plaats lijmen.



Een likje plamuur over de kleine oneffenheden en dan kan er een lik wegdekverf overheen.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #91 Gepost op: 15 oktober 2015, 23:17:34 »
ziet er al geweldig goed uit Pierre!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #92 Gepost op: 15 oktober 2015, 23:37:33 »
Die tramrails lopen inderdaad prachtig in het wegdek.
En nóg een keer: die ronde achterwand doet het heel erg fraai.
Je hebt nu een echt stationsplein en dat ziet er gelikt uit.
Mooi werk @Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #93 Gepost op: 16 oktober 2015, 08:11:13 »
Ziet er echt weer top uit Pierre :)!

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #94 Gepost op: 16 oktober 2015, 09:50:18 »
Errug mooooiii. Ben jaloers hoe die rijdraad uit het zicht is.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #95 Gepost op: 16 oktober 2015, 09:58:28 »
Dat gaat geweldig!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #96 Gepost op: 16 oktober 2015, 11:34:00 »
Kijk, dat wordt een stationsplein... mooi!

Heb jij daar geen last van als je de gefreesde gleuf helemaal vol legt met houtlijm dat dan de magneetstrip gaat 'drijven' en boven het maaiveld uit steekt?
(ik laat om de ca. 5cm een stukje van zo'n 2cm lijmvrij zodat het overtollig lijm daarin kan kruipen).

Je tram wordt een pendeltram zo te zien? Nog een vraagje, welk freesje gebruik jij voor de gleuven? ik moet nodig een paar nieuwe aanschaffen.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #97 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:46:08 »
Kijk, dat wordt een stationsplein... mooi!

Heb jij daar geen last van als je de gefreesde gleuf helemaal vol legt met houtlijm dat dan de magneetstrip gaat 'drijven' en boven het maaiveld uit steekt?
(ik laat om de ca. 5cm een stukje van zo'n 2cm lijmvrij zodat het overtollig lijm daarin kan kruipen).

Ik pak iedere keer een stukje van ongeveer 30 cm en door met het heft van de schroevendraaier te duwen loopt de overtollige lijm voor je uit.

Je tram wordt een pendeltram zo te zien? Nog een vraagje, welk freesje gebruik jij voor de gleuven? ik moet nodig een paar nieuwe aanschaffen.

Inderdaad een pendeltram voor het station langs. Aan weerskanten verdwijnt de tram onder een viaduct. Ik heb er een pendelautomaat op gezet zodat ik de tijd dat de tram wacht onder de viaducten kan instellen.

Het freesje wat ik gebruik is eigenlijk een setje om in tegels te frezen. Dit setje heb ik ooit aangeschaft om gaten in een tegel te frezen voor een badkamerkraan. Het freesje is precies 3mm breed en de magneetstrip klemt er mooi in. Je moet zelfs een beetje overredingskracht gebruiken. De freesjes zijn los te koop bij b.v. Gamma. Ze zijn van Dremel.






De railgoot is nu al roestig gemaakt omdat het achteraf zo'n gedoe is. 



De opvulling tussen de rails daar gebruik ik de welbekende blauwe plaat voor. De plaat heeft de perfecte dikte van 3mm. Makkelijk verwerken en je kan een rechte strook afsnijden die zich makkelijk in een bocht laat plooien. Weer gewoon geplakt met witte houtlijm en het uiteinde even vastgezet met een speld. De zijkanten zet ik ook alvast in de "roest". Ik gebruik hiervoor de roestkleur van Anita Decor. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk te doen met acrylverf lekker snel droog en je kwastje spoel je uit in water.





Daarna afgewerkt met de wegdekverf van Faller.



Nu kan ik eindelijk weer verder met een stuk van de bovenbaan.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #98 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:34:06 »
Nog even als aanvulling Jack. Dat freessetje ziet er zo uit:

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #99 Gepost op: 16 oktober 2015, 14:21:21 »
ik weet niet wat voor pilletjes jij slikt Pierre maar je gaat als een sneltrein  :o :o
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob