Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 593304 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #175 Gepost op: 12 december 2012, 23:12:24 »
Na weer eens wat leerzaams (vind ik) in een topic op 3-Rail gezet te hebben met als gevolg een hoop discussie, weer eens verder met de brouwerij, de eerste zijgevel is definitief geplaatst, daarbij komen wat onregelmatigheden in de hoeken te voorschijn, met wat bijvijlen en een lijmklem wordt deze hoek wel redelijk goed.



De kopgevel zit ook in elkaar, na de proefplaatsing blijkt dat deze hoek wat meer problemen gaat geven, de grote spleet komt gedeeltelijk doordat ik niet goed opgelet heb met het plaatsen van een muurdeel, die staat nu na wat wrikken, ook in een lijmklem.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #176 Gepost op: 13 december 2012, 00:09:08 »
Als je de bakstenen er in gaat verven of dry brushen, gaat het dan ??n kleur baksteenrood worden of laat je de gele stenen er ook uitkomen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #177 Gepost op: 13 december 2012, 21:50:18 »
Beste Wim,

De muren zijn al grijs geschilderd en het oppervlak is zo goed als mogelijk weer ontdaan van de grijze laag, het resultaat zie je op de foto's, de voegen zijn grijs en er is een grijze, is verwering, waas op de rode en gele stenen.

Straks als het industrieterrein bebouwd is, dan moet ik nog wat "klooien" met krijtpoeder.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #178 Gepost op: 19 december 2012, 12:13:36 »
De gevels van het aangebouwde kantoor/elevator pomp gebouw (eigen interpretatie) zijn voorzien van de geveldelen en liggen te drogen.



De lichtisolatie van de binnenkant nadert zijn voltooing, aan de voorkant nog even de onderkant en "flappen" aanbrengen voor het dak, overigens hier wreekt zich de summiere bouwhandleiding zich wat, ik heb 3 wanden staan en dan is het toch niet zo makkelijk meer om het dak op zijn plaats te krijgen.



Op het eind zijn er altijd een hoop onderdelen "montagegereed", een paar overzichtsfoto's





Mijn winkel (van sinkel) heeft een ingeruilde Lux stofzuiger en slijpwagen liggen, vanmiddag eens kijken of ze nog werken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

rthuinte

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #179 Gepost op: 19 december 2012, 12:57:29 »
Het ziet er allemaal weer gelikt uit, ben benieuwd hoe het geheel er straks uit komt te zien.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #180 Gepost op: 25 december 2012, 11:35:18 »
Zoals beloofd een foto van "het dak op zijn plaats", nu volgt het moeilijkste stuk, de laatste gevel.



De hoeknaden gaapten verschrikkelijk, met een heleboel elastiekjes en goed veel weekmakende lijm in de hoek aan de binnenkant is het nog aardig gelukt, aardig omdat er toch nog wel een paar plekjes zijn die een nabehandeling nodig hebben.

Het systeem van Kibri met losse gevels op een "drager" gevel werkt op zich goed, het zou echt perfect geweest zijn als de matrijzen ook echt goed gemaakt waren, naast de geveldelen/dragergevels die niet helemaal kloppen zijn er ook nogal wat hoeken waar de horizontale voegen versprongen zijn.



De daken op, wat ik denk, de voorraadsilo's en het liftgebouw zijn geplaatst, ook begonnen met de verdere aankleding van de bovenkant.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #181 Gepost op: 26 december 2012, 12:54:03 »
De slechtste hoek en de versprongen horizontale voegen.



Alles zit er op en aan, aan de binnenkant zijn de laatste isolatiewerkzaamheden uitgevoerd, een dag drogen en nog wat aandrukken en dan kan het kantoorgebouw en de losinstallatie samengevoegd worden met het hoofdgebouw.





Het volgende gebouw, de opslag/expeditie en het ketelhuis, heb ik inmiddels gecontroleerd op kompleetheid en de eerste stukken liggen klaar voor de verfbeurt, het wordt wat makkelijker, er komt geen verlichting in 's-nachts wordt er niet gewerkt in de opslag/expeditie en het ketelhuis zit dadelijk aan de achterkant.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #182 Gepost op: 26 december 2012, 13:23:14 »
Mooi project, wel zonde van die slechte naad.
Eventueel kan je het met een beetje houtlijm opvullen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #183 Gepost op: 26 december 2012, 16:45:56 »
je hebt vermoedelijk een maandagexemplaar gehad.Bij mijn bouwdoos paste alles netjes.Ik gebruik wel faller of revellijm.Dat lost de plastic mooi op en dan sluiten alle naden mooi aan.Alle onderdelen zitten na een minuutje muurvast en ik moet ook niet zoveel hulpstukjes gebruiken.Vind het ook wel spijtig dat er bij de bouwdoos geen lichtscherm zit en je dat volledig zelf moet maken.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #184 Gepost op: 27 december 2012, 23:11:05 »
Beste Tom,

Ik heb het met plasticlijm gedaan, daarna wat gevijld en bij de afwerking van alles straks nog wat met vervuiling bijwerken en je ziet er op 1,5 meter (meer dan 100 meter) niets van.

Beste Johnny,

Nee ik geloof niet in maandagmorgenexemplaren, een mal is mal en die is goed of verkeerd, wat wel zou kunnen zijn dat er een aantal series mallen zijn gemaakt, een serie past dan bij elkaar en als je dan mallen gebruikt van verschillende series, dan kun je dit effect krijgen, overigens was het mallen maken vroeger vak = handwerk, tegenwoordig maakt een mooie machine deze mallen en die zijn precies volgens tekening.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #185 Gepost op: 28 december 2012, 23:15:06 »
De lelijke hoek is wat bijgewerkt, van deze afstand nog niet mooi, maar goed genoeg voor de plaats waar hij komt



Het brouwerijgebouw is klaar



En staat op de plaats waar hij ongeveer gaat komen, de precieze plaats wordt bepaald als ook de opslag/expeditie/ketelhuis en de "boerenbond" klaar is.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #186 Gepost op: 30 december 2012, 12:28:15 »
Het volgende gebouw is, wat ik noem, de opslag/expeditie en het ketelhuis.



De eerste gevel zit in de lijmklemmen, ik zal mijn volgorde van werken moeten veranderen, er zitten nogal wat horizontale naden in de geveldelen, dus eerst de geveldelen op de hulpgevel monteren en dan pas verven.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #187 Gepost op: 30 december 2012, 12:45:22 »
Leuk om bij jouw altijd al die delen zo in die grote lijmklemmen, elastieken en wasknijpers te zien.
Zijn de ketelhuis en de brouwerij twee aparte bouwdozen of is het er een?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #188 Gepost op: 30 december 2012, 13:04:07 »
En je vrouw zich maar afvragen waar al haar wasknijpers blijven hihihi  :P
Ik vind het overigens wel een supermooie fabriek.
Mooi van kleur ook.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #189 Gepost op: 30 december 2012, 14:43:17 »
Mooi stukje werk geleverd Anne met het brouwerijgebouw. Als de volgende bouwdoos net zo goed lukt ...... top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #190 Gepost op: 30 december 2012, 15:38:52 »
Dag Anne,
Ligt dat aan de foto?s of lijkt er een soort lichte sluier over je bakstenen te zitten? Op de foto?s lijken de bakstenen niet echt ?baksteenrood? maar een stuk lichter.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #191 Gepost op: 30 december 2012, 23:58:55 »
Beste Wim,

Het klopt wel dat er wat sluier overheen zit, dat komt van het voegen, maar ook door het licht, later wordt dat wel weer wat beter als alles vervuild is.

Beste Semantha,

Mijn echtgenote is modern en gebruik plastic wasknijpers, ik mocht de oude houten......

Beste Rick,

Het is ??n bouwdoos.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #192 Gepost op: 1 januari 2013, 22:49:53 »
Op speciaal verzoek van een lezer op het 3-Rail Forum een serie overzichtsfoto's, de baan is in U-vorm, dat moeten jullie bij de ori?ntatie in gedachten houden.

eerst 3 foto's de "U" in, de linkerpoot



het middenstuk



de rechterpoot



nu de "U" uit, de rechterpoot



het middenstuk



de linkerpoot




als laatste een dwarsfoto



Dan zitten er onder de beide poten 2 maal 2 sporige schaduwstations, onder het middenstuk zit nog een 2 maal 2 sporige schaduwstation voor de hoofdbaan en een 2 sporig schaduwstation voor de bergbaan

Ik hoop dat het inzicht hoe de baan er uit ziet wat verbeterd is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #193 Gepost op: 2 januari 2013, 06:39:32 »
Beste Anne,

Dank voor het plaatsen van de mooie overview foto's; je kunt nu heel goed zien dat het overeenkomt met het baanplan van het schitterende Marklin boek 0327 maar dan in spiegelbeeld.

Een vraagje: hoe lang ben je nu al aan het bouwen?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

rthuinte

  • Gast
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #194 Gepost op: 2 januari 2013, 10:33:47 »
Hallo Anne!

Wat een geweldige baan !! Ik wou dat ik hier in de buurt kan komen ...

Groeten,

Ronald

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #195 Gepost op: 2 januari 2013, 10:43:50 »
Geweldig mooie baan Anne! Voor het eerst dat ik de hele baan zie van je. Helemaal top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #196 Gepost op: 2 januari 2013, 13:16:02 »
Beste Johan,

De bouw van deze baan is begonnen in 1979 in mijn vorige huis, analoog met blokkaarten en geautomatiseerd met logische poorten, in 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige huis en ben ik opnieuwe begonnen, met hetzelfde ontwerp en een deel van de bestaande tafels.

Het digitale tijdperk was begonnen en ik bouwde de Edits zelfbouwcentrale, wissel- en schakeldecoders en terugmelders, de baan werd geautomatiseerd met Trainbrain (het gratis Koploper was er toen nog niet, denk ik), toen mijn laptopje de geest gaf en Trainbrain steeds meer moeite kreeg met de nieuwere computers (DOS nodig...), ben ik overgestapt op de Raptor.

Op de kale rechterpoot ben ik nu bezig met het industrieterrein, er komt nog een stad, het hoofdstation en de lokwerkplaats, onder dat gedeelte ben ik nu bezig te denken over een zo groot mogelijk schaduwstation, maar groot is relatief, 2 maal 3 sporig zal wel de maximale maat zijn.

Onderstaand een schets met de afmetingen van de baan.



Beste Ronald,

Al doende leert met, ik ben een scheepswerktuigkundige, kon goed werken met boutjes en moertjes van 200 mm dik, maar dit creatieve gebeuren gaat me, na een leerproces, toch goed af.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #197 Gepost op: 2 januari 2013, 13:28:47 »
ik ben een scheepswerktuigkundige, kon goed werken met boutjes en moertjes van 200 mm dik, maar dit creatieve gebeuren gaat me, na een leerproces, toch goed af.
Dag Anne,
Indrukwekkende baan! Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je als scheepswerktuigkundige ook iets met scheepvaart hebt. Maar ik zie op je baan geen water, geen haven en geen schepen. Hoe komt dat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #198 Gepost op: 2 januari 2013, 23:04:25 »
Beste Wim,

Er is wel water op de baan, zelfs een watermolen, maar inderdaad geen schepen of havens, gelukkig ben ik niet behept met een blik op het verleden (is heel vervelend voor een zeeman "aan de wal" en een zeiler, die met die hobby moest stoppen door reuma), dus kon ik een landschap kiezen wat mij het meeste aansprak op een aantal verschillende punten, wij zijn zomers nogal eens in Duitsland en de Alpenlanden........

Groet, Anne W

 
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #199 Gepost op: 3 januari 2013, 12:18:50 »
Lullig (en dat is een understatement) dat je om dit soort redenen de zeilsport vaarwel moet zeggen.
Je hebt in elk geval een mooie combi gemaakt tussen veel spoor en veel scenery.
Ik vraag me natuurlijk wel af hoe je overal bijkomt. Het stuk waar je fabriek staat lijkt me een niet makkelijk hoekje om te kunnen werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)