En ter aanvulling op Piet: als de wielen slippen gaat er al teveel vermogen naar de lok. Hogere spanning of zwaardere trafo helpt dus niets. Als het al verschil maakt, is het een verergering van het probleem.
Mijn advies is ook niet meer vermogen Dirk.
Ik zeg alleen dat méér
niet helpt.
Nu ik de foto zie, is er meer aan de hand.
De helling ligt in een boog, dat werkt ook niet echt mee.
Een stukje dyamische mechanica:
Bij treinen en andere railvoertuigen zitten de wielen op een 'starre' as integenstelling tot wegvoertuigen.
Het linker wiel maakt dus het zelfde aantal omwentelingen als het rechter wiel.
In een boog zal het binnenste wiel een kortere weg afleggen als het buitenste wiel.
Maar dat kan niet door de starre as, met andere woorden één van de wielen zal slippen.
Het wiel met de meeste grip zal aandrijven, in de praktijk op een vlakke boog zal het binnenste wiel aandrijven en het buitenste wiel voort getrokken worden.
Gebeurt dit op een helling dan heeft het nog grotere consequenties niet alleen zal één wiel rolweerstand genereren maar ook de massa van het treinstel.
Dus er stat een loc zijn stinkende best te doen om het span omhoog te krijgen maar het resultaat is 0!
Daarom als je het kunt vermijden geen hellingen in bogen maken, beter is éérst klimmen en dan pas de bocht om.
Nu hoor ik iedereen al mopperen: "daar moet je maar de ruimte voor hebben!"
Ja dat realiseer ik me heel goed.
Bijna niemand heeft daar de ruimte voor, dus moet er een compromis komen.
Dat is er en kost ook wat ruimte, maar is vaak goed te realiseren, maak de helling langer en vlakker.
grt Piet.