Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 194568 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #150 Gepost op: 9 februari 2015, 21:54:03 »
Volgens mij is de Fleischmann trafo 6735 met MSF en de 6730 zonder MSF.
MSF maakt dat je loc mooi en regelmatig rijdt bij lade snelheden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #151 Gepost op: 9 februari 2015, 22:28:06 »
Dat klopt Wim. 6730 is een gewone trafo, 6735 een MSF.

Hoogte van de baan, dat is een eeuwige discussie. In jouw geval wordt die wat eenvoudiger: je hebt een erg brede baan. Wil je dan nog bij de achterkant kunnen komen, dan moet je de baan laag houden, bijvoorbeeld die 75cm waar je het over had.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #152 Gepost op: 9 februari 2015, 23:47:16 »
Ikzelf zou aanrechthoogte aanhouden. Je hebt dan een prima werkhoogte én je hebt genoeg ruimte onder je baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #153 Gepost op: 9 februari 2015, 23:52:11 »
Vraag!!!!!

Wat is een mooie hoogte om aan te houden voor de baan? Dus zeg maar de ondergrond waar alles op word gelegd, gebouwd, enz.?

Ik zat zelf met 75-80 cm in mijn hoofd, maar dat was de hoogte van de 'oude' baan.


Ik zit op 103 cm. Dat komt omdat ik de spanten van het dak als drager gebruik.
Dat is vrij hoog en zeker omdat ik vrij klein ben een nadeel om aan te werken. Maar het leuke daarvan vind ik dat als je op een normale stoel zit, je alles op ooghoogte ziet, dit heeft voor mij de doorslag gegeven om het nu weer zo te doen.
Groet,
Theo

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #154 Gepost op: 10 februari 2015, 06:35:26 »
Ik moet eerst is teruglezen voordat ik wat vraag... Ik had natuurlijk kunnen weten dat de ene trafo met MSF was en de ander zonder... Hoe dom ;).. haha

Betreft de hoogte hebben jullie inderdaad gelijk. Voor mij is 103 cm ook te hoog, maar ik snap de redenering erachter ook wel. Als ik inderdaad weer aan mijn befaamde 'hoek' denk, dan is het idd het beste om de hoogte op 75 cm te houden. Vond ik zelf ook wel prettig.

Danku.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #155 Gepost op: 10 februari 2015, 14:55:01 »
Ik zat me het volgende af te vragen... Mocht ik ooit een kleine uitbouw willen maken voor mijn baan. Met welk dalings/stijgingspercentage moet ik rekening houden als ik erboven of eronder verder wil gaan? 3% per meter oid toch? En hoeveel centimeter moet bijvoorbeeld een burg boven een ander stuk rails hangen?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #156 Gepost op: 10 februari 2015, 16:07:46 »
Stijgen en dalen max 3% maar minder is mooier.

Een b.v. brug/tunnelportaal boven het spoor heeft aan minimaal 7cm voor diesels en stoomtreinen genoeg en heb je bovenleiding dan is het minimaal 8 cm (gemeten van de bovenkant rails). Maar ietsje meer ruimte is ook hier mooier.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #157 Gepost op: 12 februari 2015, 12:52:47 »
Dankjewel Pierre :)!

Ik ben de laatste paar dagen mijn hersens aan het kraken over het volgende. Na al jullie adviezen hier op het forum heeft er altijd een vraag in mijn achterhoofd rondgedwaald. Wat nou als ik toch een schaduwstation wil bouwen onder mijn baan. Waar zou deze dan uit moeten komen? Heb al veel geprobeerd met mijn eerdere baanplan, maar ik kom elke keer in de knoop. Het schaduwstation hoeft niet veel groter te zijn/worden dan het aantal opstelsporen wat ik nu heb.

Ik wil me bij de baan zelf ook wat meer focussen op de scenery en daar dus meer ruimte aan besteden. Heb hier echt jullie hulp even bij nodig om hier een juiste keuze in te maken. Dus mocht iemand zin hebben om zijn fantasie de vrije loop te geven, you are welcome :)!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #158 Gepost op: 12 februari 2015, 14:13:53 »
Hallo Nick,

Dan wil ik je toch even terug verwijzen naar antwoord #69 van dit topic. Ik kan me voorstellen dat door de grote hoeveelheid informatie in het topic dit even aan je aandacht ontschoten is, maar daar heb ik een oplossing aangedragen om een lus onder je tafel te maken. Op die lus kan je natuurlijk ook een schaduwstation aansluiten.


Groet, Gert-Jan
The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #159 Gepost op: 12 februari 2015, 14:36:13 »
@GéJé: Ik was inderdaad al naar dat voorbeeld van jou op zoek gegaan, maar heb er waarschijnlijk te snel langs gescrold.
Dat idee is namelijk niet eens zo verkeerd, maar kon me er geen beeld meer van vormen.

Ik ga hier eens mee aan het werk.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #160 Gepost op: 12 februari 2015, 15:09:03 »
Hier komt Sergeant Seurpiet.

Die meende een keerlus te zien, maar zag over het hoofd dat er een paar verbindingswissels in het station verdwenen zijn. Daardoor is er geen keerlus, en houd ik gauw m'n mond ;)

Edit: verwarrende en onjuiste tekening en verhaal verwijderd, ter voorkoming van verdere verwarring
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #161 Gepost op: 12 februari 2015, 15:20:08 »
Ik zie geen keerlus.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #162 Gepost op: 12 februari 2015, 15:26:58 »
Ik eigenlijk ook niet  ???
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #163 Gepost op: 12 februari 2015, 15:27:47 »
Sorry, ik heb een ding over het hoofd gezien: bij de wijziging zijn in het station ook wissels verdwenen. Maar in mijn hoofd zaten die er nog. Doordat die verdwenen zijn is er inderdaad geen keerlus.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #164 Gepost op: 12 februari 2015, 15:31:09 »
Eerlijk gezegd volg ik je niet Dirk. Die lus/bocht die jij gemaakt hebt gaat toch niet opeens van spanning wisselen? Maar ik kan het ook mis hebben hoor?

Ik heb even aan een 'kleine' verandering in mijn baanplan gewerkt. Zie hieronder. De secties/sporen voor de locloods en opstelsporen zijn niet verplicht en het stationsspoor 3 hoeft ook niet persé door te lopen naar het industriespoor. Maar vond het er wel leuk uitzien. Commentaar, kritiek, ideeën, suggesties... Alles is welkom :)!

EDIT: De rode sectie loopt uiteraard naar onderen en heeft onder dit deel dan een keerlus of schaduwstation.


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #165 Gepost op: 12 februari 2015, 15:36:41 »
Sorry, ik heb een ding over het hoofd gezien: bij de wijziging zijn in het station ook wissels verdwenen. Maar in mijn hoofd zaten die er nog. Doordat die verdwenen zijn is er inderdaad geen keerlus.

Eerlijk gezegd volg ik je niet Dirk.

Eerlijk gezegd volgde ik het ook even niet meer ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: NickvR

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #166 Gepost op: 12 februari 2015, 16:57:09 »
Ik denk dat je nu een heel mooi baanplan hebt Nick.

Minder opstelsporen boven op de tafel waardoor je meer plaats hebt voor scenery.
Stationsspoor 3 (groen) is inderdaad mooier nu het door loopt in plaats van dood loopt.
De toevoeging van het bergspoor (sectie 9) vind ik ook erg leuk.
En onder de tafel heb je ruimte genoeg voor een schaduwstation. 

Groeten, Gert-Jan

 
The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #167 Gepost op: 12 februari 2015, 17:06:40 »
Sorry, ik heb een ding over het hoofd gezien: bij de wijziging zijn in het station ook wissels verdwenen. Maar in mijn hoofd zaten die er nog. Doordat die verdwenen zijn is er inderdaad geen keerlus.

Eerlijk gezegd volg ik je niet Dirk.

Eerlijk gezegd volgde ik het ook even niet meer ;)

haha serieus! Ik dacht echt dat ik gek werd! Maar inderdaad, als de wissels er nog waren geweest dan had het geklopt wat jij zei.

Dankjewel voor je reactie Gert-Jan! Leuk om te lezen :)!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #168 Gepost op: 12 februari 2015, 17:18:59 »
Ik vind het ook een leuk plan. Let wel op de hoogte die je nodig hebt, op plaatsen waar rails op verschillende niveaus elkaar kruisen, en de maximale helling van het spoor. Dat lijkt me een leuke puzzel in dit baanplan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #169 Gepost op: 12 februari 2015, 17:59:49 »
Lijkt mij geen probleem. De rode sporen kunnen na de wissel naar de opstelsporen al beginnen met dalen en het roze spoor kan na de opstelsporen beginnen te stijgen. Dan hebben de rode sporen ongeveer 1,5 meter, en het roze spoor meer dan 2 meter lengte voordat ze elkaar kruizen en dat is meer dan genoeg.
Groet, Gert-Jan

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #170 Gepost op: 12 februari 2015, 18:17:28 »
Dankje Dirk! Ja, het wordt een leuke puzzel, maar dat maakt het juist uitdagend!

Die hoogte weet ik inderdaad. Heb eerst nog nagedacht over een tandradbaantje, maar dat is in bochten weer erg lastig. en daar is de afstand uiteindelijk wat kort voor.

Wat Geje al zegt. De rode lijn na de wissel dalen en het bergspoor stijgen na de wissel. Ik zou dan meer dan genoeg ruimte moeten hebben bij het kruisen. We zullen het gaan zien tegen die tijd :)!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #171 Gepost op: 12 februari 2015, 18:18:56 »
Ik zat eigenlijk meer te kijken naar waar de rode sporen naar het schaduwstation verdwijnen, daar gaan ze bijna meteen onder de rode lus door. Ik heb er niet aan gerekend, maar ik vraag me af of die rode lus dan niet wat omhoog moet, en zo ja, of het station dan misschien ook omhoog moet. Op zich is dat allemaal prima op te lossen, maar wel handig om van tevoren rekening mee te houden - als het nodig is.

En denk ook om de ruimte die je nodig hebt tussen je baan en het schaduwstation, wil je ooit een omgevallen of ontspoorde trein kunnen bereiken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #172 Gepost op: 18 februari 2015, 21:20:40 »
Die ruimte voor mij mijn schaduwstation heb ik al berekend, komt helemaal goed.

Ik snap ook wat je bedoelt daar bij de rode lus, maar ik ga er vanuit dat ik dan al aardig gedaald ben en er gewoon onderdoor kan gaan.
Maar we zullen het gaan zien, anders gaat inderdaad de lus wat omhoog. Heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen :)!

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #173 Gepost op: 25 maart 2015, 16:04:04 »
Jaja, daar ben ik dan weer :)! Kreeg al ongeruste berichten of ik nog wel aan het bouwen was ;)!

Dus ja, ik ben, in theorie, aan het bouwen. In de praktijk helaas niet. Erg druk met mijn werk en financiën spelen ook een rol natuurlijk, voornamelijk voor de ondergrond/tafel.
Nu heb ik van mijn vorige baan wel een aantal gipsplaten, maar weet niet of ik die wil gaan gebruiken.
Hieronder in ieder geval een paar foto's van de kamer hoe het er nu uitziet. Het is nu tijdelijk even de 'kattenkamer' met wat troep. Maar dat zal uiteindelijk weer veranderen... Als de katten het toelaten natuurlijk :p!


De kamer en hoe het er nu uitziet.


Alles netjes opgeruimd in dozen + wat dingetjes die ik ondertussen verzameld/gekregen heb.


De gipsplaten waar de vorige baan op lag, maar waarvan ik niet zeker weet of ik die ga gebruiken.

En dan hieronder mijn nieuwe baanplan. Ik weet dat ik de laatste tijd veel veranderd ben van baanplan en ideeën. Maar bij deze heb ik eindelijk ook een goed gevoel.
Het station (groen), de stad, industriegebied + rangeerspoor (blauw) en de locloods (oranje) staan op een hoog gedeelte, de rest loopt er onderdoor of erlangs. In het industriegebied of er linksboven komt een gat wat ik doorheen kan om daar ook te kunnen werken. Dit wordt uitneembaar, dus er komt wel scenery op te staan. Nja, dit is weer even een kleine update van mij :)



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #174 Gepost op: 25 maart 2015, 17:50:32 »
Die gipsplaten zou ik lekker ergens tegen een muur aanschroeven. Ik zou ze zelf niet als ondergrond op mijn baan willen hebben omdat je er eigenlijk niks op vast kunt zetten, bovendien moet je nogal wat hout onder die platen zetten om een zekere stijfheid in je baan te krijgen. Al met al ben je denk ik goedkoper uit met spaanplaat of multiplex.  Gipsplaat is in feite niet veel meer dan gips verpakt in papier en dat ziet er dan uit als een (gips)plaat.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)