Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 211593 keer)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #200 Gepost op: 30 augustus 2015, 13:23:11 »
Ja... de start is er! Vandaag de baan even neergelegd zoals ik hem nu wil hebben en even getest uiteraard!

Nu nog even gaan nadenken hoe ik de rails ga bevestigen en gaan nadenken over de secties en hoe deze te installeren.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #201 Gepost op: 30 augustus 2015, 13:45:42 »
Altijd een mooi moment Nick, als je uiteindelijk wat resultaat ziet van je geknutsel.

Ga je nog isolatie onder de rails leggen?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #202 Gepost op: 30 augustus 2015, 13:54:15 »
Altijd een mooi moment Nick, als je uiteindelijk wat resultaat ziet van je geknutsel.

Ga je nog isolatie onder de rails leggen?

Dat is helemaal waar! En over de isolatie ben ik nog niet helemaal uit... Het geluid stoort me op zich niet, aangezien ik altijd muziek aan heb staan. Het valt me dus niet echt op.

Ach Nick ... jij aan de bak ... katten op de bak. ;D

Haha! Dat is ook weer zo... En ik moet zeggen, de beesten komen hier nu wel binnen... Maar zijn meer nieuwsgierig naar wat er gebeurd, dan dat ze op de bak gaan zitten. Daarbij komt dat ze maar gewoon lekker buiten hun behoefte gaan doen :p!

Je bent dus echt begonnen Nick, mooie tafel!

Dankje :D!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #203 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:35:19 »
Ach Nick ... jij aan de bak ... katten op de bak. ;D

Haha! Dat is ook weer zo... En ik moet zeggen, de beesten komen hier nu wel binnen... Maar zijn meer nieuwsgierig naar wat er gebeurd, dan dat ze op de bak gaan zitten. Daarbij komt dat ze maar gewoon lekker buiten hun behoefte gaan doen :p!

Nou ja Rick ... dan zit wel een ander met die rotzooi in zijn tuin van jou kat (en daar heb ik een hekel aan) >:(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #204 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:36:01 »
Maar je ik vind je baan wel leuk. Het is fijn te zien dat er nu ook werkelijk iets op de tafel ligt. Persoonlijk vind ik het eerste idee met de hoogteverschillen een stuk mooier. Maar ja dat is een kwestie van smaak. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #205 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:46:03 »

Nou ja Nick ... dan zit wel een ander met die rotzooi in zijn tuin van jou kat (en daar heb ik een hekel aan) >:(

Jaaaa... das ook wel weer zo natuurlijk. Maar ze zoeken vaak de plaatselijke plantenbak op die op mijn eigen terras staat. ;)

Maar je ik vind je baan wel leuk. Het is fijn te zien dat er nu ook werkelijk iets op de tafel ligt. Persoonlijk vind ik het eerste idee met de hoogteverschillen een stuk mooier. Maar ja dat is een kwestie van smaak. ;)

Heb je ook gelijk in. Persoonlijk vind ik dat hoogte verschil nog steeds leuk... Nu het echt ligt, kan ik daar ook is naar gaan kijken of dat nog haalbaar is... Als ik het zo bekijk, dan zou dat geen proberen moeten opleveren...

Daarnaast moet ik weer is gaan nadenken over de secties, al zijn die wel duidelijk (station, locloods, industrie en rest van de baan). Maar ook over het solderen van de bedrading en dergelijke, vind het allemaal maar spannend! Veel uit te zoeken en nog veel te leren ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #206 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:49:42 »
Succes Nick ... we gaan het allemaal lezen en zien. ;)
Groet Pierre.

The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #207 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:51:17 »
Succes Nick ... we gaan het allemaal lezen en zien. ;)

Gaat helemaal goedkomen! (hoop ik ;))!

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #208 Gepost op: 26 september 2015, 16:30:36 »
Het heeft even geduurd voordat ik weer wat kan posten en überhaupt reageren op het forum. Drukke tijden achter de rug en komen nog en wat familiedingetjes, hield geen tijd meer over.

Toch heb ik afgelopen week een gaatje kunnen vinden om wat te gaan doen. Wat wilde ik doen dan? Ja, eigenlijk heeft dat te maken met wat Pierre nog zei over het hoogteverschil en wat in mijn vorige baanplan voor kwam. Nu ben ik is wat gaan nadenken, plannen en proberen en zie hieronder het resultaat. Er is het één en ander veranderd, maar wat natuurlijk opvalt is dat mijn station de hoogte in is gegaan.

De eerste palen worden geslagen!

De helling is nog wat stijl, wordt aan gewerkt... Al hebben de locs er weinig moeite mee.

Het station + platform is klaar. En er is een 3e spoor toegevoegd.

Op dat moment schoot mij iets anders te binnen... Nu ligt het station hoog, maar de rest laag. Dus wat doen we dan.. ja hoor.. Het dorp gaat ook gewoon de hoogte in ;).

Palen slaan en plankje leggen!

Even een klein indeling!

De eerste trein kom langs voor de test!

Alles werkt!

Op de laatste foto wil ik laten zien waar de perrons komen. Perron 1 komt voor de rijtuigen met licht. Perron 2 komt tussen de blauwe (middelste rijtuigen) en het andere stammetje van 3 in (achterste rijtuigen). Het stationsgebouw staat bij de wissel helemaal links. Dit vond ik zelf wel een leuk idee, hier komt een soort loopbrug naar de perrons.. weet nog niet hoe, maar hij komt er :p! Nu liggen er onder het station 2 sporen, dat worden 2 opstelsporen en het spoor wat daar voor langs loopt is het doorgangsspoor. het industrieterrein(tje) wat rechts gaat komen, blijft overigens wel laag. Vanaf het station zal er een spoor dalen en om het dorpje heengaan, heb al helemaal in mijn hoofd hoe dat gaat worden ;).

Anyway, ik vertel veel te veel, volg het zelf nog amper (iets te enthousiast!). Mocht er iets onduidelijk zijn, danne hoor ik het wel ;)!

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #209 Gepost op: 26 september 2015, 19:48:12 »
Tis duidelijk hoor! Goed bezig geweest. Maar kom je nu nog wel aan de verborgen sporen voor onderhoud of als er een probleem is?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #210 Gepost op: 26 september 2015, 22:41:32 »
Lekker bezig, Nick!

Vraagje van een andere orde. Ik lees net dit draadje eens terug, en zie dat je best wat afbeeldingen verwijderd hebt. Dat maakt het teruglezen niet makkelijker... Is het veel moeite om afbeeldingen te laten staan?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #211 Gepost op: 27 september 2015, 07:23:25 »
Tis duidelijk hoor! Goed bezig geweest. Maar kom je nu nog wel aan de verborgen sporen voor onderhoud of als er een probleem is?

Goede vraag! Ik ben er nog over na aan het denken, maar waarschijnlijk blijft het deel gewoon open of deels open zodat ik erbij kan komen of hetgeen wat er deels voor gaat komen maak ik uitneembaar inclusief perron. Er zit nog niks vast qua platen, dus kan altijd nog schuiven/zagen oid. ;).

Lekker bezig, Nick!

Vraagje van een andere orde. Ik lees net dit draadje eens terug, en zie dat je best wat afbeeldingen verwijderd hebt. Dat maakt het teruglezen niet makkelijker... Is het veel moeite om afbeeldingen te laten staan?

Is totaal geen moeite en dat is eigenlijk per ongeluk gebeurd. Ik had al die foto's in photobucket verplaatst naar een andere map, alleen was ik even vergeten dat die map verborgen was. Dus foto's weer teruggehaald, maar dat hielp niet. Ik zal er komende dagen wel even naar kijken of ik ze kan vervangen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #212 Gepost op: 27 september 2015, 11:23:59 »
Ik vind dat je toch wel behoorlijk opgeschoten bent Nick. Je baanplan begint nu echt zichtbaar te worden. Mooi man. Om bij de verborgen sporen te komen vind je ook wel weer een oplossing. ;)
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #213 Gepost op: 27 september 2015, 12:26:05 »
Ik vind het een mooie plan. Logisch eigenlijk om het dorp op hetzelfde niveau als het station te plaatsen en bovendien onttrek je op deze manier die lange doordraaiende bocht gedeeltelijk aan het zicht en de bochten die op de voorgrond wel zichtbaar blijven hebben nu een "natuurlijke" reden gekregen wat een realistischer beeld geeft. Goed bedacht!

Groet, Gert-Jan

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #214 Gepost op: 27 september 2015, 12:51:13 »
Ik vind dat je toch wel behoorlijk opgeschoten bent Nick. Je baanplan begint nu echt zichtbaar te worden. Mooi man. Om bij de verborgen sporen te komen vind je ook wel weer een oplossing. ;)

Thanks! Ja, daarom! Verwacht er zelf ook niet heel veel problemen, maar moet wel even over nagedacht worden, maar eerst staan de hellingen op de lijst. Zijn nu nog iets te stijl.

Ik vind het een mooie plan. Logisch eigenlijk om het dorp op hetzelfde niveau als het station te plaatsen en bovendien onttrek je op deze manier die lange doordraaiende bocht gedeeltelijk aan het zicht en de bochten die op de voorgrond wel zichtbaar blijven hebben nu een "natuurlijke" reden gekregen wat een realistischer beeld geeft. Goed bedacht!

Groet, Gert-Jan

Dankjewel :)! Ja, word er zelf ook steeds enthousiaster over. Ja, die bocht probeer ik beetje te verbergen en een soort tunneluitgang te geven. Moet nog even kijken hoe of wat, maar die helling is nu eerst belangrijk ;)!

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #215 Gepost op: 27 september 2015, 13:10:33 »
Bij het aanleggen van een baan moet je eigenlijk omgekeerd denken. modelspoorders leggen eerst de baan neer en brengen daarna het landschap aan. In het echt was het landschap er natuurlijk eerst. Een bocht in het spoor wordt alleen gemaakt als daar een reden voor is.
Succes met het uitdenken van de hellingen.
Puntje daarbij; er wordt vaak geroepen dat hellingen niet groter mogen zijn dan 3 procent omdat dit in het echt de max. is. Mijn ervaring is dat de meeste locs ook wel een steilere helling aankunnen. Hellingen die uit het zicht liggen kan je dan best iets steiler aanleggen, als je maar goed test of je locs nog omhoog komen. (incl. de wagons die ze moeten gaan trekken.) Hellingen die wel in het zicht komen zou ik wel op 3 procent houden.

Groet, Gert-Jan

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #216 Gepost op: 27 september 2015, 14:02:04 »
Ik probeer inderdaad rekening te houden met de 3 procent, maar ben het wel met je eens dat de meeste locs steiler aankunnen. Op zich is de daling niet heel erg aan de ene kant, maar ik heb wel gemerkt dat de helling waarin ze stijgen en naar het station gaan iets te steil is. Met 3 lichte rijtuigen redden de meeste locs het, maar als ze maar iets zwaarder zijn of het worden 4 rijtuigen, dan slippen de banden. Kan dit trouwens ook met voltage te maken hebben of een loc de helling opkomt qua power of niet?

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #217 Gepost op: 27 september 2015, 14:25:34 »
Kan dit trouwens ook met voltage te maken hebben of een loc de helling opkomt qua power of niet?
Als het niet de helling opkomen gepaard gaat met slippende wielen, dan heeft het niet met de electrische energievoorziening te maken Nick.
Maar alleen met het gebrek aan grip tussen de wielen en de rails.
Die zo goed als zeker wordt veroorzaakt door de te steile helling.

grt Piet.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #218 Gepost op: 27 september 2015, 15:01:51 »
En ter aanvulling op Piet: als de wielen slippen gaat er al teveel vermogen naar de lok. Hogere spanning of zwaardere trafo helpt dus niets. Als het al verschil maakt, is het een verergering van het probleem.

De enige oplossingen zijn minder rijtuigen, meer anti-slip bandjes, of een minder sterke helling.
(Oh ja, je kunt niet zomaar op een gewoon wiel anti-slip bandjes bij plaatsen. Wat wel kan is "bullfrog snot" aanbrengen. En het gaat allemaal ten koste van de stroomafname.)

Als het wel lukt om een steile helling op te komen, moet je er rekening mee houden dat de aandrijving van de betreffende lok meer voor z'n kiezen krijgt dan normaal. Bij intensief bereden banen leidt dat tot merkbare slijtage van de aandrijving.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #219 Gepost op: 27 september 2015, 15:11:33 »
@NickvR,

Je helling stopt nu volgens mij bij de rode pijl. Je zou het stuk tussen de blauwe en de rode pijl ook al iets af kunnen laten lopen om de totale helling minder steil te maken.

Groet, Gert-Jan

Offline PietB

• Rangeerder
« Reactie #220 Gepost op: 27 september 2015, 15:41:36 »
En ter aanvulling op Piet: als de wielen slippen gaat er al teveel vermogen naar de lok. Hogere spanning of zwaardere trafo helpt dus niets. Als het al verschil maakt, is het een verergering van het probleem.
Mijn advies is ook niet meer vermogen Dirk.
Ik zeg alleen dat méér niet helpt.
Nu ik de foto zie, is er meer aan de hand.
De helling ligt in een boog, dat werkt ook niet echt mee.
Een stukje dyamische mechanica:
Bij treinen en andere railvoertuigen zitten de wielen op een 'starre' as integenstelling tot wegvoertuigen.
Het linker wiel maakt dus het zelfde aantal omwentelingen als het rechter wiel.
In een boog zal het binnenste wiel een kortere weg afleggen als het buitenste wiel.
Maar dat kan niet door de starre as, met andere woorden één van de wielen zal slippen.
Het wiel met de meeste grip zal aandrijven, in de praktijk op een vlakke boog zal het binnenste wiel aandrijven en het buitenste wiel voort getrokken worden.
Gebeurt dit op een helling dan heeft het nog grotere consequenties niet alleen zal één wiel rolweerstand genereren maar ook de massa van het treinstel.
Dus er stat een loc zijn stinkende best te doen om het span omhoog te krijgen maar het resultaat is 0!

Daarom als je het kunt vermijden geen hellingen in bogen maken, beter is éérst klimmen en dan pas de bocht om.
Nu hoor ik iedereen al mopperen: "daar moet je maar de ruimte voor hebben!"
Ja dat realiseer ik me heel goed.
Bijna niemand heeft daar de ruimte voor, dus moet er een compromis komen.
Dat is er en kost ook wat ruimte, maar is vaak goed te realiseren, maak de helling langer en vlakker.

grt Piet.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #221 Gepost op: 27 september 2015, 16:22:21 »
Dank voor jullie antwoorden heren...

Op zich zal de helling die in de bocht ligt geen problemen gaan veroorzaken, daar heb ik de ruimte verder wel voor. Het gaat inderdaad om de helling die GéJé aanwees op de foto. Nadenkend over jouw voorstel.. Ik denk dat ik de helling eerder verleng aan de andere kant, daar heb ik ook nog een bocht met wissels naar mijn locloods. Dit ligt ook wel in een bocht, maar hier heb ik ook meer de ruimte om het spoor te laten stijgen/dalen. Maar goed, het is sowieso een projectje wat bovenaan mijn lijstje staat.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #222 Gepost op: 27 september 2015, 16:39:11 »
Daarom als je het kunt vermijden geen hellingen in bogen maken...
Hoe zit dat dan met een klimspiraal, daar wordt toch ook geklommen in een bocht.  ::) Of zie ik hier nou iets heel belangrijks over het hoofd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #223 Gepost op: 27 september 2015, 17:02:53 »
Mijn advies is ook niet meer vermogen Dirk.
Ik zeg alleen dat méér niet helpt.
Precies. Zo las ik jouw bericht ook, en daarover zijn we het dus eens.

Hoe zit dat dan met een klimspiraal, daar wordt toch ook geklommen in een bocht.  ::) Of zie ik hier nou iets heel belangrijks over het hoofd?
Wim, Piet zegt niet dat het niet mag, maar dat je het beter kunt vermijden.

Kijk je naar een dubbelsporige klimspiraal, dan heeft het buitenste spoor een helling die minder steil is dan het binnenste spoor. Het verschil is groter naarmate de straal van de spiraal kleiner is. Houd je de helling van het binnenste spoor op 3%, dan heeft het buitenste spoor een helling die minder dan 3% is.
Gebruik je nu het binnenste spoor om te dalen en het buitenste om te stijgen, dan heb je bij het klimmen altijd minder dan 3%, ter compensatie van de effecten die optreden bij het klimmen in een bocht.

Offline PietB

• Rangeerder
« Reactie #224 Gepost op: 27 september 2015, 21:38:27 »
@WIM, precies zoals Dirk het zegt.
Iedereen is vrij om het te doen, maar er zitten erg veel nadelen aan.
Zelf ben ik een voorstander van een rechte helling, maar ja die ruimte die die dingen in nemen.........
Klimmen in een bocht is niet efficient.

Heb je toch een dubbelsporige klimspiraal klim dan in de buitenste boog en daal in de binnenste.
Dan heb je het minste probleem met slippen.
En probeer een zo vlak mogelijke helling te maken.
Kies liever voor één winding meer dan één minder.
En ga zeker niet over de 3% klimmende helling.
Als je het kunt veranderen geef dan je aangedreven loc wielen een één kant een antislipbandje en an de andere kant geen bandje of vul de sleuf op met iets van putty.
Dat wiel zal dan makkelijker slippen op de rail en de andere heeft maximale trekkracht.

grt Piet.