Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 406692 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #525 Gepost op: 1 oktober 2014, 23:37:41 »
Bedankt Wim, ik heb hem opgeslagen, eerst baan wijzigen drastisch :(
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #526 Gepost op: 1 oktober 2014, 23:40:03 »
Heb ik wat gemist?
Wat ga je allemaal wijzigen dan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #527 Gepost op: 2 oktober 2014, 00:14:11 »
de bochten Wim, ik heb met wagons toch teveel last om door R3 te komen, en soms zegt die BigBoy ik klim er ook maar uit, dus heb ik net R6 van tillig besteld ga ik daar mee aan de gang op aan enafvoer van de schaduw stations. Kijken of het daar wel mee loopt, dan maar de opstel sporen iets korter maken omdat de bochten groter worden.

Er rijd nu een trein met 6 wagons, maar zonder big boy ervoor nog.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #528 Gepost op: 2 oktober 2014, 08:14:35 »
soms zegt die BigBoy ik klim er ook maar uit, dus heb ik net R6 van tillig besteld ga ik daar mee aan de gang op aan enafvoer van de schaduw stations. Kijken of het daar wel mee loopt, dan maar de opstel sporen iets korter maken omdat de bochten groter worden.

Je hebt een hele winkel aan flex rails gekocht Hans. :o Daar kan je toch elke bocht mee maken die je maar leuk vind en zit je ook niet aan die dure Tillig rails vast.

Als je de aan en afvoer van de opstelsporen aan de binnenkant maakt ipv aan de tafelrand kan je een veel ruimere bocht maken en hoef je misschien niet veel korter met je opstel sporen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #529 Gepost op: 2 oktober 2014, 10:02:18 »
Dank je Pierre, ik ga vandaag ook eens naar de flex kijken, maar gisteren wilde het voor geen meter lukken, telkens boog die flex die heel erg flex is weer terug, of ik moet ze met om elke 10 cm vastzetten met een schroefje, en nu was ik er net achter dat schroefjes uit de rails wel een veel mooier geluid geven als met schroefjes in de rails.

En anders moet ik die rails vast zetten in die bocht meet een lijm iets, houtlijm is niks, secondenlijm ook niets, iemand nog een idee voor lijm die goed vast blijft zitten en dan speciaal voor die bochten.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #530 Gepost op: 2 oktober 2014, 11:10:39 »
Hans, misschien is dit een idee:
Haal een aluminium strip en een stuk of wat stoelhoekjes. Die stoelhoekjes popnagel je vast op die aluminium strip. Je hebt nu een flexibele mal die je in een mooie curve kunt vastschroeven op je baan. Zorg ervoor dat je de stoelhoekjes aan de buitenzijde van je baan vastzet. Druk nu je flex-rail tegen de binnenkant van de curve die je met die strip hebt gemaakt en schroef je flex-rail vast op je baan. Zorg ervoor dat het uiteinde van je rail extra goed vastzit, want dat deel wil natuurlijk terug in z'n oorspronkelijke vorm.
Als dat gebeurd is schroef je die aluminium strip weer los en zet 'm vast waar de bocht verder gaat.
Je zult alleen de binnenste rail wat moeten inkorten, omdat door het maken van die bocht, de binnenste rail korter moet worden.
Snap je 'm?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #531 Gepost op: 2 oktober 2014, 11:51:25 »
Wim dank voor je uiteen zetting, die alustrip en hoekjes inderdaad een goed idee, ikheb ze beide wel in voorraad :)

Maar ik zoek nog een lijm soort om die rail/bocht vast te kunnen zetten stevig in de bocht zonder dat deze rare vormen aan gaat nemen, zoals je zelf al zei, houtlijm word keihard, is dit dan een optie in zon bocht, trouwens terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat er na die bocht ook weer wat komt een rechte rails, maar dan zit ik nog met een lijm iets wat het liefst redelijk snel droogt en vast maakt. die bogen lukken me vandaag hopelijk wel, ik heb hier enige standaard R5 en 6 bochten als voorbeeld.

Dadelijk eens kijken als ik deel van baan heb afgebroken hoe dat ligt daar die bocht, gelukkig heb ik rond de spiraal al een hele ruime bocht liggen R5 iets van 108 cm diameter, en daar loopt de BB redelijk mooi doorheen, R6 word dan de Wokkel optie samen met R5 dat word me een bakbeest zeg ;)

Gelukkig kan ik de opstel sporen bijna gebruiken als ik er 2 doorgaande sporen bij leg zodat de BB niet over die wisselstraten hoeft te rijden.

Word vervolgt met tekening zoals het eerste schaduwstation moet gaan worden, als ik het uitgetekend heb dan zit nu in mijn hoofd nog :)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #532 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:00:03 »
Hoi Hans,
Nog even op dat geluid terugkomend. Ik zag gisteren op je live-cam een treintje testrondjes maken.

Dat is natuurlijk heel goed, echter liep die trein veel te snel op schaal.
Probeer eens op schaalsnelheid te rijden, dan zal je geluid ook veel minder worden.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #533 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:35:38 »
Gelijk lijmen in een boog gaat niet lukken Hans. De flex zal te veel spanning hebben en trekt de lijm los. Het beste en mooiste werkt het door eerst de rails te schroeven/spijkeren om de 15 à 20 cm . Daarna solderen. Vervolgens tussen de bielsen (hout)lijm te laten lopen of ballasten. Als het zaakje droog is haal je de schroefjes er weer uit en ligt de rails mooi gefixeerd.

Nog even twee tipjes ... met een spijker en een touwtje teken je een mooie boog op de plaat waar je de rails langs kunt leggen/schroeven. En laat de soldeerpunten een beetje verspringen van de linker en de rechter railstaaf bij het aan elkaar zetten van twee flexen. Dan gaat de bocht niet zo snel knikken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #534 Gepost op: 2 oktober 2014, 13:53:13 »
ik ga al de opties proberen, ik zal ook een omgekeerde standaard bocht op plankje maken, onee dat werkt niet kan je eronder niks vastzetten, ik ga zowel Wim als Pierre zijn opties bekijken.

De opstel sporen moeten alleen 2 wissels extra bij zodat er 2 sporen gewoon rechtdoor kunnen lopen voor de grote jongens daar maak ik ergens anders wel wat opstel/inhaal sporen voor met hele slanke wissels, die heb ik gelukkig ook nog wel.

Dat treintje wat jij zag rijden Jack is het enigste ding wat zonder problemen rijd die heeft dinsdag 9 uur aan 1 stuk rondjes gereden hier echt achter elkaar, verloor ook niks en ontspoorde ook niet, er rijd soms wel een FA lok met 5 wagons, en die rijd dan iets rustiger, en inderdaad waar geen schroeven meer zitten klinkt het nu al stukken beter zelfs als je hard rijd. maar de snelheid gaat er later wel uit hier hoor :D

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #535 Gepost op: 2 oktober 2014, 15:01:01 »
Hoi Hans,

Ik heb voor het vastleggen van mijn rails dubbelzijdig tapijt plakband gebruikt. Plakt enorm goed en isoleert ook beter dan wanneer je gaat lijmen met houtlijm.

De blauwe platen liggen wel vast met houtlijm.

Groet, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #536 Gepost op: 2 oktober 2014, 15:23:19 »
Hallo Gert-Jan, ik heb er ook blauwe platen op liggen, en op de rechte stukken gaat het met een dotje houtlijm ook goed, het gaat in dit geval puur om die grote bochten vast te leggen, zou wel kunnen hiermee maar dan moet ik allemaal stukjes maken ervan, ik ga denk ik toch maar de schroef vast dan houtlijm en na een paar dagen weer los maken methode,  ik denk maar zo die bocht ligt uiteraard ook al opgesloten tussen 2 andere stukken rails.

Maar bedankt voor het mee denken in ieder geval.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #537 Gepost op: 2 oktober 2014, 15:37:47 »
Dat dubbelzijdig tapijtplakband heeft zeker voordelen op de rechte stukken en helemaal met die Profi-Gleis von Fleischmann, waar je een relatief groot oppervlak hebt dat plakt. En ik geloof ook zeker dat deze manier van werken een maximale geluidsisolatie geeft, omdat nergens de ondergrond wordt geraakt door schroeven en spijkertjes.
Voor wat betreft de zelf gemaakte bochten uit flexibele rails zou ik persoonlijk toch gaan voor de Pierre-manier: schroeven, houtlijm (als het in het zicht zit ballast), de lijm goed laten drogen en dan de schroeven er weer uithalen. Qua geluidsisolatie is dit natuurlijk een worstcasescenario, maar die rails zitten wèl als een huis en kunnen er alleen nog af met een beitel.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #538 Gepost op: 2 oktober 2014, 16:07:05 »
die rails zitten wèl als een huis en kunnen er alleen nog af met een beitel.

Da's niet helemaal waar Wim. Als je er een nachtje een natte doek overheen legt kan je de volgende morgen de rails er zo van af halen. De houtlijm/boekbindlijm is dan opgelost. Ik heb op deze manier zelfs wel een wissel vervangen die vol in de ballast zat zonder hakken. Als je natuurlijk geen watervaste houtlijm gebruikt. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #539 Gepost op: 2 oktober 2014, 16:25:26 »
Goede tip!

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #540 Gepost op: 2 oktober 2014, 17:53:43 »
die houtlijm tussen de rails, is daar nog een speciale afstand voor of gewoon op de ?? centimeter een dotje
 ?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #541 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:11:34 »
Volgens mij kan (onder andere) Pierre daar veel meer over vertellen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #542 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:48:30 »
Je kan gewoon rechtstreeks uit de fles een sliert tussen de rails laten lopen. Veeg er met je vinger overheen zodat het tussen de bielsen zit. Rails in het zicht  natuurlijk wel netjes ballasten. 8)
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #543 Gepost op: 2 oktober 2014, 23:02:44 »
Ok gaan we daar eens mee aan de gang Pierre eerst weer moed verzamelen :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #544 Gepost op: 2 oktober 2014, 23:07:31 »
Ik zat net even te kijken wat je vandaag allemaal gedaan had Hans ::) maar is de eerste bocht vanaf de opstelsporen niet nog iets aan de krappe kant?
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #545 Gepost op: 3 oktober 2014, 11:20:59 »
Hallo Pierre, die bocht die halverwege die plaat begin op de foto is R=600 mm die hele plaat die je daar ziet liggen is namelijk 1200 mm x 3200 mm lang ik denk dus dat die cam wat vertekend

de bocht waar dat stapeltje rails bij ligt dus he.

die 2 rode lijntjes zijn de start op 80 mm hoogte al, van de helix/wokkel :D

De Big Boy  loopt nu in ieder geval soepel door die bocht heen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #546 Gepost op: 3 oktober 2014, 11:54:52 »
Ik denk ook dat de cam wat vertekend Hans. Bovendien als de Big Boy er lekker door loopt is de boog voldoende ruim. ;D
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #547 Gepost op: 3 oktober 2014, 12:46:37 »
ja nu als eerste die spiraal daar maken, en dan me schaduw station aanpassen zodat alles soepel loopt daar over heen, hoop ik

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #548 Gepost op: 3 oktober 2014, 16:31:08 »
Volgens mij is de vaart er een beetje uit Hans. Even doorbijten man ... ik zie je alleen maar sjekkies draaien. ;D Of ben je nog aan 't moed verzamelen? 8)

Ben zeer benieuwd hoe deze spiraal er uit komt te zien.
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #549 Gepost op: 3 oktober 2014, 20:00:59 »
Pierre, ik zit er wel een klein beetje doorheen, ik had gehoop inderdaad al met de wissels bezig te zijn op dat open stuk in het midden, ik ga nu eerst dat midden deel aanpassen met die bochten naar dat andere opstel gebeuren, dat stuk onder dat schuine raam dan kan ik namelijk als dat er inlog weer test rijden met grote jongens, ook komen er doorgaande lijnen op langs de opstel sporen er verdwijnen dus een paar wissels zo gezegd :)

Maar de rails he, de bochten staan in bestelling gisteren nog met flex aan het proberen geweest nope lukt me gewoon niet en dan word ik boos en dat is niet goed voor me hart :D

maar we gaan wel verder hoor :)