Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 406741 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #450 Gepost op: 19 september 2014, 18:26:59 »
Okay, we zijn eruit, tenminste dat denk ik, ik zal even een legenda geven vaan het onderstaande plaatje wat het plan zal gaan worden op de tafel met de grand canyon.

paarse rail rijd van rechts naar links en ligt op niveau schaduwstation
gele rail rijd van rechts naar links en ligt op niveau schaduwstation ( dit zijn dus 2 aparte opstelsporen geworden)
blauwe rail loppt voor de grand canyon langs.
groen is station bovenop de grand canyon en rijd van links naar rechts om via de spiraal uit te komen bij opstelsporen geel.

de paarse rail komt aan de onderkant dat deel van de baan/tafel op en gaat met een lus buiten de spiraal om naar de paarse opstel sporen, deze gaan later over in de opstelsporen die nu al klaar zijn.

http://bullcat.nl/gal3/index.php/De-zolderbanen-spoor-G-en-Halfnul-H0/grand-canyon-190914

de blauwe rails die zo netjes recht ligt word een vloeiend lijn die voorlangs de rotsen van de grand canyon zal lopen.

niet snappen vragen hoe ik het bedoel dan.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #451 Gepost op: 19 september 2014, 20:28:48 »
Zelfs Ik snap 'm  :D

Wat is de diameter van die spiraal? hij lijkt nogal krap.

En met die vloeiende lijn bedoel je eigenlijk een kronkellijntje door de canyon yah?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #452 Gepost op: 19 september 2014, 20:35:50 »
Hallo Jack, de diameter van die spiraal moet R3 of R4 worden het word flexrails erop, dus ik denk diameter 82 cm anders kom ik in de knoop met de baan waar dat kronkellijntje overheen loopt, dan heb ik buiten die spiraal koker maar 2 x 20 cm over voor die scenery daar, voordeel is wel dat er geen goederen treinen op dat deel van de baan horen te komen, meer een pendel en 2 of 3 doorgaande passagiers treinen.

En ik bedoelde inderdaad een kronkel gebeuren door de vlakte voor die rots muur :D en links en rechts wat van die paddenstoel rotsen en cactus velden en een hutje met wat wei en koeien zoiets in gedachte hier dus, het zal niet allemaal zand zijn daar :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
Help me even :)
« Reactie #453 Gepost op: 19 september 2014, 22:01:09 »
Mannen ik heb even hulp nodig met een wokkel/spiraal/helix.

Ik wil het toch ook zelf eens proberen om een spiraal te maken via het duitse reken programma voor gleishwendels :)

Als ik het doe zoals op onderstaande foto is ingevuld gaat het dan ook werken, of krijg ik weer hout voor de open haard die we niet hebben :(

ik wil maar 1 rails naar beneden daar, dus ik vul 2 x R3 in, dus is de vraag doe ik het zo goed, en moet ik stroken maken van 92,9 mm breed en die verdelen in die trapeziums volgens de maten die erbij staan ?

Graag ff hulp.

dank alvast voor het denkwerk.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #454 Gepost op: 20 september 2014, 09:25:02 »
Hans, neem papier, potlood en schaar en knippen maar. Vervolgens de boel met Tesa aan elkaar plakken en rails erop.
Half uurtje werk en je weet of het goed is. Heb je gelijk papieren mallen om de boel uit te zagen.

Zelf zou ik een plaat MDF nemen en daar de ovaal op leggen, 2 cirkels (1 binnen- en 1 buitencirkel) et voila, je hebt je zaagpatroon.

De diameter van je ovaal zou ca. 100cm moeten zijn. Dan is je omtrek 314cm, genoeg om 9cm te stijgen/dalen in 1 rondje.

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #455 Gepost op: 20 september 2014, 09:51:48 »
Ha die Jack, ik heb toch al rest afval van een LGB probeersel, dus ik verzaag er denk ik eens op de maten van die berekening.

2 cirkels tekenen kan ook, maar ik vind dat een beetje zonde van het materiaal wat ja na die cirkels over hebt, en met dit stroken systeem heb je dat bijna niet.

Ik heb trouwens 1 complete spiraal hier zoals jij het aangeeft van cirkels, alleen die diameter is 120 cm en dat is nu net te groot :D

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #456 Gepost op: 20 september 2014, 13:17:17 »
Okay, vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en gewoon geheel volgens de maten van dat XLS sheet afgezaagd, ok de 52,3 mm dingen zijn niet af te strepenmet een duimstok/rolmaat dus maar zo ongeveer, verkeerde kant van de streepzagen enzo, eerst 1 stukje en daar een cirkel mee gemaakt en ten dacht ik dat klopt aardig dus niet getreurd 6 x volgens copy afgezaagd, netjes in de rondte gelegt, een R3 cirkel erop gelegd en dan denk ik, er klopt inderdaad niet veel van, en dat gaat niet liggen aan die achter de komma 10de mm.

Zeg nu zelf, kan ik wel gaan oprekken maar dan kom ik aan de binnenkant in de knoop, gelukkig komt er flex op dus kan wel wat smokkelen maar ook niet te veel.

Dan is de diameter van een fleischmann 6030 cirkel 83 cm, en die stroken zin hoh 89 cm, waar zit het vershil. onderstaand de foto's ervan.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #457 Gepost op: 20 september 2014, 13:45:39 »
Ziet er toch goed uit Hans, wat is precies het probleem? Als je de buitenkant iets te smal vind kun je er toch een latje langs lijmen

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #458 Gepost op: 20 september 2014, 13:56:23 »
Hij is wel netjes, maar ik vind hem inderdaad te dicht langs de rand lopen, en dan meer om het eraf vallen, of zou dat omlaag gaand eerder aan de binnenkant gebeuren ?

Ik ben ook maar een Wokkel leek he, dit is de eerste in deze schaal ( LGB paste ook al voor geen meter namelijk :) )

en ik dacht bij anderen altijd te zien dat die rails meer in het midden lagen, maar nu ga ik ook weer twijfelen aan mezelf, ik g weer eens andere spiralen bekijken he die echt liggen die sporen bij hun :)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #459 Gepost op: 20 september 2014, 14:19:25 »
Ik  ga ook eens kijken als ik kwart cirkels uit een plaat zaag, eerst aftekenen en even kijken hoeveel afval ik heb erna en als ik bekijk wat aan trapeziums ik uit dezelfde plaat zou kunnen halen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #460 Gepost op: 20 september 2014, 17:19:21 »
Nou Hans, blijf vooral doormodderen want dit is het alternatief en als je naar de prijzen kijkt dan word je daar niet vrolijk van.
Doorgaan met dit project is geld verdienen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #461 Gepost op: 20 september 2014, 17:58:47 »
Inderdaad Hans, gewoon ermee door blijven gaan en vooral ook de maten erbij blijven zetten.
Dat scheelt mij weer een hoop gepuzzel als ik zover ben  :P
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #462 Gepost op: 20 september 2014, 21:56:35 »
We gaan weer even "scheren" op volgorde van binnenkomst.

eerst Wim, ja die prijslijst heb ik ook gezien Wim, maar ik heb ze ook op Ebay.de gezien en daar is 1 wending 63 euro R3-R4, en zo'n ding heb ik dus, maar als ik die voor de helft ga kopiëren heb je zoveel afval hout over, daarom dacht ik ik wil dat stroken idee gebruiken, je zaagt dan trapeziums uit lange stroken plaat, resultaat weinig afval, en ik heb nu een tekening ervan op een ander forum gevonden, ik had al telefonisch contact met hem en mag de tekening gebruiken, die tekening is trouwens gemaakt door de zelfde man die gaat tekenen voor mijn ovalen spiralen hier op de baan.
Maar ik kan nu verder met deze tekening voor mijn spontaan erbij gekomen spiraal in de grand-canyon.

Dan Theo, ik heb nu een werkende tekening voor een enkelsporige R3 spiraal fleischmann rails 6030 radius 41,5 cm 30 graden.
Als ik mijn wokkel werkend heb zal ik die hier ook plaatsen :)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #463 Gepost op: 21 september 2014, 02:07:01 »
Zo dus nog maar even productief geweest, wokkel-delen likt me niet echt leuk om n 2300 uur te gaan lopen zagen, dus gaan we maar eens de rechte stukken aan elkaar solderen, 2 x 8 sporen van 2 meter lang ongeveer dat geeft dus 36 lengtes flex rails, na gedane arbeid kunnen de lengtes van 2 meter netjes naast elkaar op zijn kant even uitzakken ;) weet niet of het zinvol is maar ze liggen tenminste even niet in de weg.

Hierna nog even bezig geweest met de wokkel en als je die een kwart slag draait heb ik meer ruimte ernaast over , gelijk maar even een half cirkel R4 gesoldeerd en neergelegd voor het overzichtje, de Wokkel past eigenlijk wel goed, dus ga ik morgen maar eens stukken zagen ik moet per slot van rekening 50 cm ongeveer omlaag ermee, om dezelfde plek als waar die nu ligt, op de onderstaande foto sluit die dadelijk aan op de opstel sporen die in dit schaduw gedeelte liggen, de R4 bocht gaat in 1 rechte lijn langs deze sporen ( die lengte boven op de foto ligt dus eigenlijk nu verkeerd die moet omlaag), op die plek komt de wisselstraat, 8 sporen, te liggen.

zo en dan gaan we zo toch maar eens proberen te slapen misschien :) er staat nog een bouwpakket te wachten op mij, een nieuwe PC maar daar wil ik graag redelijk wakker bij zijn :D

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #464 Gepost op: 21 september 2014, 09:37:16 »
We gaan weer even "scheren" op volgorde van binnenkomst.

eerst Wim, ja die prijslijst heb ik ook gezien Wim, maar ik heb ze ook op Ebay.de gezien en daar is 1 wending 63 euro R3-R4, en zo'n ding heb ik dus, maar als ik die voor de helft ga kopiëren heb je zoveel afval hout over, daarom dacht ik ik wil dat stroken idee gebruiken, je zaagt dan trapeziums uit lange stroken plaat, resultaat weinig afval, en ik heb nu een tekening ervan op een ander forum gevonden, ik had al telefonisch contact met hem en mag de tekening gebruiken, die tekening is trouwens gemaakt door de zelfde man die gaat tekenen voor mijn ovalen spiralen hier op de baan.
Maar ik kan nu verder met deze tekening voor mijn spontaan erbij gekomen spiraal in de grand-canyon.

Dan Theo, ik heb nu een werkende tekening voor een enkelsporige R3 spiraal fleischmann rails 6030 radius 41,5 cm 30 graden.
Als ik mijn wokkel werkend heb zal ik die hier ook plaatsen :)

Ik zat zelf ook al aan die stroken te denken vandaar mijn interresse, ik vind het ook zonde om veel afval te hebben, temeer omdat ik voor de spiraal natuurlijk nieuw materiaal aanschaf.Ik hou je in de gaten  :D
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #465 Gepost op: 21 september 2014, 14:24:08 »
Wat vraagjes Hans  ::). Ik zie je zo hard zwoegen op de webcam. Je hebt het over een enkelsporige wokkel met een radius van 41,5 cm. Gaat het spoor daar omlaag of omhoog? Omlaag zal misschien geen probleem geven maar omhoog denk ik wel. Ik heb ooit een gewoon vlak spoor gehad met een radius van 42 cm en daar trok de loc maar net 6 donderbussen door heen. Kortere wagons werden aan de binnenkant uit de rails getrokken bij een lange sleep. Met een radius van 45 cm was het probleem pas over. Waarom niet een grotere diameter? Dit om problemen te voorkomen en een hoop werk voor niets. USA treinen zijn over het algemeen niet de kortste. Waarom niet dubbel spoor en wordt dit stuk dan beide kanten op bereden? De maat van de tafel kan geen probleem zijn daar kan je makkelijk 10 cm aan plakken of de wokkel kan door je kast lopen. Die is volgens mij groot genoeg om een stukje in te pikken. Je kan immers van twee kanten bij je tafel. Verder veel respect voor je werktempo man.  ;)Je hebt in de week dat ik op vakantie ben onwijs veel werk verzet.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #466 Gepost op: 21 september 2014, 14:29:56 »
Het is wel jammer van al dat afval, maar dat heb je nou eenmaal met rondwerk en dat moet je dan maar op de koop toe nemen. Aan het eind van de streep is uiteindelijk toch het resultaat dat telt.

Foto: Hans V.
Bij dit voorbeeld heb je waarschijnlijk een minimum aan afval, maar wat ik nog niet begrepen heb; zijn dit mallen of ga je dit aan elkaar schroeven?
Misschien een wat simpele gedachtengang: maar is het dan niet meer doeltreffend om een een cirkel van rails neer te leggen op een plaat triplex, in het hart van de cirkel een gaatje te boren met een spijker erin, een touwtje en een potlood en dan trek je toch een cirkel rond de cirkel van de rails. Als je die afgetekende cirkel uitzaagt, dan heb je toch wat je wilt hebben?
Voordeel van een cirkel uit één stuk is dat het in hoogte een mooie gelijkmatige curve krijgt als je die uitgezaagde stukken aan elkaar zet.

En wat Pierre schrijft, daar heb ik geloof ik al eerder iets over geschreven: dat lange treinen uit de rails kunnen worden getrokken bij een te kleine cirkel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #467 Gepost op: 21 september 2014, 14:36:18 »
Je kan ook 1/4 cirkels onder elkaar tekenen/zagen uit een plaat. Dan heb je ook niet zo veel verlies. Bovendien heb je dan genoeg ruimte naast de sporen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #468 Gepost op: 21 september 2014, 15:46:49 »
Hopla, ik scheer jullie maar tegelijk nu, heb extra personeel aangenomen om te scheren. Pierre dank voor het compliment.

Pier de trein gaat alleen maar oplaag daar de wokkel in dus en komt op dat gele opstelspoor terecht op de tekening. dan ga ik geen kwart cirkels aftekenen en halve platen weg gooien, ook al leg je ze onder elkaar afval is half plaat bijna dan.

ik heb nu 5 wendingen klaar van de wokkel, das dus 5 x 7,5 cm plus 5 x 18 mm = 39.3 cm, ik moet dus nog 2 stroken om ongeveer op de 50 cm uit te komen, schaduw station 25 cm hoofdbaan en dan 25 cm bovenkant grand canyon.

Dan de maat van de tafel Pierre, er loopt halverwege een spoor rond die spiraal op de hoofdbaan, als het inderdaad alleen die spiraal was die daar kwam nam ik R5 als buitenbocht in de spiraal. Maar ik moet nu dus al rekening houden met dat spoortje op de hoofdbaan, vandaar dat er op sommige foto's ook die halve lus onder die Wokkel ligt :)

Hieronder wat foto's van een platte Wokkel en de verdeling op de tafel, met onder de wokkel langs het spoor wat over de hoofdbaan loopt, de rail aftaking in het midden van de wokkel is richt station Op de grand Canyon.

test Wokkel

Wokkel met de cirkel eronder van de hoofdbaan, dat kronkel lijntje voor de rotsen langs

en de opstel sporen, links komt de wokkel op uit, rechter opstel sporen zijn nog niet met rails zichtbaar op deze foto.

Nog vragen hierover gewoon stellen, ik kijk nu ff voetbal op een pc :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #469 Gepost op: 21 september 2014, 17:22:42 »
Nou Hans, draadeinden er doorheen en gaan met die banaan... eh... wokkel.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #470 Gepost op: 21 september 2014, 17:47:40 »
Bedoel je zoiets Wim  ;D ;D :P

wat een pokke baan zelfs met moertje op draadeind draai hulpstuk :D dat gele roller ding links naast de wokkel ;D

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #471 Gepost op: 21 september 2014, 18:21:25 »
Hoi Hans,
Sorry even te laat gezien, maar op de website van de oprichter van ons forum (Riny Smetsers) staat de volgende link http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf dit is weliswaar gebaseerd op Märklin maar ongetwijfeld heb je er wat aan.
gr.nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #472 Gepost op: 21 september 2014, 18:47:17 »
Hallo Nico, bedankt voor je link, maar ik ben voor een andere spiraal/wokkel oplossing gegaan, de rechte stroken dus.

Ik wist trouwens niet dat Rinny de oprichter van het forum was, ik hoor nooit ergens iets van hem, niets ernstigs hoop ik dan maar.

Maar ondertussen gaan we gewoon verder met wokkelen hier, nu laat ik deze laag die bovenin ligt even hangen daar, want de rails moet er nu eerst op, ja nu al dadelijk kan ik er niet meer bij om ze vat te schroeven met een tussen ruimte van 7,5 cm.

en deze 2 moeten er ook nog bovenop :)

wordt vervolgt,.....

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #473 Gepost op: 21 september 2014, 19:08:30 »
Wat ga je weer snel, je lijkt Lewis Hamilton wel  :D

Dat is toch nog een serieuze hoogte wat je moet overbruggen. Ik vind het er iig erg goed uitzien zo.

Zijn dat M8 draadstangen?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #474 Gepost op: 21 september 2014, 19:50:01 »
Nou Jack,
Vind ik wel knap dat je op die afstand ziet dat het M8-draadeinden zijn.
Tering-werk Hans?
"Tering-werk" wordt eigenlijk als één woord geschreven, dus zonder koppelteken, maar als ik dat doe dan maakt de lelijke woorden optie van het forum er "geduldwerk" van... en dat is écht iets heel anders.

Heb je haast ofzo?  :D