Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 406722 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #200 Gepost op: 24 augustus 2014, 01:26:53 »
Pierre je bent een reddende engel, ik had al naar mijn half lege bureau hier beneden zitten kijken en die is ook 80 cm diep en daar kan iknetjes vanaf mijn bureau stoel overal bij, dan heb ik in de keuken eens gekeken hoe hoog ik kan rijken als ik voor het blad sta als ik dat uitrek naar 80, wel dat is dan nog 250 cm, ik ben al 192 lang dus, zodat ik dan boven die baan nog planken enof ikenee kastjes kan hangen voor spullen enzo.

Ik ben dus net me nest uit gekomen om eens te kijken met de maten van de zolder die ik weet of ik een treintafel verdeling kan maken die gewoon nergens dieper als 80 cm is alleen in de rechterbovenhoek een helix van 120 met een gat in het midden voor het geval dat er wat mis gaat daarin.

De platen ga ik ophangen , toch aan die draadeinden , jammer dan, ik heb daar een berg van ( groothandel inkoop ) en als ik aan de baan ga werken zet ik er steunen onder niet 1 paaltje maar iets wat niet omvalt als je er per ongeluk tegenaan schopt.

Ik heb even snel onderstaand baanplan voor de tafels in elkaar gezet, ik kan door de doorgang in het midden de LGB baan nog zien, ik zal voor over de LGB baan vlonders maken zodat ik, ook al kan je er op staan, niet telkens op die rails zit te klooien als ik bezig ben aan de H0 baan, de LGB baan kan namelijk ook rijden zonder dat die op de vloer komt bij de opstelsporen ervan.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar over onderstaande idee en plan.

op deze manier moet het ook lukken als ik het even zo bekijk.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #201 Gepost op: 24 augustus 2014, 01:36:47 »
Mooi, zit hier toch dus kan gelijk even slim doen,

de tafels nu zijn 250 x 60 cm, als ik dus 1 blad doorzag op 20 cm krijg ik 250x60 + 20 cm is 250x80 cm, go dat is de juiste diepte.
hou ik 1 blad van 40 cm die over maar ik heb er dadelijk meer van 40 cm diep en 2 x 40 cm is weer 80 cm diep.

Ik begin er zowaar weer zin in te krijgen, zag al allemaal nutteloze stroken treintafel liggen  :( :)

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen morgen over alles.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #202 Gepost op: 24 augustus 2014, 10:02:39 »
Hans, je kunt er echt niet van slapen hè? Dat is even minder.....
Er komen bij mij direct 2 vragen op:
1) Ga je je nek niet breken over die 30 cm strook tussen de verhoogde vloer en dat stuk rechtsonder?

2) Volgens mij heb je vanaf je bureau bijna geen zicht meer op je LGB baan?

Voor H0 is het een fantastisch plan, dat dan weer wel.

Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #203 Gepost op: 24 augustus 2014, 11:21:53 »
Theo, die 30 cm ruimte is vrije ruimte tussen verhoogde vloer en een treinplaat.en misschien pik ik die nog wel in of schuif ik die plaat richting verhoogde vloer zodat ik er net overheen kan kijken,

dan kan ik wel vaker niet slapen, heb last van neuropathie in de voeten dus dat houd je ook wel wakker dan :(

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #204 Gepost op: 24 augustus 2014, 11:52:05 »
Begrijp ik nou dat je geen poten of steunen onder je baan zet, maar het spul aan draadeinden ophangt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #205 Gepost op: 24 augustus 2014, 11:54:16 »
Dat idee had ik inderdaad wel Wim, uiteraard niet een heel bos aan draadeinden he, maar in midden en links en rechts.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #206 Gepost op: 24 augustus 2014, 12:04:17 »
Tsja, wat zal ik zeggen: het is een manier.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #207 Gepost op: 24 augustus 2014, 12:07:58 »
JA ik moet kiezen uit 2 kwaden, of die balken voor mijn LGB baan of 8mm draadeinden voor de H0 baan :( vandaar dat ik nu even stil sta hier. :(

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #208 Gepost op: 24 augustus 2014, 12:31:22 »
Hans, ik zit toch nog een beetje over die ruimtes te piekeren, als je die vrije 30 cm dicht schuif zou dat opgelost zijn. Maar de doorgang vanuit het trapgat (heb er een pijl in getekend knap hè) daar zou ik constant met mijn heup tegen aan lopen, omdat je in de praktijk niet iedere keer de moeite neemt om over de verhoging te klimmen....Mischien heb je er zelf al over gedacht natuurlijk, maar ik zou eens even een plaat op die plek op bokken zetten en het goed uit proberen.

Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #209 Gepost op: 24 augustus 2014, 12:45:31 »
Hallo Theo, ja die is inderdaad wat krap, ik wilde het trouwens toch eerst allemaal los zetten, die langs de wanden geloof ik wel als ik het nu al zie staan, die 2 delen links en rechts die er haaks opstaan moet ik inderdaad nog even bekijken.

Dan ben ik toch nog eens naar dat F-systeem aan het kijken ( duraline F-systeem ) die dragers zijn 60 cm draagkracht 55 kilo.

zoiets als op onderstaande scheelt in ieder geval draadeinden en pootjes op het lange deel tegen de rechte muren.

als ik 6 of 8 van die steunen tegen de wand aan plaats met flinke schroeven in de muur balken, moet dat toch blijven zitten lijkt mij. dan kan ik met werken altijd nog steuntjes zetten.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #210 Gepost op: 24 augustus 2014, 12:59:11 »
Met die F steunen lijkt mij ook wel een goede en betrouwbare oplossing, ook al heb je genoeg draadeinden hoe minder je er gebruikt hoe rustiger/mooier het beeld wordt...
Groet,
Theo

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #211 Gepost op: 24 augustus 2014, 13:48:10 »
Hallo Hans,

Als ik naar je tekening kijk dan heb ik toch het idee dat die twee eilanden waar de yards op komen nog steeds veel zicht op je LGB-baan weg nemen. Daarbij lijkt die 30 cm ruimte mij ook niet zo'n goed idee. Daar heb ik dezelfde ideeën bij als Theo.
Toen dacht ik; Als je die twee yards nu eens vanuit de hoeken onder 45 graden naar voren laat komen, dan zijn volgens mij die problemen opgelost. Ik weet niet of ik het zo duidelijk uitgelegd heb, dus om het duidelijker te maken heb ik je plaatje even aangepast.

Vanuit het midden van de ruimte heb je nu overal zicht op je LGB-baan en je hebt die smalle ruimtes niet meer.

Het is maar een idee he,
Groet, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #212 Gepost op: 24 augustus 2014, 13:56:04 »
hallo Gert-Jan, lijkt mij een goed idee zo op het eerste gezicht, alleen hoe kom ik later in die hoeken erbij als en om te werken eraan.
Die helix rechts is iets wat niet ter plekke hoeft te gebeuren en mocht er wat gebeuren kan ik er langs onderen nog wel bij denk ik, links kan ik een gat wel helemaal vergeten daar lopen 2 banen onder 1 die stijgt en 1 die daalt :(

Ik ga morgen eerst toch eens kijken zoals ik het eerst had, ik kan altijd nog voor jouw oplossing gaan dan of die 2 stukken haaks op die bovenste baan zetten en dan links en rechts een Yard maken toch.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #213 Gepost op: 24 augustus 2014, 14:00:33 »
Ik vind die steunen een mooiere oplossing. Met die draadeinden krijg je een bos van steunen die naar het plafond lopen en ik weet niet of je daar blij van wordt.
Sowieso zou ik in twee fases gaan werken: eerst de modules rondom, met die steunen in de muur (en ik zou daar houtfretten voor gebruiken) en dan bekijken hoe en waar je die middenstukken gaat zetten.
Het voordeel is dat je dan alle ruimte hebt om je bezig te houden met de baan aan de zijkanten en ondertussen kunt nadenken over het spul dat in het midden komt te staan. Bovendien, terwijl je bezig bent met de zijkanten, moet je in het midden van je kamer plek hebben voor je gereedschap en weet ik veel wat je nog meer aan dozen hebt liggen.

Dat plan van GéJé is trouwens ook niet gek: je oppervlakte voor je treinen is vrijwel hetzelfde, maar je oogst wel giga winst qua bewegingsruimte.
Dat je er in de hoeken niet bij kunt is op te lossen door van die diagonale stukken verrijdbare modules van te maken.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #214 Gepost op: 24 augustus 2014, 19:14:59 »
Die F-system steunen gaan het ook worden Wim, en dan dragers van 60 cm diep, dan steekt de baan 20 cm over de drager heen, dat moet haalbaar zijn lijkt mij, en ik kan die rails gelijk boven de baan gebruiken om planken voor spullen te maken, 2 problemen opgelost.

Dan die 2 haakse delen, ik ga eerst inderdaad met de baan tegen de muren beginnen, dan kan ik daarna altijd kijken hoe en wat met die 2 stukken, misschien vergeet ik die wel gewoon omdat de baan zelf al ruim genoeg is.

Ik kijk alleen wel even hoe het zou staan haaks of schuin op de baan, ff los vast als testje.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #215 Gepost op: 24 augustus 2014, 20:23:31 »
even 2 platen op 40 edn 20 cm doorgezaagd en dat staat inderdaad beter 80 diep vanaf de muur, ook vanaf mijn stoelkrukje een beter bereik.

dan die haakse baan scheef of recht, moet ik nog eens heel hard over nadenken, wat ik er nu even snel van zag denk ik nee dan maar rond om en links en rechts een cole en een container yard.

wordt vervolgt,...

Bedankt voor de tips en het meedenken over alles.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #216 Gepost op: 24 augustus 2014, 20:59:30 »
Ben blij dat je voorlopig weer verder kan.  ;)

Die webcams, zijn die er ook met geluid?  ::)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #217 Gepost op: 24 augustus 2014, 21:02:23 »
Wilde je de cirkelzaag horen dan Wim, ik gebruik echt geen sterke taal daar hoor, is nutteloos en helpt ook niet. :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #218 Gepost op: 24 augustus 2014, 21:03:26 »
Ach, zo'n treintje dat voorbij boemelt.
Hans, ik maak maar een grapje.
Je hebt ff pauze?

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #219 Gepost op: 24 augustus 2014, 21:10:14 »
Wim ik ga morgen eerst die steunen en de rails ervoor halen, is nu alleen maar geklooi met lijmklemmen en anders spul, ik wil het wel eens definitief op zijn plek hebben zonder dat losvast gebeuren :)

En ik snapte dat je een grapje maakt hoor, maar er zitten dus geen geluidszaken aan die webcams, kan wel geen zin in om te doen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #220 Gepost op: 24 augustus 2014, 21:22:04 »
Hans, als je morgen gaat kijken naar dat Duraline F-systeem, kijk dan meteen even naar de wat grotere steunen. Op zich een prima systeem (ik heb het zelf ook) maar ik denk dat er één nadeel is: de rail die je tegen de muur aan zet, heeft relatief kleine schroefgaten. En ook al staat er in de folder dat ze behoorlijk wat gewicht kunnen hebben, het gaat er uiteindelijk ook om hoe en waarmee je ze in de muur kunt vastzetten.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #221 Gepost op: 24 augustus 2014, 21:37:28 »
60 cm is de grootste steun van dat systeem wim, en in het bovenste gat van de rail komt een stokschroef met een ring en een moer erachter..

En in die schroefgaten past echt wel een beste 8cm lange schroef hoor Wim :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #222 Gepost op: 24 augustus 2014, 21:49:20 »
I'll rest my case.  :-X

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #223 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:09:32 »
Zo na alle toestanden over een bouwstop, vandaag maar weer eens actief staan wezen op zolder.

Ik lag vanacht in bed te denken en zag ineens mijn LGB treinen blijven haken in de draden die onder de baan hingen, nu weet ik wel het systeem van ringband gevallen en daar de draadjes doorheen halen lig ik weer op mijn rug onder de baan en daar wil ik helemaal niet op mijn rug liggen, dus vandaag de onderkant van die baan delen mooi bijna dicht gemaakt, leuke klankkasten krijg je dan, wel daar is geluids isolatie voor gevonden onder de rail en anders kadeng kadeng gewoon het is een treinbaan dus geluidloos hoeft ook niet.

de eerste 3 delen van 80 x 250 zijn klaar, en 1 deel van 60 x 250 cm schaduwstation, en zoals je ziet bijna dicht.

zo goed te zien dat de delen op een     stukje na dicht zijn, ik moet ergens door die draadjes naar me toe kunnen hengelen.

en ondertussen zijn  alle 3 de delen voor schaduwstation ook klaar :)

Dadelijk eens naar de Praxis rails en steunen halen die hadden zo tenminste op voorraad werd gezegd :( ik vrees het ergste altijd dan.

wordt vervolgt,.....

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #224 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:19:57 »
Je maakt beide kanten dicht? Is dat wel handig i.v.m. Het doorvoeren van bedrading?
(Daar heb je Wim weer)