Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 407187 keer)

Offline steekie

• Rangeerder
  • Geslacht: Man
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #625 Gepost op: 2 november 2014, 14:12:02 »
Zo te zien heeft Hans geen tijd, er is stevig doorgewerkt daar!
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #626 Gepost op: 2 november 2014, 15:03:19 »
Oja hoor tijd zat, maar was vanacht laat/vroeg zat toen ik aan het updaten was links en rechts.

En al denkend en wijzigend gaan we verder richting bovenbaan, het dalende traject is al berijdbaar maar komt helaas nog nergens vandaan voorbij de bocht, rechts op de foto houd het voor nu nog even op, hier zou trouwens eerst een spiraal komen van 240 x 140 cm, maar waarom met een spiraal omhoog en omlaag als je 9 meter ruimte hebt in een rechte lijn op 24 cm te stijgen. Zodoende vervalt deze spiraal maar boven het trapgat zal die spiraal van R60 cm en 54 cm er toch echt wel moeten komen ( beetje ruimte gebrek aan die kant ) :)

de trein omlaag.

Ondertussen is ook het middendeel van de baan waar eerst de te krappe naar bleek spiraal stond vervangen voor flauwe sporen en opstel stroken, dit opstelspoor word dadelijk gevuld met door een spiraal met een straal van 54 cm, is zelf voor de Big Boy berijdbaar dan.

Eerst de opstel sporen leggen en dan dit deel van de baan uit zagen uit de tafel zelf, en daarna op 9 cm hoogte brengen, dit omdat de onderste ring van de spiraal over een andere bocht loopt.

Morgen( vandaag dus ) maar eens kijken of we dit deel aangesloten krijgen en even bereidbaar kunnen maken om te testen, helaas nog nergens een aansluiting op de rest van de baan.

Wordt vervolgt,.....
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #627 Gepost op: 2 november 2014, 15:08:48 »
Lekker bezig Hans en het ziet er goed uit, laat je niet gek maken met updates gewoon lekker blijven bouwen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #628 Gepost op: 2 november 2014, 15:12:53 »
Je gaat als een dolle. Ik zie een boel veranderingen.
Loopt het nu bij wijze van proef (voorlopig) analoog of heb je het spul al gedigitaliseerd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #629 Gepost op: 2 november 2014, 15:51:35 »
Wim eerst gaat zeker het schaduw station wat je nu ziet dus analoog rijden, als dat allemaal werkt zonder ontsporingen en dergelijke ga ik de wissels aansluiten met servo's als dat wederom werkt, komt de dremel boven tafel en ga ik 1 rail doorslijpen daar waar de blok verdeling komt, op dat moment ga ik ook de ringleiding door de grijze goot leggen en alle delen die dus nu stoomloos zijn , de wissels dus omdat die niet door de decoder van stroom worden voorzien, aansluiten op deze ringleiding.

De overige stukken rails die in blokken zijn verdeel en die weer in terugmeld-secties, even kort door de bocht, de hele baan word dadelijk via terugmelders van stroom voorzien, op de wissels na dus, tenminste als ik alles goed heb begrepen hoe het werkt.

Het deel wat je op de foto's ziet is eigenlijk Nu alleen bereidbaar heen en weer, wachten is op bovenbouw en spiraal boven trapgat voor de aansluitingen hierop.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #630 Gepost op: 2 november 2014, 16:05:42 »
...en het deel dat ik nu bovenop zie liggen, is dat niveau 0 ofwel het baandeel dat in het zicht ligt? En het spoor wat daar voorlangs loopt -op het lagere deel- dat blijft ook in het zicht?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #631 Gepost op: 2 november 2014, 16:38:31 »
Hoi Hans,

Je hebt weer behoorlijk wat meters gemaakt.
Wat mij wel een beetje verbaasd is dat niveau 0 op klossen bovenop niveau -1 staat.
Is het niet veel makkelijker om niveau 0 ook met die plankendragers met een plaat er op aan die rails op te hangen?

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #632 Gepost op: 2 november 2014, 17:45:53 »
Poe hoe ga ik dat uitleggen even makkelijk,  dit deel is dus een tussen laag eigenlijk, ik zal kijken of ik het vanavond met foto's makkelijker uit kan leggen zit nogal moeilijk in elkaar namelijk :D

Het is dus niet de bovenbaan al , en de bovenbaan daar ben ik nog niet helemaal over uit of ik die op klossen ga zetten om de onderbaan of dat ik die via die dragers ga doen, en misschien wel beide dus.

Ik kom er op terug.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #633 Gepost op: 2 november 2014, 21:57:03 »
Ik vind het er wel gezellig uitzien, een echte modeltreinenfreakkamer.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Rob Bosman

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #634 Gepost op: 2 november 2014, 22:19:24 »
Zo nu even uitleggen wat deze tussenlaag precies gaat doen.

Op deze ^foto staat met blauw en de wissels het verhoogde deel, en aan de bovenkant de nieuw te maken spiraal, deze komt dus op dezelfde plek als de spiraal die te krap was, maar daar deze spiraal dezelfde radius heeft als de rails die je onder die spiraal zit liggen, komt de uitgang van de spiraal dus vanzelf 9 cm boven deze rails te liggen.

Dit verhoogde deel komt achterop de baan weer samen op 1 spoor en gaat vervolgens nog steeds op 9 cm hoogte klimmen richting bovenbaan zoals op de onderstaande foto's is te zien.

Het voorste spoor is de dalende rails, richting schaduwstation, het achterste is het stijgende spoor wat vanaf dat verhoogde baan deel afkomt.

De beide sporen komen in de bocht uit die richting werkblad/bureau gaan, zoals je op de onderstaande foto kan zien, links de bocht, rechts begint mijn bureau.

dit bovenste gedeelte de laatste foto is dus de plek waar ik eerst die grote spiraal eerst in gedachte had, maar waarom een spiraal maken als je zoveel meters hebt om al te kunnen stijgen naar niveau 0, trouwens mijn bureaublad is dezelfde hoogte als de bovenbaan, 1 meter totaal.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #635 Gepost op: 2 november 2014, 22:26:40 »
Knap werk.
Vind het vooral verbazend dat je dit al zo lang volhoudt. Ik zou na tien raillengtes iets hebben van: "Dan ga ik nu maar eens een stukje rails inbedden!"
Dat je die verhoogde rails op houten blokken hebt staan is niet eens zo heel gek; je kunt nu makkelijk je bedrading onderlangs leggen.
Mijn avonddienst zit er weer op. Ik ga afsluiten en naar huis!

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #636 Gepost op: 3 november 2014, 11:32:52 »
Ook ik vind het knap werk van je, Hans, om heel constant, maar in een rap tempo, je baan te verwezenlijken.
Ik heb wel door dat je het baanontwerp heel goed in je koppie hebt zitten. Je hebt wel een tekening, weet ik, maar dat zal een soort leidraad zijn. De praktijk bepaalt de stappen die je zet. Je maakt trouwens knappe foto's die veel duidelijkheid geeft.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #637 Gepost op: 3 november 2014, 16:50:43 »
Dank je Roel, ik heb het baanplan in zovere in me kop zitten dat ik weet hoe ik op de bovenbaan wil komen, voor de bovenbaan heb ik totaal nog geen idee namelijk, ok 3 ideetjes, onderhoud plek, grand canyon en boven het trapgat een serieuze berg waar treintjes in en uit rijden via bruggen, maar om dat uit te werken gooi ik het wel in de groepen op diverse fora :)

verder met vandaag, begonnen met het neerleggen van de kwart bochten voor de spiraal, de grote valt nog vies tegen steekt zelfs een stuk over de onderbaan heen en die is toch echt 120cm breed.

Dadelijk even 2 pakken gamma-blauw halen bij de Karwei, die zit hier vlak achter namelijk, dan kan ik de delen gaan voorzien van het blauwe spul, is trouwens ook erg makkelijk om even een schroefje in vast te zetten voor je hem vast draaid.

Hieronder foto van de komplete spiraal alleen ligt die nog plat op elkaar, moet nog hard na gaan denken hoe ik de draadeinden hiervoor ga bevestigen.

Foto is via webcam gemaakt dus iets mindere kwaliteit.

Wordt vervolgt,......

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #638 Gepost op: 4 november 2014, 16:17:44 »
Daar stil zitten niet echt een favoriete hobby is van mij, gaan we dus gewoon in gestrekte draf verder met de spiraal.

En zojuist zijn delaatste loodjes gelegd en is Opa een klein beetje versleten, en doe ik waarschijnlijk de rest van de dag niks meer, of in ieder geval niet veel.

Foto's van de spiraal, getest en klaar.

en hier komt het op uit uitendelijk

De mensen die denken, de rails ligt niet netjes in het midden van de spiraal, dat klopt als een bus, boven aan de spiraal komt er namelijk een spoor bij wat dan ook al rondom deze spiraal zal lopen, net als het spoor onder de spiraal op de bodemplaat van het schaduwstation, als je goed kijkt op foto 1 zie je er een spoor onderdoor lopen.

Wordt vervolgt,....

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #639 Gepost op: 4 november 2014, 16:32:17 »
o je gaat lekker Hans, mooie spiraal zo
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #640 Gepost op: 4 november 2014, 16:33:17 »
Hans, jongen, gabber, ik vind het een prachtige wokkel!
Begrijp ik nou dat waar het spoor bovenin nog doodloopt dat daar je niveau 0 komt? Door al die verschillende schaduwstations en niveauverschillen raak ik een beetje van de leg.  ::)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #641 Gepost op: 4 november 2014, 16:50:01 »
JA Wim, waar het spoor bovenin die spiraal ophoud is niveau 0, de hoofdbaan zo gezegd, ik kan,  en ga daar nog niet verder, omdat ik eerst het schaduwstation van servo's en decoders en terugmelders wil voorzien, en dan werkt he zonder boven bouw iets makkelijker. MAAR het zou zomaar kunnen dat ik even tijdelijk een plaat neerleg omdat ik treinen wil zien rijden van boven naar beneden als zal het alleen maar op te testen zijn hoe de rails zich houd, wat ik vanmiddag getest heb is achter uit de wokkel op en vooruit er weer af, steld dus niks voor, hele stuk heeft namelijk nergens nog een aansluiting op de rest van de baan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #642 Gepost op: 4 november 2014, 17:12:34 »
Het kwartje gaat geloof ik vallen: je onderste niveau is zeg maar tafelniveau en het bovenste (zicht) niveau op leuntafelniveau. Toch?

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #643 Gepost op: 4 november 2014, 17:20:28 »
Bovenste niveau is "Leuntafelniveau" 1 meter hoog vanaf de vloer :) kan ik er mooi met mijn klap-barkrukje bij zitten als ik eindelijk eens aan de scenery begin.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #644 Gepost op: 4 november 2014, 18:15:54 »
Ik vind dat het er heel indrukwekkend uit ziet Hans. Ziet er allemaal goed doordacht uit.

Groeten, Gert-Jan

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #645 Gepost op: 4 november 2014, 18:18:13 »
Wat een tempo, ik hou het niet bij met volgen  :P 8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #646 Gepost op: 4 november 2014, 18:34:51 »
Man ... man ... je verzet bergen werk in een tempo wat niet bij te houden is. Ik ben diep onder de indruk Hans. :o

Ik moet natuurlijk wel weer wat zeuren maar gaat je spiraal niet boven de 3%? Ik vind de ruimte tussen de gangen zo groot. Ik vraag dit omdat je straks met onwijs lange treinen gaat rijden en dan kan je dat net niet hebben. Maar ik neem aan dat je dat wel uitgetest hebt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #647 Gepost op: 4 november 2014, 19:41:08 »
HAllo Pierre, klopt, maar ik begin al op 10 cm met de spiraal he, en ik moet naar 25 cm , verschil is dan 15 cm en dat is 2 x 7,5 cm dus stijging 3,5% zo ongeveer toch.

Maar ik heb nog 1 voordeel, trein gaat omlaag en dat lukt altijd, zelfs zonder loc ervoor :D:D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #648 Gepost op: 4 november 2014, 21:21:51 »
Maar ik heb nog 1 voordeel, trein gaat omlaag en dat lukt altijd, zelfs zonder loc ervoor :D:D

Dan heb ik niks gezegd Hans. :-X ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
YES, we zijn boven
« Reactie #649 Gepost op: 5 november 2014, 17:43:54 »
we zijn boven vanaf schaduwstation is de aansluiting met het bureaublad bereikt.

Het werk volk is haar aan de arbeid om de ondergrond voor de sporen gereed te maken, maar opa vind de laatste 2 meter wat teveel stijgen dus kans bestaat dat ik de overige 6 meter iets zal verhogen om het laatste stuk wat vloeiender te maken.

en een totaal plaatje van dat stuk.