Auteur Topic: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)  (gelezen 118147 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #150 Gepost op: 25 augustus 2014, 23:32:28 »
Leuk idee Pierre! Ik heb inmiddels ook al ontdekt dat het heel moeilijk is een zinvolle bestemming voor hoeken te vinden
en je hebt ze nu eenmaal in de baan zitten :D

Klopt ... de hoeken zijn altijd lastig. Maar wat je zegt ... ze zijn er nou eenmaal. Zo ook hier. Er past geen heel gebouwtje in deze kleine hoek dus moet ik het met een halve doen. ;D

Dank voor de veer Sem. Maar niet overdrijven hoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #151 Gepost op: 26 augustus 2014, 00:15:41 »
Dat stempelen heb ik al eens eerder van hem gezien, maar dat blikje cola om een verfroerstokje wikkelen en daar een stempel van maken.... tsja, dat is Pierre.
Laat 'm aanspoelen op een onbewoond eiland en binnen twee uur heeft-ie met drie wattenstaafjes, een sleutelhanger en twee schoenveters een hele hut in elkaar gezet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #152 Gepost op: 26 augustus 2014, 00:50:34 »
Ach ja Wim ... de stempeltjes zijn niet te koop hè ... dus je doet eens wat met wat er voor handen is.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #153 Gepost op: 26 augustus 2014, 08:08:30 »
Pierre, ben jij in te huren voor een emmer koffie en een pak gevulde koeken ? ik heb hier veel hoeken op mijn LGB baan ;D ;D

maar dat stempeltje is inderdaad weer leuk gevonden.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #154 Gepost op: 26 augustus 2014, 09:22:22 »
Hij blijft het proberen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #155 Gepost op: 26 augustus 2014, 10:13:47 »
Pierre, ben jij in te huren voor een emmer koffie en een pak gevulde koeken ? ik heb hier veel hoeken op mijn LGB baan ;D ;D

Tja ... jammer Hans ... ik drink geen koffie en gevulde koeken zijn slecht voor de suiker en de lijn. :( :P

Maar een tip ... maak ronde hoeken aan je tafels. ;D

maar dat stempeltje is inderdaad weer leuk gevonden.

Dank je wel Hans.
Groet Pierre.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #156 Gepost op: 26 augustus 2014, 10:14:58 »

En hij kan het best zelf hebben we al gezien  :D
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #157 Gepost op: 26 augustus 2014, 10:17:45 »

En hij kan het best zelf hebben we al gezien  :D

Ook dat is waar. Die Hans kan werken als een beest. ;)
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #158 Gepost op: 26 augustus 2014, 11:03:07 »
Ja wel als eenluiaard vandaag dan, na 4 uur slaap vanacht vanwege de voetjes grrrrrrrrrrrrrrrr

o maar dat isgoed Pierre ik hebzelf ook suiker dus alle test materialen zijn al aanwezig en suikervrij( niet eens nodig) ook in ruime mate voorzien:P

maar ik gagewoon zelf zitten freubelen hier hoor, eerstal de zooi eens kwijt, lijkt wel of hetsteed meer troep word hier, nu weer hele stapel balkjesen latten liggen :( bijna tijd vooreen nieuwe etage op het huis :D ;D ;D ;D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #159 Gepost op: 27 augustus 2014, 10:40:39 »
Laat 'm aanspoelen op een onbewoond eiland en binnen twee uur heeft-ie met drie wattenstaafjes, een sleutelhanger en twee schoenveters een hele hut in elkaar gezet.

Zeker familie van ene Mac Gyver?

Ik moest even schakelen dat het hier om een LGB project ging want ik vond die stenen al zo groot worden ha.

Tot nu toe niets dan lof, wordt hier met grote belangstelling gevolgd.
Je zou die hoek met een ronding wat kunnen camoufleren maar dan blijft er niet veel hoek meer over.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #160 Gepost op: 27 augustus 2014, 13:29:00 »
Ha die Jack ... dank je wel. Tijd niets van je gehoord maar je bent er weer. ;D

Ben zelf ook als maar aan het omschakelen van H0 naar LGB. Het is voor mij ook nieuw en ik moet overal een poppetje bij houden voor de goede verhouding. Het gedeelte waar ik nu mee bezig ben (in de hoek achter) is het verste punt van het diorama en daar kan ik door alle spulletjes die ik heb in 1 : 25 mooi voor gebruiken. Geeft gelijk wat diepte. De hoek is wat krap dus ik maak een half  tankstationnetje in de hoek die deze gelijk een beetje camoufleert. Een ronding kost te veel ruimte. Het is al moeilijk genoeg om op deze (voor LGB begrippen) betrekkelijk kleine plek een ruimtelijk beeld te creëren. Het is al snel wat propperig. 
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #161 Gepost op: 28 augustus 2014, 22:33:42 »

Update:

Vandaag gestart met het benzine station wat in de verste hoek moet komen. Eerst uit de la wat dik karton opgedoken en dan snel aan de slag. De grondplaat op maat gemaakt in de hoek en de voorgevel en zijgevels uitgesneden. Een 1 : 25 zombie dient als maatgeving. Ik maak deze hoek helemaal in 1 : 25 omdat ik daar een hoop poppetjes en een VW bouwdoos van heb ook heb ik nog een Fiat 600 in deze maat. Omdat het helemaal achterin is zal het niet opvallen en alleen maar extra diepte /ruimte creëren.

De muurtjes moeten even drogen en ondertussen zoek ik uit het doosje met zombies een zittend figuurtje en ga deze omtoveren in de pompbediende Cornelis die op een stoeltje voor zijn pompstation tegen de muur zit. Het is nu nog een soort kantoorklerk die als een houten klaas met z’n tas op de knieën kaarsrecht zit dus er zal een hoop aan verbouwd moeten worden wil dit manneke er een beetje natuurlijk uit de verf komen. Maar ik ga het proberen.

Eerst maar eens wat  ledematen amputeren met mijn welbekende zaagje.

Tussendoor gelijk van lucifers een stoeltje in elkaar fröbelen. De goede man moet straks toch ergens op zitten.

Als ik de arm in de gewenste stand terug heb geplakt smeer ik de naadjes dicht met witte houtlijm.

Als alle deeltjes van het manneke weer op de juiste plaats en in de juiste houding gelijmd zijn moeten deze even drogen. Ook is het mannetje onthoofd en is het hoofdje een beetje voorover weer vast gezet. Cornelis moet weer even drogen. Ik snij wat “planken” om de gevels mee te betimmeren.

Alle gezaagde en gelijmde delen van Cornelis worden op maat gevijld en gesneden. Daarna worden alle kiertjes weer afgewerkt met witte houtlijm. Dit moet weer even drogen en ondertussen ga ik weer door met betimmeren van de gevels.

Als Cornelis droog is schuur ik alle plekjes glad met waterproof schuurpapier en krijgt hij nieuwe kleren. Ook maak ik Cornelis 20 jaar ouder en maak van een speld en een kraaltje een keurige pijp voor hem. Hij mag gaan proefzitten tegen de gevel.

Cornelis: Wat nou brandgevaar! ….. Er staat nog geen pomp op mijn stoep!

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #162 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:01:03 »
Gedverdemme wát een meesterwerkje. Die zombie is helemaal goed gekomen, dat stoeltje, dat houtwerk van dat gebouw. Wonderschoon!
Volgens mij is dit helemaal jouw schaal om lekker in te werken.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #163 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:03:41 »
Maar Cornelis heeft niet in de gaten dat die knoppen op zijn stoeltje licht ontvlambare sulfide, dioxide, kaliumchloraat en rode fosfor bevatten.  :D

Pierre, Het ziet er weer geweldig uit! En ondanks dat Cornelis 20 jaar ouder is geworden, ziet hij er nu een stuk beter uit dan voor die tijd.

Groet, Gert-Jan

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #164 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:31:03 »
Poeh wat moet je hier toch weer van zeggen.... superknap Pierre. Ik verbaas me er elke keer over.
En dat terwijl je reuma hebt.  Weet van mijn ma dat mede daardoor bij haar de fijne motoriek wel is aangetast.
Oke ook een stuk ms maar toch die reuma ook. Daarom echt dubbel respect voor je.
Fotografen met passie.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #165 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:35:48 »
Ik kreeg ooit eens een glas op mijn verjaardag met een prentje en de tekst:
"mannen worden knapper naarmate ze ouder worden" Dat geld zeker voor onze Cornelis.....Knap werk weer!
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #166 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:55:24 »
Gedverdemme wát een meesterwerkje. Die zombie is helemaal goed gekomen, dat stoeltje, dat houtwerk van dat gebouw. Wonderschoon!
Volgens mij is dit helemaal jouw schaal om lekker in te werken.
Dank je Wim.
Je moet er even wat voor doen maar er is best iets van die goedkope poppetjes te maken. Een kwastje doet al wonderen.
Wat de schaal betreft is het nog steeds erg wennen. Omdat ik alles op gevoel en zicht doe. Ik moet niet morgen ineens weer in H0 gaan werken. Dat gaat niet goed komen. :-\ Moet je eerst weer behoorlijk overschakelen.

Maar Cornelis heeft niet in de gaten dat die knoppen op zijn stoeltje licht ontvlambare sulfide, dioxide, kaliumchloraat en rode fosfor bevatten.  :D

Dank je Gert-Jan.
Ik heb al tegen Cornelis gezegd dat hij niet te veel tegen de muur moet schuiven en zeker niet zijn pijp tegen de stoel moet uitkloppen. :P

Poeh wat moet je hier toch weer van zeggen.... superknap Pierre. Ik verbaas me er elke keer over.
En dat terwijl je reuma hebt.  Weet van mijn ma dat mede daardoor bij haar de fijne motoriek wel is aangetast.
Oke ook een stuk ms maar toch die reuma ook. Daarom echt dubbel respect voor je.

Dank je Sem.
Het gaat ook niet elke dag goed. Gisteren heb ik dus helemaal niets gedaan omdat ik behoorlijk last van mijn handen had. Dan ga ik gewoon iets anders doen. Pak ik mijn reader met een goed boek en ben ik even bij de Action langs geweest om mijn voorraad verf bij te vullen. Vandaag heb ik wel een hoop gedaan omdat het wel redelijk ging maar dan wissel ik ook regelmatig van klusje. Bovendien wil je me niet zien schilderen. ;D Dan heb ik allemaal steuntjes nodig en moet mijn rechter hand met mijn linker vast houden en zat Cornelis in de klem op mijn werktafel. Maar ..... het lukt nog steeds en ik heb er lol in ... en dat is het belangrijkste .... toch?

Ik kreeg ooit eens een glas op mijn verjaardag met een prentje en de tekst:
"mannen worden knapper naarmate ze ouder worden" Dat geld zeker voor onze Cornelis.....Knap werk weer!

Dank je. ;) Ehuhh .... sommige mannen ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #167 Gepost op: 29 augustus 2014, 00:45:32 »
Ik hoef echt niet in de spiegel te kijken om te weten dat mannen interessanter worden met de jaren.  8)
Wat de schaal betreft is het nog steeds erg wennen. Omdat ik alles op gevoel en zicht doe. Ik moet niet morgen ineens weer in H0 gaan werken. Dat gaat niet goed komen. :-\ Moet je eerst weer behoorlijk overschakelen.
Nou, dat vind ik best wel interessant: wat zijn nou jouw belangrijkste ervaringen in het werken met een veel grotere schaal? Ikzelf (even een voorzetje) heb het idee dat ik tóch nog wat meer in detail kan werken. Tegelijkertijd is het in mijn schaal (1:48) veel lastiger om aan spullen te komen en ik veel meer zelf aan de gang moet.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #168 Gepost op: 29 augustus 2014, 00:53:27 »
Man Pierre wat maak je er weer een werk van, en je schrijft het alsof het ff gebeurt ook nog eens allemaal, maar erg mooi hoor, trouwens ik zag dat mannetje zitten en dacht gelijk aan een stoeltje wat een beetje los komt van de gevel en dan weer er tegenaan valt ;D

het was zomaar een gedachte trouwens die bij me opkwam hoor, net als de gedachte hier vanmiddag en avond om al mijn 1:22,5 te gaan verkopen :(

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #169 Gepost op: 29 augustus 2014, 01:02:41 »
...net als de gedachte hier vanmiddag en avond om al mijn 1:22,5 te gaan verkopen :(
Hoezo dát dan? Werd het je een beetje teveel?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #170 Gepost op: 29 augustus 2014, 01:13:12 »
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit in welke schaal ik werk Wim. Ik moet er alleen aan wennen als ik omschakel. Lastig aan spullen komen maakt me ook niet zoveel uit omdat ik bijna alles toch zelf maak, verbouw of aanpas. Het leuke daar aan is dat je altijd iets unieks hebt. Het enige voordeel aan een grote schaal is dat ik er makkelijker aan kan werken met mijn handen zonder dat ze iedere keer "op slot" springen of dat ik kramp krijg en moet stoppen. Het nadeel van een grote schaal is de ruimte die je nodig hebt. Meer als een diorama kan je echt niet kwijt. (behalve Hans dan ;D) Op zich maakt dat niet zoveel uit omdat ik geen rijder ben maar een bouwer van de scenery er omheen. Wat ook een nadeel is dat de prijs van het materiaal aan de hoge kant is. Zo'n klein locje als ik heb is 2e hands vrij goedkoop maar als je iets meer dan dat op je baan gaat zetten kan je behoorlijk je knip trekken. Is er in 1:48 nog een beetje rijdend materiaal te krijgen?
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #171 Gepost op: 29 augustus 2014, 01:17:57 »

Man Pierre wat maak je er weer een werk van, en je schrijft het alsof het ff gebeurt ook nog eens allemaal, maar erg mooi hoor, trouwens ik zag dat mannetje zitten en dacht gelijk aan een stoeltje wat een beetje los komt van de gevel en dan weer er tegenaan valt ;D

het was zomaar een gedachte trouwens die bij me opkwam hoor, net als de gedachte hier vanmiddag en avond om al mijn 1:22,5 te gaan verkopen :(

Dank je wel Hans. De update die je ziet is het werk van vandaag. Overdag de hele dag bezig geweest en twee uurtjes vanavond.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eerst een schommelstoel wilde maken Hans. Later is het een gewone stoel geworden.

Waarom alles verkopen Hans? Je hebt net je baan neergelegd. :(
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #172 Gepost op: 29 augustus 2014, 01:39:39 »
Is er in 1:48 nog een beetje rijdend materiaal te krijgen?
Jawel, maar dan moet je ook aardig je knip trekken. 1:48 is eigenlijk een Amerikaanse smalspoorschaal en daar heet het On30. Dat houdt dus in dat je op internet meestal tegen Amerikaans materieel aanloopt en dat is nou nèt niet mijn Cup of Tea. Betekent dus eigenlijk dat ik alles wat rolt zelf moet maken. Op zich niet zo'n probleem want de spoorbreedte is dezelfde als H0. Maar je kunt niet zomaar een H0-wagon nemen en op het onderstel iets leuks zetten, want op smalspoor in 1:48 zitten geen 1:87 bladveren... om maar eens wat te noemen.
In feite moet je in 1:48 hetzelfde doen als in H0e: zelf je spullen maken zoals wat GéJé dat nu wil gaan maken met zijn kiepwagonnetjes in N-spoor.

Diezelfde kiepwagonnetjes zijn er ook in 1:87. En dat is dan weer een Oostenrijker want deze wagons hebben geen vering. Het zijn natuurlijk monsters van krengen die je écht niet op je H0-baan wilt zien, maar als basis voor 1:48 zijn ze perfect: buffers eraf halen, de Fleischmann-haakkoppelingen eraf en ik kan aan de gang.
Nu nog op zoek naar deze wagons.  :D

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #173 Gepost op: 29 augustus 2014, 01:41:33 »
Ik ben vanmiddag bezig geweest met puin ruimen hier op zolder dus weer alle hondjes van links naar rechts enzo, en uiteraard driftig met de stofzuiger te keer gegaan, en dan ben ik na 2 uur werken kompleet kapot en ga ik in mijn stoel zitten piekeren. Ondertussen reed mijn Mallet en daarna een F7 zijn rondjes, ja rondjes veel meer is het namelijkniet en kan het niet worden ook. zelfs dan is die ruimte nog te klein.

Dan zie ik in gedachten dus die 4 opstelsporen ook al liggen, maar waar zijn die opstel sporen nu ook alweer voor, juist om treinen op te stellen, maar als daar treinen opstaan kan ik er toch geen vlondertje meer neer legen om aan de H0 baan te werken, en om nu al die wagons, en dat zijn er een berg, elke keer van de rails af te halen en er als ik wil rijden weer op te zetten is een berg werk waar je wel een dik uur mee bezig bent, dan kan je eindelijk een keer gaan rijden, maar ondertussen kan ik weer niet met die H0 baan verder, en ondertussen zak ik steeds verder in de put.
En dan denk ik wel eens ik hou alleen die grote Mallet die 2-8-8-2, okay is geen Big Boy maar op 15 cm na bijna ook weer wel, zet die neer op een mooie plek en ga verder met alleen die H0 baan, kan ik mooi die 30 verhuisdozen die ik nog heb staan met wissel/rails/draaischijf en locomotieven en wagons in H0 neerzetten onder de baan die gelukkig maar op 10 plaatsen vast ligt nog. 2de voordeel is dat ik met de tafelbouw geen rekening meer hoef te houden met dat er een baan op de grond ook nog ligt. Snappen jullie waar ik mee kamp op dit moment :( wel ik wel, ik wil rijden en meer als 2 rondjes in elkaar zoals het met die LGB baan nu gaat.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #174 Gepost op: 29 augustus 2014, 02:05:47 »
Deze kiepkarretjes kom je regelmatig tegen in Houten Wim. En ze kosten niet de hele wereld. Niemand wil ze eigenlijk hebben. En zoals je weet kan je ook genoeg Anna's kopen (voor weinig) en die zijn leuk om te bouwen.

Hans ... dat van die opstelsporen daar zat ik van de week ook al naar te kijken. Ik vroeg je nog wat je daar mee ging doen. Maar denk je niet dat je met je H0 baan het zelfde probleem hebt. Daar maak je toch ook maar één of twee rondjes mee en die is daar ook geen kwartier mee bezig. Kan je niet inderdaad twee opstel sporen ergens kwijt waar ze niet zo erg in de weg liggen en dan met je twee mooiste loc's gaan rijden. Bovendien als je H0 baan er eenmaal ligt hoef je er toch ook niet constant voor te staan en als je er moet zijn kan je wel even over de rails heen stappen. Ik zou niet te hard van stapel lopen en gelijk alles wegdoen.
Groet Pierre.