Auteur Topic: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)  (gelezen 101396 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #125 Gepost op: 20 augustus 2014, 12:37:15 »
Zeg gaan we nu ook al moeilijke woorden gebruiken hier :D :D heb he af en toe ook al moeilijk genoeg met die spoorse woorden.

En Gert-Jan gewoon door blijven gaan zoals je bezig bent hoor is niks mis mee ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #126 Gepost op: 20 augustus 2014, 12:46:25 »
Zeg maar welke woorden (combinatie van letters die een begrijpelijk woord vormen) je niet begrijpt dan zal mijn woordkeuze (keuze van woorden) aanpassen (keuze van woorden dusdanig kiezen dat opa's het ook begrijpen).
En voor wat betreft de intonatie1) van GéJé: hij zit ons gewoon te stangen.

(1Intonatie is een prosodische eenheid in de fonetiek. Bedoeld wordt de toonhoogte die tijdens de spraak door "stembuiging" wordt verkregen. In tegenstelling tot tonen wordt intonatie niet gebruikt om woorden van elkaar te onderscheiden, wel kan het de betekenis van een zin benadrukken of verduidelijken. In veel talen is er een onderscheid in de intonatie van vragende zinnen en stellende zinnen.

Maar volgens mij zitten we Pierre's topic te bevuilen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #127 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:36:47 »
Maar volgens mij zitten we Pierre's topic te bevuilen.

Maakt me niet uit Wim. Als ze het niet willen lezen bladeren ze maar door. ;D

Jij wil wel graag een beetje stoken hè Gert-Jan ;D
Nou Pierre, GéJé en stoken... daar heb ik nou echt nóóit is van gemerkt.  ::)
Ziet er trouwens weer belachelijk fraai uit.
Ik vind die zwarte voeg van dat bruggetje trouwens wel kunnen; een beetje lichtere dry-brush eroverheen en wat groen er omheen en het is helemaal top.

Gewoon lekker doorgaan Gert-Jan. Door jou opmerking ben ik nu aan een dobber bezig. ;) Ook al heb ik dat niet zelf bedacht ... het is best wel een leuke uitdaging. ;)

De zwarte voeg is al verdwenen Wim. Het is een grijze geworden. Past beter bij de rest. Ik ben ook met het water begonnen. Ik zal vanavond wel een update doen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #128 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:50:52 »
Door jou opmerking ben ik nu aan een dobber bezig. ;) Ook al heb ik dat niet zelf bedacht ... het is best wel een leuke uitdaging. ;)
:o
Ik vind het echt heel mooi worden en ik word wel nieuwsgierig naar die dobber die je nog gaat maken.  ;)
Die Gert-Jan heeft af en toe best geinige ideeën, maar die van die dobber was van mij! Toevallig!  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #129 Gepost op: 20 augustus 2014, 15:09:32 »
Nu wil ik nietveel zeggen...


dus zeg ik maar niks,alweer 4 meter rails gelegt nog 1meter en dan ben ik bij 0 , o verkeerde draadje :) ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #130 Gepost op: 20 augustus 2014, 15:47:12 »
Ik vind het echt heel mooi worden en ik word wel nieuwsgierig naar die dobber die je nog gaat maken.  ;)
Die Gert-Jan heeft af en toe best geinige ideeën, maar die van die dobber was van mij! Toevallig!  ::)

Klopt Wim ... jij bent over de dobber begonnen maar ...

En Pierre kennende wordt dat dan een dobbertje dat op en neer gaat alsof er een echte vis aan de haak zit. 
( Ik wil geen te hoge verwachtingen scheppen hoor Pierre ) ;)

... Gert-Jan had het over het ondergaan van de dobber. Die uitdaging heb ik dus aangenomen. En de dobber werkt!! Maar eerst moet het water af en dan kan ik mijn hengeltje pas ingooien.  ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #131 Gepost op: 20 augustus 2014, 17:04:23 »
Denk dat we elkaar hier inmiddels goed genoeg kennen om dat soort opmerkingen te kunnen maken.

Pierre, de voegen van het bruggetje vind ik wat minder. maar dat was geloof ik al ter spraken gekomen. de rest is weer genoeg voor een bos met veren in je..
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #132 Gepost op: 20 augustus 2014, 17:07:25 »
Oké, oké... ik deel de eer wel met GéJé.   ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #133 Gepost op: 20 augustus 2014, 19:53:58 »
Denk dat we elkaar hier inmiddels goed genoeg kennen om dat soort opmerkingen te kunnen maken.

Pierre, de voegen van het bruggetje vind ik wat minder. maar dat was geloof ik al ter spraken gekomen. de rest is weer genoeg voor een bos met veren in je..

Ja hoor Rick ... dat vind ik ook.

Au ... wel een dikke bos Rick. Dank je. ;D


Oké, oké... ik deel de eer wel met GéJé.   ::)

Da's prima Wim ... niet meer boos zijn hè. ;)






Een update dan maar weer:

Bruggetje beviel me niet met de zwarte voegen en ik heb ze dus maar grijs gemaakt. Nu vormt het ook een beetje één geheel met het portaal. Zie hier het verschil.





Daarna met keukenrol en verdunde houtlijm water met golfjes gemaakt zodat het straks lijkt dat het water stroomt in het riviertje.



Zo … dat moet ook even drogen. Ondertussen het dobberproject gestart. Aangestoken door Wim en Gert-Jan. Eerst even een schetsje gemaakt hoe ik het wil gaan doen. Het motortje brengt een schijfje in beweging met een hap er uit. Op dit schijfje rust een stift die in de hap van het schijfje valt. De bovenkant van de stift (de dobber) steekt boven “water “ uit en als hij in de hap valt gaat de dobber dus onder. Door in de schijf een soort tussenhapje te maken lijkt het of de dobber eerst een klein stootje krijgt en daarna onder gaat. Dit is dus het principe en ik hoop dat het in het echt ook zo werkt. Maar ik heb goede hoop. 



Dit zijn dan de onderdelen in het echt. Verschillende delen zijn gelijmd met 2 componenten lijm en ik kan het dus nog niet goed proberen. Morgen is dit droog.



Ik kan nu niet verder en ga maar eens naar de aquarium winkel om de hoek. Nadat ik twee keer heb beloofd de steentjes goed te wassen voor ik ze gebruik krijg ik de zak grind mee. Weet die man veel dat ik er treinrails op ga neerleggen. Ik laat hem maar in de waan dat ik mijn aquarium ga bijvullen en vertrek met mijn buit naar huis.



Ik ga gelijk een stukje ballast proberen. Op dezelfde manier als bij H0 strooi ik het grind tussen de rails en verzadig de steentjes met verdunde houtlijm. Volgens mij gaat het goedkomen zo.





Ook hiermee kan ik nog niet verder maar het is bijna etenstijd dus in het laatste half uurtje geef ik de achtergrond maar een fris kleurtje blauw. Weer lekker productief bezig geweest vandaag.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #134 Gepost op: 20 augustus 2014, 20:36:35 »
 :o Ik kan even geen woorden vinden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #135 Gepost op: 20 augustus 2014, 20:52:27 »
Gewoon ff doorzoeken dan Roel  ;D ;D ;D :P
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #136 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:53:46 »
Die aquariumsteentjes zijn precies de goede maat en de goede kleur. Geniaal! Een beetje roest en het verhaal is rond.
Da's prima Wim ... niet meer boos zijn hè. ;)
:-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #137 Gepost op: 22 augustus 2014, 19:19:12 »
Het water heeft een kleurtje gekregen en de schuimkopjes laten zien dat het water echt behoorlijk stroomt.



Bram heeft vanmiddag dan ook even een hengeltje uit gegooid. Hij heeft iedere keer wel beet maar ze bijten helaas niet echt lekker door.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #138 Gepost op: 22 augustus 2014, 19:53:28 »
Klasse weer Pierre!
Dat water is trouwens ook niet verkeerd,is dat zo in 1 keer opgedroogd of heb je dat nog extra bewerkt buiten het verven?
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #139 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:08:30 »
Klasse weer Pierre!
Dat water is trouwens ook niet verkeerd,is dat zo in 1 keer opgedroogd of heb je dat nog extra bewerkt buiten het verven?

Dank Theo. Eerst in de kleur gezet met verschillende kleuren acryl verf en daarna twee keer in de blanke glans lak. Tot slot de golfjes met een dry-brush wit aangezet. Ik moet nog wel wat begroeiing op de oever aanbrengen maar dat is voor later.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #140 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:24:40 »
Ja oké, maar die golven blijven dus in één keer zo staan en dan wat accentueren.
Daar ga ik toch ook eens een proefje mee doen, ik ben er nog lang niet aan toe maar het komt een keer aan de beurt.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #141 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:32:03 »
schitterend gedaan weer Pierre, echt een leuk gezicht zo die dobber, ik zat nu eigenlijk wel te wachten totdat Bram ook die hengel omhoog haalde natuurlijk :D :D

Sorry, ik dacht laat ik Gert-Jan en Wim ook eens voor zijn ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #142 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:46:40 »
Ja oké, maar die golven blijven dus in één keer zo staan en dan wat accentueren.
Daar ga ik toch ook eens een proefje mee doen, ik ben er nog lang niet aan toe maar het komt een keer aan de beurt.

De golven zijn gemaakt met keukenrol en verdunde houtlijm. met de kwast duw je de rimpels in de natte keukenrol. Als dat is opgedroogd is het keihard.



schitterend gedaan weer Pierre, echt een leuk gezicht zo die dobber, ik zat nu eigenlijk wel te wachten totdat Bram ook die hengel omhoog haalde natuurlijk :D :D

Sorry, ik dacht laat ik Gert-Jan en Wim ook eens voor zijn ;)

Kan je lang wachten Hans ... ik vind het wel weer welletjes zo. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #143 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:50:44 »
Nu zie ik het ja, bedankt voor de tip!
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #144 Gepost op: 22 augustus 2014, 22:29:17 »
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">FILMPJE VAN BRAM DE VISSER</a>

GENIAAL!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #145 Gepost op: 22 augustus 2014, 23:13:41 »
Een grapje van Geje levert weer een geniaal plaatje op. we hebben dubbel gelegen hier met ze tweeen
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #146 Gepost op: 25 augustus 2014, 22:31:14 »
Dank je wel Wim en Rick het was weer een leuke uitdaging zo tussendoor. Daar hou ik wel van ;D








Vanavond een begin gemaakt aan een moeilijk hoekje.



Ik wist eigenlijk niet goed wat ik er mee aan moest maar na een tijdje denken en kijken heb ik er een bestemming voor gevonden denk ik. Op deze plek komt een spoorwegovergang en een oud hobbelig weggetje dat in het bos verdwijnt. In de hoek komt een oud houten benzinestation met een vervallen golfplaten dak. Omdat ik voor de locloods bijna geen plaats overhoud voor een garage komt er naast het benzinestation een sleutelplek met een oude roestige Volkswagen.  Ik weet nog niet of ik hem zo neerzet, in een garage of onder een afdak. Maar dat zien we wel aan de ruimte die over blijft.

Ik begin met de hoek mooi vlak te maken en gelijk een opgang naar de rails voor de overgang met een stuk dik karton.





Het weggetje wil ik van klei maken en ik ga dat stempelen. De straatsteentjes moeten net als de bakstenen muur 1cm x 0,4 cm worden dus daar moet ik eerst een stempeltje voor maken.





En dan een goed uurtje stempelen en … dit is het resultaat.






Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #147 Gepost op: 25 augustus 2014, 22:53:15 »
Leuk idee Pierre! Ik heb inmiddels ook al ontdekt dat het heel moeilijk is een zinvolle bestemming voor hoeken te vinden
en je hebt ze nu eenmaal in de baan zitten :D
Groet,
Theo

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #148 Gepost op: 25 augustus 2014, 23:05:11 »
Die man is toch gewoon briljant.... afgestudeerd in de modelbouw wetenschappen....
Fotografen met passie.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #149 Gepost op: 25 augustus 2014, 23:21:39 »
.... afgestudeerd in de modelbouw wetenschappen....

Dat begin ik wel te denken inderdaad :D
Groet,
Theo