Hallo allemaal,
Het is al weer veel te lang geleden dat ik hier iets van de vorderingen aan mijn baan heb laten zien!
Na een drukke periode op mijn werk, waarin ik geen tijd had om aan de baan te werken, heb ik vanaf begin november wel de draad weer een beetje opgepakt. Het vorderde echter traag want ik was bezig met rails leggen en dat is zo'n klusje dat ik eigenlijk niet graag doe.
Inmiddels ligt al het spoor en is het hoog tijd dat ik hier weer eens wat laat zien.
Omdat het al zo lang geleden is, eerst een plaatje van waar ik gebleven was.
En dan nu een plaatje van hoe ver het nu is.

Zoek de verschillen.
De meest ingrijpende verandering is de spiraal. die is verdwenen. Dat is dus één van de nadelen van werken zonder baanplan. Als je dingen weer moet af gaan breken, dan schiet het natuurlijk helemaal niet op! Maar die spiraal zat me gewoon in de weg. Hij liep vlak achter de stenen brug langs. Zo'n mooie brug hoort een dal te overspannen en met die spiraal er vlak achter was een mooi dal helemaal niet mogelijk. Dus ging de zaag er in!
De tweede wijziging is dat er nu op meerdere stukken van het traject een dubbelsporige lijn is aangelegd. Dit is wel zoals ik het oorspronkelijk gepland had, maar om alles passend te krijgen, was het nog wel een heel gepuzzel. Om de rails overal mooi parallel te leggen, heb ik een malletje gemaakt.

Alle rails ligt op isolatie. De bekende "blauwe platen" Deze platen heb ik op de ondergrond gelijmd met houtlijm.

De rails heb ik daarop vastgeplakt met tweezijdig klevend plakband.

Rail op het plakband plakken en met een scherp mes het overtollige plakband wegsnijden. De rug van het plakband verwijderen en vervolgens de rail op z'n plek plakken.

Simpel, maar het werkt perfect. Dat plakband plakt enorm goed en als je gaat schroeven dan doe je toch de werking van je isolatie weer teniet.
Vervolgens heb ik de ruimte tussen het dubbele spoor voorzien van ballast. Hiervoor gebruik ik de 6479 ballast van Fleischmann, omdat die dezelfde kleur en structuur heeft als de ballast van de profigleis.
Eerst breng ik witte houtlijm aan tussen de sporen.

Daar strooi ik de ballast op en ik gebruik het malletje om de ballast mooi te verdelen.

Vervolgens besprenkel ik de ballast met verdunde houtlijm. Hiervoor gebruik ik een oud zeeppompje.

Dit is het resultaat nadat de verdunde houtlijm is aangebracht.

Als de lijm is opgedroogd verwijder ik met een zachte borstel het overtollige materiaal en dan is dit het eindresultaat.

Zo! Dat is anderhalve maand werk samengevat in één update.
Alle rails ligt, dus kan ik nu weer lekker verder met scenery!

Da's veel leuker dan rails leggen!
Groeten, Gert-Jan