Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 186605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Bouw van de Moselstrecke.
« Gepost op: 19 mei 2013, 22:24:05 »
Deze week ben ik begonnen aan de bouw van mijn nieuwe baan.
Donderdag was ik vrij en aangezien het buiten regende, was het een mooie dag om binnen aan de slag te gaan.



De tafel is 3,45 meter lang en 1,6 meter breed. Naar het raam toe wordt de tafel smaller, hier is hij nog maar 75 cm breed.
De tafel is nu nog helemaal dicht maar tijdens het bouwen zal ik hier en daar openingen in de tafel maken zodat ik er later vanaf de onderkant bij kan.

Het eerste stuk van de opbouw staat donderdag aan het eind van de dag op zijn plaats



De tafel is hier erg smal dus heb ik, voordat ik verder ga, eerst getest of een trein hier de bocht wel kan nemen



Het is krap maar het gaat.
Vooraan gaat het over het uiterste randje van de tafel. Achteraan mist de trein dan nog net het dakbeschot.



Vrijdagavond en zaterdagavond weer verder gegaan met de opbouw. 



Ik was eerder al begonnen met de bouw van twee modules. Door deze modules op de tafel te plaatsen, schiet het ineens heel snel op.





Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2013, 23:54:56 »
Nou GéJé, een regenachtige donderdag en je verzet (letterlijk) bergen. Heb ik een stuk of vier draadjes gemist of heb je ook al een baanplan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2013, 10:10:42 »
Dat gaat snel, de ruimte is zo mooi benut,
Mangaten zal je zeker nodig hebben om straks overal bij te kunnen komen.
De modules zijn natuurlijk al goed voor te bewerken en kunnen dan zo op hun plek geplaatst worden maar je zal er toch nog wel bij moeten om het verder af te werken.

Ben ook wel benieuwd naar het baanplan.
Vandaag weer een regendag, we kijken alweer uit naar de volgende update.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2013, 11:46:01 »
Leuk om te zien dat de bouw nu begonnen is.
De eerste modules ook geplaatst. We zijn benieuwd naar de volgende stappen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2013, 18:15:16 »
Je gaat gelijk van kiet G?J?. Zo met de eerder gemaakte modules zit de vaart er gelijk goed in en heb je al een halve treintafel vol. Ik ben nu op vakantie maar als ik de kans heb volg ik je vorderingen graag. Ziet er goed uit man!  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2013, 18:30:53 »
Het was vandaag inderdaad weer een regenachtige dag. Ondanks dat niets aan mijn baan gedaan, want het was voor mij gewoon een werkdag. ( wel dubbel uitbetaald  :D)
Waarschijnlijk ga ik vanavond nog wel even aan de gang.
Een baanplan? Nee dat is er niet echt. Ik heb wel ongeveer in gedachten hoe het moet worden, maar hoe het er exact uit gaat zien, bedenk ik stukje voor stukje tijdens het bouwen.
Dat is ook de reden dat ik de tafel eerst helemaal dicht heb gemaakt. Het zijn dunne MDF platen en ik heb nog geen verstevigingsribben onder de platen aangebracht. Bij mijn vorige baan kwam ik steeds als ik een opening moest maken weer balkjes tegen. Nu bepaal ik eerst waar de gaten in de tafel moeten komen. Daarna breng ik pas de verstevigingen onder de tafel aan.

Groeten, Gert-Jan
 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2013, 20:46:33 »
Je gaat gelijk van kiet...
"Van kiet gaan" heb ik echt nog nooit "nergens eerder gehoord  :D

G?J?, je bent niet de enige die zo werkt. Meestal krijg ik gaande het proces steeds weer een beter idee en als ik eerst alle rails ga neerleggen, dan is daar geen ruimte meer voor.
Om met Pierre te spreken: je gaat goed van kiet! 8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2013, 21:10:30 »
van kiet gaan das vast plat haags ;D
Eigenlijk bouw ook ik mijn baan op dezelfde manier.
in grove lijnen maak ik wel een plan, maar de praktijk is altijd anders.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2013, 22:48:44 »
Deze avond ben ik dus ook maar weer even goed van kiet gegaan!  ;D
Alles weer even van zijn plaats gehaald om de nodige gaten te zagen.



Nadat ik de gaten heb gezaagd, de benodigde verstevigingen onder de tafel ook direct aangebracht.
Al met al toch een avondje werk waar je straks niets meer van terug ziet.
(tenzij je op je rug onder de tafel gaat liggen.  :P)

Groeten, Gert-Jan






Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2013, 09:55:01 »
Dat spul dat (een paar foto?s eerder) op je baan ligt, zijn dat restanten van je vorige baan of is dat nieuw in elkaar gezet?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2013, 14:15:04 »
Hoi G?J?,

Het gaat wel super hard bij je. Knap van je om zonder baanplan te beginnen.
Ik moet zelf eerst een plan uitvoerig tekenen en doorgronden, voor ik ga  beginnen aan een (nieuwe) baan.
Maar er zijn meer mensen, ook op het forum, die zonder plan gewoon beginnen.
En dan maar kijken hoe het een en ander zicht ontwikkelt.
Van kiet gaan is volgens mij inderdaad Haags. In die contreien hoor je vaker die uitdrukking.

G?J?, ik blijf je volgen.

Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2013, 14:29:14 »
Van kiet gaan is volgens mij inderdaad Haags. In die contreien hoor je vaker die uitdrukking.
Ik dacht aanvankelijk dat te maken had met "de daad", maar dat zal dan wel te maken hebben met mijn eigen ietwat wonderlijke denkpatroon. Die Twentenaren hier zeggen: "vedan goan!".
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2013, 14:46:04 »
Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp. Begin ziet er goed uit.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2013, 14:47:52 »
Van kiet gaan is een verkorting van 'van acquit gaan'. Dat is namelijk de eerste stoot bij het biljarten, de zogenaamde afstoot.

Je gaat wel lekker voortvarend van start met je baan. Dat van die verstevigingsbalkjes op de verkeerde plek herken ik wel. Dat is soms ontzettend vervelend en dan moet je weer allerlei kunsttoeren uithalen om de draadjes en dergelijke toch weer op de juiste plek te krijgen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2013, 15:35:38 »
Dankjewel Hookies... nou kan ik weer rustig slapen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2013, 19:45:11 »
Dank je wel Martin. Jij weet het! :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2013, 22:18:45 »
Dat spul dat (een paar foto?s eerder) op je baan ligt, zijn dat restanten van je vorige baan of is dat nieuw in elkaar gezet?

Dat is nieuw in elkaar gezet. Van mijn vorige baan heb ik alleen de rails, gebouwen, bruggen, tunnelportalen, bomen en scenery accessoires ( voor zover ik het heel los kon krijgen )
Van de constructie van de tafel zijn alleen de meubelpoten meegegaan.

           
Zo staat alles nu te wachten om weer een plekje op de nieuwe baan te krijgen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2013, 22:53:57 »
En G?J?, hoe voelt dat nou zo'n nieuwe start? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk om zo'n baan af te breken, maar als je eenmaal zover bent als nu?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2013, 20:22:37 »
Het afbreken van de oude baan ligt al in een ver verleden. Eerlijk gezegd had ik er toen ook niet zo heel veel moeite mee. Ik was toen niet veel meer bezig met die baan. Ik ging verhuizen naar mijn eerste koopwoning en de reden van de verhuizing was een nieuwe job. (ik zeg maar geen baan, om verwarring te voorkomen.) Ik had dus voldoende positieve ervaringen om niet depressief te zijn over het afbreken van mijn baan.
Nu ik weer meet een nieuwe baan bezig ben, geeft dat wel weer een geweldig goed gevoel.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2013, 20:33:58 »
Dit antwoord is ter completering gekopieerd van het oude forum:

Nou, fantastisch toch?
Ik kan me best ook wel voorstellen dat modelspoorders die al jaren bezig zijn met hun baan, soms ook wel eens denken aan hun volgende baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #20 Gepost op: 23 mei 2013, 21:08:19 »
Het is maar goed dat Tom geen weerman is geworden. Hij voorspelde dat het mooi weer zou worden en dat iedereen daardoor minder tijd aan de hobby zou besteden.
Vandaag echter weer regen op mijn vrije dag, dus weer lekker verder bouwen aan de baan.  ;)

Rechts klimt de baan geleidelijk omhoog. Niet alleen in de bocht maar ook op het rechte stuk ervoor en erna. Op het hoogste punt ligt het spoor op 15 cm. Aan de linker kant is minder ruimte over om weer te dalen en hier moet dus een spiraal komen.

Uit MDF zaag ik twee cirkels.


De vorm van de spiraal probeer ik even uit op de tafel. hier en daar moet een recht stuk toe worden gevoegd.


Voordat alles op zijn plek geplaatst wordt, zaag ik eerst een gat in de tafel. Hierdoor is alles straks van onderaf bereikbaar.


En als alles op zijn plek staat is dit het resultaat aan het einde van deze dag.



Nu de rails tijdelijk op zijn plek is gelegd, begint ook het baanplan zichtbaar te worden. Het dubbele spoor, rechts op de voorgrond, gaat later langs de tafel naar beneden. Onder de tafel komt een schaduwstation met een lus die de twee sporen met elkaar verbindt.

Groeten, Gert-Jan


Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2013, 21:46:27 »
Ziet er strak uit!! Je gaat echt heel hard.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2013, 00:02:09 »
Nu de rails tijdelijk op zijn plek is gelegd, begint ook het baanplan zichtbaar te worden.
Baanplan? Heb ik wat gemist? Ik heb nog helemaal geen baanplan gezien... of zit dat baanplan in je hoofd?

Onder de tafel komt een schaduwstation met een lus die de twee sporen met elkaar verbindt.
Door het schuine dak is je ruimte in de hoogte natuurlijk wat beperkt, maar als je onder deze baan nog een schaduwstation gaat bouwen, kun je daar dan nog wel bij? Een ontspoorde wagon terug op de rails zetten zal nog wel lukken, maar het bouwen en aanleggen zelf: snoeren, relais, wisselaandrijvingen, geschroef en gezaag... dat wordt een heel gekruip.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2013, 12:59:09 »
Je ben al aardig opgeschoten. Leuk om de vormen van de baan langzaam te zien verschijnen.
Aangezien ik binnen kort ook weer ga beginnen volg ik je toppic op de voet. Wie weet zie ik nog dingen die ik ook kan gebruiken, of tips die andere jouw geven, die ik kan gebruiken.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2013, 19:21:23 »
Dat baanplan bestaat inderdaad allen in mijn hoofd. En dan pakt het in de praktijk dus wel eens anders uit. Ik had in mijn hoofd bedacht dat alles wel op de tafel zou passen maar ik kom net een stukje te kort om de draai naar het schaduwstation te maken.
Dat schaduwstation daar heb ik natuurlijk ook al over nagedacht. Daar heb ik iets speciaals voor in gedachten.
Wissels zijn duur en opstelsporen met wissels nemen veel plaats in. :(
Maar het kan ook zonder wissels.  ;)

Groeten, Gert-Jan