Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 217023 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #200 Gepost op: 12 april 2014, 20:14:28 »
Losse trappen kun je natuurlijk ook zelf op maat maken. Je bent nogal secuur met houtbewerking, dus je kunt plaatjes duoplex (is dat dunnere triplex?) of plaatjes styreen op elkaar plakken en dan heb je gewoon maatwerk.  ;)
Duplex is de naam van het dunnere triplex. Ik ken Duplex niet echt, maar ik denk dat het moeilijk bruikbaar is voor hele kleine stukjes.
Styreen is, denk ik, beter te gebruiken.

Maar je hebt wel gelijk: zelf maken is ook praktischer. Je kunt de trappen exact de maten geven die je zelf wilt hebben.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #201 Gepost op: 12 april 2014, 22:12:22 »
Of gewoon karton. Persoonlijk doe ik daar erg veel mee. Goedkoop ... makkelijk te verwerken en met goed resultaat. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #202 Gepost op: 17 april 2014, 20:52:26 »
Wim , ik wilde jouw trottoirplaten van Auhagen gaan gebruiken voor mijn perronbestrating, maar dat kan niet..

Halverwege de plaat loopt een snijlijn. de plaat zelf is 105 mm breed (of hoog), terwijl mijn perronbreedte 65 mm is. Als ik die plaat op de helft doorsnijd dan houd ik 50 mm en nog wat over. Te smal dus. Snij ik een stuk af van 65 mm breed dan blijf je die snijlijn zien. En dat is niet mooi.

Wat wel zou kunnen is de pleinbestrating. Hetzelfde materiaal als de trottoirplaat:

Maar deze tegels lopen niet in verband en dat vind ik niet leuk.

Ik hoop nogal wat af gegoogled, maar iets leuk heb ik nog niet gevonden.
Misschien dat er forumleden zijn die wel iets geschikt weten.
Anders ga ik de bovenkant van het perron voorlopig grijs (beton) schilderen  en wacht dan nog even met de opbouw van de perronoverkapping.
Er bestaat site om een perronbestrating op de goede breedte uit te printen. Maar ook die kan ik niet vinden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #203 Gepost op: 17 april 2014, 20:58:15 »
zomaar een gedachte van mij, maar zelf printen en op iets plakken ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #204 Gepost op: 17 april 2014, 21:11:50 »
zomaar een gedachte van mij, maar zelf printen en op iets plakken ?
Goeie gedachte, Hans.
Maar ook daar ben ik nog steeds mee bezig.
We geven niet op.  :D
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #205 Gepost op: 17 april 2014, 22:44:29 »
Mogelijkheid 1: je zou de trottoirtegels van Auhagen in verband kunnen uitsnijden, zodat ze als een ritssluiting in elkaar grijpen. Maar dat is een heidens werk en je blijft het zien.
Mogelijkheid 2: de tegels waar geen verband in zit, in stroken van één tegel breed lossnijden en dan strook voor strook op je perron plakken, maar dan in verband. Ook een heidens werk en je blijft de stroken zien.
De laatste keer dat ik in Rijswijk was heb ik een paar vellen styreen gekocht met trottoirtegel-motief. En dat waren behoorlijk grote vellen. Het bestaat dus wel.
Als het een typisch Nederlands perron was dan zou ik vasthouden aan trottoirtegels, maar volgens mij is er op Duitse perrons niet echt eenduidigheid en heb je dus feitelijk een grote vrijheid van keuze.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #206 Gepost op: 24 april 2014, 21:30:33 »
Ik laat het perron maar even voor wat het is. Ik heb twee MDF-stroken op elkaar gelijmd en je kon er uiteraard op zitten wachten.
Aardig kromgetrokken  >:(. Omdat ik het perron (nog) niet aan de ondergrond wil bevestigen moet ik die stroken toch wel weer recht krijgen. Ik denk dat ik hoeklijnen 10x10 mm probeer te krijgen en die aan de onderkant van de stroken bevestig. De opbouw van de perrons, zoals bestrating en de overkappingen, wil ik wel doen op rechte stroken. Anders wordt het een puinzooi. Ik moet de breedte van die stroken dan wel 2 mm smaller maken.

Om toch bezig te zijn ben ik maar begonnen met de voetgangersbrug.
Deze brug moet helemaal worden aangepast aan mijn situatie.
Normaal is die brug bedoeld voor het overbruggen van twee perrons, maar ik wil drie perrons met elkaar verbinden.
Dus een tweede doos was nodig om voldoende materiaal te hebben.
Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik een Fallerproduct aan mijn eigen wensen ga aanpassen, is dit toch wel spannend.

Eerst maar de afstanden van de trappen op de juiste plaats fixeren. In de dozen zitten stukken perrons die ik toch niet ga gebruiken, maar die wel handig zijn om de voetgangersbrug op te bouwen.


De eerste ramen erin geplaatst. Zoals te zien is het rechtste raamgedeelte iets smaller geworden. Maar dat valt niet erg op.


De ramen rechts zijn er nu ingezet. Ik moest één kozijnstijl wat verbreden om daar twee ramen erin te kunnen plaatsen. Dat ging precies!


Het eerste gedeelte van de vloer pasgemaakt.
.

Zo, de hele vloer zit er nu in. Het was wel passen en meten, maar wel gelukt.
Tevens ligt op de voorgrond al het lange raamkozijn voor de achterkant. Laten we hopen dat ik geen rekenfout heb gemaakt  :o.


Het kozijn aan de achterkant geplaatst. Was eigenlijk 1,5 mm te lang. Maar dat is ondertussen opgelost.
Ik maak we wel zorgen om de twee hoeken links en rechts achter. De lijmvlakken zijn daar maar minimaal.
Zou het opvallen als ik daar in beide hoeken verticaal een klein hoeklijntje zou plaatsen? Volgens mij zou dat de boel wat kunnen verstevigen. Het dak kan wel voor enige vastigheid zorgen, maar die wil ik voorlopig niet erop lijmen. Eigenlijk wil ik daken nooit vastlijmen. Over die hoeklijntjes moet ik dus nog even nadenken.


Zo, de drie daken pasgemaakt en nu maar beginnen aan het pas maken van de tussendaken.
Op de voorgrond liggen die al te wachten. Dat wordt wel weer een secuur werkje.
Tot nu toe ben ik niet ontevreden met het resultaat. Het is toch de eerste keer dat ik een Faller-product toch behoorlijk heb aangepast aan mijn baansituatie.


Wordt vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #207 Gepost op: 24 april 2014, 21:42:45 »
Roel, je hebt een verbazend nette werkplek.
Ga je dit bouwwerk ook nog schilderen, bijvoorbeeld olijfgroen met wat roestsporen? Want als je de vensters er al in hebt zitten wordt dat schilderen misschien lastig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #208 Gepost op: 24 april 2014, 21:45:51 »
Roel,

petje af hoor. Twee bouwdozen verbouwen tot een in jouw maat, dat vergt toch wel wat concentratie en meet werk. Is tot nu toe geweldig gelukt.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #209 Gepost op: 24 april 2014, 21:48:16 »
Roel die trappen zien er gelikt uit hoor.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #210 Gepost op: 24 april 2014, 21:57:23 »
Ga je dit bouwwerk ook nog schilderen, bijvoorbeeld olijfgroen met wat roestsporen? Want als je de vensters er al in hebt zitten wordt dat schilderen misschien lastig.
Ik was dit wel van plan. Ik weet dat het nu een stuk lastiger wordt, maar ik wist niet wat me allemaal te wachten stond om van twee dozen één product te maken. Ik ga even spieken bij Pierre, hoe hij het aangepakt heeft. Zou jij in de uiterste hoeken nog verticale hoeklijntjes plaatsen voor versteviging?

Dank je wel, Rick en Hans, voor jullie complimenten. Maar ..... de brug is nog lang niet klaar.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #211 Gepost op: 24 april 2014, 23:28:15 »
Ik zou er zelf aan verbouwen wat er aan te verbouwen is; het wordt er nooit slechter van. En als je profieltjes gebruikt van een andere kleur dan zie je na een schilderbeurt geen verschil.
Voordat je onderdelen gaat vastplakken (en dat is altijd lastig) moet je ook verzinnen of je er bijvoorbeeld verlichting in wilt maken en waar de gaatjes komen voor de draadjes.
Een bouwpakket in elkaar zetten wordt pas écht een uitdaging als je alles anders maakt.  ;)
Succes, ik blijf je volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #212 Gepost op: 25 april 2014, 12:02:32 »
Dat ziet er verdraaid netjes uit Roel. Top man. Ik heb nergens extra hoeklijntjes nodig gehad als versteviging Roel. Maar als jij denkt dat het beter is moet je het gewoon doen. Het is jouw project ... toch? Wel heeft Wim daar een goed punt met het oog op de verlichting. Als je de dakjes er in plakt kan je daar niet meer bij en is het noodzaak vooraf de verlichting in te bouwen. Bij dit bouwwerk is het haast niet te doen om de dakjes los te laten liggen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #213 Gepost op: 25 april 2014, 17:10:14 »
Wim, duidelijk verhaal en ....duidelijke taal.

Voordat je onderdelen gaat vastplakken (en dat is altijd lastig) moet je ook verzinnen of je er bijvoorbeeld verlichting in wilt maken en waar de gaatjes komen voor de draadjes.

Als je de dakjes er in plakt kan je daar niet meer bij en is het noodzaak vooraf de verlichting in te bouwen. Bij dit bouwwerk is het haast niet te doen om de dakjes los te laten liggen.

Zoals ik al in mijn verhaal hierboven zei is het in principe niet mijn gewoonte om daken vast te lijmen. Zeker niet bij deze voetgangersbrug.En ...naast verlichting moeten er ook nog preisertje aangebracht worden. Misschien dat het op de foto net lijkt of de daken al vastgelijmd zitten. Nee dus.

Wat betreft de verlichting: ik maak die van ledstrip, maar ik heb hierbij de keus tussen koud wit licht of warm wit. Ik neig naar warm wit, maar op veel perrons zie je toch dat koude licht. Gisteravond ben ik nog even langs het station in Tiel gereden en ook daar zag ik dat koude licht.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #214 Gepost op: 25 april 2014, 17:56:25 »
De Action heeft zelfklevende ledstrips op 12 volt. Ze zijn eigenlijk bedoeld als dagverlichting om een Opel Kadett op een Audi te laten lijken, maar niemand die dat ziet.
Pierre heeft een topicje gemaakt waar-ie dezelfde strips in wagons heeft gebouwd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #215 Gepost op: 1 mei 2014, 14:05:07 »
Ik ben net bij de Action geweest, maar de ledstrips waren (weer) niet te krijgen  >:(.
Voor de derde keer nu.
Maar we zoeken verder.

Even een vraag: voor perrons en gebouwen: bij gebruik van ledstrips: warm wit of cool wit.
Ik twijfel te veel. Voor perrons zou ik gaan voor cool wit.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #216 Gepost op: 1 mei 2014, 14:27:06 »
Ik ben net bij de Action geweest, maar de ledstrips waren (weer) niet te krijgen  >:(.
Voor de derde keer nu.
Maar we zoeken verder.
Een voordeel van de Action is dat alles is belachelijk goedkoop, maar een nadeel is dat hun assortiment nog wel eens wil veranderen. Voorbeeld: de leesbrillen met led-verlichting kosten € 0,98, maar ik zoek me het lazarus naar +3.

Even een vraag: voor perrons en gebouwen: bij gebruik van ledstrips: warm wit of cool wit.
Ik twijfel te veel. Voor perrons zou ik gaan voor cool wit.
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord: perronverlichting bestaat vaak uit TL-verlichting... inderdaad: dus cool wit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #217 Gepost op: 1 mei 2014, 17:09:20 »
Action is inderdaad belachelijk goedkoop. Je vraagt je af hoe ze het product voor dit geld kunnen maken. Maar je hebt gelijk, het assortiment wisselt nog wel eens. Dus regelmatig even binnenwippen. Zit bij ons tegenover AH en daar kun je anderhalf uur gratis parkeren. Bij de parkeerplaats van de Action moet je betalen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #218 Gepost op: 1 mei 2014, 19:41:46 »
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #219 Gepost op: 1 mei 2014, 19:48:01 »
Dank je Hans voor het meedenken.
Ik moet mij eerst  gaan verdiepen in Ebay, want ik heb daar nooit zaken gedaan.
Ik ga me 'inlezen'.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #220 Gepost op: 7 mei 2014, 22:02:09 »
Weer even een update, anders wordt er gedacht dat die perronbrug nooit af wordt gemaakt.

Ik ga nu eerst de verlichting inbouwen. Dat doe ik met ledstrips.
Omdat ik de daken los wil houden wil ik de strips niet daaraan bevestigen.
Ik had nog een aantal strookjes styreen liggen, dus die maar gaan gebruiken.
De foto's laten nu zien wat ik gedaan heb.

De ledstrips heb ik aan de onderkant van de styreenstrookjes geplakt.


Even met een plakbandje de strookjes op hun plaats houden.


Aan twee stukjes koperdraad alle draadjes gesoldeerd.
Uiteraard zit onder die lange strook styreen ook een ledstrip.


Nu de daken erop (die worden er  -voorlopig- niet op gelijmd) en de verlichting aansluiten.




Ik vind de verlichting wat te fel (ledstrip is 11 en de trafo 16 volt), dus ik zal er een weerstandje in moeten bouwen. Alleen moet ik even uitzoeken hoe groot die weerstand dan moet zijn. Ook vind ik dat de verlichting trilt. Heeft dit te maken met de soort trafo?

Dan moet ik de constructie nog op lichtlekken controleren. Dus werk genoeg!

Wordt vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #221 Gepost op: 7 mei 2014, 22:18:54 »
Mooi werk Roel. Na het plaatsen van de juiste weerstand is je project zeer geslaagd vind ik. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #222 Gepost op: 8 mei 2014, 10:51:10 »
Kan het flikkeren van ledstrippen ongedaan worden gemaakt door deze aan te sluiten op een gelijkstroomtrafo?
Ik heb wel gelezen over toepassen van condensatoren en zo, maar soms geeft dat toch weer niet het gewenste effect.
Ik heb nu de perronbrug aangesloten op een Marklintrafo en dat geeft wat flikkering. Aangesloten op de digitale stroom neemt de flikkering flink toe. Dus ik vraag me af of een gelijkstroomtrafo een uitkomst is?

Ik ben bezig geweest om te onderzoeken hoe groot een (voorschakel)weerstand moet zijn om de ledlichtjes minder fel te laten branden.
Is hier een vuistregel voor?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #223 Gepost op: 8 mei 2014, 14:29:12 »
Beste Roel,

Wisselspanning komt uit ons stopcontact met een frequentie van 50 Hz (50 wisselingen per seconde), als je daar leds op aansluit dan krijgen die leds maar 25 keer per seconde stroom, en die 25 keer is net zichtbaar voor sommige mensen.

Een oplossing is tussen de trafo en de strips een gelijkrichtbrugje te zetten en dan over de + en - nog een condensator.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #224 Gepost op: 8 mei 2014, 15:04:01 »
Dank je wel voor dit duidelijk antwoord, Anne.
Een gelijkrichtbrugje, die zet wisselspanning om in gelijkspanning!?
Zo ja, kan ik dan ook voor verlichting met leds een gelijkstroomtrafo gebruiken?
Of maak ik een denkfout!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.