Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 216872 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #150 Gepost op: 4 februari 2014, 21:50:21 »
Een blok is een gedeelte spoor tussen twee wissels. Op mijn baan heb ik, dacht ik, 32 blokken. En elk blok heb ik op twee plaatsen van een voeding voorzien. En die voeding komt van de ringleiding.

Wat versta je onder een blok, normaal word een blok van spanning voorzien door een decoder tenminste bij digitaal rijden.

Ik rijd al jaren digitaal, maar een blok van spanning voorzien door een decoder, begrijp ik niet  :o
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #151 Gepost op: 4 februari 2014, 22:05:58 »
ik dacht dat je met stroom detectie reed, vandaar dat ik die blokken op de ringleiding niet snap.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #152 Gepost op: 4 februari 2014, 22:11:41 »
Nee, ik rijd met volledige massadetectie.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #153 Gepost op: 5 februari 2014, 14:19:29 »
Wat ik bedoel te zeggen is dat elk blok twee aansluitingen heeft op de ringleiding voor de stroomvoorziening, gewoon dus de voeding. Waar een loc ook rijdt, altijd heeft die voldoende spanning.

Helemaal duidelijk :) Dan heb ik verder niets gezegd.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #154 Gepost op: 23 februari 2014, 16:56:06 »
Vandaag in Houten tijdens Rail 2014 aan Pierre beloofd een update van mijn baan te maken.
Dus dat doen we dan ook.

Alle draden voor de stroomvoorziening en alle TMC's zijn nu aangebracht. Even een paar avonden proefgedraaid om te kijken of er ergens een storing zat. Het ging redelijk goed totdat een loc zomaar in de spiraal ( >:() stil bleef staan. Na wat zoekwerk bleek dat twee rails elkaar raakten. Met de dremel het een en ander opgelost, al was het werken in de spiraal geen pretje. Dus nu kan ik de multiplexplaten op stationshoogte gaan aanbrengen.

Maar ......ergens was ik daar al bang voor: de bovenste wissel op het eind van het spiraal ligt te hoog. Het recht doorgaande blok kan niet onder de plaat door.
Op de onderstaande en wat oudere foto is de te hoge ligging van de wissel goed te zien.
 

Dus werk aan de winkel want de wissel moet één laag gaan zakken. Dit betekent sloopwerk.
Op onderstaande foto is de wissel al provisorisch aan gebracht, maar dat was nog niet zo eenvoudig.
Ook moest ik wat doen aan de TMC's, want die wissel komt zomaar ineens in een bestaand blok terecht. Ik heb daarvoor een nieuw blok in Koploper aangemaakt, maar er moesten uiteraard wel in het spiraal nieuwe TMC-draden aangebracht worden. En een kenner weet dat, als in een spiraal twee stukken rails los gaan, er steeds meer rails los raken door het getrek en geduw  >:(. Een gruwel.
 

Maar aan alle misère komt een eind, dus ook aan deze.
De wissel ligt er in, alleen nog te draden goed en netjes wegwerken.


Op onderstaande foto heb ik de plaat even neergelegd en goed te zien is dat het blok nu ruim onder de plaat doorgaat.


Uiteraard Koploper een tijd laten werken met drie stammetjes en tot nu toe werkt alles weer perfect. Ook het nieuwe blok in het spiraal.
Een hele opluchting. En nu verder met de scenery.

Op onderstaande foto is al een gedeelte van het stationsniveau dichtgelegd.

Wat opvalt is dat ik de oude locloods van stal heb gehaald en niet die schuine loods met de draaischijf. Ik vond dat ik te weinig ruimte daarvoor had en dat deze kleinere loods beter inpasbaar was. Maar Pierre heeft vandaag mij een beetje aan het twijfelen gebracht. Hij zei dat je op een baan heel veel kwijt kan. Zelfs op kleine oppervlakten kun je leuke dingen doen. Hij adviseerde mij er toch nog eens naar te kijken. Dus dat ga ik zeker doen. Waar een bijeenkomst van forumleden niet toe kan leiden  :D. Dus Semantha, een goed idee zo'n forumdag!

Ik heb nu weer een aantal drukke dagen voor de boeg (gepensioneerden hebben toch massa's tijd ???), maar spoedig komt er weer een update.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #155 Gepost op: 23 februari 2014, 18:13:43 »
Best een indrukwekkende baan Roel. Ik ben blij dat je ons weer een blik op deze baan hebt getoond. Netjes opgelost met de wissel een stapje naar beneden. Je kan de losloods en de draaischijf toch los even neerleggen om te passen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #156 Gepost op: 23 februari 2014, 18:50:30 »
mooie baan Roel, ik blijf je volgen!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #157 Gepost op: 23 februari 2014, 20:48:34 »
Je kan de locloods en de draaischijf toch los even neerleggen om te passen?
Hier wat opties bij gebruik van de locloods met draaischijf:

Optie 1 De loods is op deze manier te plaatsen. Nadeel is dat ik niet de deuren zie van de loods vanwaar ik nu sta. Dat is wel de kant waar ik steeds zal staan.
Ik vind het juist leuk om die wel te zien. Tevens is er weinig ruimte aan beide zijde van de draaischijf.


Optie 2: Deze manier van plaatsen is helemaal eigenlijk geen optie. En de loods kan niet verder meer naar achteren.


Optie 3: Als ik het opstelspoor links weg haal, dan heb ik wat meer ruimte voor de loods en de schijf, maar ook bij deze plaatsing geen directe zicht op de deuren. De deuren laat ik met servo's werken. Toch is dit een reële optie.


Optie 4: Bij deze laatste foto staat de loods wel de goede kant op, maar ............. moet er een spoor vervallen. Dat vind ik eigenlijk niet zo leuk, maar je krijgt er wel meer ruimte door. Deze laatste optie moet ik even bij laten inwerken.


Het voordeel van de rechthoekige locloods, zie enkele foto's hiervoor, is wel dat je natuurlijk meer ruimte krijgt voor nog wat andere leuke dingen, zoals misschien een overslagterreintje o.i.d.
De grote loods met draaischrijf komt nu erg overheersend over.

Graag hoor ik jouw en de mening van anderen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #158 Gepost op: 23 februari 2014, 21:32:59 »
Kan je de wissel niet één railsdeel opschuiven Roel. Dan heb je het spoor nog wel ook al is het iets korter.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #159 Gepost op: 23 februari 2014, 21:58:02 »
Kan je de wissel niet één railsdeel opschuiven Roel. Dan heb je het spoor nog wel ook al is het iets korter.
Daar heb ik wel aan gedacht, opschuiven is altijd mogelijk. Maar dan worden wel twee sporen korter en dat vind ik dan weer jammer.
Als ik overga tot het gebruik van de grote locloods met draaischijf, dan ga ik misschien voor optie 3.

Ik heb hier en daar eens gekeken, ook vandaag in Houten, maar zijn er wel kleinere draaischijven? Ik heb er geen gezien. De draaischijf op de foto's is van mijn vroegere baan met metalen rails. Ik ga dan zoeken naar een draaischijf, geschikt voor een digitale baan en....als het mogelijk is met een kleinere diameter. Ik heb niet echt lange loc's en zou ik die wel hebben dan komen die niet op de draaischijf.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #160 Gepost op: 23 februari 2014, 22:04:07 »

Optie 1 De loods is op deze manier te plaatsen. Nadeel is dat ik niet de deuren zie van de loods vanwaar ik nu sta. Dat is wel de kant waar ik steeds zal staan.
Ik vind het juist leuk om die wel te zien.
Bij dit voorbeeld staan de deuren toch ook aan de verkeerde kant... of mis ik nu iets?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #161 Gepost op: 23 februari 2014, 22:33:54 »
Bij dit voorbeeld staan de deuren toch ook aan de verkeerde kant... of mis ik nu iets?

Nee Wim, je mist niets. Als ik deze locloods zou gaan toepassen, dan zou ik die ook zo draaien dat de deuren beter zichtbaar zijn. Maar ik heb vanavond nog eens goed naar optie 3 gekeken op de baan en dat is toch geen verkeerde optie. Ik kan de loods nog een beetje draaien en die engelse wissel  eventueel een rail laten zakken. Dan wordt maar één spoor korter. ik kan ook proberen die wissel deel te laten uitmaken van dat spoor, Maar of Koploper dat goed vindt weet ik niet. Ik denk eigenlijk van niet.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #162 Gepost op: 23 februari 2014, 22:46:59 »
Is het mogelijk het station in een bocht te laten lopen? Dan krijg automatisch meer ruimte (als dat kan)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #163 Gepost op: 23 februari 2014, 22:47:13 »
Ik denk persoonlijk dat ik de ringloods in combinatie met de draaischijf een mooiere optie vindt. Het wordt misschien wat passen en meten en het kost een spoor, maar ik denk dat je er meer aan hebt.

Maar of Koploper dat goed vindt weet ik niet. Ik denk eigenlijk van niet.

Of Koploper het goed vindt? Wie is daar bij jullie eigenlijk de baas: Koploper of jij?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #164 Gepost op: 23 februari 2014, 22:48:56 »
Ik vind zo op de foto, de boel het beste uitkomen bij optie 3.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #165 Gepost op: 24 februari 2014, 09:41:23 »
Optie 2 als ik het zo eens bekijk, die engelsman vervangen voor een gewone wissel, en dat spoor aansluiten op de draaischijf naast de lokloods, er staat toch nergens dat de aanrijsporen van een draaischijf tegenover de lokloods moeten zitten, kan ook ernaast, dan zie je wel je deuren namelijk.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #166 Gepost op: 24 februari 2014, 11:02:55 »
En dan het overgebleven stuk spoor ook aansluiten op de draaischijf. Dan heb je van twee kanten aanrijspoor. Bovendien kan je dat stuk mooi gebruiken om een slakkenput te plaatsen en als zand/kolen spoor. Of komt er geen stoom op je baan Roel?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #167 Gepost op: 24 februari 2014, 12:30:18 »
Bovendien kan je dat stuk mooi gebruiken om een slakkenput te plaatsen en als zand/kolen spoor.
Er zijn wel mooie voorbeelden van slakken- en inspectieputten te vinden voor pukkelrijders.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #168 Gepost op: 24 februari 2014, 14:00:27 »
Ik ga optie 2 eens nader bekijken en neem dan ook de reacties mee.
Ik ben geen echte stoomrijder, dus een draaischijf past niet geheel in de tijd. Toch zijn er voorbeelden van diesels en elektrische locs die via een draaischijf de locloods in worden gereden.
Als het e.e.a. te realiseren valt op mijn baan, wil ik wel weten wat er zoal bij een draaischijf in werkelijkheid te vinden is. Dus ook voor diesels etc.
Op internet zullen best daarover voorbeelden te vinden zijn. Mogelijk ook plattegronden en sfeerfoto's.
Maar eerst gaan we passen en meten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #169 Gepost op: 24 februari 2014, 16:48:32 »
Flinke vorderingen. Ik heb K-rail en zet het provisorisch vast voordat ik een wissel eruit haal o.i.d. zodat niet de halve baan losschiet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #170 Gepost op: 24 februari 2014, 17:34:48 »
Flinke vorderingen. Ik heb K-rail en zet het provisorisch vast voordat ik een wissel eruit haal o.i.d. zodat niet de halve baan losschiet.
Ja, dat had ik ook gedaan, maar ondanks dat schoot toch een gedeelte los  >:(.
Maar ik ga nu met dat hele dunne tapijtkleefband weer het een en ander vastzetten. Dit spul kleeft enorm.
Deze band ga ik ook gebruiken voor de andere rails van m'n baan. Zo gauw een gedeelte echt klaar is, ga ik die fixeren.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #171 Gepost op: 24 februari 2014, 21:47:59 »
En beste Roel, niet alles hoeft geautomatiseerd te worden anders word je vanzelf zo iemand waarvan gezegd wordt: hij heeft alles geautomatiseerd en zit nu van achter de geraniums naar zijn rijdende treinen te kijken.

Het mooie van automatiseren is dat, terwijl jij bezig bent met het handmatig verzorgen van een lok in het depot of een nieuwe goederentrein aan het samenstellen bent, het verkeer op de baan veilig en gewoon doorgaat.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #172 Gepost op: 25 februari 2014, 00:32:09 »
Hallo Anne,

Dat was ook de bedoeling van mij. Als op de hoofdbaan zelf alle locs automatisch en veilig rijden, dan is het gewoon leuk om met rangeren bezig te zijn.
Helaas zag ik je aankondiging, dat je zondag ook in Houten was, te laat. Namelijk zondagmiddag. Ik was toen net thuis.
Ik heb wel bij de stand van Raptor gekeken, maar wist niet dat jij daarbij stond.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #173 Gepost op: 9 april 2014, 16:59:26 »
Het is weer ruim een maand geleden dat ik de laatste update heb geplaatst.
Tijd voor de volgende.
Ik heb nog geen besluit genomen over welke locloods ik ga gebruiken en hoef dat ook niet nu al te weten.
Dus ik laat dat nog even in het midden.

Uiteraard heb ik heel veel gebouwen en gebouwtjes van vorige banen en een aantal daarvan ga ik weer gebruiken. Een ander deel gooi ik op MP. Het station met een aantal stadshuizen wil ik wel weer gaan plaatsen, maar ook wat dat betreft ben ik nog erg wispelturig.
Op onderstaande foto een overzicht van het station met enkele stadshuizen. Ze moeten wel allemaal nog verouderd worden.


Ik heb nu besloten om als eerste project de perrons te nemen.
Omdat er geen perrons in de handel zijn die de maten hebben die ik nodig heb, moet ik ze zelf gaan maken. Geen probleem overigens.
Ik heb een strook MDF van 10 mm genomen en plaats die tussen de twee eerste sporen.



Maar ik vind de afstand tussen de bovenkant van het perron en de treeplanken van de wagons veel te groot.



Ik ga nu op de strook MDF een ander strook aanbrengen (ook van 10 mm) zodat de afstand tussen bovenkant perron en de treeplank wat realistischer is.



Ik had nog van karton een flink aantal meters liggen van een perronzijkant en die kan ik nu mooi lijmen aan de zijkant van de bovenste strook. Ooit eens gekocht, dacht ik, in Houten.
Daaronder wil ik dan de open ruimte tussen de rails en de onderste strook opvullen met erbij kleurend fijne grind.
Hoe ik de bovenkant van het perron ga afwerken, dus welke bestrating, is nog een vraag. Ik weet niet of daarvoor iets kant en klaar te krijgen is. Misschien dat een van de lezers een optie weet.


Ik heb nog geen reacties ontvangen op mijn vraag naar "glazen" perronoverkappingen.
Maar ik heb ook nog een achttal overkappingen liggen van Faller, waar ik eventueel ook mee uit de voeten kan. Ik moet er dan wel een paar bij zien te krijgen, maar dat is niet zo moeilijk als die "glazen". Dus nog even afwachten.
Wel alvast gaan nadenken hoe ik de kolommen ga maken, waarop die overkappingen komen te rusten en over de verlichting. Daarvoor zal ik waarschijnlijk ledstrippen gaan gebruiken.


Wordt vervolgd
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #174 Gepost op: 9 april 2014, 17:57:15 »
Ik had nog van karton een flink aantal meters liggen van een perronzijkant en die kan ik nu mooi lijmen aan de zijkant van de bovenste strook. Ooit eens gekocht, dacht ik, in Houten.
Daaronder wil ik dan de open ruimte tussen de rails en de onderste strook opvullen met erbij kleurend fijne grind.
Hoe ik de bovenkant van het perron ga afwerken, dus welke bestrating, is nog een vraag. Ik weet niet of daarvoor iets kant en klaar te krijgen is. Misschien dat een van de lezers een optie weet.
Auhagen heeft perronranden en ook platen stoeptegels die je op de bovenkant kunt gebruiken.


Voordeel is dat je het perron mooi kunt laten overlopen naar het trottoir met dezelfde stoeptegels. Overigens zijn de perronranden die ik hier heb gebruikt versneden onderdelen van Kibri.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)