Vandaag in Houten tijdens Rail 2014 aan Pierre beloofd een update van mijn baan te maken.
Dus dat doen we dan ook.
Alle draden voor de stroomvoorziening en alle TMC's zijn nu aangebracht. Even een paar avonden proefgedraaid om te kijken of er ergens een storing zat. Het ging redelijk goed totdat een loc zomaar in de spiraal (

) stil bleef staan. Na wat zoekwerk bleek dat twee rails elkaar raakten. Met de dremel het een en ander opgelost, al was het werken in de spiraal geen pretje. Dus nu kan ik de multiplexplaten op stationshoogte gaan aanbrengen.
Maar ......ergens was ik daar al bang voor: de bovenste wissel op het eind van het spiraal ligt te hoog. Het recht doorgaande blok kan niet onder de plaat door.
Op de onderstaande en wat oudere foto is de te hoge ligging van de wissel goed te zien.

Dus werk aan de winkel want de wissel moet één laag gaan zakken. Dit betekent sloopwerk.
Op onderstaande foto is de wissel al provisorisch aan gebracht, maar dat was nog niet zo eenvoudig.
Ook moest ik wat doen aan de TMC's, want die wissel komt zomaar ineens in een bestaand blok terecht. Ik heb daarvoor een nieuw blok in Koploper aangemaakt, maar er moesten uiteraard wel in het spiraal nieuwe TMC-draden aangebracht worden. En een kenner weet dat, als in een spiraal twee stukken rails los gaan, er steeds meer rails los raken door het getrek en geduw

. Een gruwel.

Maar aan alle misère komt een eind, dus ook aan deze.
De wissel ligt er in, alleen nog te draden goed en netjes wegwerken.

Op onderstaande foto heb ik de plaat even neergelegd en goed te zien is dat het blok nu ruim onder de plaat doorgaat.

Uiteraard Koploper een tijd laten werken met drie stammetjes en tot nu toe werkt alles weer perfect. Ook het nieuwe blok in het spiraal.
Een hele opluchting. En nu verder met de scenery.
Op onderstaande foto is al een gedeelte van het stationsniveau dichtgelegd.

Wat opvalt is dat ik de oude locloods van stal heb gehaald en niet die schuine loods met de draaischijf. Ik vond dat ik te weinig ruimte daarvoor had en dat deze kleinere loods beter inpasbaar was. Maar Pierre heeft vandaag mij een beetje aan het twijfelen gebracht. Hij zei dat je op een baan heel veel kwijt kan. Zelfs op kleine oppervlakten kun je leuke dingen doen. Hij adviseerde mij er toch nog eens naar te kijken. Dus dat ga ik zeker doen. Waar een bijeenkomst van forumleden niet toe kan leiden

. Dus Semantha, een goed idee zo'n forumdag!
Ik heb nu weer een aantal drukke dagen voor de boeg (gepensioneerden hebben toch massa's tijd

), maar spoedig komt er weer een update.