Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 720188 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: St. Barbara Te Koop
« Reactie #1350 Gepost op: 18 oktober 2016, 10:04:38 »
Ik hoop voor je dat het zaterdag met die koper gaat lukken Tom. Dan kan je ineens een doorstart maken. Ik weet uit ervaring dat netjes slopen (sorry ...demonteren :D) ook best heel veel werk is. Ook dat is met je schouder geen pretje lijkt me. Bovendien sneuvelt er hier en daar wel wat of heb je er geen plek voor op de nieuwe baan. Ook ik zal voor je duimen dat het doorgaat. Succes man. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #1351 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:51:33 »
Ik zal een kaarsje aansteken en hopen dat de koop doorgaat.

Demonteren is, zoals Pierre zegt, ook nog een hele klus.

In ieder geval succes.

Offline Yentl

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
« Reactie #1352 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:26:06 »
Tom heeft mij de baan laten zien. Ook van onderen. Wordt zeker nog een hele klus om dat netjes uit elkaar te krijgen.

Nogmaals sterkte @iTom , ik ben je nog niet vergeten.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol
The following users thanked this post: iTom

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1353 Gepost op: 19 oktober 2016, 22:21:11 »
Samen onder Tom’s baan?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #1354 Gepost op: 19 oktober 2016, 22:22:20 »
Nee @Wim Corduwener , dat ging niet passen  :P
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Stafmarklin

• Gast
« Reactie #1355 Gepost op: 21 oktober 2016, 17:29:51 »
@iTom , het eerste wat ik morgenvroeg doe als ik mijn ogen open trek is.....duimen voor U Tom en hopelijk valt alles terug in de plooi.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
Re: St. Barbara VERHUIS KLAAR MAKEN
« Reactie #1356 Gepost op: 1 november 2016, 00:19:15 »
Het is zover, St. Barbara wordt klaar gemaakt om te verhuizen.
Met de nieuwe eigenaar af gesproken dat veel van de bedrading voor wissels en seinen gedemonteerd gaat worden.
In eerste instantie wilde ik alle draden labelen maar dat wordt een puinhoop vooral als er labeltjes afvallen.

Ik ben er vandaag aan begonnen, af en toe heb ik ff een uurtje om wat te doen.

Eerst wat gebouwtjes die los stonden netjes in een doos gedaan en aangegeven waar ze vandaan kwamen staat natuurlijk ook op de onderkant van het huisje

Dan de bedrading bekijken, uitzoeken wat kan worden doorgeknipt en wat niet.
De koper wil voorlopig de baan analoog aansturen met een MS2.
Dan is het handig om de wissels en seinen opnieuw aan te sluiten want nu worden ze digitaal aangestuurd en hangen aan de wissel- en seindecoders.

Ook de schakelaars van de timers losgemaakt zodat die ook opnieuw worden aangesloten als de baan op zijn nieuwe plek staat.
Kwestie van draden verlengen en aansluiten.

De doos waar de huisjes netjes in passen zodat ze straks zonder al te veel schade wee terug geplaatst kunnen worden.

En dan valt de rommel ook niet erg op.

Eens kijken of er van de week nog wat vrije uurtjes komen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1357 Gepost op: 1 november 2016, 00:25:41 »
Wat een werk.
Gaat het een beetje? Ik bedoel: we hebben de bouw van je baan hier op de voet kunnen volgen en we weten dat je er jarenlang ziel en zaligheid hebt ingestopt. Het lijkt me dat zoiets niet in je koude kleren gaat zitten.
Hoe lang hebben we niet heen en weer gediscusseerd over die schoorsteen op het station en het interieur van die slagerij.
Sterkte met afbreken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1358 Gepost op: 1 november 2016, 00:43:20 »
Ja Wim, het is als of je een deel van je zelf verkoopt.
Inderdaad mijn ziel en zaligheid had ik er in gegooid en de bedoeling was om een baantje  te bouwen waar ik nog jaren plezier van kon hebben en waar ik nooit klaar mee zou zijn.

Het was een leerzaam proces, de discussies hebben en hadden een grote waarde voor mijzelf maar ik denk ook voor mede hobbyisten.
Ook de gebruikte materialen en middelen geeft soms een andere kijk op de dingen om te bouwen.
In deze tijd waarin men al snel naar de winkel loopt om dit en dat te kopen is het vaak leuk om zelf dingen te maken.
Het plezier wat je daar aan beleefd is geweldig, poppetje verven, een keermuur maken van oude railstaven, rotsblokken van kurkschors, bomen maken enz. enz.
Bouwdozen anders in elkaar zetten dan de fabrikant had bedoelt, de bouwsel onder handen nemen met kwast en verf.
Muurtjes en andere dingen gieten met gips, het was iedere keer weer geweldig om te zien wat er van terecht was gekomen.

De komst (was er wel een tijd) van de led verlichting, de leuke en zeer betaalbare dingen die we bij Aliexpress hebben gekocht, een schat aan ervaring opgedaan wat ik hoop in de volgende baan weer toe te passen wetende dat het nog beter en anders kan.

Natuurlijk iedereen bedankt voor de positieve en opbouwende bijdrage tijdens de bouw, ik ben ze niet allemaal vergeten en ga zeker weer straks met veel plezier aan de nieuwe baan beginnen met in de binnenzak de ervaring van St. Barbara.

Gelukkig weet ik dat de baan straks (mits die door de trap heen gaat) op een goede plek terecht komt en dan heb ik er wel vrede mee.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1359 Gepost op: 1 november 2016, 08:20:06 »
Ik weet wat je meemaakt Tom. Vorig jaar had ik hetzelfde. Dat is nu allemaal weer vergeten en ben weer aardig op weg met de nieuwe baan waar je ervaringen van de oude volop kan gebruiken of verbeteren. Ik ben blij dat je een goede baas hebt kunnen vinden voor je baan. Dat is toch altijd weer wat beter dan helemaal slopen. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

• Gast
« Reactie #1360 Gepost op: 1 november 2016, 08:36:38 »
Van jouw verhaal heb ik in elk geval geleerd om mijn bedrading en elektronica niet aan het onderstel te bevestigen, maar aan de baan zelf.
Het is een hele ingrijpende operatie om het verhuis klaar te krijgen. Veel succes er mee.

Offline Cor

• Rangeerder
« Reactie #1361 Gepost op: 1 november 2016, 09:11:05 »
Inderdaad Tom ik leer ook heel veel van je. Ik lees elke dag en stuk van je topic het is inmiddels al 55 pagina's en het blijft boeiend om het te lezen en weer terug te bladeren.
Ik heb mijn baan afgebroken en dacht dat dat een hele klus was, maar als ik dit van jou lees en zie wat een werk om het ook nog netjes te doen. 

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #1362 Gepost op: 1 november 2016, 10:50:01 »
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken om de baan via het trappengat naar beneden te krijgen. Zou zonde zijn als dat niet zou lukken, maar je zal het wel tot op zekere hoogte kunnen demonteren zodat het past!

Ben daarnaast dan ook heel nieuwsgierig naar het uiteindelijk opzetten van je nieuwe baan. Weet dat dat nog even duurt, maar het is wel weer iets om naar uit te kijken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: St. Barbara VERHUISKLAAR MAKEN
« Reactie #1363 Gepost op: 1 november 2016, 15:09:50 »
Naast jarenlang plezier zit er uiteindelijk ook iets positiefs aan en dat is dat je niet je hele baan hoeft af te breken en dat iemand onders er mee kan voortborduren. Het positieve daarvan is dat je écht helemaal met een schone lei kunt beginnen om iets heel anders te maken.
En misschien wordt de nieuwe eigenaar wel lid van het forum en kunnen we volgen hoe of het verder gaat met St. Barbara. Tenminste als je überhaupt wil weten hoe het verder gaat.  ::)

Een los pendelbaantje met Märklín-rails is misschien nog niet eens zo gek: op die manier kun je je oude glorie nog wat heen en weer laten pendelen.
Enne, heb je al een naam voor je nieuwe baanplannen?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1364 Gepost op: 1 november 2016, 16:02:16 »
De a.s. nieuwe eigenaar heeft mij al die jaren op het 3rail forum gevolgd maar nooit iets gepost, verwacht ook niet dat hij op andere fora wel zou posten maar ik ga i.i.g aan hem voorstellen om lid te worden van dit forum.
We zijn al wel uitgenodigd om een keer naar mijn baan te komen kijken, verwacht ook wel dat er contact zal blijven.

Of ik overstap naar 2 rail daar moet ik nog eens goed over nadenken want met 3rail heb ik het voordeel dat ik met massadetectie eenvoudiger te werk ga dan met 2 rail stroomdetectie. Maar dan zou het wel K-rail worden.

Nee een naam heb ik nog niet, misschien leuk om hier gelijk een oproep te doen om een passende naam te verzinnen.
Het wordt in ieder geval weer iets Duits, Eifel, iets van Altenahr of zo.
Lekker bebouwen met van die vakwerkhuisjes waar Pierre zo gek op is  :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1365 Gepost op: 1 november 2016, 16:51:07 »
Nee een naam heb ik nog niet, misschien leuk om hier gelijk een oproep te doen om een passende naam te verzinnen. Het wordt in ieder geval weer iets Duits, Eifel, iets van Altenahr of zo.
Ach zoiets als Oberammergau am See?  ::)

Citaat
Ik wilde ’m eerst naar @Pierre sturen maar ik denk dat ik daar jou meer blij mee maak:

Het is nummer 3. Ik was eigenlijk alleen geïnteresseerd in die bierbrouwerij en het hele spul zat erbij voor een tientje.  :o

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1366 Gepost op: 1 november 2016, 16:53:33 »

:-X
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1367 Gepost op: 1 november 2016, 16:55:58 »
Whahaha! Dié Pierre!  :P
Nou, ik ben het niet écht vaak eens met die gast, maar vakwerkhuisjes? Nee, daar kan ik ook niet op warmlopen.  :)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1368 Gepost op: 1 november 2016, 17:20:08 »
Ach, ik vind ze wel wat hebben, mag graag in dat soort dorpjes Im Rathskeller een hapje eten met een grote Hefe Weisse er bij.
Ik had al een plaatsnaam bedacht Weißnicht maar dat vinden ze thuis niks.
Huisje mag je voor me reserveren, als de baan de deur uit is dan zal er zeker wel een plekje zijn op de nieuwe baan.

Gisteravond weer een beetje met WinTrack zitten stoeien, vind deze stationsopstelling nu wel wat hebben.

Zo en nu spekkies bakken, zuurkool met aardappels stampen, rookworst er bij, scheutje bier er door, nou zeg nu zelf, dat wordt weer een culinair hoogstandje.

O ja, strijken gaat ook goed, vroeg aan de buren of ze ook wat te strijken hadden. En ja hoor, dat hadden ze, ik een half uurtje later al het strijkgoed bij de buren gebracht. :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1369 Gepost op: 1 november 2016, 17:45:06 »
Je hoeft je symphatie voor vakwerkhuisjes niet te verklaren hoor. Ieder zo z’n ding. Ik zal ’m voor je reserveren en als ik nog meer vakwerk vindt dan bewaar ik het voor je.
Mooi baanplan! Ik zie dat je zelfs twee stations op je baan hebt?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1370 Gepost op: 1 november 2016, 23:28:38 »
Ik heb er jaren met veel plezier aan gewerkt en nu staat er weer een nieuwe uitdaging op de rit.
Als dit baantje straks de deur uit is dan is het klaar, niet meer terug kijken maar vooruit en kijken wat er nog voor mogelijkheden zijn om met de huidige lichamelijke ongemakken een leuke nieuwe eenvoudige modelspoorbaan te bouwen.

Vanavond even weer een uurtje met de bedrading gestoeid, alle sein- en wisseldecoders zijn ontdraad of hoe je dat ook mag noemen. Dan zie je dat er toch aardig wat draad in is gaan zitten.

De draden aan de achterkant van het onderstel blijven gewoon aangesloten zodat later de magneetartikelen 1 voor 1 weer aangesloten kunnen worden.

Elektra-modules kunnen gelukkig ook bespaart blijven alleen de voeding moet nog worden aangesloten.

De bezetmelders en draden blijven gewoon zitten, bijna alle draden lopen over het onderstel, dat scheelt straks weer een hoop werk om die allemaal uit te zoeken en aan te sluiten.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1371 Gepost op: 6 november 2016, 17:09:21 »
Na een paar dagen rust vandaag het zwaardere werk.
De ruïne moet er af maar mag zeker niet geruïneerd worden want die bepaalt toch een beetje de hele scenery vind ik.

Eerst voorzichtig met de Japanse trekzaag de zijkanten los gezaagd.
Ik kan a.d.h.v. eerder gemaakte foto's zien dat de onderkant niet was verlijmd dus was het een kwestie van los zagen van de papier-maché.
Dan ben je toch wel blij dat er geen gips is gebruikt want de papier mache laat zich wel heel gemakkelijk zagen.

Zo zag het het er in het begin uit.

.....en dan ...... de zaag er in, auw, doet toch wel beetje zeer  8o

Rustig alle kanten doorzagen.

en dan ............ ja hoor er komt beweging in, de ruïne komt los, pfffffff dat was toch wel even peentjes zweten.

even het draadje van de verlichting doortrekken.

en weg is de ruïne.

Niet helemaal want deze staat nu netjes op een plekje om ook bij te komen van dit schokkende gebeuren.

Was toch weer een hele klus.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1372 Gepost op: 6 november 2016, 17:15:23 »
Oei!! :o
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
St. Barbara VERHUISKLAAR MAKEN
« Reactie #1373 Gepost op: 6 november 2016, 17:39:06 »
Nou @iTom, ik kan niet anders zeggen: dat heb je strak gedaan.
Die nieuwe eigenaar mag blij zijn. Het is natuurlijk geen écht lekker werk, maar volgens mij was je baan voor 99% helemaal klaar en ik heb me altijd al afgevraagd: wat doet een modelspoorder met zijn modelspoorbaan als-ie helemaal klaar is? De handel verkopen en opnieuw beginnen?
Wanneer wordt je baan opgehaald?

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #1374 Gepost op: 6 november 2016, 17:45:07 »
Oeps

Proficiat, Tom. Kon niet anders of deze klus moest onder jouw handen geklaard worden.

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.