Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 719987 keer)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: St. Barbara
« Reactie #1125 Gepost op: 8 november 2013, 13:56:30 »
Net als in het normale leven veranderd er wel eens wat in een dorpje. Zo blijf je wel lekker bezig. Maar het wordt er alleen maar mooier op.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1126 Gepost op: 8 november 2013, 16:58:11 »
Tom, die mal waar je dat gips in giet, zijn die makkelijk zelf te maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1127 Gepost op: 8 november 2013, 17:21:19 »
Je vraagt t aan Tom, maar ik  kan het antwoord ook geven Wim.
Kijk maar eens op dit forum bij 'forum workshops' en dan 'gipsmal maken'.

Groeten, GéJé

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #1128 Gepost op: 8 november 2013, 17:21:39 »
Wim alles is te maken maar ik begin er niet aan.
Je hebt er speciaal materiaal voor nodig, ik dacht dat er ooit eens iemand hier een topic over had geopend.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1129 Gepost op: 8 november 2013, 17:28:18 »
Kijk ik dacht al dat het een topic van GéJe was.

KLIK anders kan Wim het misschien niet vinden. :D

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1130 Gepost op: 8 november 2013, 17:33:48 »
Beste Tom,

Om mallen te maken heb je uiteraard materiaal nodig. Maar mallen kant en klaar kopen kost ook geld. En als ik dan zie wat ze voor één zo'n mal vragen!
Dan is de aanschafprijs van een blikje twee componenten rubber, waarmee je vervolgens meerdere mallen kan maken, echt voordeliger. 

Groeten, GéJé

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1131 Gepost op: 8 november 2013, 18:31:57 »
GéJé, in het betreffende topic waren we het over het voordeel dacht ik ook al eens.
Ik begin er niet aan omdat ik eerst een moedermal moet hebben, dus die moet ik dan gieten en dat gaat niet zonder mal.

Als iemand eerst een muurtje gaat maken van klei dan zou dat ook kunnen maar als ik zie wat er op het gebied van mallen voor muurtjes te koop is en wat deze dan kosten dan koop ik liever een goeie kant en klare mal.
De mal die ik gebruik kost momenteel 20 euro bij Spörle maar ook bij Anita Decor kosten de mallen 20 euro.

Als je dan eerst zelf een muurtje moet gaan maken van gips, daar dan een mal van gaat maken tja hoever willen we gaan.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1132 Gepost op: 8 november 2013, 18:41:07 »
Hartelijk dank heren. Ik had het topic van GéJé inderdaad al een keer gezien en deze workshop zit mooi in elkaar. Ik heb namelijk het idee opgevat om (ooit) van heel fraai, diepgesneden Engels plaveisel een mal te maken. Die moeten dan wèl een stuk dunner worden dan de muren van Tom.
Enfin, dit was even een tussendoortje.  ;)

Als je dan eerst zelf een muurtje moet gaan maken van gips, daar dan een mal van gaat maken tja hoever willen we gaan.
In mijn geval zie ik het meer als experiment om te zien of ik mooie, eigen bestrating kan kopiëren... en ik wil best wel ver gaan.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1133 Gepost op: 8 november 2013, 18:54:40 »
Ik snap wat je bedoeld Tom. Het is inderdaad even wat meer werk. Maar het is ook weer niet zoveel werk als jij nu denkt.
Ik maak de originelen ook niet zelf. Ik maak mallen van dingen die ik kant en klaar koop. Zoals de muurtjes uit het genoemde topic. Of een mooie muurplaat. Of onderdelen uit een bouwpakket. Dan kijk ik altijd eerst, voordat ik het in elkaar zet,  welke onderdelen mooi zijn om te kopiëren.
Op die manier hoef je maar één keer iets te kopen en daarna maak je de rest zelf.
Zoals de bestrating van Wim dus.

Groeten, GéJé

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1134 Gepost op: 14 november 2013, 22:52:44 »
Vandaag het een en ander aan voorbereiding gedaan om in Januari een nieuwe presentatie te hebben voor de workshop iTrain 3.0

Ook nog wat modules gemaakt voor de volgende workshop scenery, ik heb het er maar druk mee, gaat verdacht veel op werken lijken.
Ik heb er gelukkig nog steeds plezier in want ik zie in gedachte alweer al die mannen straks verven, lijmen en strooien.

Maar vanavond ook een momentje voor mijzelf want er zijn al opmerkingen geplaatst dat ik niet veel aan mijn baantje doe.

Het is een lastig klusje, de afrastering bij het BW.
Ik ben het nu aan het verlengen maar dat is een inspringend gedeelte.
Daar komt ook een hek wat open kan en een oprit voor klein vrachtverkeer.
Het is passen en meten op de mm² en ik kan er ook niet echt makkelijk bij.
Maar goed, met wat inspanning komt het er wel.

Het nieuwe gedeelte.

Ik vond ergens in een doosje nog dit hek.

Openslaand hek staat nog maar provisorisch vandaar dat het ook een beetje scheef hangt maar dat gaat ook goed komen.
Ook zal de rand aan de binnenkant van de afrastering nog onderhanden genomen moeten worden maar dat is voor latere zorg.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #1135 Gepost op: 15 november 2013, 22:58:31 »
Beste Tom,

Heel mooi, ik las op een ander forum een opmerking over de dikte van de draden aan de bovenkant, je zou eens kunnen kijken naar (elektrisch) wikkeldraad, dat is heel dun.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1136 Gepost op: 16 november 2013, 17:12:20 »
Leuk hekje. En alweer zo'n pracht van een bouwverslag. Ik zal toch een paar uurtjes moeten inplannen om alles bij te lezen.

Erg mooi.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1137 Gepost op: 7 november 2014, 17:52:38 »
Mooie baan zeg. ::)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1138 Gepost op: 7 november 2014, 19:53:25 »
Welkom terug Tom,

Ik ben erg benieuwd wat er tijdens je afwezigheid veranderd is aan je baan.

Groeten, Gert-Jan

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1139 Gepost op: 7 november 2014, 21:48:57 »
Ik heb nog een glaskastje staan die niet helemaal meer is zoals bedoeld.
Hekwerk ontbreekt o.a. maar deze kan natuurlijk wel dienst doen om een wagonnetje kolen heen en weer te laten pendelen.
Daarmee wordt dan ook het kolenkraantje bediend van de kolenbunker.
Filmpje van gemaakt, geen hoge kwaliteit en heb de wachttijden van het treintje uit het filmpje gehaald want om nu 2 keer 1 minuut naar een stilstaand treintje te gaan zitten kijken en die herrie aan te moeten horen, dat wil ik niemand aan doen. :)

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">www.youtube.com/watch?v=FMGDdhzXLls&amp;feature=youtu.be</a>

stafmarklin

• Gast
« Reactie #1140 Gepost op: 7 november 2014, 22:45:50 »
Knap gedaan Tom. Wordt het kraantje in beweging gezet door het passeren van een terugmelder?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1141 Gepost op: 7 november 2014, 22:55:16 »
Kraantje werkt via 2 bzm. En een rijweg (blauwe knopje in de elementen)
1 zet hem om, 2 zet hem terug.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1142 Gepost op: 10 november 2014, 08:29:50 »
Ga ik hier maar verder met waar ik gebleven was.

Tijdens een demo/workshop verlichting inbouwen in rijtuigen bij MSG Den Bosch zelf nergens aan toe gekomen.
Wel alles goed gade geslagen en dan maar eens de kap er af en aan de slag.

Draadjes werk ik nog weg, over de vloer strak trekken en hier en daar een tippie sec.lijm.

Aan de onderkant de stroomveer voorzien van draad en met dezelfde sec.lijm vastgezet. er is geen mogelijkheid om het vast te schroeven want deze rijtuigen hebben geen voorziening voor verlichting, wat later nog eens extra blijkt.

Dan komt het gepriegel en solderen op de vierkante milimeter, met de loeplamp er bij gaat het nog wel.
Printplaatje aan de condensator gesoldeerd.
Dit printplaatje dient om het flikker vrij te maken en dat het geschikt is voor wisselstroom.

Met het schemaatje er onder gaat het wel goed komen.

En dan even testen of het werkt, er zit nog geen  sleper onder dus even het slepersdraadje op een pucootje vast geklemd.

Nog even voor de sfeer.

Tja en dan valt het toch even tegen, de wanden schijnen wat door, morgen eens kijken of ik dat kan oplossen met gekleurd karton of latjes.

Natuurlijk komen er ook nog Preisertjes in en moet alles een beetje netjes worden afgewerkt maar het begin is er.
Ook wil ik er nog sluitverlichting in maken en misschien dat er ook een simpele functie decoder in komt waarmee ik de binnenverlichting aan en uit kan zetten.
Maar voor het zover is...... dan zitten we misschien al voorbij de kerstdagen  :)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1143 Gepost op: 10 november 2014, 08:32:30 »
Nog even verder wat aan het stoeien geweest met de binnenverlichting.
Ook een ander klein rijtuigje even getest of het a: uit elkaar kon en b: of er überhaupt wel een ledstripje in kan/past.

Gewoon even aangesloten op een losse trafo.

Dan de eerste er even naast gezet want bij dat kleine rijtuigje heb ik de ledjes geel geverft.

Ik zie in het eggie dat het wel wat beter is dan dat felle licht.

Dus de andere strip ook met de gele verfkwast te lijf gegaan.
Tevens de binnenkanten een lik verf gegeven, de stoelen en de vloer zodat het van binnen ook een beetje is aangepast.
Preisertjes er bij, zo gaat het wel een beetje lijken op wat ik wil.

Na het verven van de ledjes ziet het geheel er wel wat aangenamer uit, ook heb ik er nog een weerstandje tussen gezet.

Nu moet er nog een draadje aan de stroomvoerende koppeling, dat zal dan ook wel lukken (hoop ik  :))
Later heb ik de ledjes behandeld met Bic Correction Fluid van de Action.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1144 Gepost op: 10 november 2014, 08:34:05 »
Via het www uit China ontvangen voor nog geen 5 euro, 5mtr ledstrip.
Hoe is het mogelijk, zoveel goede service dat verwacht je niet voor zo'n prijs.

En via MP voor 18 euro 2 Falles bouwdozen voor het dorp in aanbouw.

Nu nog tijd, gek hoor ben je al 2 jaar met pensioen, krijg je steeds minder tijd. :D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1145 Gepost op: 10 november 2014, 08:36:54 »
Mijn nieuwe aanwinst opgehaald.
Ben hier wel weer blij mee, was voor de helft van de prijs en gloedje nieuw.

10 functie, dat gaat hem niet worden met de IB Basic.
Maar voorlopig vind ik het wel goed zo.

Netjes in de doos verpakt.

Even de onderkant bekeken en geen slijtplekje te zien, alles ziet er nieuw uit.
Heeft alleen bij de verkoper een proefritje gemaakt.

Toch wel een plaatje zo.

Eerst het geluid een beetje zachter zien te zetten want dat staat wel heel erg hard.

Inmiddels is deze echter toch weer van eigenaar verwisseld omdat ik het pendelen niet mooi vond met een aanhanger zonder front en sluitverlichting wat overigens wel origineel schijnt te zijn.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1146 Gepost op: 10 november 2014, 08:39:51 »
Één van mijn goede voornemens voor 2014 was de IB te vervangen door een Ecos.
Niet dat de IB het niet goed deed, integendeel maar soms wil je ook wel eens een andere centrale leren kennen zodat het ook voor mij mogelijk is om daar iets over te kunnen vertellen tijdens een workshop iTrain.

Maar dat was makkelijk gedacht dan gedaan.

In eerste instantie kreeg ik geen netwerkverbinding, van alles geprobeerd, zelfs onder de deskundige hulplijn van Peter (Geluidsman) en Sander (Seinwezen) wilde het maar niet lukken om via een crosskabel de PC en de Ecos met elkaar te verbinden.
Uren met de mannen aan de telefoon, via Teamviewer van alles op afstand geprobeerd maar nul komma nul resultaat.
Dan maar een netwerkkabel van boven naar beneden gegooid en aangesloten op de router en de Ecos, ook dat wilde niet werken.
Even een laptop van iemand geleend en daar de boel op aangesloten, dat werkte wel.
Boosdoener was de beveiliging van de provider.
Die er af gegooid en met de bekende gratis beveiliging en de kabel van de router naar de Ecos kreeg ik een ip-adres en werkte de verbinding. Dn moest het ook met de crosskabel lukken en jawel hoor, hoppa verbinding.
Ik had natuurlijk wel heel erg goed opgelet wat de mannen van de hulplijn allemaal via teamviewer uitvoerden en zo maakte ik dan een netwerkverbinding van de Ecos en mijn PC.

Volgende probleem kwam om de hoek kijken, geen actieve bezetmelders.
Nadat ik de eerste s88 had aangesloten op de massa (ground aan massa) werden de bezetmelders nu ook zichtbaar.
Tja dat moet je ook maar weten maar ook hier boden de mannen van de hulplijn de oplossing.

Laatste probleem waren de wissels, niet alle wisseldecoders deden het en tengevolge van werkten dus ook enkele wissels niet.
Weer via teamviewer hulp gekregen en we kwamen tot de ontdekking dat het signaal niet overal doorkwam.
Mijn eerste gedacht was natuurlijk dat ik de boel had opgeblazen. Maar nee, nadat ik de IB er weer had aangehangen werkten de wissels als van ouds.
Raad gevraagd bij de leverancier, Rosoft gaf o.a. het advies de rode en bruine draad van de DCC decoders om te wisselen en toen was het Eureka.
Alles werkte en ik was weer helemaal tevreden.

Dan kom je tot de conclussie dat je dit allemaal niet van te voren kon weten, onkunde. Zal best, maar mede dankzij de H.H.L. (HipHulpLijn) en Rosoft is het dan toch weer goed gekomen.

Als je alles van te voren weet dan ga je liggen voor je valt.

Mannen, Peter, Sander en Wim(Rosoft) super bedankt voor jullie geduld en goede raad en adviezen.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1147 Gepost op: 10 november 2014, 08:41:29 »
De nieuwe opstelling met de Ecos.
Op verzoek de foto's.

Ecos zit in de kast

Ecos komt uit de kast

En de baan aanhangsels voor de snelheidsmeting (ook wel ijken genoemd) en een programmeerspoortje.
Beide worden d.m.v. draadeinden aan de baan vast gezet en verdwijnen daarna weer naar een donker bruin hoekje in een kast.

Er is nog niets definitiefs, het wordt of de Ecos, of de IB. :)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1148 Gepost op: 10 november 2014, 08:55:03 »
Zo mensen de kogel is door de kerk,

Zoals eerder verteld was ik bezig met de Ecos, pracht van een centrale met heel veel mogelijkheden.
Voor mij misschien zelfs wel iets te veel.
Ik ben bijna ieder moment van de dag wel met iets van de Ecos bezig geweest, adres veranderen, instelling aanpassen, ik geloof dat zoiets CV's aanpassen heet.

Dan weer een snelheidsmeting, kijk ik in mijn loc lijstje staan er ineens weer veel meer loc's in dan dat ik heb.
Echt er iets van begrijpen nee, misschien moet je er wat langer mee bezig zijn, de handleiding helemaal uitspitten en dan ga ik me afvragen wil ik dat eigenlijk wel.

Ik verkeerde in de uitverkoren positie om die Ecos eens te gebruiken, te lenen, maar zaterdag gaat die weer terug naar waar die vandaan komt.
Daar gaan ze er veel beter mee om en doen ze er ook veel nuttigere dingen mee dan ik dat zou doen.
Ik hoor er al een paar jammer hoor brommen

Bij mij staat het treintjes rijden niet zo zeer op de eerste plaats, de scenery is meer mijn ding en als er dan af en toe eens een trein voorbij komt vind ik het prima.

Daarom vanavond mij IeBeetje maar weer aangesloten en daar ga ik weer lekker verder mee, is niks mis mee.

Wel heb ik de loc's met geluid een extra adres gegeven zodat ik nu volop gebruik kan maken van alle herrie die ze kunnen maken via F1 tm F8

Gelijk maar weer eens een bouwdoosje te voorschijn gehaald en die alvast een beetje gaan weatheren, heerlijk toch.

De eerste vervuiling zit er al weer op.

En tot slot de dakplaten eerst helemaal zwart maken en daarna met dakpannenkleur er over heen met de platte kant van de kwast zodat je later mooi in de pannen blijft kijken.

Al met al is het met de Ecos toch een leuke en leerzame ervaring geweest.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1149 Gepost op: 10 november 2014, 08:58:44 »
Maar weer eens aan het klooster verder gewerkt.

Muurtjes aan elkaar plakken, raampjes er in plakken en wat kamertjes maken met wat achtergrondjes zodat het een beetje leuke inkijk straks geeft.

Moet nog wel op jacht naar pinguins, uh ik bedoel natuurlijk nonnen maar ook wat monniken want het moet wel een gezellige boel worden met vader Abt aan het hoofd.

Even alvast wat fotootjes, wel lastig om de interieurtjes er goed op te krijgen.
Zit er ook nog aan te denken om er straks een gillende keukenmeid uit het openstaand raam te laten hangen.
Kortom, genoeg om over te fantaseren. :)

De deco en het lichtmasker wat er bij zit is natuurlijk weer 3 keer niks.

Loop er ook nog aan te denken om binnen een soort van preektafel te maken (of hoe dat dan ook moge heten) en daarop 2 branden kaarsen, met lichtgeleidend draad zal dat mogelijk moeten zijn.