Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 720387 keer)

stafmarklin

• Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #1075 Gepost op: 20 juni 2013, 15:04:40 »
Hallo Tom,
Weeral goed gezien met die lampen en messing buisjes. Bovendien op een zeer humoristische wijze aan de man (sorry ook vrouwen want die zijn ook op het forum) gebracht.
Die HIP staat die ook in het Forum "woordenboek" of is dat een Doe het...... zaak.   

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #1076 Gepost op: 20 juni 2013, 15:24:03 »
Hallo Tom,
Weeral goed gezien met die lampen en messing buisjes. Bovendien op een zeer humoristische wijze aan de man (sorry ook vrouwen want die zijn ook op het forum) gebracht.
Die HIP staat die ook in het Forum "woordenboek" of is dat een Doe het...... zaak.  

Staf, HIP is waar jij de 14e juli een workshop iTrain gaat bijwonen. We zijn een soort van club maar dan zonder betalende leden. Iedere modelbouwer is van harte welkom op vrijdag of zaterdag.
Boten, auto's, vliegtuigen en treinen is het waar het bij HIP (Hobby In Praktijk) om gaat.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #1077 Gepost op: 20 juni 2013, 15:34:50 »
Misschien moet ik dat ook wel doen dan. Alleen heb ik dan buisjes met een doorsnee van 4 mm nodig en in de lengte ca 10 mm. Bestaan die ook in dit formaat?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1078 Gepost op: 20 juni 2013, 15:46:34 »
In de bouwmarkt kan je aluminium buisjes kopen met een diameter van 6 mm. Met een wanddikte van 1 mm zijn die inwendig dus 4 mm. Ze zijn een meter lang, dus genoeg voor 100 lantarenpalen.

Groeten, G?J

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1079 Gepost op: 20 juni 2013, 16:11:57 »
Ik gebruik liever messing dunwandig, iets minder zacht dan aluminium.
Waarom dunwandig messing, ik snij ze met het hobbymes door.
Rollend met het mes over het stafmateriaal werkt net als een pijpsnijder, bij dunwandig messing snij je dan alles mooi op lengte, even met een boortje beide kanten souvereinen zodat de scherpe kantjes er af zijn.
Bij H.I.P. momenteel diverse maten messing te koop voor halve prijzen, ook latjes, rondhout, div.soorten balsa, vliegtuigtriplex, styreenplaat, allemaal spotgoedkoop. Er hangt ook nog wat aan handgereedschappen zoals zaagjes, hobbymesjes e.d. Zeker de moeite waard om eens op een zaterdag of vrijdag langs te komen, zaterdags tot en met 20 juli ben ik er zelf ook.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1080 Gepost op: 20 juni 2013, 16:34:40 »
Waar zit die H.I.P. dan ?

stafmarklin

• Gast
« Reactie #1081 Gepost op: 20 juni 2013, 17:10:07 »
Geje,
Als ik het goed heb: Werkendam, Velzenstraat 10c.
Heb het adres omdat ik op 14 juli een Workshop ga volgen. Maar ik heb pech want 14 juli is een zondag en dan zal er waarschijnlijk niemand aan de verkoop staan.

stafmarklin

• Gast
« Reactie #1082 Gepost op: 20 juni 2013, 17:15:31 »
Tom,
Citaat
zaterdags tot en met 20 juli ben ik er zelf ook.
Niet op zondag 14 juli? I-train?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1083 Gepost op: 20 juni 2013, 17:25:44 »
Beste Staf, we houden de workshops op zondag dus ook op 14 juli zodat we ongestoord bezig kunnen zijn.
Als je dan iets ziet wat je wil aanschaffen dan kan je dat natuurlijk ook op die zondag doen.
De lunch is rond 13 uur, daarna gaan we om 14:00 uur weer verder zodat iedereen genoeg tijd heeft om rond te kijken en indien mogelijk gaan we de baan van Hans bekijken alleen denk ik niet dat er gereden wordt want Hans wordt geopereerd aan een hernia.
Rond 16 uur zit de workshop er op en gaan we de boel afsluiten.
Ik zou dus behalve de 15 euro voor de workshop nog maar wat extra eurootjes meenemen, pinnen is niet mogelijk.

G?J?, het adres kan je vinden als je op de banner in mijn onderschrift klik, we hopen vanaf 1 juli de website eindelijk operationeel te hebben.

stafmarklin

• Gast
« Reactie #1084 Gepost op: 20 juni 2013, 18:20:44 »
Ok Tom bedankt. Tot 14 juli bij leven en welzijn.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1085 Gepost op: 23 juni 2013, 20:41:56 »
Inmiddels branden ook de lantaarnpalen in het depot.
Deze zijn aangesloten op 15 volt en worden met de hand aan of uit gezet.
Vind het sfeertje wel aardig zo.

Als het de komende dagen dit weer blijft dan gaan we maar weer eens wat doen aan het baantje.
Zit nu nog 's-avonds een beetje plakwerk te doen aan de brandweerkazerne met slangentoren.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1086 Gepost op: 23 juni 2013, 20:56:23 »
Ik geloof dat het slechte weer nu ook op mijn baantje is over geslagen.
Staat er toch ineens een railbus die zo uit de diepvries lijkt te komen, moet toch niet gekker worden met dat slechte en koude weer.

en weer onderweg naar ..... ik weet het ook niet, vanavond was er iig niets meer te bekennen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1087 Gepost op: 23 juni 2013, 22:20:39 »
Ik vind het knap gedaan... Vooral die ruitenwisser.
Maar Tom, ben je n? al bezig met je Kerstdorp?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1088 Gepost op: 23 juni 2013, 22:37:24 »
Met dit weer zou je er bijna aan beginnen.
Nee deze stond bij HIP en heb ik even meegenomen omdat ik tzt ook een railbus wil maar ik denk dan zonder aanhanger.
Deze is wel geweldig verder, mooie signaalhoorn en diesel geluid. Wielen zijn mooi afgedekt, deze kan ook alleen maar op C-rail (met bedding) of K-rail rijden. Op de ouderwetse m-rail gaat het niet lukken dan wordt het ontsporen zeker bij de wissels.
Kosten van zo'n set zijn ook aanzienlijk, dacht iets van rond de 400 euro en dan zit je altijd tegen die eeuwige sneeuw aan te kijken. Was wel leuk om het even uit te proberen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1089 Gepost op: 23 juni 2013, 22:55:34 »
De betere railbussen zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs. Ze zijn blijkbaar ook populair als je ziet wat ze er op Marktplaats voor vragen.
Wat je schreef: "...iets van rond de 400 euro en dan zit je altijd tegen die eeuwige sneeuw aan te kijken." Dat was wat ik ook wel een beetje dacht: het ziet er leuk uit met die sneeuw, maar dat kan ook gaan vervelen.
Maar, zo?n railbus is wel iets dat typisch op jouw baan past.  ;) Ik kan me dus wel voorstellen dat je aan het overwegen bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1090 Gepost op: 23 juni 2013, 23:51:17 »
Ja overwegen en sparen :)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #1091 Gepost op: 25 juni 2013, 16:23:36 »
Overwegen heb je vast al genoeg. Daar hoef je niet meer voor te sparen. ;D
Keek er wel even raar tegen aan, zo'n diepvries wagen. Heel erg apart en zeker leuk om in een winterdorp te laten rijden. Maar wat Wim ook zegt, op een normale baan ben je daar snel op uitgekeken.
Een echte rail bus zou zeker goed staan op je baan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1092 Gepost op: 2 juli 2013, 00:46:42 »
Vandaag 3 nieuwe Rosoft terugmelddecoders ontvangen met diodetruc.

De oude net gedemonteerd en de nieuwe geplaatst.
Morgen als het lukt de bedrading aansluiten en dan heb ik straks ook op de gedeeltes waar soms door een klein beetje vuile rail een loc niet wil rijden, ben ik ook weer een stapje verder in deze ontwikkeling in het digitale gebeuren.
Vooral met de glaskast heb ik nog weleens dat die hapert, als het goed is dan zou het nu voorbij zijn.

Er is inmiddels ook nog een seindecoder bij de rest geplaatst, deze gaat straks zorgen dat er bij de brandweerkazerne het alarm afgaat, een fotograaf zijn flitser afgaat, in de fabriek nog een lasser aan het werk gaat en dan heb ik nog nummer 4 over maar daar zal ik best nog wel wat voor gaan vinden wat aan en uit moet tijdens het rijden van de treinen.
Misschien een MP3 spelertje met Tirolermuziek bij de Harmonie von Kn?pfelstein welke gaat spelen bij Gasthof Hommeles.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1093 Gepost op: 2 juli 2013, 09:05:12 »
Dat is toch wel het charmante van een Duits(talig)e baan en dat zijn die uitermate grappige namen die je kunt verzinnen.  :)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1094 Gepost op: 4 juli 2013, 22:49:03 »
Tussen alle voorbereidingen voor de scenery-workshop toch ook nog bezig geweest met de nieuwe bezetmelders met diode-truc.
De belangrijkste 32 zijn nu aangesloten.
Het is wel een hele verbetering, mijn glaskast welke nog weleens wat wilde haperen rijdt nu als een trein, o ja, das ook de bedoeling van zo'n glaskast.
Natuurlijk moet de rails nog steeds goed schoon gehouden worden en blijven want vuil lost het niet op.

Ik kreeg ook al bericht dat de inschrijvingen al aardig beginnen binnen te lopen voor de ws scenery, ik zal nog flink door moeten werken om straks in oktober alles klaar te hebben.
Morgen weer verder, lekker in de tuin in het zonnetje, zo heb ik nu ook een beetje vakantiewerk.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1095 Gepost op: 5 juli 2013, 20:32:47 »
De vernieuwde bezetmelders zitten op hun plaats en alle bedrading is weer aangesloten.
Na een test met de glaskast kan ik alleen maar tevreden zijn, glaskast vertrekt nu zonder gesputter en gehaper van het station en rijdt ook netjes zijn route.
Voorheen wilde de glaskast nog weleens een beetje haperen, ook al was de rail op die plekken nog eens extra schoon gemaakt.

Zo zit alles weer netjes op zijn plekje.

Inmiddels ook alle 4 de treinen route laten rijden en alles verloopt en loopt prima.
Ik kan tevreden de zomer tegemoed. ;)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #1096 Gepost op: 5 juli 2013, 21:01:59 »
Dit ziet er weer patent uit. De hand van de meester is bezig geweest.
Alleen.......ik denk dat ik iets gemist heb, want de naam 'glaskast' doet mij bij nog geen belletje rinkelen.
Kun je mij even bijpraten?
Overigens, die railbussen van een aantal items terug doen het goed op een baan met een pendelspoortje. Pas zag ik dit bij iemand en kwam goed over.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #1097 Gepost op: 5 juli 2013, 21:47:39 »
Kijk Roel, dit is de glaskast met 2 bierwagons.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1098 Gepost op: 6 juli 2013, 23:55:52 »
Zo'n glaskast is een zeer mooi locje Tom. Je boft maar. Staat op mijn verlanglijstje maar er is (gebruikt) moeilijk aan te komen .... helaas. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

stafmarklin

• Gast
« Reactie #1099 Gepost op: 7 juli 2013, 18:47:53 »
Inderdaad een mooi locje Tom maar moet er geen railing aan de brug, voor als ie ontspoort in de bocht? :D