Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 259656 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #175 Gepost op: 7 februari 2013, 20:42:48 »
Inderdaad Tom. Ik had wat meer houwvast nodig. Die hendelautomaten zijn overal wel te vinden op het internet, maar ik heb er nu eentje gefotografeerd van alle kanten.
Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een klein formaat ketting. Viskoffertjes, naaidozen en juwelenkistjes zijn de ideale plekken om kleine frutsels te scoren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #176 Gepost op: 7 februari 2013, 20:56:56 »
Ik zou gelijk de juwelendoos nemen, meestal zijn de gouden kettingen het beste en die kunnen dan ook door middel van loog mooi zwart worden gemaakt.
Ik weet alleen natuurlijk niet of de andere kant van je trouwboekje het daar ook mee eens zal zijn.

Ja om iets na te bouwen is het altijd wel beter om het project in werkelijkheid te zien.
Nameten en tekenen zodat je het mooi in model kan namaken.

Zo kwam ik bij toeval vandaag een tekening van mij tegen in het archief van de N.V.M. Nederlandse Vereniging Modelbouwers.
Ik was ooit eens bezig met houten karren.
Je weet wel, van die boerenkarren, kruiwagens e.d.
Ik kwam in Papendrecht een oude bakkerswagen tegen en die heb ik toen helemaal nagemeten en uitgetekend op kalk.
Wel leuk dat ze die nog steeds in het tekeningenarchief hebben staan.
Misschien ga ik het nog eens bouwen, alleen die wielen dat is wel een heel vervelend werk om die uit al die segmenten op te bouwen.

Het is nr. 40.39.006
De Korenschoof

De kar staat nog steeds bij dezelfde bakker in de winkel.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #177 Gepost op: 7 februari 2013, 21:24:12 »
Ik denk dat de schaal waarin je wilt bouwen heel bepalend is. Die wielen zijn op H0 nog wel ergens van een boerenkar te halen. Maar als je in schaal 0 wilt werken, komt het echte hand(karren)werk om de hoek kijken.
Als je ?m gaat bouwen, wil je ?m op de schoorsteen zetten of op je baan?
Ik vond in een naaidoos een hele serie ouderwetse drukknoopjes op zo?n kartonnetje. Dat worden de wielen van die hendelautomaat, waar de kettingen in lopen.
Qua kettingen kijk ik eerst wel even of ik ze ook in koper heb. Dat patina maak ik wel met verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #178 Gepost op: 7 februari 2013, 21:40:59 »
Heel erg leuk projectje zo'n handle .. dinges Wim. Zal erg mooi zijn bij je station. Dat soort kleine dingen maken het sfeertje. Stom toevallig dacht ik ook aan drukknoopjes toen ik het zag.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #179 Gepost op: 8 februari 2013, 00:23:27 »
Grappig hoe je dan loopt te verzinnen welke dagelijkse dingen je kunt gebruiken als bruikbare onderdelen op je baan. Zo heb ik ooit een keer een vissersboot gebouwd (schaal 1:43) en spoeltjes van een naaimachine, waar je het het garen oprolt, gebruikt om visnetten op te rollen. Die visnetten bestonden natuurlijk uit stukken vitrage, gedrenkt in sterke thee om ze een bruinige kleur te geven.
Ik moet wel zeggen dat steeksleutels maken op schaal 1:43 een stuk makkelijker is dan op half nul.  :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #180 Gepost op: 8 februari 2013, 00:40:37 »
Grappig hoe je dan loopt te verzinnen welke dagelijkse dingen je kunt gebruiken als bruikbare onderdelen op je baan.

Nou ....... daar heb ik echt helemaal nooit last van.  ;D (   Volgens mij doe ik niet anders.  )

Ik moet wel zeggen dat steeksleutels maken op schaal 1:43 een stuk makkelijker is dan op half nul.  :D

Steeksleutels zijn haast niet te maken in H0.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #181 Gepost op: 9 februari 2013, 22:49:38 »
Ben vast eens begonnen met een proefje met de bakstenen van Station Goor.

Het seinhuis van dit in 1863 gebouwde station is van een duidelijk latere datum. Dat is denk ik ook de reden waarom de handletoestel, waarmee seinen en wissels worden bediend, buiten het seinhuis staat.

In afwachting van mijn bakstenen uit Engeland, leek het me wel handig vast een begin te maken. Ziehier het voorbeeld uit de doos. Voor de foto heb ik de onderdelen even los tegen elkaar aangezet om een beetje een indruk te geven.
Ik ben van plan om de muren van het station te beplakken met steentjesplaat. Bij het seinhuis heb ik dat niet gedaan, daar heb ik de muren opnieuw uitgesneden en heb ik de originele muren als mal gebruikt.

Van het originele seinhuis ga ik alleen de raamkozijnen, de zijingang en het dak gebruiken. Het bijgeleverde vensterglas wordt vervangen voor doorzichtiger glas, zodat het interieur goed te zien is.
Inmiddels heb ik al een binnendeur gemaakt tussen het seinhuis en het station en komt er nog zo'n apparaat met knoppen tegen de muur, een bureau en misschien een Pelgrim Bambino gaskachel, maar dan moet er nog wel een schoorsteen op het dak. Oh ja, op het dak van het seinhuis komt zandkleurig schuurpapier.
De ramen van het hele station worden donkergroen aan de binnenkant en wit buiten.
Spreekt voor zich dat het geheel natuurlijk nog geschilderd moet worden.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #182 Gepost op: 10 februari 2013, 18:29:28 »
Ben maar eens even verder gegaan met de gevel die vastzit aan het seinhuis. Voorlopig zit ik nog in een soort testfase.

Even voor de beeldvorming: links naast het onderste raam komt het seinhuis. Daar komen dus geen steentjes; wel een doorgang.
Verder heb ik bedacht dat aan de onderzijde van de muren een rand van cement komt, zoals in het echt ook het geval is. In feite komt daarmee het gehele station ietsje omhoog, dus komen er drempels onder de deuren.

De rand van cement en het plaatje met bakstenen opgeplakt en via de achterzijde uitgesneden.

Stripje steentjes aan ??n kant ingesneden, waardoor de rollaag al een beetje rond gaat staan.

Nieuwe rollaag op de bijgeleverde rollaag geplakt.

Beetje bijvijlen.

Rollaag zit in de muur, maar is nog niet vastgeplakt dus rammelt het nog wat.

Nieuwe muur met bijgeleverde rollaag. Die zit dus nu wat lager omdat de muur natuurlijk wat dikker is geworden.
Ben nog aan het twijfelen:
De nieuwe rollaag of de bestaande rollaag?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #183 Gepost op: 10 februari 2013, 20:04:08 »
Lekker bezig Wim. Dat gaat wel wat worden zo.

Even je vraag over de rollaag boven het raam. Ik denk dat ik de oude rol zou plaatsen. Waarom? De oude laag bestaat uit hele stenen en dat is meestal zo. Dat staat veel mooier vind ik. Nadeel is dat de "oude" wel weer TE grote stenen heeft en dat stuit jou weer tegen de borst. Dus ...... tja. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #184 Gepost op: 10 februari 2013, 20:33:27 »
Het enige dat me na ??n rollaag tegen de borst stuit is het vele werk en de kunst om het er netjes in te krijgen.
Gewoonlijk bestaan rollagen uit hele stenen. Nou hoeft ook weer niet alles precies te kloppen, maar bij dit fantastische station hebben ze, waarschijnlijk om mij te pesten, rollagen gemaakt van anderhalve stenen.

Het overzicht van de muur waar ik nu bezig ben...

...en eenzelfde soort raam in detail.
Het lijkt er ook op alsof de gele rollaag er mooier in lijkt te passen, maar als alles geverfd is in de juiste kleuren, staat het natuurlijk ook strakker.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #185 Gepost op: 10 februari 2013, 21:19:34 »
Wim,

naar de foto kijkend denk ik dat ik de oude mooier vindt. Dat hij wat meer naar binnen valt, vind ik niet eens zo storend.
maar wil je hem helemaal echt naar het origineel bouwen, dan is de nieuwe natuurlijk beter. Kost je even wat meer tijd. Maar wat moet je anders met dit slechte weer. ;D
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #186 Gepost op: 10 februari 2013, 22:20:22 »
Kost je even wat meer tijd. Maar wat moet je anders met dit slechte weer. ;D
Gelukkig hoeft-ie morgen niet af  :) en hoe meer werk, hoe meer lol voor m?n geld. Weer of geen weer.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #187 Gepost op: 10 februari 2013, 22:44:03 »
Als je kiest voor de "oude" rollaag moet je hem vind ik wel uitvullen zodat hij gelijk met de gevel komt. Maar dat is net zo moeilijk pas te maken als een nieuwe rollaag. Dus denk ik kijkend naar het orgineel dat de rol die je zelf gemaakt hebt de mooiste optie is. Het is zeker meer werk maar met het eindresultaat zal je zelf meer vrede hebben.

Kleine kieren kun je eventueel opvullen met witte houtlijm dat je met een penceeltje in de naad smeert. Als je deze een beetje verdunt zal hij tijdens het drogen een weinig krimpen zodat het net een "voeg" is. Dit moet je even uitproberen op een restje om je model niet te verpesten. Als je weet hoe dik de lijm ongeveer moet zijn is het een fluitje van een (euro)cent. De witte houtlijm is overschilderbaar.

Wat ook goed bruikbaar is .... universeel muurvuller. Je moet wel kijken dat het geen korrel heeft anders vult hij de kleine kiertjes niet. Voordeel is dat je de naden die te hoog gevoegd zijn iets uit kan krabben als het droog is.  
Groet Pierre.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #188 Gepost op: 10 februari 2013, 22:44:55 »
Ik vind de laatste sowieso mooier ;) Maar kan je het niet opvullen zodat de steentjes wat meer naar voren komen.
Dan is het probleem gelijk opgelost.
De rand wegsnijden en dan evt opvullen met wat styrodur of iets dergelijks.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #189 Gepost op: 10 februari 2013, 23:27:13 »
Semantha en Pierre,
De gele rollaag is sowieso op te vullen door eenvoudigweg de randjes weg te snijden en er een stukje plastic achter te plakken. Daardoor zal de gele rollaag op hetzelfde niveau komen als de rode bakstenen.
Die gele rollaag ziet er natuurlijk nu nog aantrekkelijker uit omdat-ie al op kleur is en mooier lijkt te passen.
Wat Pierre schrijft om de onvermijdelijke kiertjes weg te werken met houtlijm, lijkt een zinnig idee om zeker iets mee te doen.
Muurvuller heeft toch altijd iets van een korrel? Kan ik dan niet beter lakplamuur nemen... of wordt dat dan juist weer te hard?

Citaat van: Pierre
Dus denk ik kijkend naar het orgineel dat de rol die je zelf gemaakt hebt de mooiste optie is. Het is zeker meer werk maar met het eindresultaat zal je zelf meer vrede hebben.
Precies, dat zei m?n vrouw ook al.
Misschien wel ontzettend eigenwijs... maar ik ga inderdaad voor de eigen rollagen. Dat is meer werk... v??l meer werk, maar ik denk dat ik me uiteindelijk toch beter voel met het eindresultaat. En dat is wat telt.
Station Goor is een mooi station, maar deze bouwdoos is van een buitengewoon matige kwaliteit en schreeuwt om aanpassing.
Bedankt voor al jullie feedback en medeleven  ;)

Wordt vervolgd

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #190 Gepost op: 15 februari 2013, 00:38:21 »
Werkkamer
Eerder in dit draadje heb ik genoemd dat de bouw van mijn baan ietwat gestagneerd was omdat ik van hobbykamer ben veranderd. Zoals beloofd hierbij wat foto's.

Het totale overzicht. Die kasten onder het schuine dak heb ik voor weinig op Marktplaats gescoord en verhuizen in een later stadium naar een andere plek in huis. Op de plek waar nu nog die kasten staan, komt later de modelbaanin een soort L-vormige constructie en loopt van achter naar voren.

Deze kasten gaan dus verhuizen.

Een deel van mijn verzameling huizen. Een deel ervan zijn Franse huizen en komen van mijn vorige Franse baan. Frans is wel leuk, maar t? ver weg om even te kijken hoe of het ook alweer zat.

N?g meer huizen.

En natuurlijk het hart; mijn werktafel.

Zou ik bijna mijn rollend materieel vergeten. Het is geen overweldigende verzameling, maar wel van hoge kwaliteit.

En dit snoepje mag ook niet ontbreken. Stond als een jong vergeten poesje op Eurospoor ergens in een bak voor vijftien euro. Ik heb het mormel gerepareerd, gesmeerd, er ramen ingezet en geweatherd... loopt weer als een speer.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #191 Gepost op: 15 februari 2013, 01:00:42 »
Wauww ....... mooie ruimte man. Dat gaat helemaal goedkomen met je nieuwe baan. Veel mensen hebben tegenwoordig een Hollandse baan dus ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet weer doorgaat met een Franse baan. Die (Franse) huizen zien er helemaal niet verkeerd uit.

Overigens zie ik maar ??n bakje van de chinees op je werkplek! Waar zijn die andere "rommelbakjes" van je. ???
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #192 Gepost op: 15 februari 2013, 01:17:06 »
Sorry Wim ...... ik zie ze al staan ..... aan de andere kant in de kast. :P
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #193 Gepost op: 15 februari 2013, 01:24:23 »
Wauww ....... mooie ruimte man. Dat gaat helemaal goedkomen met je nieuwe baan.
Ben ook wel blij met deze kamer. Heb ik een paar jaar geleden helemaal verbouwd, ge?soleerd en voorzien van electriciteit en netwerk. Het wicht woont nu op haarzelf, dus ik dacht: "Pik in die hap!"

Veel mensen hebben tegenwoordig een Hollandse baan dus ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet weer doorgaat met een Franse baan. Die (Franse) huizen zien er helemaal niet verkeerd uit.
Daar heb je wel een punt. Er zijn niet veel Franse banen in Nederland. Maar op een gegeven moment ben je meer bezig met onderzoeken hoe of het zit daar bij die SNCF dan met bouwen. En ergens schiet ik dan gewoon te kort. Misschien maak ik er wel een keer een diorama van.
Die Franse huizen op de foto zijn wel al meer dan dertig jaar oud, h?? Dat betekent dat alle opschriften met de hand zijn geschilderd... borden? Fotograferen, afdrukken en uitknippen. Die Franse huizen is ?cht heel erg old school. Als ik nu opschriften wil maken, maak ik ze in Adobe Illustrator en pluk van het internet alle posters op de Nederlandse stations uit de vijftiger of zestiger jaren.
Bovendien Pierre, ik vindt die ouwbolligheid in de Nederlandse scenery eigenlijk ook wel wat hebben... mijn baan wordt een beetje als "Op het tuinpad van mijn vader".

Overigens zie ik maar ??n bakje van de chinees op je werkplek! Waar zijn die andere "rommelbakjes" van je. ???

De Chinese bakjes was ik even vergeten.

Kan van Chinees tot Chinees erg verschillen qua kwaliteit. Ik heb nu een Chinees met kwaliteitsbakjes... ?n prima voer!  8)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #194 Gepost op: 15 februari 2013, 01:42:29 »
Daar heb je wel een punt. Er zijn niet veel Franse banen in Nederland. Maar op een gegeven moment ben je meer bezig met onderzoeken hoe of het zit daar bij die SNCF dan met bouwen. En ergens schiet ik dan gewoon te kort.
Het heeft ook wel voordelen dat onderzoeken. Veel vakanties naar Frankrijk!

Misschien maak ik er wel een keer een diorama van.
Die Franse huizen op de foto zijn wel al meer dan dertig jaar oud, h?? Dat betekent dat alle opschriften met de hand zijn geschilderd... borden? Fotograferen, afdrukken en uitknippen. Die Franse huizen is ?cht heel erg old school.
Dat van dat diorama is wel een goed plan. Het is eeuwig zonde als die huizen maar liggen te verstoffen.

De Chinese bakjes was ik even vergeten.
Zo voel ik me thuis. Dat is een uitzicht waar ik van hou. ;D
Je zegt wel wat van mij maar jij hebt ook een aardige verzameling meuk!
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #195 Gepost op: 15 februari 2013, 14:57:36 »
Dit was nog maar een deel.  :D
Zonder rommelbakken kun je eigenlijk niet zo bar veel.
Mijn baksteenplaten uit Engeland zijn ook binnen. Ik kan nu de rest van het station volplakken.  8)
Update volgt

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #196 Gepost op: 15 februari 2013, 15:30:51 »
Dit was nog maar een deel.  :D
Zonder rommelbakken kun je eigenlijk niet zo bar veel.

Da's waar .... helemaal mee eens. ;)

Wim kan je hier wat mee.... Da's toch bij jou in de buurt?

Treinenbeurs    16 feb.
Restaurant Partycentrum Catering Tibbe Mariaparochie
Almeloseweg 214
7614 LC
Mariaparochie

.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #197 Gepost op: 15 februari 2013, 18:08:42 »
Wim kan je hier wat mee.... Da's toch bij jou in de buurt?
Dat zie je scherp, Pierre!
Daar kan ik wel wat mee  :)
Bedankt!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #198 Gepost op: 16 februari 2013, 15:29:10 »
Net terug uit Mariaparochie. Een treinenbeurs in zo?n bruiloften-en-partijen-zaal, volgepropt met tafels op schragen met bakken en dozen. Het meeste spul gaat weg voor de normale winkelprijzen, maar onder de tafels daar ligt vaak het meest bruikbare spul (tip van Pierre).
Meestal maak ik op zulke kleinschalige beurzen twee rondjes: de eerste ronde om te scannen en de tweede om te kopen In anderhalf uur heb je alles wel gezien.
Een roco wissel (zonder bedding) gekocht voor ? 6,00, oorspronkelijk ? 8,00 en wat butagasflessen, interieur voor in de huiskamer en nog wat van wat handig spul.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #199 Gepost op: 16 februari 2013, 16:20:11 »
Jammer Wim dat de je niet zo veel gevonden hebt en de hoge prijzen. Op zo'n kleine beurs kan je het aanbod natuurlijk nooit vergelijken met de grote beurzen maar de prijzen zijn meestal wel beter.

Toch maar naar Houten dan.  ;) 
Groet Pierre.