Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755481 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #1375 Gepost op: 7 november 2014, 15:58:22 »
Dat wissel zorgt er voor dat de streekbus niet ook richting camping rijdt en vastloop op die te smalle ophaalbrug. De bus gaat dus rechtdoor en de Fiat slaat af.

Die slagboom op de camping was me trouwens nog niet eens opgevallen. Die gaat straks open en dicht?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #1376 Gepost op: 7 november 2014, 17:08:10 »
Ok
Zie nu dat de wissel nog verder naar voren ligt
Maar als er boven al auto's rijden
Kan de klim daar toch heen gaan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1377 Gepost op: 7 november 2014, 17:39:01 »
Die weg naar naar boven waar de haarspeldbocht ligt, daar rijden geen auto's. Ik gok erop dat Pierre daar een auto met Pech maakt, met daarachter een file stilstaande auto's. Hè Pierre?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #1378 Gepost op: 7 november 2014, 18:19:37 »
Wim,

breng Pierre niet op ideeën want waarschijnlijk komt er dan ook nog een echt koken de motor bij ook
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1379 Gepost op: 7 november 2014, 18:48:03 »
Ach @Rick we hebben elkaar hier wel vaker aan ideeën geholpen... en ik denk dat @Pierre nog wel ergens een rooksimulator heeft liggen.  ::)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #1380 Gepost op: 7 november 2014, 18:50:49 »
Zou best wel leuk zijn. In ieder geval uitdagend. Ik kijk er al naar uit.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1381 Gepost op: 7 november 2014, 18:57:32 »
Zou best wel leuk zijn. In ieder geval uitdagend. Ik kijk er al naar uit.
Ho, wacht even! Voordat Pierre tegen me gaat zeggen: "Prima idee Wim, als jij dat nou eens lekker gaat uitvoeren, dan leun ik lekker achterover en kijk hoe jij dat gaat doen!"  ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1382 Gepost op: 7 november 2014, 20:54:40 »
Ik heb nog een bus en een Daf vrachtwagen. Die gaan in dit rondje terug naar de stad. Het is geen gezicht als die over de camping gaan en bovendien ze kunnen niet eens over de opklapbrug. Vandaar de wissel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1383 Gepost op: 8 november 2014, 10:32:06 »
Die weg naar naar boven waar de haarspeldbocht ligt, daar rijden geen auto's. Ik gok erop dat Pierre daar een auto met Pech maakt, met daarachter een file stilstaande auto's. Hè Pierre?

Ik heb daar serieus zelf ook over nagedacht Wim. ;D Het is dus niet uitgesloten dat er daar wat gaat gebeuren maar wat ... dat zeg ik nog niet. De brandweer is al gewaarschuwd. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1384 Gepost op: 8 november 2014, 10:40:23 »
Gut, ik wist helemaal niet dat je daar ook een brandweer hebt rondrijden.  :)
Ik wacht met spanning af.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1385 Gepost op: 8 november 2014, 10:51:09 »
Ik heb ook geen brandweer rondrijden maar ik heb wel ooit twee autootje gekocht. Met een zwikkie van de brandweermannekes er bij en tja ... die moet je ook aan het werk zetten. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.

Gisteren de hele middag rails "geroest". Man ..man .. wat een baan is dat. Maar ja het is wel weer gebeurd. Zo komen we elke keer weer een stapje verder.:)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1386 Gepost op: 8 november 2014, 10:52:50 »
Doe je dat roesten met Humbrol-verf?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1387 Gepost op: 8 november 2014, 11:39:40 »
Ik gebruik voor de eerste laag (met de kwast) Model Master rust  nr. 1785 en dan ziet het er zo uit.

Omdat de kleur van de Model Master nogal hard is en de steentjes te schoon waas ik er met de air brush overheen met Humbrol 113. In plaats van de air brush kan je het ook doen met een zachte kwast met sterk verdunde waterverf (met een druppeltje afwas middel) En dan deppen op de ballast.

En dan is dit het resultaat.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1388 Gepost op: 8 november 2014, 15:21:49 »
Mooi! En die bedding komt van het strand?
Mijn vrouw spaart zand. De één spaart vingerhoedjes en de ander spaart kleine olifantjes, maar mijn vrouw spaart zand. Overal waar we ooit kwamen namen we een zakje zand mee en dat zand gaat dan in kleine potjes met een etiket erop met het jaartal en de vindplaats. Je wilt niet weten hoeveel verschillende soorten zand er bestaat. Wat er over is gaat naar zolder en gebruik ik voor mijn modelbaan... lekker goedkoop.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1389 Gepost op: 8 november 2014, 15:53:20 »
Zo gek is dat toch niet? Ik spaar stenen.  :D Ook van elke vakantiebestemming een steen. Dat heb ik over genomen van mijn vader. Die is daar ooit mee begonnen.
Ik heb er overigens niets aan voor op n'n modelbaan. daarom liggen ze bij mij in de tuin

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1390 Gepost op: 8 november 2014, 17:23:59 »
Nee, hoor daar is niks geks aan. Ik blij dat ze geen grote tuinkabouters spaart of porcelijnen beeldjes.
Maar die bedding van Pierre, dat koopt-ie vast niet in een zakje.  ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1391 Gepost op: 8 november 2014, 22:22:15 »
Maar die bedding van Pierre, dat koopt-ie vast niet in een zakje.  ::)

Nou ... eheu ... eigenlijk wel. Dit is nou precies één van de dingen die ik wel nieuw koop. Het is Busch Schotter 7517 voor N-spoor. Het is ook te krijgen in H0 maar dat is veel te grof. Het is nog wel oude voorraad en die is wat meer bruin dan de nieuwe.

Groet Pierre.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #1392 Gepost op: 8 november 2014, 22:41:19 »
Ziet er keurig uit hoor Pierre
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #1393 Gepost op: 9 november 2014, 09:43:21 »
Het ziet er zeker netjes uit!
Als ik de foto zo zie snap ik ook dat H0 te grof is, wat ik dan weer niet snap is dat een fabriek die specifiek de schaal aangeeft het niet in de juiste verhouding heeft......
Ik kom die maatverschillen de laatste tijd steeds meer tegen sinds ik er wat beter oplet.
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1394 Gepost op: 9 november 2014, 10:59:20 »
Dat klopt Theo .. de (meeste) fabrikanten nemen het niet zo nauw met de maten. Zeker niet met dit soort materialen. Je moet het zelf ook erg goed in de gaten houden. Ikzelf meet alles af met een Preiser figuurtje. Zelfs deze ballast. Leg maar een korrel naast een handje van het figuurtje en vergelijk het met je eigen hand.... Het klinkt kinderachtig maar het werkt voor mij. Ook met huisjes, autootjes en vooral bomen werkt dit.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1395 Gepost op: 9 november 2014, 12:16:31 »
En dat geldt niet alleen voor grind voor railbedding maar ook voor bebouwing. Een fabrikant als Auhagen flikt het om H0/TT op de dozen te zetten en het verschil tussen H0 en TT is echt vrij behoorlijk.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1396 Gepost op: 9 november 2014, 17:41:20 »
En we hebben het ook al gezien bij tunnelportalen.
Maar wat denk je hier van? Märklin bouwt zijn wagons voor het gemak in 1:100  ???

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1397 Gepost op: 9 november 2014, 18:03:16 »
En we hebben het ook al gezien bij tunnelportalen.
Maar wat denk je hier van? Märklin bouwt zijn wagons voor het gemak in 1:100  ???
Dat is natuurlijk gewoon de kluit belazeren.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1398 Gepost op: 18 november 2014, 21:32:01 »
Vandaag lekker opgeschoten met de camping. Ik wilde eigenlijk aan mijn auto werken maar mijn lichaam dacht daar heel anders over.  :( Een weggetje in de vorm van een acht was niet haalbaar. Ik heb een teststraatje gemaakt en om een hoogte verschil van 5cm te overbruggen was de afstand te kort en dus het weggetje te stijl. Het gaat gewoon een slingertje worden. Het is niet anders. Eerst maak ik een grondplaat die later zo op mijn baan ingepast kan worden. Dat werkt een stuk prettiger zo op je werktafel. Kan je overal lekker bij.

Op deze plaat maak ik een mal zoals het weggetje moet komen te lopen van een stuk karton.

Langs de achterkant komt een 7,5 cm hoge piepschuim rand waar de trein achter kan verdwijnen. De rest van de hoogteverschillen werk ik ook op met piepschuim.

Als de vormen en hoogteverschillen een beetje naar mijn zin zijn maak ik de kartonnen mal na in Gamma blauw. Nou heb ik een mooi egaal weggetje en bovendien maak je daar met een mes in een handomdraai een groefje in voor de rijdraad. Niks geen moeilijke gereedschappen.

Ik had nog een rolletje Faller rijdraad liggen en dat kan ik hier mooi gebruiken. Ik zet de draad in de groef vast met witte houtlijm. Als de lijm droog is zet ik er een laagje latex op. Dit is geen gewone latex maar een met een toevoeging die een heel dun soort van elastisch rubberlaagje achterlaat. Gebruikt men gewoonlijk om kleine scheurtjes weg te werken.

In de rommelbak vind ik een restje schuimplaat met natuursteen motief (Heki) wat nog groot genoeg is om de kleine steunmuurtjes van te maken die de terrassen gaan vormen op deze camping.

Nou kan ik lekker gaan kliederen met het papier-maché prutje. :) Ik heb deze keer eens wat anders geprobeerd. Samen met de lijm heb ik ook groene en een beetje bruine kleurstof toegevoegd.  Ik denk dat het straks makkelijker is met gras zaaien als de ondergrond al een kleurtje heeft.

Dit moet nu een paar dagen goed drogen voor ik hier weer verder kan. Ondertussen eens even de spullen tevoorschijn gehaald die ik  afgelopen jaar bij elkaar gesprokkeld heb. Ik hoop dat de camping groot genoeg is.

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1399 Gepost op: 18 november 2014, 21:45:18 »
Schitterend verhaal en bouwdraadje Pierre, ik kan je trouwens nu al vertellen dat de camping te klein is voor al die tenten en caravans :S

Maar Pierre ga je dat gras maken met zo'n statisch geval, thee zeef met stroom erop :D

Ben trouwens wel benieuwd naar het vervolg.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.