Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755631 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #1350 Gepost op: 3 november 2014, 23:52:02 »
Dan krijg je een tunnel met daar overheen een minimale berg. Als je daar een haring in de grond slaat, dan lig je zó met je luchtbed, je campinggasje en je klapstoeltjes op de rails in die tunnel.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1351 Gepost op: 3 november 2014, 23:54:31 »
Ik heb hem door Wim,
Maar ik zou hem dan toch over dat eerste spoor heen bouwen Pierre.
...en die terrascamping bouw je dan tegen die achterliggende berg op?

duh ???   Waar moet hij hem anders tegen op bouwen Wim?  ::)

Nee Gert-Jan ... dan kan ik er niet meer bij komen. Er komt nu een korte tunnel waar ik met mijn hand door kan en dat gaat over in een steunmuur waar ik de camping tegenaan bouw. De trein rijdt dan in een soort geul zal ik maar zeggen. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1352 Gepost op: 4 november 2014, 00:11:37 »
Dan krijg je een tunnel met daar overheen een minimale berg. Als je daar een haring in de grond slaat, dan lig je zó met je luchtbed, je campinggasje en je klapstoeltjes op de rails in die tunnel.  ;D

zucht  :-X

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1353 Gepost op: 4 november 2014, 00:17:21 »
Zit je te dollen Gert-Jan.
Moet ineens denken aan een modelspoorder waar ik bezoek was en hij had een begraafplaats gemaakt, nèt boven een tunnelportaal.  :) En daar moest ik ineens aan denken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1354 Gepost op: 4 november 2014, 18:21:49 »
Dat kan ook bijgeloof zijn Wim, dat de overledenen het licht aan het einde van de tunnel misschien zien? en zo toch naar het hiernamaals kunnen reizen  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1355 Gepost op: 4 november 2014, 21:26:17 »

De heenweg naar de brug is nu gemaakt maar de auto moet over hetzelfde spoor weer terug over de brug. Het is natuurlijk ook wel leuk als hij bij de splitsing dan de goede kant op gaat en niet weer het spoor terug gaat volgen. Ik heb dat opgelost door een nieuwe terugweg neer te leggen en van de heenweg een stukje tussen de rijdraad uit te halen. Op de heenweg loopt de auto vanzelf op de draad de goede kant op en terug gaat hij de “nieuwe”draad volgen. Deze truc moet ik straks op de camping nog een keer uithalen.

De testrit pakt goed uit en ik kan de zaak glad plamuren met snelplamuur.

Dat kan even drogen en ondertussen ga ik de bedrading aansluiten van de handbediening. Is dit super analoog of niet.

Als de plamuur droog is en geschuurd kan ik met een magneetje de draad opzoeken en deze aftekenen. Met een wasknijper trek ik de lijnen van de zijkanten van de weg. Aan weerskanten een halve cm overlappen om straks het gras mooi te kunnen aansluiten op de weg.

Dan is het een kwestie van de kwast er over. Ik gebruik hiervoor een beetje grijze grondverf dat ik donkerder heb gemaakt met schoolborden zwart op terpentine basis . Dit is slijtvaster dan de acrylverf die ik normaal overal voor gebruik.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #1356 Gepost op: 4 november 2014, 21:30:55 »
Slimme knijper
Is dat presies 4 cm

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1357 Gepost op: 4 november 2014, 21:46:08 »
Geen idee Jerry ... Het leek me wel een leuke maat zo. Bovendien is het een eenrichting weg dus plek zat. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1358 Gepost op: 4 november 2014, 22:22:04 »
Mooi (en voor ons leerzaam) opgelost Pierre. Lijkt me lastig werken tussen die "kuil" omringd met verhoogde sporen.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #1359 Gepost op: 4 november 2014, 22:28:43 »
Hans is niet de enigste hier die als een speer gaat
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1360 Gepost op: 4 november 2014, 22:55:13 »
Dat heb je zo met haagenezen Rob :D:D

Maar je gaat echt als een speer Pierre, en zeer leerzaam ook nog eens.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1361 Gepost op: 4 november 2014, 23:07:47 »
Hans is niet de enigste hier die als een speer gaat

Dank Rob ... het gaat hier nu weer wat rustiger worden. Morgen en overmorgen aan de slag met de Fiat 1 : 1

Mooi (en voor ons leerzaam) opgelost Pierre. Lijkt me lastig werken tussen die "kuil" omringd met verhoogde sporen.

Dank Wim ... aan deze kant van het water gaat het prima. Ik sta op een opstapje en moet alleen uitkijken voor de bovenleiding van de tram voorop de baan. Daar kom ik bijna met mijn buik tegenaan al ik ver rijk. Ik heb ook de brug weggebroken. Dat scheelt ook een stuk. Straks met de camping is een ander verhaal. Dan moet ik verder voorover hangen en kan ik maar kleine stukjes tegelijk doen. Ik denk dat ik de camping als een los deel maak die ik later in de baan pas maak. Dan kan ik lekker aan de werktafel gaan zitten. Da's beter. ;D

Dat heb je zo met haagenezen Rob :D:D

Maar je gaat echt als een speer Pierre, en zeer leerzaam ook nog eens.

Dank je.  Wij zijn nog van de oude (Haagse)stempel Hans ... gewoon doorgaan. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1362 Gepost op: 5 november 2014, 20:31:32 »
Zo'n losse module lijkt me inderdaad stukken makkelijker werken.
Waar GéJé het laatst over had: die zwevende brug, wat gaat dat worden?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1363 Gepost op: 5 november 2014, 22:19:29 »
Ik weet het nog niet precies Wim wat ik met die brug doe. Ik heb voor het gemak de bogen er al af gesloopt. Ik heb iedere keer een ander idee. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe en ik ben er nog volop over aan het nadenken. De brug komt pas als laatste. ;D

Vanavond nog even bezig geweest met de stopplek achter de camping. Maar dat is allemaal bedrading en slijp werk en geen foto waard. De bovenste baan moet ook nog geballast worden. Dat is ook zo'n waardeloos klusje wat niet interessant is om te laten zien. Dus voorlopig even stil van mijn kant.
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #1364 Gepost op: 5 november 2014, 22:23:24 »
Ja, Pierre, ik ga nu in herhalingen vallen. Maar je blijft mij steeds weer verbazen met je creativiteit en het tempo dat je daarbij aanhoudt.
Leuk ook om het steeds te volgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1365 Gepost op: 5 november 2014, 23:22:22 »
Ik weet het nog niet precies Wim wat ik met die brug doe. Ik heb voor het gemak de bogen er al af gesloopt. Ik heb iedere keer een ander idee. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe en ik ben er nog volop over aan het nadenken. De brug komt pas als laatste. ;D
Beetje een lastige plek met dat verhoogde spoor ernaast, maar een leuk stenen bruggetje kan misschien een mooi geheel vormen met die naastgelegen arcademuren van het verhoogde spoor.
Ach Pierre, het is geen aangenomen werk.
Vind je trouwens ook niet dat die molenaar uit Kerk-Avezaath in herhalingen blijft vallen?  ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1366 Gepost op: 6 november 2014, 09:26:15 »
Dank je wel Roel ... laat die Wim maar kletsen ;D
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #1367 Gepost op: 6 november 2014, 09:32:16 »
Dank je wel Roel ... laat die Wim maar kletsen ;D
We kunnen nu een gezicht bij Wim plaatsen en och......het is geen kwaaie vent  ;).

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1368 Gepost op: 6 november 2014, 20:11:27 »
Er is met jou ook niks mis hoor Roel!
Vriend!  :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1369 Gepost op: 6 november 2014, 22:38:35 »
Vanavond wat bedrading aangesloten en toch nog even een stukje gedaan van de camping. Voor ik aan de camping zelf ga beginnen moet ik eerst de laatste stukken rails ballasten. Ik heb dit een hele tijd laten zitten omdat je er verdraaid moeilijk bij kan komen. Nu kan ik nog makkelijk leunen maar als straks alles vol is gebouwd gaat dit niet meer. Ik moet straks zorgen dat er een stukje “water” vrij blijft waar ik mijn hand op kan zetten voor noodgevallen. Ook moet ik nog even de “roestkwast” op de rails loslaten.

De boogbrug heb ik afgebroken omdat het maar een oubollig geheel was. Bovendien kan ik zo overal een stuk makkelijker bij. Ik heb de reling laten staan en misschien is het nog wat om met een staalconstructie onder dit restje brug er wat behoorlijks van te maken. Moet er nog even over nadenken.

De nieuwe ballast staat in de witte houtlijm.

Dit is een beetje hoe ik het wil maken. In plaats van een simpel rondje wil ik proberen er het straatje op de camping in een soort acht te laten lopen. Ik heb het autootje getest en hij kan een  minimum bocht met een straal van 13cm goed aan. Ik maak de bochten voor de zekerheid 14cm. Misschien heb ik zelfs ook nog wel plek voor een stukje bos wat ik eerder bedacht had. Achter langs de rails moet ik 7,5 cm of meer zijn om de trein uit het zicht te houden.

Eerst begin ik met de haarspeld bocht. Het blijkt dat ik de lange bocht een beetje te kort heb ingeschat maar die verleng ik nog zodat de weg strak langs de oever loopt. Zo hou ik meer ruimte over voor de “acht” binnenin. Als de lijm droog is ga ik de weg verlengen en uitvullen met piepschuim zodat he een stevig geheel gaat worden.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1370 Gepost op: 6 november 2014, 23:30:21 »
Een heel ingrijpend verhaal, Pierre. Die haarspeldbocht die omhoog loopt, komt daar ook FCS te rijden?

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #1371 Gepost op: 6 november 2014, 23:45:50 »
Een heel ingrijpend verhaal, Pierre. Die haarspeldbocht die omhoog loopt, komt daar ook FCS te rijden?
Als ik de tekening goed begrijp moet je de pijlen volgen en maakt de fcs een 8 gaat van de zwarte baan over in de rode.

Antwoord op jouw vraag zou dan nee moeten zijn.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1372 Gepost op: 7 november 2014, 09:30:29 »
Ahh .... jij bent goed wakker Rob. ;D Klopt inderdaad. De zwarte weg loopt langs de camping en is er alleen om het er wat leuker uit te laten zien. Bovendien lag er boven al een stukje weg waar hij op aan kan sluiten. Ook zou de haarspeld veel te scherp zijn voor de FCS autootjes. Zoals ik al schreef is de kleinste straal 13 cm.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1373 Gepost op: 7 november 2014, 10:35:25 »
 :-X

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #1374 Gepost op: 7 november 2014, 14:57:26 »
Waarom dan de wissel dat enkel de fiat over de camping gaat
Waar rijd de rest dan heen