We gaan maar eens verder met de rijdraad in het wegdek. Eerst sprokkel ik wat materiaal bij elkaar om een aftakking/wissel te maken naar de brug.

Ik bouw een oude Fleischmann wisselbediening om zodat het een stangetje heen en weer kan bewegen. Ik heb nu een slag van ongeveer 6 mm. Dat moet voldoende zijn.

Van een stukje plaatmateriaal maak ik de eigenlijke wissel.

Ik hol het hout een beetje uit zodat de wissel verzonken in de plaat ligt en de bovenkant net onder het wegdek. Het bedieningsstangetje loopt door een limonaderietje in een groef. Het bedieningsstangetje is vrij lang gehouden omdat de wisselbediening op het kerkhof in de kerk moet komen te liggen. Zo kan ik er altijd bij als er wat fout gaat. Hier komt ook de bedrading te liggen. Aan de wissel zelf zal niet snel wat kapot gaan en die kan ik straks onder het wegdek plamuren.

De wissel zal straks met de hand te bedienen zijn maar omdat alleen de Fiat met de caravan de camping op mag en de rest niet lijkt het me ook leuk om de Fiat zelf de wissel te kunnen laten bedienen. Dit ga ik doen met reed contacten en een magneetje dat ik (links) onder de Fiat plak. Vlak voor de wissel schakelt de Fiat de wissel naar rechts en na de wissel zet hij hem weer terug in de rechtuit stand zodat de volgende auto de normale route kan volgen.

Om niet te veel stof te maken op mijn baan snij ik de groefjes voor de rijdraad even gewoon met een breekmes en plak daar stukjes dun bloemistendraad in met plakband. Nu kan ik de route en wissel testen.

Tijdens het testen stuit ik op een klein probleempje. De wisselbediening is niet zo heel erg precies in de eindaanslagen. Daardoor wil de wissel wel eens een mm te ver door schieten of terug blijven hangen met als resultaat dat het autootje doelloos rond draait naast de rijdraad. Ik los dit op door aan het begin een soort trechtertje te maken van een klein stukje draad. Nu gaat het rijden perfect!

Het kerkje camoufleert mooi de aandrijving.

Ik plaats de reed contacten en de bedrading. Over de wissel plak ik een stukje blister verpakking. Dat kan natuurlijk van alles zijn als het maar dun is.