Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755604 keer)

GGoos

• Gast
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #750 Gepost op: 15 september 2013, 12:06:30 »
Bijzonder fotogeniek, eigenlijk zelfs fotorealistisch  :)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #751 Gepost op: 15 september 2013, 13:11:16 »
Ja Pierre, het ziet er inderdaad uit als een plaatsje.
Fantastisch gedaan. Op mijn eigen baan ben ik al aan het kijken waar ik ook zoiets kan maken  ;D.
Maar ... dat zal nog wel een tijdje duren.
Ik vind het water goed gelukt. De kleur is realistisch en als straks de boten er weer liggen, heb je een geweldige prestatie verricht.
Een genot om naar te kijken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

spoorbaan

• Gast
« Reactie #752 Gepost op: 16 september 2013, 17:14:58 »
Ik vraag me af welke maat jij gebruikt?

Voor de rest heb ik je hele draadje doorgelezen en vind het jammer dat het nu afgelopen is.
'T ziet er fantastisch uit :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #753 Gepost op: 16 september 2013, 18:59:46 »
Ik vraag me af welke maat jij gebruikt?

Voor de rest heb ik je hele draadje doorgelezen en vind het jammer dat het nu afgelopen is.
'T ziet er fantastisch uit :D

Ik gebruik H0 twee rail en een klein stukje H0e  :)

Ik denk dat mijn draadje nooit af is Spoorbaan. Kijk maar hier onder daar gaat het gewoon weer door.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #754 Gepost op: 16 september 2013, 19:05:43 »

Vanmiddag weer eens lekker aan het fröbelen geslagen. Ik ben met de steiger verder gegaan maar omdat ik iedere keer latjes moest lijmen en daardoor telkens moest wachten tot die een beetje droog waren heb ik tussendoor ook een interieur gemaakt voor de kapperszaak. Maar daarover straks meer. Eerst mijn vorderingen met de steiger.

Eerst maar eens even wat hout bij elkaar gesprokkeld. Vuurpijlen, roerhoutjes van Albert, satè prikkers, lucifers en ander dunne resthoutjes. Kortom een hele stapel hout.

Eerst heb ik de paaltjes vanaf de waterlijn in de verf gezet omdat je daar straks echt niet meer bij kunt komen.

Dan lijm ik de dragers voor de rails tegen de paaltjes.

Ik meet de rails heel precies uit en fixeer deze met een paar spelden. Daarna lijm ik hem vast met witte houtlijm.

Alles waar ik straks moeilijk bij kan komen zet ik gelijk in de verf.

Wordt vervolgd .....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoals ik al vertelde heb ik tussendoor gelijk een interieur voor de kapperszaak gemaakt. Gewoon een klein hokje van karton met daarin een printje van internet geplakt. Ik heb gezocht naar een beetje bruine kleuren om een oud donkerbruin kapperszaakje te maken. En dat is volgens mij redelijk gelukt. Een paar preisertjes uit de doos gevist en twee kappersstoelen gemaakt. Twee stickertjes met een schuin potloodstreepje doen dienst als spiegels. Simpel maar ’t werkt.

Moeder is met Teuntje naar de kapper. De kapper heeft Teun de veel te grote schort al om gedaan. Maak het maar lekker kort kapper .. zegt moeder .. en de oren en nek vrij graag. De twee mannen die zitten te wachten grinniken.   

Het interieur is nog niet zo goed te zien door de ramen heen maar dat komt omdat de verlichting nog niet klaar is. Ik moet nu met één hand een foto maken en met de andere hand een ledje boven de kappersruimte houden maar ……… je kan wel alvast het sfeertje proeven dat ik geprobeerd heb te creëren

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #755 Gepost op: 16 september 2013, 19:26:59 »
Beste Pierre,

Je blijft me verbazen; schitterend!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline hadeha

• Kruier
  • *
  • Amsterdam
« Reactie #756 Gepost op: 16 september 2013, 19:33:58 »
ik vind het allemaal mooi gemaakt pierre petje af
met vriendelijke groeten
hans

GGoos

• Gast
« Reactie #757 Gepost op: 16 september 2013, 19:51:59 »
Beste Pierre,

Je blijft me verbazen; schitterend!  ;)

Groet,
Johan

Pierre got talent :) Wow wow wow, machtig mooi!

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #758 Gepost op: 16 september 2013, 20:26:07 »
Ben er helemaal stil van.
Ziet er weer zo geweldig uit. :o
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #759 Gepost op: 16 september 2013, 20:32:12 »
Kappertje hoor, alleen mag je de ramen wel eens zemen. :D
Nee gekheid, ziet er weer verdraaid goed uit en de sfeer is helemaal zoals ik me van vroeger kan herinneren en vroeger dat is jongens en meisjes, heel lang geleden. :)

Die rail op de steiger wordt straks zeker weer helemaal ingebed door het hout.
Je hebt wel lef om er een stukje rail 1:1 op te zetten, schril contrast met de tube en het flesje maar ja als het er maar strak op komt. :D
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #760 Gepost op: 16 september 2013, 21:15:40 »
Dank jullie wel allemaal.

Kappertje hoor, alleen mag je de ramen wel eens zemen. :D
Nee gekheid, ziet er weer verdraaid goed uit en de sfeer is helemaal zoals ik me van vroeger kan herinneren en vroeger dat is jongens en meisjes, heel lang geleden. :)

De verlichting is nog waardeloos Tom. Ik heb de zaak even voor nood verlicht met een ledje in de led-tester en die boven de kappersruimte gehouden. Als je dan ook nog een foto moet maken met de andere hand om een hoekje kan je wel nagaan wat het resultaat is. Dit dus....! Ik wilde alleen kijken of het sfeertje klopte met wat ik voor ogen had. Maar je ziet zo wel alle krasjes en stofjes op de ruiten. Beter twee zwakke ledjes dat zoals dit .... één sterke. :)

Die rail op de steiger wordt straks zeker weer helemaal ingebed door het hout.
Je hebt wel lef om er een stukje rail 1:1 op te zetten, schril contrast met de tube en het flesje maar ja als het er maar strak op komt. :D

Inderdaad komt de rail (zoals jij zo mooi zegt) helemaal ingebed in de steiger. Het is de bedoeling dat er ook auto's en karren op de steiger kunnen rijden.

Het gewicht van dat stukje rails valt erg mee hoor. De steiger kan dat makkelijk hebben. Het is een stukje smalspoor rails van de vroegere stoomtram die hier in het Westland heeft gereden. Het staal altijd op mijn werktafel en ik gebruik het zoals je ziet overal voor.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #761 Gepost op: 16 september 2013, 22:33:03 »
Iedereen heeft alles al gezegd en het ziet eruit als een perfect diorama... écht heel fraai!
Wat me wél opviel: je raapt vuurpijlstokken uit de goot, je rooft handenvol roerhoutjes bij AH en zelfs de potloden komen van IKEA. Ik dacht dat ik zuinig was.
Een lullig dingetje (en dat is écht niet om te zieken): waarom heb je dat printje met "Herenkapper" niet ietsje ruimer uitgesneden, zodat het precies binnen het lijstje past?  :)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #762 Gepost op: 16 september 2013, 22:57:20 »
Een lullig dingetje (en dat is écht niet om te zieken): waarom heb je dat printje met "Herenkapper" niet ietsje ruimer uitgesneden, zodat het precies binnen het lijstje past?  :)

Dat kan ik verklaren Wim. Ik had eerst het idee om naast de naam "herenkapper" ook nog een reclame van scheermesjes op de gevel te plakken maar dat werd me te druk dus die heb ik weggelaten. Helaas zat dat "herenkapper" er toen al op dus ...... zodoende :)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #763 Gepost op: 16 september 2013, 23:38:49 »
En dat stukje papier kan er nooit meer af om er een nieuw stukje op te zetten?  :) Stel dat ik dat winkelpand van je zou willen huren... stél en ik ben groenteboer of paardenslager in plaats van herenkapper... dan kan dat dus niet omdat er al "Herenkapper" boven de pui staat?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #764 Gepost op: 17 september 2013, 01:11:41 »
Het kan wel maar 't stoort me niet ;D Ik vind het prima zo. Er zijn toch wel meer hele grote gevels met een klein bordje. :P
Groet Pierre.

Offline hadeha

• Kruier
  • *
  • Amsterdam
« Reactie #765 Gepost op: 17 september 2013, 11:45:56 »
dan maar gewoon een andere sticker er overheen plakken  :D
met vriendelijke groeten
hans

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #766 Gepost op: 17 september 2013, 12:46:21 »
Het pand naast de kapper staat alweer een tijdje leeg maar ........ de buurman had ook zo'n klein bordje Wim.  ::)

Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #767 Gepost op: 17 september 2013, 12:56:34 »
Update:

Vandaag nog een beetje aan het timmeren geweest aan de steiger. Daar krijg je wel last van je knieën van dus laat ik het even hierbij.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #768 Gepost op: 17 september 2013, 16:30:52 »
Het pand naast de kapper staat alweer een tijdje leeg maar de buurman had ook zo'n klein bordje Wim.  ::)
Eén punt voor jou!  :)
Bij nadere bestudering van je foto's tóch even nog een paar vette complimenten. Allereerst je trottoir: ik heb ooit wel eens eerder gezien dat iemand de achterkant van hardboard gebruikte als bestrating en ik vond het echt helemaal niks omdat het allereerste dat me opviel was: "Hee, dat is gewoon hardboard!" Maar op de een of andere manier heb jij van hardboard toch bestrating weten te maken en dat is lang niet gek.
Die steiger ziet er grandioos uit... alleen moet je me nog even uitleggen of er op dat spoor wagons worden geladen en gelost? Komt er dan nog iets van een kraantje?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #769 Gepost op: 17 september 2013, 18:49:20 »
Het is de bedoeling dat de steiger een soort visafslag gaat worden. Op het grote gedeelte komt nog een huisje/keetje van houten planken en daar naast nog een afdak. Hier kunnen vrachtwagens, karren en ook de wagons vis laden en lege kratten lossen.

Verder moet ik nog eens kijken of ik er een aparte kraan ga maken. Op de vissersboten zit immers ook een soort kraanarm (ik weet niet hoe zo'n arm heet. Tom misschien?)  aan de mast maar ik weet niet of die hoog genoeg komt. Ik denk het eigenlijk wel want er komt voor de grote steiger nog een laag gedeelte waar de boten moeten aanmeren. Daar zijn die lage paaltjes voor.

De bovenkant is (behalve tussen de sporen) klaar en vanavond ga ik de zaak nog even in de verf zetten. Op zich was het nog een heel klusje omdat de steiger in een bocht loopt. Sommige planken moest ik daarom een beetje taps toe laten lopen. Morgen is de kleinere onderste steiger aan de beurt. Die moet nog een stuk door lopen langs de stalen kadedelen.

En nog meer planken! Schiet lekker op zo.

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #770 Gepost op: 17 september 2013, 19:43:06 »
Zo'n hijsinstallatie op een schip heet een "*laadboom".
Die planken tussen de rails worden dat lucifers? Met dezelfde constructie als je tramspoor, waarbij je er een andere rail tegenaan zet? Ik zit me nu te verzinnen dat je misschien N-rail zou kunnen proberen, als je de N-bielzen afknipt aan de buitenzijden, dan passen die N-bielsen misschien tussen je H0-bielzen, waardoor de N-rail mooi vast blijft zitten. Als dat zou lukken dan heb je een mooie strakke binnenzijde die je dan weer kunt opvullen met lucifers.
Ach, ik verzin ook maar wat.  ::)

*Een laadboom of derrick is de voorloper van de moderne scheepskraan. Het is dus een constructie ontworpen voor het verplaatsen van lading.
In het algemeen bestaat de laadboom uit één mast of paal die onderaan vast is gemaakt met een lummel. Een lummel (weet je ook weer waar dat vandaan komt) is een soort van scharnier dat toelaat de laadboom in vier richtingen te bewegen. De laadboom kan dus zowel van boven naar beneden bewegen als van links naar rechts.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #771 Gepost op: 17 september 2013, 23:05:38 »
Precies Wim dat bedoel ik ..... een laadboom ;D

Wat ik tussen de rails ga doen weet ik nog niet precies. Het probleem is dat de rails in een bocht loopt dus dan moet ik een heleboel kromme lucifers zoeken uit de doos :P Ik zie wel. Met de n-rails dat gaat ook niet lukken. De spleet tussen de rails blijft veel te groot. Jammer het idee was leuk. ;)

Vanavond weer geen bal op de tv dus ben ik toch nog maar even naar boven gegaan om wat te doen aan mijn steiger. Het is een  leuk project om te doen. Al dat gefröbel met die latjes dat vind ik wel aangenaam werk. Eerst het grote deel in de verf gezet en daarna een begin gemaakt aan de “ lage steiger”

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #772 Gepost op: 17 september 2013, 23:13:38 »
Het is wel in stijgende lijn allemaal met die steiger :D
Maar het ziet er dan ook verdraaid goed uit.

Waarom kromme lucifers gebruiken, je kan ze toch ook dwars er in leggen net als de bielzen en de andere steigerplanken.
Ik dacht ook eigenlijk dat je dat zo zou doen en volgens mij kan je er ook gewoon die roerhoutjes voor gebruiken.
Ik heb ze vandaag ook even gehaald bij de Wibra, 150 voor een euro en ze zijn nog extra lang ook, 18cm terwijl die van Ikea maar 14cm zijn maar ja die heb ik dan ook gratis bij de koffie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #773 Gepost op: 17 september 2013, 23:30:41 »
Ja Tom ....  die roerhoutjes zijn prima dingen om te gebruiken in de modelbouw. Die van mij komen bij AH vandaan en ik heb geen idee wat de prijs was. Ik heb tijdens het boodschappen doen gewoon drie pakjes in dat karretje gemikt en ze zijn dus betaald van de grote hoop. ;D

Ik heb ook al zitten kijken om die roerhoutjes dwars te plaatsen maar ik ben er nog niet uit. Op de één of andere manier vind ik dat niet zo mooi. Het ziet er een beetje raar uit. Maar ja we zien wel. Ik denk dat het daar toch op uitdraait. ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #774 Gepost op: 18 september 2013, 08:48:15 »
Je kan de planken nog wat levendiger maken door er met een 2H potlood puntjes in te prikken zodat het net lijkt of daar de bevestiging zit, een monniken werk maar het zal zeker de moeite waard zijn denk ik vooral als ze straks ook tussen de rail liggen.