Als je het water gaat maken wel even opletten voor de blauw-alg.
Vergeet ook niet dat er vaak in een haven vuil ligt, stukken drijfhout en andere soorten rotzooi.
Zelf zou ik eerst alles plaatsen en dan pas het water aanbrengen anders staat de boel straks op het water ipv er in.
Dan kan je ook rondom de palen wat waterkringen maken met een klein beetje heldere silicone.
Voorlopig ben ik nog aan de bovenkant bezig met de kade Tom. Ondertussen denk ik na over dit soort dingen zoals het water. Ik moet zeggen dat er best wat voor komt kijken voordat je ook maar aan het water kan beginnen. Ik ben wel al begonnen met het maken van (test)water op een los stuk MDF met verschillende soorten wc papier. ben al overgestapt op keukenrol omdat het grotere stukken zijn en dus minder overlappingen. Uit de testjes blijkt dat het keukenpapier zich niet makkelijk tussen allerlei kleine obstakels door laat plooien. Dan gaat het tegen de kanten op staan en dat is geen gezicht. Dus ik denk dat ik eerst het papier gedeelte doe dan de bootjes, steiger en andere meuk. Die kan ik dan nog makkelijk uitsnijden. Vervolgens schilderen en de eerste keer lakken. Dan de rotzooi zoals (halve) balken, (halve) lege flessen noem maar op wat er allemaal in het water drijft. Dan nog een paar keer lakken en als laatste de golfjes en spettertjes tegen de palen en zo.
Waar ik me ook nog mee bezig moet houden en testen is de kleur van het water. En wat voor invloed b.v. de gelige bootlak daar op heeft. Ik moet ook nog een overgang maken van de rivier (ondiep, helder, stenen en de bodem langs de kanten zichtbaar) naar de haven waar hij in uitstroomt (diep, donker, vies). Dat is op zich al een hele hoofdbreker.

Ik heb overigens van de week wel een potje blanke (water gedragen) lak gevonden wat volgens de verfmeneer hoogglans moet zijn en niet zo veel minder glanst als bootlak!

Ben benieuwd en we gaan het avontuur aan!!