Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755536 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #575 Gepost op: 24 juli 2013, 15:57:36 »
Ik moet toch een model afzagen op de waterlijn. Misschien kan ik de onderkant dan gebruiken op het werfje als boot in aanbouw. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #576 Gepost op: 24 juli 2013, 22:25:08 »
Hoi Wim,
Jij wilde weten op welke plek de eerste foto van tramlijn 5 is, volgens mij is dit de Houtmankade. Hij kwam dan vanaf de Planciusstraat en deze route werd gebruikt als keerlus en de sporen  kwamen voor het spoorviaduct(met de bogen) weer bij elkaar. Volgens mij rijd daar nu tramlijn 3 visaversa Muiderpoortstation-Planciusstraat.
Gr.Nico
Ik heb veel later dan op de foto bij de Houtmankade gewoond, in de Van Heemskerckstraat en het kan vroeger anders zijn geweest, maar ik wist niet dat daar ooit een tram reed. In mijn tijd had lijn 10 als eitndpunt de Zoutkeetsgracht en maakte daar een rondje. Maar... ik woon al meer dan 25 jaar niet meer in Amsterdam dus er kan een boel veranderd zijn.

Ik moet toch een model afzagen op de waterlijn. Misschien kan ik de onderkant dan gebruiken op het werfje als boot in aanbouw. :)
Dat is dezelfde romp twee keer gebruiken... hoe slim!
Ga je daar dan een scheepshelling maken? Zou wel fraai staan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #577 Gepost op: 24 juli 2013, 23:39:38 »
Ga je daar dan een scheepshelling maken? Zou wel fraai staan.

Ja ... lijkt me wel leuk. Met twee van die railsjes waar op een paar bokken een casco in elkaar gelast wordt . Een hoop troep er omheen van roestige platen en zo. "tis nog toekomst muziek maar ik voel al weer een projectje opkomen. :P

Vanavond nog even een klein stukje kade bestraat.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #578 Gepost op: 24 juli 2013, 23:54:08 »
Getverdemme Pierre, wat vies, stinkend mooi! Ik krijg er kippenvel van. Wat ziet het er ranzig lekker uit!
Ik zie met viltstift allemaal straten ontstaan. Ik neem aan dat daar een soort Haagse achterbuurt komt met caf
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #579 Gepost op: 25 juli 2013, 00:06:06 »
Getverdemme Pierre, wat vies, stinkend mooi! Ik krijg er kippenvel van. Wat ziet het er ranzig lekker uit!
Ik zie met viltstift allemaal straten ontstaan. Ik neem aan dat daar een soort Haagse achterbuurt komt met caf
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #580 Gepost op: 25 juli 2013, 00:33:46 »
Als ik een stem in jouw plannen zou hebben, vind ik dat er ook een hoerenkast bij zou moeten met dames achter ramen en roze verlichting.
Komt er wat lager, tegen de zijkant van de wal nog iets van een steiger? Ik zag al een trap liggen en volgens mij heb je ruimte en vuurpijlhout zat.
Trouwens, ik heb van dat vuurpijlhout ook een berg liggen sinds jij met dat idee kwam.  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #581 Gepost op: 25 juli 2013, 00:54:33 »
Als ik een stem in jouw plannen zou hebben, vind ik dat er ook een hoerenkast bij zou moeten met dames achter ramen en roze verlichting.

Ik zal er eens over denken. Weet het nog niet echt allemaal.

Komt er wat lager, tegen de zijkant van de wal nog iets van een steiger? Ik zag al een trap liggen en volgens mij heb je ruimte en vuurpijlhout zat.
Trouwens, ik heb van dat vuurpijlhout ook een berg liggen sinds jij met dat idee kwam.  :)

Er komt op de meerpalen nog een dwarsbalk en op de muur zelf nog wat roestige ringen. Op de dwarsbalk van die  autobanden/stootwillen en zo. Misschien zelfs nog wel een vissertje. Ik zit alleen nog te denken om eerst het water te doe omdat je anders zo onder die balk door moet rommelen met plakken en lakken.
Die brug die je daar ziet liggen daar wil ik een soort laad en los installatie van maken met iets van een rolkat om over te laden van de boot in een wagon. Een soort alternatief voor een portaalkraan. Maar het was zomaar een los idee dat opkwam als poepen. (gebeurd wel eens meer ;D)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #582 Gepost op: 25 juli 2013, 01:04:39 »
Ik zal er eens over denken. Weet het nog niet echt allemaal.
Ben ook weer vreselijk voorbarig  :)

Er komt op de meerpalen nog een dwarsbalk en op de muur zelf nog wat roestige ringen. Op de dwarsbalk van die  autobanden/stootwillen en zo. Misschien zelfs nog wel een vissertje. Ik zit alleen nog te denken om eerst het water te doe omdat je anders zo onder die balk door moet rommelen met plakken en lakken.
Die brug die je daar ziet liggen daar wil ik een soort laad en los installatie van maken met iets van een rolkat om over te laden van de boot in een wagon. Een soort alternatief voor een portaalkraan. Maar het was zomaar een los idee dat opkwam als poepen. (gebeurd wel eens meer ;D)
Is inderdaad wel slim om eerst het water te maken.
Wordt een lekker hoekje daar bij die haven.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #583 Gepost op: 25 juli 2013, 08:48:39 »
Als je het water gaat maken wel even opletten voor de blauw-alg.
Vergeet ook niet dat er vaak in een haven vuil ligt, stukken drijfhout en andere soorten rotzooi.
Zelf zou ik eerst alles plaatsen en dan pas het water aanbrengen anders staat de boel straks op het water ipv er in.
Dan kan je ook rondom de palen wat waterkringen maken met een klein beetje heldere silicone.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #584 Gepost op: 25 juli 2013, 10:30:51 »
Ik vind het er geweldig uit zien Pierre, er zit wat werk in maar dan heb je ook wat prachtig  :o
Fotografen met passie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #585 Gepost op: 25 juli 2013, 11:39:25 »
Als je het water gaat maken wel even opletten voor de blauw-alg.
Vergeet ook niet dat er vaak in een haven vuil ligt, stukken drijfhout en andere soorten rotzooi.
Zelf zou ik eerst alles plaatsen en dan pas het water aanbrengen anders staat de boel straks op het water ipv er in.
Dan kan je ook rondom de palen wat waterkringen maken met een klein beetje heldere silicone.

Voorlopig ben ik nog aan de bovenkant bezig met de kade Tom. Ondertussen denk ik na over dit soort dingen zoals het water. Ik moet zeggen dat er best wat voor komt kijken voordat je ook maar aan het water kan beginnen. Ik ben wel al begonnen met het maken van (test)water op een los stuk MDF met verschillende soorten wc papier. ben al overgestapt op keukenrol omdat het grotere stukken zijn en dus minder overlappingen. Uit de testjes blijkt dat het keukenpapier zich niet makkelijk tussen allerlei kleine obstakels door laat plooien. Dan gaat het tegen de kanten op staan en dat is geen gezicht. Dus ik denk dat ik eerst het papier gedeelte doe dan de bootjes, steiger en andere meuk. Die kan ik dan nog makkelijk uitsnijden. Vervolgens schilderen en de eerste keer lakken. Dan de rotzooi zoals (halve) balken, (halve) lege flessen noem maar op wat er allemaal in het water drijft. Dan nog een paar keer lakken en als laatste de golfjes en spettertjes tegen de palen en zo.

Waar ik me ook nog mee bezig moet houden en testen is de kleur van het water. En wat voor invloed b.v. de gelige bootlak daar op heeft. Ik moet ook nog een overgang maken van de rivier (ondiep, helder, stenen en de bodem langs de kanten zichtbaar) naar de haven waar hij in uitstroomt (diep, donker, vies). Dat is op zich al een hele hoofdbreker. ;D

Ik heb overigens van de week wel een potje blanke (water gedragen) lak gevonden wat volgens de verfmeneer hoogglans moet zijn en niet zo veel minder glanst als bootlak!  :o  Ben benieuwd en we gaan het avontuur aan!!
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #586 Gepost op: 25 juli 2013, 11:42:02 »
Ik vind het er geweldig uit zien Pierre, er zit wat werk in maar dan heb je ook wat prachtig  :o

Dank je ..... er zit heeel veeel werk in maar we doen kleine stukjes tegelijk. En uiteindelijk ...... ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #587 Gepost op: 25 juli 2013, 11:56:13 »
Ik heb ook wel eens ergens gezien dat het laag voor laag werd opgebouwd. Maar ik kan geen garantie geven dat dit werkt.
De grondplaat met wel of geen keukenblok bekleden. Vaak hebben keukenrollen zo

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #588 Gepost op: 25 juli 2013, 11:57:01 »
........ niet vergeten om er ook een fiets in te gooien.

Momenteel heb ik goeie ervaring met de parketlak van Rambo, krasvast en glanzend.
Droogt ook lekker snel.

Als ondergrond verf ik blauw en veel groen nat in nat door elkaar, daarna met verdunde bruine verf afdekken en op de diepere gedeeltes beetje zwart er bij.
Met de platte kwast 2

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #589 Gepost op: 25 juli 2013, 11:58:37 »
Ik heb ook wel eens ergens gezien dat het laag voor laag werd opgebouwd. Maar ik kan geen garantie geven dat dit werkt.
De grondplaat met wel of geen keukenblok bekleden. Vaak hebben keukenrollen zo’n gezellig gaatjesmotief in de vorm van bloemen of cirkeltjes  :( Als dat uitgehard is groen schilderen: bij de waterkant lichter en in het midden donkerder. Daar met een laklaag overheen. Als die droog is met verdund groen wat vegen (wier) aangeven; juist op de plekken waar wier groeit bij palen in het water en waterkanten. Als dat droog is weer een laklaag eroverheen en dat herhalen totdat je het zat bent.
Door het herhalen van die laklagen krijg je een soort diepte-effect.
Tom heeft ook zoiets gedaan bij zo’n mini module, waar die visjes in zwommen. Waar is dat ding trouwens gebleven, Tom?

Dat ding staat nog steeds in Werkendam, helaas is de houtlijm minder transparant geworden dan ik had gehoopt.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #590 Gepost op: 25 juli 2013, 12:03:29 »
Hier nog een leuk filmpje over een haven maken

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIK</a>

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #591 Gepost op: 25 juli 2013, 12:39:39 »
Zeer interessant filmpje Tom!
Iemand hier wel eens gewerkt met Mod Podge?

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #592 Gepost op: 25 juli 2013, 14:46:34 »
Vanavond nog even een klein stukje kade bestraat.

Doe'tie even in een avondje! 'Een klein stukje' noemt hij dat dan!  :o Pierre Het ziet er weer prachtig uit. Ik ben zeer benieuwd naar je water, want dat gaat volgens mij ook prachtig worden!
Ik moet t.z.t. zelf ook water in de rivier gaan maken, en ik kijk graag eerst bij jou af hoe ik dat moet gaan doen.  8)

Groeten, G

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #593 Gepost op: 25 juli 2013, 15:56:47 »
Alle toekomstige watermakers zitten nu op het puntje van hun stoel om te zien of Pierre het flikt.
En als het Pierre is gelukt, dan barst het ineens op het forum van de riviertjes, kanalen en havens.
En daar reken ik mezelf ook bij.  :)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #594 Gepost op: 25 juli 2013, 16:24:39 »
Nou dan heb ik een makkie, ik heb al een wildwater-rivier, een waterval en een bergbeek welke langs het spoor en gedeeltelijk door het dorp loopt.
Kan dus lekker achterover leunend toekijken en commentaar geven of misschien wel straks alles over doen  ;D

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #595 Gepost op: 25 juli 2013, 17:11:12 »
ik heb al een wildwater-rivier, een waterval en een bergbeek .....
En ik heb al een fontein met realistisch water.
Maar dat is allemaal h

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #596 Gepost op: 25 juli 2013, 17:47:51 »
Ik verkeer in de gelukzalige omstandigheid dat ik nog helemaal niks heb... nog niet eens een regenton.

Het enige water dat ik heb zit in een wasbakje...  :o

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #597 Gepost op: 25 juli 2013, 20:05:43 »
Update:

Ik heb al verschillende teststukjes gemaakt met water en daarbij verschillende materialen uitgetest. Drie soorten wc papier, keukenrol en behang. Eindresultaat is dat het teststukje met de keukenrol er het beste vanaf kwam of laat ik het anders zeggen
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #598 Gepost op: 25 juli 2013, 20:48:05 »
Ook voor deze workshop ga ik er goed voor zitten. Dit wordt gegarandeerd weer echt goed. Je werkt als een raket, Pierre. Ik merk dat ik geen halve dag mag overslaan om het forum te bekijken. Je loopt zo weer een eind achter.
Maar wat je gemaakt hebt de laatste dagen is, zoals Wim het ook zou zeggen (denk ik) afschuwelijk mooi. Likkebaardend (schrijf ik het goed?) zit ik naar het scherm te kijken en doe een heleboel idee
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #599 Gepost op: 25 juli 2013, 21:00:57 »
Piep!  :o