Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755606 keer)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #550 Gepost op: 23 juli 2013, 00:35:34 »
Pierre,
Het ziet er geweldig uit!

Dat weet ik zelf ook nog niet Wim. Misschien beton maar ik denk heeel veeel steentjes kleien. Er komt boven het water een stenen muur met houten palen. Boven aan een betonnen rand. Alleen de onderste houten balk moet hoger komen (met auto banden en zo). 

Maar tussen de rand en het spoor?? Wat denken jullie dat het mooiste is?

Misschien is dit iets.
KLIK

Groeten, G

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #551 Gepost op: 23 juli 2013, 00:41:38 »
[quote author=G
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #552 Gepost op: 23 juli 2013, 00:47:05 »
Dat zal lekker ruiken die bootlak en deze temperatuur.
Ik denk dat je beter is van parketlak op waterbasis kan nemen, snel droog en geeft ook een mooie diepte werking als je de ondergond van wc.papier maakt.
Neem wel een nieuwe rol  :D, lekker bruin met een beetje groen er doorheen verven en dan de lak er op.
Omdat het redelijk snel droogt kan je mooi meerdere lagen op elkaar werken en de kwasten lekker onder de kraan afspoelen.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #553 Gepost op: 23 juli 2013, 00:49:41 »
Dit is nou precies wat ik bedoel maar dan zonder de schuine steentjes. Perfect!

Maar misschien kan je beter ook nog een hekje plaatsen, anders eindigt het misschien wel zo.  :P
KLIK

Groeten, G

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #554 Gepost op: 23 juli 2013, 01:10:56 »
G
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #555 Gepost op: 23 juli 2013, 08:25:40 »
Iemand bij het N-spoorforum heeft wc-papier genomen en dat ingesmeerd met houtlijm. Dan krijg je ook al een beetje golfwerking of het idee van stroming in het water. Daarna lak en hier en daar dan een golfje aantippen met siliconenkit (dacht ik).

Wat is dat met die avatars? Ik zie die molen van Roel ook. Het probleem is volgens mij alleen (weer) bij Tom en Wim. Nog even en we krijgen ook weer meldingen van lege berichten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #556 Gepost op: 23 juli 2013, 10:45:54 »
Dat zal lekker ruiken die bootlak en deze temperatuur.
Ik denk dat je beter is van parketlak op waterbasis kan nemen, snel droog en geeft ook een mooie diepte werking als je de ondergond van wc.papier maakt.
Neem wel een nieuwe rol  :D, lekker bruin met een beetje groen er doorheen verven en dan de lak er op.
Omdat het redelijk snel droogt kan je mooi meerdere lagen op elkaar werken en de kwasten lekker onder de kraan afspoelen.

Jij vind wel alles stinken Tom. Maar je hebt gelijk dat bootlak erg sterk ruikt. Ik werk wel gelijk onder het raam dus dat zal in mijn geval wel mee vallen. Die staat met dit weer dag en nacht open. Persoonlijk vind ik dat bootlak wel het beste/mooiste glimt en als je het dik opzet geeft het van zichzelf ook hele mooie kleine rimpels. Dat doet b.v. Glitsa niet. Die geeft geen rimpels omdat het snel droogt en glimt ook minder. Maar ik ga het allemaal uitproberen. ;) Misschien maak ik wel een combinatie van lakken. Een paar lagen Glitsa en de laatste laag bootlak.

Ik zal eens kijken of er nog een nieuwe rol in het magazijn staat Tom. Zo niet .... neem ik de minst gebruikte. :P

Beetje raar idee misschien, maar is beplakken met rauhfaser-behang niet ook een optie i.p.v. wc-papier? Daar zit van nature al een soort waterpatroon in.

Da's ook nog een optie Wim. Dat gebruiken ze in Rotterdam ook. Ga ik ook een teststukkie van maken.

En ik denk dat Tom gelijk heeft. Volgens mij gaat die bootlak veel te snel drogen met die warmte, waardoor er misschien een ongewenst effect optreedt. Ik zou ook gaan voor Glitsa.

Glitsa droogt nog vele malen sneller dan bootlak Wim maar ik ga van alles uitproberen.

Iemand bij het N-spoorforum heeft wc-papier genomen en dat ingesmeerd met houtlijm. Dan krijg je ook al een beetje golfwerking of het idee van stroming in het water. Daarna lak en hier en daar dan een golfje aantippen met siliconenkit (dacht ik).

Dit is precies de werkwijze die ik ook wil gaan volgen Martin. ;) Ik smeer de bodem in de verdunde houtlijm en dan druk ik daar de wc papier in. Misschien nog een beetje na sproeien.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #557 Gepost op: 23 juli 2013, 11:18:29 »

Wat is dat met die avatars? Ik zie die molen van Roel ook. Het probleem is volgens mij alleen (weer) bij Tom en Wim. Nog even en we krijgen ook weer meldingen van lege berichten.

Nee doordat ik het hele forum er opnieuw heb opgegooid kan het zijn dat mensen de avatar van Roel niet zien. Ik ook niet. Roel moet hem even opnieuw uploaden en dan is het probleem opgelost. De avatars die jezelf upload neemt hij namelijk niet mee.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #558 Gepost op: 23 juli 2013, 17:12:07 »

Vandaag toch maar weer even de ventilatoren opgestart om wat te knutselen.
Ramen open en ventilatoren aan en dan is het redelijk uit te houden.

Bezig geweest met opmetselen van de kade muur en planten van de meerpalen.

Eerst een randje van karton om de boel mooi glad te maken.

Uit een rest stuk met kinderhoofdjes snij ik de nodige stukken uit voor het metselwerk van de kademuur. Met witte houtlijm plak ik deze op de muur. Als betonnen rand gebruik ik een kokerprofieltje van 4 x 6 mm.

De meerpalen zijn stukjes van een vuurpijl stok waarvan ik de bovenkant een beetje taps afschuur.

De betonnen rand maak ik grijs en de meerpalen zet ik in de donker bruine beits. Morgen witte bovenkantjes en de zaak een beetje verouderen. Mischien kom ik ook nog wel aan een beetje bestraten toe. 

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #559 Gepost op: 23 juli 2013, 17:14:18 »
Morgen ga ik je van je werk afhouden Pierre,  :P. Leuk om het dan eens in het echt te zien!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #560 Gepost op: 23 juli 2013, 17:19:44 »
..... en dat doet ie dan zo ff op een doordeweeksedinsdagmiddag.
Gaat er waanzinnig goed uitzien en dat water gaat ook wel goed komen.
Die meerpalen vind ik echt wel super zo, de koppen straks wit, hier en daar een zeemeeuw of een dronken zeeman.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #561 Gepost op: 23 juli 2013, 18:02:02 »
"Gewoon" weer even uit het hoofd. Even op een dag zo maar tussen door. Dit kost mij weken studie, en dan lijkt het nog niet de helft van wat jij doet.
ziet er nu al geweldig uit en dan moet je nog met het water beginnen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #562 Gepost op: 23 juli 2013, 18:20:46 »
Morgen ga ik je van je werk afhouden Pierre,  :P. Leuk om het dan eens in het echt te zien!

Ik heb geen deadline Martin dus ........  Zie je morgen. ;)

..... en dat doet ie dan zo ff op een doordeweeksedinsdagmiddag.
Gaat er waanzinnig goed uitzien en dat water gaat ook wel goed komen.
Die meerpalen vind ik echt wel super zo, de koppen straks wit, hier en daar een zeemeeuw of een dronken zeeman.

..... Ja hoor Tom .... dat durf ik best. ;D
Dat van die dronken zeeman lijkt me wel een leuk onderwerpje. ..wie weet :P

"Gewoon" weer even uit het hoofd. Even op een dag zo maar tussen door. Dit kost mij weken studie, en dan lijkt het nog niet de helft van wat jij doet.
ziet er nu al geweldig uit en dan moet je nog met het water beginnen.

Nou .. Rick da's niet helemaal waar hoor. Ik heb even op google gekeken hoe zo'n kademuur er uit ziet en daar een leuke uitgezocht. En zo van een plaatje kan jij dat ook wel. ;) Het water ben ik voorlopig nog niet aan toe maar ik wil wel al vast wat proefstukjes maken.
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #563 Gepost op: 23 juli 2013, 20:30:48 »
Leuk om ook eens een foto van je werkkamer te zien. Opvalt is dat je rechtsboven heel veel laatjes hebt om (klein) spul in op te bergen. Maar ik denk dat je nog wel meer opslaggelegenheid hebt, want steeds maak je dingen van redelijke (nog bruikbaar) afval, bv. de vuurwerkpijl.
De kademuur ziet er fantatisch uit. Wat anderen ook al zeiden: het is net of je alles uit je losse pols haalt. Maar volgens mij zit er ook wel aardig wat denkwerk aan (misschien 's nachts?).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #564 Gepost op: 23 juli 2013, 20:36:12 »
Ik zit nog eens even naar dat kunstwerk te kijken, wat me opvalt is de hoge kademuur.
Zal straks toch wel iets van een trap of ladders aan komen zodat de zeelui ook voor hun vertier de kade op kunnen.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #565 Gepost op: 23 juli 2013, 20:44:20 »
Zo iets bijv.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #566 Gepost op: 23 juli 2013, 21:58:20 »
Ik zit nog eens even naar dat kunstwerk te kijken, wat me opvalt is de hoge kademuur.
Zal straks toch wel iets van een trap of ladders aan komen zodat de zeelui ook voor hun vertier de kade op kunnen.

Ja Tom ..... er liggen al twee laddertjes klaar. ;)

Kleine update:

Vanavond de kademuur afgemaakt. Kan ik morgen de kade verder bestraten.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #567 Gepost op: 23 juli 2013, 22:07:06 »
Ziet er weer waanzinnig uit. Ook de details als algengroei onderin... helemaal mooi.
Alleen
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #568 Gepost op: 23 juli 2013, 22:14:58 »
Als ik de foto bekijk met de pot Glitsa en Jachtlak dan zie ik toch wel dat er ruimte genoeg is om straks de bestrating tegen de betonnenrand aan te laten sluiten.
Denk dat Pierre daar wel over heeft nagedacht, Pierre kennende ;)
6e foto in post #558

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #569 Gepost op: 23 juli 2013, 22:22:25 »
Het klopt hoor jongens ... de bovenkant van de rand loopt even hoog als de bovenkant van de straat/rails. Morgen kan je het goed zien. Dan ga ik een straatje leggen. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #570 Gepost op: 23 juli 2013, 22:42:49 »
Leuk om ook eens een foto van je werkkamer te zien. Opvalt is dat je rechtsboven heel veel laatjes hebt om (klein) spul in op te bergen. Maar ik denk dat je nog wel meer opslaggelegenheid hebt, want steeds maak je dingen van redelijke (nog bruikbaar) afval, bv. de vuurwerkpijl.
De kademuur ziet er fantatisch uit. Wat anderen ook al zeiden: het is net of je alles uit je losse pols haalt. Maar volgens mij zit er ook wel aardig wat denkwerk aan (misschien 's nachts?).

Ja .. ja ..Roel ik heb nog heel veel andere laatjes, kastjes, bakken en plaats om van alles te bewaren. Ik zie ook over brood in zal ik maar zeggen. Afgelopen oud en nieuw had ik zo'n twintig pijlen bewaard en daar is de helft al weer van gebruikt. ;D

Als ik met iets bezig ben maak ik in mijn hoofd al weer de volgende klus/project. Niet 's nachts  :o Dan slaap ik. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #571 Gepost op: 23 juli 2013, 23:16:50 »
Denk dat Pierre daar wel over heeft nagedacht, Pierre kennende ;)
6e foto in post #558
Ok

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #572 Gepost op: 24 juli 2013, 01:40:09 »
Ik zie trouwens wel een heel behoorlijke sloot water komt... Komen daar nog van die leuke waterlijnscheepsmodellen in te liggen? Moet natuurlijk geen grote driemaster worden, want dan neemt-ie al het zicht weg, maar een gezellige dekschuit of een binnenvaartschip kan best.

Ja ik heb wel een paar modellen die ik wil ombouwen en dan gebruiken. Ik heb twee slepers
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #573 Gepost op: 24 juli 2013, 14:19:38 »
Wat bedoel je met een souvenir op de kade?  ::) Een Delftsblauwe molen of zoiets?  :o
Ik heb ooit nog een paar hele beroerde, houten scheepsmodelletjes op een rommelmarkt gekocht. Als ik zover ben (en dat zal bij mij nog wel even duren) dan sloop ik de hele opbouw eraf, zaag de romp bij de waterlijn door, gebruik alleen de romp en begin gewoon vanaf scratch.
Ik denk dat Meester Scheepsbouwer Tom nog wel wat tips heeft als ik zover ben.

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #574 Gepost op: 24 juli 2013, 14:59:32 »
Hoi Wim,
Jij wilde weten op welke plek de eerste foto van tramlijn 5 is, volgens mij is dit de Houtmankade. Hij kwam dan vanaf de Planciusstraat en deze route werd gebruikt als keerlus en de sporen  kwamen voor het spoorviaduct(met de bogen) weer bij elkaar. Volgens mij rijd daar nu tramlijn 3 visaversa Muiderpoortstation-Planciusstraat.
Gr.Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.