Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755463 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #425 Gepost op: 27 februari 2013, 13:51:48 »
Geweldig om elke keer weer te zien hoe jij zo goedkoop mogelijk iets ontzettend moois weet te maken.
Nu je het aankaart... Pierre wat kost nou zo?n setje spoorbomen met die mooie hekjes? Dan weet ik hoeveel cash ik ongeveer moet meenemen naar Houten.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #426 Gepost op: 27 februari 2013, 14:50:38 »
En nu ik toch bezig ben:
Stel ik wil ooit zo?n toffe Faller Car System bus op mijn baan laten rondrijden en ik ben nu bezig om mijn station op een soort mini-module te zetten, die dan later wordt ingebouwd in -zeg maar- de grotere module. Kan ik dan nu al die magnetische rijdraden onder het wegdek wegwerken? Of moet ik dan echt een complete set kopen om uit te proberen of het ook werkt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #427 Gepost op: 27 februari 2013, 20:25:56 »
Pierre, wat ik nog mis, is wat je gebruikt om de lichten om en om te laten knipperen,
Ik weet dat daar modules voor te koop zijn, maar jouw kennende komt dat vast uiit een oud fiets achterlicht
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #428 Gepost op: 27 februari 2013, 21:48:39 »
Geweldig om elke keer weer te zien hoe jij zo goedkoop mogelijk iets ontzettend moois weet te maken.
Dank je Semantha. Alles wat je zelf kan maken is snel verdiend ...Toch?
Nu je het aankaart... Pierre wat kost nou zo?n setje spoorbomen met die mooie hekjes? Dan weet ik hoeveel cash ik ongeveer moet meenemen naar Houten.  :o
Ik weet niet wat zo'n setje kost Wim. Volgens mij is het van Faller maar worden ze niet meer gemaakt. Dit was een gebruikt setje (onder de tafel gevonden  :P) en ik heb er 10 euries voor betaald. Dus .... je moet even zoeken maar ze zijn nog wel te vinden.
En nu ik toch bezig ben:
Stel ik wil ooit zo?n toffe Faller Car System bus op mijn baan laten rondrijden en ik ben nu bezig om mijn station op een soort mini-module te zetten, die dan later wordt ingebouwd in -zeg maar- de grotere module. Kan ik dan nu al die magnetische rijdraden onder het wegdek wegwerken? Of moet ik dan echt een complete set kopen om uit te proberen of het ook werkt?
Je kan de kleine module al vast voorzien van rijdraad. Als je hem gaat inbouwen in de grote module laat je de draad gewoon verder lopen waar je gebleven was. Het kan met magneetstrip maar ik heb gewoon CO2 lasdraad gebruikt. Lekker goedkoop en ik heb er zat van in mijn garage liggen. Op mijn website kan je zien hoe ik het gedaan heb. Tot op heden geen spijt en het werkt uit de kunst. Als je maar zorgt dat de afstand tot de draad minimaal is. Voordeel van magneetdraad is wel dat de sleper los van de baan kan hangen.
Pierre, wat ik nog mis, is wat je gebruikt om de lichten om en om te laten knipperen,
Ik weet dat daar modules voor te koop zijn, maar jouw kennende komt dat vast uiit een oud fiets achterlicht
Dit keer geen alternatief Rick. Met de achterlicht knipperdingetjes kan je de lampjes niet om en om laten knipperen en dat was juist mijn bedoeling. Ik heb in Houten een knippermodule gevonden (Busch 5974) voor 5 euro maar helaas deze was kapot. Ik heb hem gerepareerd en gebruikt. Nu werkt alles naar behoren. De duitse paaltjes die er bij zaten (niet mooi) heb ik over maar daar maak ik wel weer iets anders van. In de rommeldoos dus!

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #429 Gepost op: 28 februari 2013, 00:24:39 »
Gewoon weer ontzettende mazzel. Fleishmann maakt ook van die slagbomen met van die hekjes, staat nu op Marktplaats met een vraagprijs van ? 45,-. Op zo'n moment ga ik toch weer in guldens rekenen en dan komt het dicht tegen de honderd gulden.  :o

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #430 Gepost op: 28 februari 2013, 00:44:42 »
Gewoon weer ontzettende mazzel. Fleishmann maakt ook van die slagbomen met van die hekjes, staat nu op Marktplaats met een vraagprijs van € 45,-. Op zo'n moment ga ik toch weer in guldens rekenen en dan komt het dicht tegen de honderd gulden.  :o
Ja maar dan moet je je salaris ook in guldens omrekenen anders is het een verkeerde vergelijking.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #431 Gepost op: 14 maart 2013, 22:18:23 »
update:

Boris wordt op z?n plek gelijmd en ik ga gelijk zijn woning aanpakken. Als je denkt dat je thuis een aardige geluidsinstallatie hebt nou ??? da?s helemaal niks vergeleken met die in  het huis van Boris. De speaker neemt een hele kamer in beslag. Het is natuurlijk het luidsprekertje voor de overweg bel. Hij komt uit een oude computer en is precies op maat.

Om het raampje heen maak ik een apart kamertje met een led verlichting. Als dit alles is gedaan kan ook de baanwachterswoning op zijn plek gezet worden.

Nu is de omgeving aan de beurt. Ik wil voor het huisje een soort volkstuintje maken met groente en dat soort frutsels. Uit de la met ?nog te maken dingen? vis ik een plantenkasje maar ??. Daar moet natuurlijk ook een inboedel in en een lampje voor als het vroeg donker is. Na een half uurtje fr?belen krijgt ook de plantenkas een mooi plekje in de tuin en kan de vrouw van Boris ook aan de hobby.

Ook aan Hector de herdershond van Boris is gedacht en die krijgt een eigen kennel. Voor het gaaswerk heb de tutu van mijn buurvrouw (87+) moeten slopen.

De verlichting werkt ook maar tussen het ledje van de kas moet ik morgen even een groter weerstandje zetten. Het lijkt een beetje op een zonnestudio zo.

Gelijk ook maar even wat groenvoer om en langs de spoorbomen . Even alles van een afstandje ??.. weer een hoekje op de baan klaar! (behalve de rails ... die moet nog een beetje roestig)

Nog wel een probleempje wat ik moet oplossen en dat is Boris. Hij draait op een motortje van 12 volt en de spoorbomen werken met motortjes van 3 volt dus gaat Boris in staking en doet ff helemaal niets ?. Moet maar eens op zoek naar een relais dat werkt op 2 ? 3 volt. (als dat te krijgen is??)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #432 Gepost op: 14 maart 2013, 22:24:44 »
Ach Joh Pierre, als je zo'n relais niet kan vinden dan maak je er toch zelf 1.
Paar spoeltjes en een breinaald, zo maakte we vroeger toch ook relais,

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #433 Gepost op: 15 maart 2013, 22:10:38 »
Fantastisch!
Strak speakertje ook! Fraaie kas! Interieurtje heel slim verzonnen: weinig werk en een top resultaat.
Ziet er weer retegaaf uit!
De tutu van je buurvrouw? Dat is beter dan een stuk uit je eigen vitrage knippen.
Vorig jaar de horren uit mijn Kip-caravan (ja, ik kampeer ook) vervangen en nu heb ik (op schaal) een paar honderd voetbalvelden aan Heras Hekwerken. Ofwel, vliegengaas en H0-kippenhokken zijn een prima combi  :)
Nu nog kippen.  ::)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #434 Gepost op: 15 maart 2013, 22:36:50 »
Het ziet er allemaal weer perfect uit Pierre!

Maar als de dame in de plantenkas/zonnestudio Boris z'n vrouw is, wie is dan de dame in de groentetuin?

Groeten, G?J

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #435 Gepost op: 15 maart 2013, 23:13:32 »
Het ziet er allemaal weer perfect uit Pierre!
Maar als de dame in de plantenkas/zonnestudio Boris z'n vrouw is, wie is dan de dame in de groentetuin?
Groeten, G?J?

Da's tante Bep (met de schep) de enige vrouw met groene vingers in de familie ::). Die doet het onderhoud in ruil voor groente.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #436 Gepost op: 15 maart 2013, 23:17:27 »
Fantastisch!
Strak speakertje ook! Fraaie kas! Interieurtje heel slim verzonnen: weinig werk en een top resultaat.
Ziet er weer retegaaf uit!
De tutu van je buurvrouw? Dat is beter dan een stuk uit je eigen vitrage knippen.
Vorig jaar de horren uit mijn Kip-caravan (ja, ik kampeer ook) vervangen en nu heb ik (op schaal) een paar honderd voetbalvelden aan Heras Hekwerken. Ofwel, vliegengaas en H0-kippenhokken zijn een prima combi  :)
Nu nog kippen.  ::)

Preiser heeft ook kippen Wim maar .... of je die op het voetbalveld mag loslaten :(
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #437 Gepost op: 16 maart 2013, 00:30:27 »
Best wel gezellig zo?n stel idioten als wij!  :D

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #438 Gepost op: 16 maart 2013, 14:52:30 »
Best wel gezellig zo?n stel idioten als wij!  :D
Je spreekt wel voor jezelf he Wim
Ik wil mezelf geen idioot noemen, licht knettergek is op mij meer van toepassing.

Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #439 Gepost op: 16 maart 2013, 15:29:35 »
Ok?!  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #440 Gepost op: 31 maart 2013, 19:42:51 »
Het is eigenlijk geen weer om aan mijn autootjes te knutselen dus ?? maar eens even een beetje aan het opruimen gegaan op zolder. Daar was nog het nodige geparkeerd tijdens het opknappen van het huis. De bende viel mee en toen alles opgeruimd was toch nog maar even aan mijn treinbaan aan het fr?belen gegaan. Ik had al een tijdje een wissel waar ??n wisseltong van los zat. Bij nadere inspectie bleek er een lipje afgebroken die de tong op zijn plaats moest houden. Ik heb een klein stukje uit de tong gevijld en er een uiteinde van een weerstandje op gesoldeerd en afgeknipt. Dit is een mooi dun koperdraadje wat zich makkelijk om het kunststof plaatje laat buigen dat de wisseltongen moet bedienen. Daarna het nieuwe lipje zo ver mogelijk afgeslepen met een slijpschijfje in de dremel. Tussendoor iedere keer proberen met een wagonnetje net zo lang tot deze er vrij overheen loopt. Kwastje met ?roest? er over en na een uurtje knutselen was de wissel weer als nieuw.

Omdat de klus redelijk snel gelukt was besluit ik om gelijk maar een wisselaandrijving te plaatsen. Ik heb op mijn baan nog geen elektrische wisselaandrijvingen en daar komt nog bij dat dit de lastigste wissel is om te doen dus ?.
Ooit op Marktplaats 6 gebruikte wisselaandrijvingen (van Conrad) aangeschaft en het moet er nu maar eens van komen.

Omdat deze wissel moeilijk bereikbaar is onder de baan en de aandrijving makkelijk demonteerbaar moet blijven bij een eventuele storing wil ik eens wat gaan proberen met klittenband.  Op de aandrijving plak ik de klittenband met een beetje bisontix vast. Plak de twee kanten van de klittenband op elkaar en smeer hierop ook een flinke laag bisontix. Dan het pennetje (in de middenstand) door de tafel in de wissel en even tegen de onderkant van de tafel drukken. Na een paar minuten indrogen opnieuw de aandrijving tegen de tafel plakken.

Na testen blijkt het gemak van de klittenband gelijk. De aandrijfmotor moet nog een iets meer naar ??n kant en dat is vrij simpel opgelost. Even lostrekken ?.. stukje opschuiven ?.. en hup het werkt!

Staaldraadje op maat afknippen en de eerste wissel werkt. Als de draden aangesloten zijn natuurlijk.

-------------------------------------------
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #441 Gepost op: 31 maart 2013, 20:02:53 »
En weer een mooie oplossing.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #442 Gepost op: 1 april 2013, 13:13:33 »
Nou ja... het werkt! Eventueel kun je er voor de zekerheid nog twee schroefjes indraaien.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #443 Gepost op: 1 april 2013, 17:59:22 »
Nou ja... het werkt! Eventueel kun je er voor de zekerheid nog twee schroefjes indraaien.

Nee Wim ... dat is nou net het probleem. Ik kan er niet bij en daarom deze oplossing met het klittenband. ;D Anders had ik er gelijk wel twee schroefjes in gedraaid.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #444 Gepost op: 1 april 2013, 22:28:58 »
In dat geval: het werkt!  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #445 Gepost op: 26 april 2013, 20:22:54 »

Eindelijk heb ik de knoop doorgehakt en besluit aan mijn perronoverkappingen te gaan werken. Nogal een klusje! Zoals jullie weten heb ik een tijdje geleden een heel station aan overkappingen gekocht in Houten. Een tijdje geleden al de perrons er af gesloopt en de stukken kap op mijn eigen perrons uitgestald. Vervolgens alle paaltjes en restanten van paaltjes ook er af gesloopt. Hier kan ik echt geen oliebollen meer van bakken ?. wat een ouwe meuk. Vervolgens de goede kapdelen achter elkaar uitgestald en ik ben tot de slotsom gekomen dat er van de ruim zes meter nog maar zo?n vier meter bruikbaar is. Na wat schuiven, passen en meten zou dat net voldoende moeten zijn.

Na een beetje rekenwerk zou ik 42 paaltjes moeten maken.  Ik heb nog 3 messing buisjes liggen van een meter lang (vraag me niet waar ze van geweest zijn) en daar hou na zagen van de 42 paaltjes van elk deel maar een heel klein stukje van over. Mazzel dus! De dwars stukjes maak ik van messing rails die ik van mijn oude baan over heb. Ik ben nu over gegaan op nikkel dus daar heb ik nog zat van.

Omdat alle paaltje exact gelijk moeten zijn maak ik een malletje waarop ik de deeltjes  tegen elkaar soldeer. Na een dagje zagen en solderen heb ik dan toch mijn hele berg paaltjes.

Van een stuk plastic pijp zaag ik stukjes van 2cm en schuif deze op de paaltjes. Ziet er straks wat robuuster uit en ik weet gelijk hoe ver de paaltjes in het perron moeten zakken. 

Ik meng een kleurtje blauw  die gelijk is aan de overkappingen en schilder daar de paaltjes mee maar. ??. ik denk niet dat het dit kleurtje gaat worden. Wat is dat een kansloos kleurtje zeg. Bah .. bah Dat gaat wel gewoon grijs worden of zo. Nadeel is dat ik dan al die kleine randjes op de kappen ook in een andere kleur moet schilderen. Tja ?.. nog even een nachtje over slapen.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #446 Gepost op: 26 april 2013, 20:36:49 »
Dat ziet er weer rete strak uit.

Ik vind die kleur nog wel gaan hoor, er komen toch nog wel borden enzo aan te hangen.

Eeven gelijk een vraag over de soldeermal.
Ik zie daar 2 grijze stukken in liggen, wat is dat voor materiaal.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #447 Gepost op: 26 april 2013, 22:07:50 »
Beste Pierre,

Nou krijgen we zeer regelmatig te horen dat je onder de FIAT ligt maar volgens mij ben je steeds nieuwe onderdelen aan het maken voor je baan!  :P  :P

Ondanks dat alles nog op zijn plaats moet komen, ziet het er weer schitterend uit!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #448 Gepost op: 26 april 2013, 22:53:40 »
Zo, jij maakt meters!
Je kunt die palen bovenin ook blauw laten (dat deel is dan alleen door het glas te zien en dus minder zichtbaar) en vanaf de verdikking verf je de onderzijde grijs. Dan hoef je niet de rest onder je afdak ook grijs te schilderen.
Volgens mij is dat dan een typisch voorbeeld van de tering naar de nering zetten.  ;)
Mocht je verlichting maken met led-strips of zo, dan kun je de draadjes mooi door die buisjes laten lopen.
Wordt mooi man!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #449 Gepost op: 26 april 2013, 23:37:43 »
Eeven gelijk een vraag over de soldeermal.
Ik zie daar 2 grijze stukken in liggen, wat is dat voor materiaal.

Dat zijn gewoon twee stukjes 3mm karton van een oude ordner Tom. Met een soldeerbout gaat dat lang genoeg mee voor een paar paaltjes. Brander is een ander verhaal. Dan zou ik gaan voor aluminium of zo.

Nou krijgen we zeer regelmatig te horen dat je onder de FIAT ligt maar volgens mij ben je steeds nieuwe onderdelen aan het maken voor je baan!  :P  :P

Johan, Ik was idd erg druk bezig met mijn Fiats maar ..... door lichamelijke omstandigheden moest ik ff afhaken en ben ik weer terug gevallen op de treinhobby en postzegelverzameling. Da's toch minder heftig.

Zo, jij maakt meters!
Je kunt die palen bovenin ook blauw laten (dat deel is dan alleen door het glas te zien en dus minder zichtbaar) en vanaf de verdikking verf je de onderzijde grijs. Dan hoef je niet de rest onder je afdak ook grijs te schilderen.
Volgens mij is dat dan een typisch voorbeeld van de tering naar de nering zetten.  ;)

Nee Wim ..... zo werkt dat niet. Ik vind het mooi of ik vind het niet mooi. Geen fratsen. Ben een beetje aan het zoeken geweest op Google en zo en de meeste palen zijn grijs of zilvergrijs. De oudere grijs/groen en daar ga ik voor. ;) Ik heb de kleur al uit gezocht in mijn verfwinkeltje dus morgen als de dienst het toelaat (lees boodschappen doen) gaat de kwast er weer over. en dan dus ook de dakjes.

Mocht je verlichting maken met led-strips of zo, dan kun je de draadjes mooi door die buisjes laten lopen.
Wordt mooi man!

Klopt Wim .... de paal is een geleider en een draadje er door voor de andere.
Groet Pierre.