Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755434 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #375 Gepost op: 19 januari 2013, 21:24:54 »
Citaat van: Pierre
Nee hoor Wim ...  ik vind dat geen probleem. Voor een foto of zelfs meerdere klik hier
Wel knap zoals je met dezelfde passie kunt omschakelen van je Fiat?s naar je trein en vise versa.
Lijkt me wel gaaf om zo?n blokje weervrouwcompleet te maken, ?m weer in z?n bedje te leggen, alles aan te sluiten en dat het ding het dan gewoon doet!
Ik heb respect voor mensen een passie!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #376 Gepost op: 19 januari 2013, 21:41:56 »
Nee hoor Wim ...  ik vind dat geen probleem. Voor een foto of zelfs meerdere klik hier
Wel knap zoals je met dezelfde passie kunt omschakelen van je Fiat?s naar je trein en vise versa.
Lijkt me wel gaaf om zo?n blokje weervrouwcompleet te maken, ?m weer in z?n bedje te leggen, alles aan te sluiten en dat het ding het dan gewoon doet!
Ik heb respect voor mensen een passie!

Weet je wat het ook is Wim ... sleutelen aan mijn Fiats kost met mijn reuma veel meer moeite dan een treintje. Ik laat het  meestal van mijn lichaam afhangen wat ik ga doen. Gaat het erg goed dan ga ik sleutelen aan de Fiat's. Gaat het iets minder dan kan ik vaak nog wel iets doen aan mijn treinbaan en vermaak ik me daar opperbest. Gaat het veel minder dan heb ik altijd nog mijn postzegel verzameling waar ik me mee bezig kan houden. En als dat ook niet meer gaat heb ik nog een computer en internet waar ik nog wat mee kan of bouw een website of pleeg onderhoud aan een website. Ben ik echt slecht dan pak ik m'n reader en lees een goed boek of tijdschrift.

Kortom ....... 'kheb altijd wel wat te doen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #377 Gepost op: 19 januari 2013, 21:44:49 »
.... en als Pierre weer zakgeld heeft gaat ie naar een beurs :)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #378 Gepost op: 19 januari 2013, 22:02:46 »
.... en als Pierre weer zakgeld heeft gaat ie naar een beurs :)

Klopt Tom.... geld uitgeven op de beurs .... altijd leuk. Morgen dus een goeie dag en ga ik met mijn verlanglijst op stap.

Ik heb vandaag van mijn kinderen een heel mooi airbrush spuitje gekregen en ik popel om die uit te proberen. Dus maandag heb ik weer een werelddag en ... een goed idee. Maar daarover later meer. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #379 Gepost op: 19 januari 2013, 22:36:57 »
Veel plezier morgen, lekker je verjaardags geld uitgeven.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #380 Gepost op: 19 januari 2013, 22:53:22 »
Veel plezier morgen, lekker je verjaardags geld uitgeven.

Precies Semantha ..... dank je wel. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #381 Gepost op: 19 januari 2013, 23:25:49 »
Even tussendoor en het verbaast me een beetje dat jullie daar overheen lazen: in mijn laatste bericht staat het woord ?weervrouwcompleet te maken?. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar mijn iPad wil als spelcontrole nog wel eens lollig doen en eigenhandig woorden veranderen. Daar had moeten staan: ?Zo?n blokje weer compleet te maken?.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #382 Gepost op: 20 februari 2013, 19:56:32 »

Mijn spoorwegovergang bevalt me al een tijdje niet. De constructie laat te wensen over en iedere keer heb ik een storing. Soms gaan ze niet open omdat de puls van de reed schakelaar te kort is voor het mechanische bediening. Ik ben al een tijdje aan het onderdelen sprokkelen voor een andere overweg. Al een paar keer in Houten wat gevonden en zelf heb ik ook nog het een en ander liggen. Volgens mij moet het hiermee kunnen lukken.

Ik wil ook graag de overgang met bomen met zo'n hekwerk er aan. Ik geloof dat ze dat slaghekken noemen of zo iets. Nou heb ik zo'n simpele mechanische Fleischman overweg gescoord maar die heeft toch wel heel behoorlijke hekken.

Het stukje elektronica wat ik heb is volgens mij ook wel goed te gebruiken. Helaas is er geen schema bij dus moet ik zelf het een en ander gaan uitproberen. Gelukkig staan er wel op het kastje de meeste gegevens zodat het snel voor elkaar is. Nadat ik een motortje heb vervangen en de nodige draden kan ik een proefopstelling maken. Het eerst wat ik tegen kom zijn verbogen contacten en het is verdraaid lastig om deze weer goed te krijgen. Maar ja ..... een stief kwartiertje (anderhalf uur dus) later werk het dan toch allemaal.

De oude spoorbomen worden weggesloopt en de raamwerkjes die ik uit de voetplaat gezaagd heb Fr?bel ik in de baan. Ik gebruik de raamwerkjes zodat ik altijd de motortjes uit de baan kan nemen voor event. reparaties.

In de scharnierstukken boor ik gaatjes van 2mm voor de "nieuwe" bomen. Voor het mooie moet ik de bomen een cm verlengen of de weg een stukje smaller maken maar dat is van later zorg.

Alle bedrading voor bediening van de bomen is verlengt, aangesloten en getest. Alleen de reed contacten moet ik nog plaatsen (en de oude weghalen). Voor het Faller Carsystem heb ik zelf twee stopmagneten gemaakt en ik weet niet of ik die rechtstreeks op het elektronica kastje kan aansluiten. Misschien zijn ze te zwaar. Er zit wel een aansluiting op voor stopmagneten maar ik weet niet of dit rechtstreeks is. Ik zet er voor de zekerheid maar een relais tussen.

------------------------

Ik wil er ook een bel bij zetten maar geen idee hoe ik dat kan gaan doen. Ik heb wel al een bel gevonden.
Is er iemand met een idee??? ::) ::)

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #383 Gepost op: 20 februari 2013, 23:32:19 »
Allereerst Pierre, ik vindt het fantastische bomen met die hekwerkjes en ik begrijp uit je verhaal en je foto?s dat je het plastic deel van die overgang niet gebruikt? Goede keuze... ik had niet anders verwacht.
In Houten ga ik deze bomen ook proberen te scoren om van perron 1 naar perron 2 te komen... maar dit terzijde.
Bomen verlengen of de weg smaller maken? Ik zou de weg smaller maken en daar zou ik al mee beginnen waar die Fiatjes geparkeerd staan. Dat deel van de weg kun je dan meer haaks (loopt nu in een bocht) naar de overgang laten lopen. Aan de ander kant van die bocht ( ik hoop dat je me nog kunt volgen) kun je een friettent neerzetten, daar waar dat vierkant op je baan is getekend... of komt daar zo?n spoorwegovergangwachtershuisje?
Die twee reed-contacten, links op de foto, zijn die om de bomen te sluiten en te openen? Liggen die niet te dicht op je overgang?
Leuk zo?n bel... Ik weet niet hoe dat gaat klinken maar volgens mij rinkelt zo?n bel alleen als de bomen open of dicht gaan, terwijl de lampen gedurende het hele gebeuren blijven knipperen... mijn gevoel zegt dus dat die bel parallel moet worden aangesloten op de motortjes, dus aansluiting 1en 2?
Ach, en als je toch bezig bent... ik denk dat ik het mooier vindt als je die bakken waar die bomen in worden gestoken, iets meer verzinkt zodat ze gelijk komen met het maaiveld. :o

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #384 Gepost op: 21 februari 2013, 01:20:49 »
Bomen verlengen of de weg smaller maken? Ik zou de weg smaller maken en daar zou ik al mee beginnen waar die Fiatjes geparkeerd staan. Dat deel van de weg kun je dan meer haaks (loopt nu in een bocht) naar de overgang laten lopen. Aan de ander kant van die bocht ( ik hoop dat je me nog kunt volgen) kun je een friettent neerzetten, daar waar dat vierkant op je baan is getekend... of komt daar zo?n spoorwegovergangwachtershuisje?

Ik kan niet zo maar de weg overal veranderen omdat er een rijdraad in ligt van mijn Car System. Dan gaan al de autootjes door de berm. ;D Een friettent zit er ook niet in. Er komt idd een wachtershuisje met daarbij een (volks)tuintje van de baanwachter. De spulletjes liggen er al. En het huisje ligt op de tafel. Kijk bij de eerste foto.

Die twee reed-contacten, links op de foto, zijn die om de bomen te sluiten en te openen? Liggen die niet te dicht op je overgang?

Deze twee contacten komen te vervallen. Die waren van de oude spoorbomen om te openen. Deze nieuwe hebben een reed nodig om te sluiten en dan kan ik een tijd instellen tot ze weer open gaan.

Leuk zo?n bel... Ik weet niet hoe dat gaat klinken maar volgens mij rinkelt zo?n bel alleen als de bomen open of dicht gaan, terwijl de lampen gedurende het hele gebeuren blijven knipperen... mijn gevoel zegt dus dat die bel parallel moet worden aangesloten op de motortjes, dus aansluiting 1en 2? 

De bel moet ook blijven klingelen maar hoe ik het ga oplossen weet ik nog niet precies. Ik zie wel.

Ach, en als je toch bezig bent... ik denk dat ik het mooier vindt als je die bakken waar die bomen in worden gestoken, iets meer verzinkt zodat ze gelijk komen met het maaiveld. :o
De bakjes liggen gelijk met de weg. Het komt dat je in de kier kijkt naast de bakjes dat dit anders lijkt. Als ik het afgesmeerd heb zie je wel wat ik bedoel.
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #385 Gepost op: 21 februari 2013, 01:39:34 »
Die bel laten rinkelen zou je met een cd-schijfje kunnen doen.
Die net als bij het project heipalen op een motortje plakken, contactpunten maken en als de schijf in het rond draait dan gaat de bel op ieder contactpuntje een keer bellen.
Het is maar een idee wat zo in me opkomt.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #386 Gepost op: 21 februari 2013, 01:46:34 »

Die net als bij het project heipalen op een motortje plakken, contactpunten maken en als de schijf in het rond draait dan gaat de bel op ieder contactpuntje een keer bellen.
Het is maar een idee wat zo in me opkomt.

Helemaal niet zo'n slecht idee Tom. Ik zat meer aan een electronisch iets te denken maar het kan natuurlijk ook gewoon mechanisch. Ik zal eens wat gaan proberen ;) Bedankt.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #387 Gepost op: 21 februari 2013, 12:48:00 »
Citaat van: Tom
CD-schijfje? Tom, je weet inmiddels toch wat Pierre met CD-schijfjes doet? Hij maakt er heimachines van.  :D

Ik kan niet zo maar de weg overal veranderen omdat er een rijdraad in ligt van mijn Car System. Dan gaan al de autootjes door de berm. ;D
Ach natuurlijk, die bus... dat wordt dus de weg versmallen zodat de bus n?t over de spoorwegovergang past.
Ben benieuwd naar het filmpje.

Een friettent zit er ook niet in. Er komt idd een wachtershuisje met daarbij een (volks)tuintje van de baanwachter. De spulletjes liggen er al. En het huisje ligt op de tafel. Kijk bij de eerste foto.
Ik had het huisje al zien liggen... vandaar mijn friettent  :P
Maar een baanwachtershuisje met een volkstuintje past goed bij elkaar. Volkstuintjes en spoorbanen gaan heel goed samen.
Ik denk dat het er fraai gaat uitzien.  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #388 Gepost op: 23 februari 2013, 20:36:15 »
Kan iemand mij helpen aan een foto/tekening van van zo'n slinger apparaat waar ze vroeger de spoorbomen mee open draaiden. Ik wil hem namaken op mijn baan maar ik kan niets vinden. Wie o wie kan mij helpen?? ::)
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #389 Gepost op: 23 februari 2013, 21:40:24 »
Kan iemand mij helpen aan een foto/tekening van van zo'n slinger apparaat waar ze vroeger de spoorbomen mee open draaiden. Ik wil hem namaken op mijn baan maar ik kan niets vinden. Wie o wie kan mij helpen?? ::)

Beste Pierre,

klikkie en in de index zoeken naar overwegen. Daar staan een aantal foto's.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #390 Gepost op: 23 februari 2013, 22:40:57 »
Dag Pierre,
En anders is deze misschien bruikbaar?

Twee verticale H-balken, wat tandwielen uit een wekker en nog wat andere pruttel.  ;D
Bij het onderstaand filmpje zie je hoe Gerrit de bomen dichtdraait.

KLIKKIE DOEN

Dat slingerapparaat gaat zeker draaien als de bomen open- en dichtgaan?  :D Was er al bang voor.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #391 Gepost op: 23 februari 2013, 23:10:42 »
Johan,Wim helemaal goed .... hier ben ik mee geholpen.  Bedankt. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #392 Gepost op: 24 februari 2013, 08:10:25 »
Dat slingerapparaat gaat zeker draaien als de bomen open- en dichtgaan?  :D Was er al bang voor.

Wel erg klein maar ...... proberen ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #393 Gepost op: 24 februari 2013, 12:44:31 »
Pierre, het was maar een grapje.  :)
Ik heb op het internet wel versies gevonden waar een soort veiligheidskap over het tandwielenwerk is gebouwd... en dat maakt het weer een stuk eenvoudiger te maken.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #394 Gepost op: 24 februari 2013, 19:14:35 »
Pierre, het was maar een grapje.  :)
Ik heb op het internet wel versies gevonden waar een soort veiligheidskap over het tandwielenwerk is gebouwd... en dat maakt het weer een stuk eenvoudiger te maken.

Ik ben er toch wel heel erg over aan het nadenken Wim. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #395 Gepost op: 24 februari 2013, 20:03:03 »
Ik weet dat je dat doet, Pierre. Inmiddels ben ik er wel zo'n beetje achter hoe hier de hazen lopen.  8)
Wat er op dit forum gebeurt is dat we elkaar aan het stimuleren zijn. En het is geen wedstrijdje, maar zitten elkaar natuurlijk ook een beetje uit te dagen. En dat is heel prima, want op die manier verleg je ook weer je grenzen.
Een langzaam draaiend motortje onder je slingeraar, die gaat lopen als de bomen bewegen?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #396 Gepost op: 24 februari 2013, 20:15:09 »

Ik weet dat je dat doet, Pierre. Inmiddels ben ik er wel zo'n beetje achter hoe hier de hazen lopen.  8)
Wat er op dit forum gebeurt is dat we elkaar aan het stimuleren zijn. En het is geen wedstrijdje, maar zitten elkaar natuurlijk ook een beetje uit te dagen. En dat is heel prima, want op die manier verleg je ook weer je grenzen.
Een langzaam draaiend motortje onder je slingeraar, die gaat lopen als de bomen bewegen?

Precies Wim zo werk dat. ;D  En ik heb in Houten ooit heel mooie motortjes gekocht. ;)

---------------------------------
Update:

Ik heb de weg smaller gemaakt zodat de bomen passen en de steunen net naast de weg komen te staan. De steuntjes heb ik gemaakt van een stukje messing pijp. De bomen zijn vast gelijmd en er zijn steundraden aangebracht die normaal gesproken voor zorgen dat de ze niet gaan doorhangen. Alle gaten in de grond zijn dicht gemaakt en de ballast is aangevuld. De randjes van de grondplaten worden straks weggewerkt in het gras of andere begroeiing.

Ik heb wel wat Duitse knipperlichten maar die vind ik absoluut niet mooi dus ik ga voor de Nederlandse versie met dubbele knipperlichten die om en om moeten gaan knipperen.

Basis is een pijpje van 2mm messing en twee 3mm led?s. Ik soldeer de ledjes met de plus aan het pijpje en de twee minnen haal ik door de binnenkant van het pijpje. Van te voren heb ik daar een inkeping voor gemaakt. Omdat het gaatje in het pijpje heel klein is gebruik ik hiervoor gelakte draad (van een spoeltje gepeld) die veel minder dik is door het ontbreken van de plastic isolatie. Aan de onderkant van het pijpje heb ik een platte kant gevijld waar ik de gemeenschappelijke plus op soldeer. Aan de onderkant zet ik alle draadjes vast aan het pijpje met een stukje krimpkous. 

Met een druppeltje secondelijm lijm ik twee m3 sluitringetjes om de ledjes heen en sluit die op met een klein schuin afgeknipt stukje krimpkous. De andreaskruisjes heb ik gesneden uit een oude telefoonkaart.

Nu wordt alles matzwart geverfd en de kruisjes wit met rood.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #397 Gepost op: 24 februari 2013, 20:26:36 »
Ziet er weer retegaaf uit! Ik zou zelf de min aan de paal solderen en de plus binnendoor, maar dat is een kwestie van smaak  :P
En de funderingen van je slagbomen zijn ook mooi weggewerkt. Nu nog die friettent... uh, dat baanwachtershuisje.  ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #398 Gepost op: 24 februari 2013, 20:35:55 »
Ziet er weer retegaaf uit! Ik zou zelf de min aan de paal solderen en de plus binnendoor, maar dat is een kwestie van smaak  :P
En de funderingen van je slagbomen zijn ook mooi weggewerkt. Nu nog die friettent... uh, dat baanwachtershuisje.  ;D

Normaal gesproken zou ik ook de min aan de paal solderen Wim maar ik heb een knipperschakelingetje in elkaar gesoldeerd waar ik een gezamelijke plus heb en twee minnen. Dus daarom kwam ik er niet onderuit om het zo te doen.

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #399 Gepost op: 24 februari 2013, 20:53:30 »
2 x min is toch ook plus.

Maar het ziet er weer fantastisch uit.
Ik vraag me alleen af of die enkelspoorkruizen niet iets groter moesten zijn.
Ik heb eens gegoogeld en zag dat de kruizen net zo breed waren als de lamphouders.
Maar ik vind ze zo ook erg goed geslaagd want het hoeft niet allemaal exact op schaal te zijn, toch.