Vanmiddag een soort van "testbed" gemaakt van alle "reserve onderdelen" die ik vergaard had na het debacle van de displays aan de Arduino. Jawel, op een snijplank. Ik gebruik die dingen overal voor!

Heeft meerdere doelen:
- Ik kan software aanpassingen maken en testen, voordat ik ze "live" gooi.
- Later kan dit wellicht als aansturing dienen voor het industrie terrein dat ik in gedachten heb.
Ander voordeel: ik ga over een tijdje twee weken met de camper op stap. Op de steeds langer wordende donkere avonden kan ik me mooi met de software updates bezighouden.
Ik heb nog wel wat wensen aan aanpassingen:
- Het eerste waar ik tegenaan liep: ik had de software erop geladen, de Arduino begint wel maar loopt vast. Initialisatie werkt niet. Na enig peinzen uitgevonden omdat er niets gedefinieerd was. Eerste aanpassing.
- Direct gevolg: je kunt de configuratie wel documenteren, maar in geval van een omvallende Arduino moet je dus de hele configuratie opnieuw met de hand intikken. Dat is niet mijn ding. Dus ik ga code schrijven om de configuratie zo op te slaan, dat je hem ook opnieuw in een andere/nieuwe Arduino kunt laden.
- Ik wil op willekeurig moment de stand van de wissels kunnen opslaan, en weer terugzetten, met knoppen op de display shield.
- Wanneer ik op een knop druk om een wissel om te zetten, gaan de leds al om terwijl de wissel nog bezig is. Dat moet andersom, om ongelukken te voorkomen.
- Ik wil een klok module toevoegen. Ik heb ook een minimini display, waarmee ik wil proberen vertrektijden etc op een perron te laten zien. Daar heb je de tijd voor nodig. Ik zit ook al aan een reclame zuil te denken. Heb ik ook een kleine display voor, maar die heeft een aparte Arduino nodig. Gaat ook mee op reis

- Ik zit er ook aan te denken om verlichting op de baan aan te sturen. Lantaarnpalen aan/uit etc. Spoorbomen naar beneden wanneer er een trein aan komt. (Yep, heb nog een Arduino liggen).
Dit zijn waarschijnlijk een boel dingen die je met DCC kunt doen, maar daar ben ik nog niet aan toe. Ik ben nog van de "basic" IT generatie. (Heb ooit nog Assembler programma's voor mainframes (die niet in 6 huiskamers passen) geschreven.
Als het allemaal werkt, is dat misschien de volgende stap.
Overigens zou Mardec wel DCC input moeten kunnen verwerken, en er is een laptop programma wat die zou kunnen aanleveren.
Eerst bergen maken.
Dus ik ben deze winter wel van de straat

Edit: Moet eens een methode zien te vinden voor foto's op een wat hogere resolutie