Auteur Topic: Paul's baan  (gelezen 46255 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Paul's baan
« Gepost op: 27 januari 2023, 19:58:02 »
Zoals al eerder gemeld, heb ik alle dozen en kratten met (hoofdzakelijk) Fleischman materiaal uitgepakt, en ben ik begonnen met het bouwen van een baan.

In eerste instantie is de baan gebouwd op een spaanplaat van 110x250cm.
Omdat ik zoveel rollend materieel heb, kan ik dat niet allemaal stallen op die plaat zonder ruimte over te houden voor was huisjes etc. Dus onder de plaat komt een "kelder verdieping" met een stuk of 10 rangeer sporen.
De kelder plaat is al gemaakt, maar ik kan daar nu niet verder mee. Ik wacht op spullen om de wissels te electrifiseren, hetgeen ik met mini servo motortjes wil proberen.
Verder moet ik iets verzinnen om 10 ontkoppel dingen te maken. Kopen is me te duur. Dus dat wordt nog een projectje. Ik heb geen haast.

Ik heb het ontwerp met de natte vingers gemaakt, aan de hand van wat ik aan rails spullen had.

Ik moet nu gaan verzinnen hoe ik de baan in geïsoleerde blokken ga opdelen.

Ik heb nog heelveel rails en een overvloed aan huisjes etc. Dus ik gok dat er een zijtafel op den duur gaat  bijkomen.

Ik zie dat ik geen foto kan uploaden. Dat moet ik dus nog even uitzoeken...

Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 20:52:21 »
Ik heb een foto met img tags toegevoegd.
Waarom zie ik die niet?
Paul

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Paul's baan
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2023, 22:18:26 »
Ik zie als tags: {img}https://myalbum.com/album/syBKSghKuvScGq/{/img}  waarbij ik voor de leesbaarheid de blokhaken heb vervangen door accolades.

De link tussen de tags moet een afbeelding zijn, dus een .jpg of .png of .svg of .gif
In jouw link staat dat niet. Het is dus geen afbeelding. Daarom wordt het ook niet weergegeven.

Wat wel werkt is: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/6ce112bc-8c7f-42c0-9afb-3e6d22a5802b.jpg tussen de img blokhaken en dan krijg je dit:


Hoe kom je aan die link? Ga naar https://myalbum.com/album/syBKSghKuvScGq/, klik rechts op de afbeelding, kies "Deel..." en klik op "Link". De link naar de afbeelding wordt nu gekopieerd naar je klembord.
Vervolgens plak je de zojuist gekopieerde link tussen de img tags.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: PaulBng

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 01:00:42 »
Dank Dirk. Ik ga het morgen nogmaals proberen.

Intussen een andere vraag...

Zoals gemeld probeer ik de spoorbaan van mijn vader te herleven, maar ik kan hem helaas geen vragen meer stellen....

Ik zie in de wagons voor verlichting leds ingebouwd, maar ik zie ook een condensator in serie met de leds.
Moet ik daaruit opmaken dat hij, naast de rijstroom, een wisselspanning op de rails heeft gezet?
Kan dat zomaar?
Als ik zou overgaan naar digitaal staat er constant 12-14v op de rails. Maar analoog niet.

Kan iemand daar duidelijkheid over geven?
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2023, 01:02:55 »
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2023, 01:03:56 »
Gelukt. 👍 Dank

Het moge duidelijk zijn dat ik de infra nog wat moet opschonen 🙄
Paul

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Paul's baan
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2023, 09:39:07 »
Hoi Paul

Ik zie in de wagons voor verlichting leds ingebouwd, maar ik zie ook een condensator in serie met de leds.
Moet ik daaruit opmaken dat hij, naast de rijstroom, een wisselspanning op de rails heeft gezet?
Kan dat zomaar?

Ruim voor digitaal was er een methode om constante verlichting te hebben met een wisselstroom met een hoge frequentie naast de gewone gelijkstroom voor de motoren. Met de verlichting filter je de gelijkstroom er uit met, inderdaad, een condensator. Bij de motoren moeten dan smoorspoelen zijn om de wisselstroom te dempen.

Bij de rijstroom voorziening wordt de wisselstroom dan "op" de gelijkstroom gezet. Dus daar zo je ook wat van kunnen terugvinden in de spullen.

Er was met deze methode wel een dingetje met radio-ontstoring. De frequenties waarmee je de verlichting liet branden waren niet helemaal vrij: te laag en je kon de scheiding met de gelijkstroom niet maken, te hoog en je stoorde allerlei radioverkeer :)

Ik heb het nooit toegepast, maar wel vroeger over gelezen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2023, 11:15:14 »
Dank Rob.

Ik heb geen hoog-frequente voeding gevonden tot nu toe.
Zal nog eens door de spullen heengaan.
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2023, 16:21:11 »
Intussen wacht ik op allerlei bestelde onderdelen:

- kurk om als bedding te gebruiken
- mini servo motortjes en testdrivers
- leds, elco's, diodes en weerstandjes voor interieur verlichting
- kleine elektro magneetjes om ontkoppelrails van te maken

En ik vergeet vast wel wat....
Paul

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Paul's baan
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2023, 18:09:10 »
In principe zou deze schakeling ook moeten kunnen werken.

Op de baan staat een gelijkspanning voor de locomotiefmotor.
Als er over deze gelijkspanning een wisselspanning komt laat de
tantaal elco alleen deze wisselspanning door, de LEDs zullen dus gaan branden.
Als de frequentie 50 Hz is zal je ogen het niet opvallen dat het knippert.

Voor de motor maakt het niet uit als er een kleine wisselspanning
over de 15 Volt staat.

Het is wel een principe, dus wel eerst een proef versie uitproberen.


Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2023, 13:54:45 »
Twee opmerkingen hierover...

De 50Hz wordt eerder tegengesproken als zijnde te laag en daardoor moeilijk te scheiden.

Aangezien ik de kreet tantaal condensator niet kende, die opgezocht. Die is ook gepolariseerd en zou niet omgedraaid mogen worden. Dus dan kan er maar één kant heen gereden worden?
Paul

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Paul's baan
« Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2023, 19:17:46 »
Klopt, ik was even te snel, je moet een a-polaire condensator (non-polarized capacitor) hebben,
deze zijn wel wat groter.

Met het gebruik van een PIC, zou je de frequentie met gemak moeten kunnen opschroeven naar b.v. 500 Hz of zelfs nog hoger (nog niet uitgeprobeerd)

Ik heb ook nog even een witte LED uitgeprobeert, deze heeft een valspanning nodig van 3 Volt, het stroomverbruik is van circa 10 mA.

En bij het testen van een Marklin-loc meten ik het volgende:

Spanning 3V nog stilstand met stroomverbruik van 0,2 A (= 0,6 Watt)
Spanning 8V net inbeweging met stroomverbruik van 0,5 A (= 4 Watt)
Spanning 12V op snelheid met stroomverbruik van 0,6 A (= 7,2 Watt)



The following users thanked this post: PaulBng

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2023, 19:27:21 »
Dank voor de uiteenzetting, Theo.

Ik hou het in gedachten, maar ik ga eerst maar eens aan de slag met de spulletjes die ik al besteld had.
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2023, 19:04:49 »
Kurk is binnen.
Stukje uitgeprobeerd...

Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2023, 13:16:02 »
Zojuist een ieniminie printje in elkaar gesoldeerd tbv rijtuigverlichting.
4 diodes, een elco, een weerstandjes en twee ledjes.

Voldoet uitstekend, geen geknipper.
In de langere rijtuigen wrs 3 of 4 ledjes. Beetje experimenteren nog.
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2023, 13:40:35 »
De pwm modules zijn binnen.

Gelijk uitgeprobeerd, en doet het prima. Snelheid veel beter regelbaar.

Ik heb een 12v voeding maar dat is niet genoeg.

Met de oude treinregelaar op 17v werkt beter, maar je kunt p/o de spanning omdraaien.
Dus tijdelijk van drie 5v voedingen 15 creëeren.

Even iets geschikt zoeken...
Paul

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Paul's baan
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2023, 15:02:26 »
Ha Paul,

Mooi dat het al werkt met die PWM.
Een ander voordeel is dat met een kleine rij"spanning" (smalle puls) de LED verlichting al gaat branden en met die Elco's al gauw op nagenoeg volle sterkte. En dat is dan te weinig voor de meeste (oudere) motoren. Dan brandt het licht al voordat de trein rijdt. Zo kun je de verlichting continue laten branden, ook als de trein stil staat.
Tenminste, bij mij werkt het zo (al heb ik sommige klokanker motoren wat moeten temmen met een setje diodes: die reden al bij een heel kleine pulsbreedte).

Met de oude treinregelaar op 17v werkt beter, maar je kunt p/o de spanning omdraaien.
Doe gewoon een bruggelijkrichter tussen je trafo en de PWM module en je hebt altijd zo'n 15,6 V en per ongeluk ompolen van de rijregelaar kan dan geen kwaad meer :) (wel de gelijkrichter goed aansluiten!)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2023, 18:40:09 »
Dat met de verlichting klopt inderdaad.

Ik hou het bij die drie voedingen in serie.
Heb ik 5v, 10v en 16v. 😃
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2023, 16:49:42 »
Een zootje mini server motortjes en nu ook een paar servo testers zijn binnen.

Test gedaan met één servo en twee testers. Werkt geweldig.
Nu testen met meerdere servo's. Kan ik de aansturing naar een servo aan laten staan of moet de wissel schakelaar weer naar uit? En testen op een wissel...

Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2023, 19:22:51 »
Nu met twee servo's getest. Werkt perfect.

Ik heb ergens gelezen dat een soort lasdraad gebruikt wordt als "veerstaal" voor de mechanische aansturing. Maar dat kan ik niet meer terugvinden. Paperclips zijn te stug.

Iemand?
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2023, 19:48:41 »
Ik heb eerst de wissels ook aangestuurd via een stukje verenstaal. Uiteindelijk was het veel gedoe en lastig af te stellen. Nu gebruik ik een 3D geprint armpje.

Je kunt een servo beter niet onder spanning laten staan.

Maar hoe regel je de hoeken van de servo?

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2023, 20:33:14 »
Ik heb geen idee hoe zo'n servo werkt, Bert.
Als ik de draad van de "stuurspanning" loskoppelen, volstaat dat dan?

Aan zo'n mini servo zit een armpje met een rij gaatjes. Daarmee kun je de uitslag regelen.
Ik heb voor "weinig" 20 van die servootjes binnen. En vier servo-testers.
Zal wel experimenteren worden.

Ik heb geen 3d printer. Dus het zal veerstaaldraad worden.

Er schijnt een soort tig lasdraad te bestaan wat zich daarvoor leent. Maar dat kan ik dus niet meer terugvinden.
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2023, 21:08:50 »
De gebruikelijk servo‘s hebben een 0V en 5V aansluiting plus een stuurspanning.
Dat is een pulsbreedte spanning tussen 0 en 100%.
Breedte van de puls bepaald de positie van het armpje. Vaak kan die 180 gaden draaien.

Denk dat onderbreken van de puls voldoende is. Zou dat na kunnen meten.

Het is me nog niet duidelijk hoe je de servo wilt aansturen. Met de tester knop helemaal naar links of naar rechts? En dan met het armpje de slag bepalen?

Verenstaal is overal te vinden, ik zou 0,8mm gebruiken. Dat doe ik ook voor loodsdeuren.

Misschien nog een stap te ver maar ik zou liever DCCnext gebruiken. Een aangeklede Arduino voor weinig €
Je kunt dan eenvoudig de hoek instellen, de snelheid van de beweging en uitschakelen van de servo na beweging. Op 1 DCCnext kun je meerdere servo‘s aansluiten.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2023, 19:21:38 »
Ben bezig geweest met een wissel aansturing proberen. Het principe werkt.



Het wordt nog wel even experimenteren met de mechanische verbinding tussen de wissel en de servo. Er moet wel wat, maar niet teveel vering in zitten. En proberen de slag voor alle wissels gelijk te krijgen. Alhoewel je al veel kunt instellen aan de hand van de vele gaatjes in het armpje.
Ik moet ook onder de wissel door, dus zit te denken daar een messing buisje voor te gebruiken.

Ik heb inmiddels gevonden waar ik stalen tig lasdraad van 0.8mm kan kopen (toolstation). 0.8kg voor iets van €12. Heb ik wrs een kilometer 🙄. En ik hou me niet met lassen bezig... Het is niet anders.

Ik heb al wel eerder met een arduino gespeeld, maar ik wil daar hier nu nog niet even aan.

Heb ook bij de Action een led werklamp gescoord. Met statief. De poten eraf gesloopt en het ding aan de achterkant van de tafel geschroefd. Nu zie ik beter wat ik doe.


Nu even andere beslommeringen. Na het weekend weer verder.
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2023, 19:32:46 »
Mooi begin Paul!

Nog even een correctie op de servo puls, die is niet 0-100% maar, meestal, tussen ~1 en 2,5ms.
En het is prima om de aansturing los te koppelen ter beveiliging van de servo, in principe blijft die dan staan waar hij is.

Prima om voorlopig niets met Arduino te doen hoor! Ter verduidelijking nog wel: met DCCnext hoef je niets te programmeren, alleen maar simpel instellen.