Auteur Topic: Paul's baan  (gelezen 47515 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2023, 19:38:07 »
Ik zie inmiddels dat ik me in Dccnext moet gaan verdiepen. Lijkt idd een mooie optie.

Ik ga het principe bestuderen. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Begrijp ik het goed dat je dan de wissel etc met een programma op een laptop ofzo aanstuurt?

Studie materiaal... 😃
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2023, 20:16:23 »
Ik vind het een superleuke en goedkope optie en ook nog vrij simpel te gebruiken. Ben nog steeds blij met de suggestie van Tom (iTom).

Kort beschreven:
DCCnext heeft 16 in- uitgangen waarvan maximaal 12 voor servo’s gebruikt kunnen worden.
Bij het configureren stel je alle 16 (of minder) in op Servo of input of accessoire (bijvoorbeeld een Led)

Elke servo kun je dan instellen op de max en minimale hoek, de snelheid (wissel gaat dan langzaam om, veel mooier) Je kunt aan het begin en en van de beweging laten bouncen, leuk bij een loodsdeur, niet bij wissels. En de servo na beweging al dan niet loskoppelen.

Elke in- uitgang stel je in op een DCC adres. Dan kun je een servo vanuit een DCC centrale aansturen maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt namelijk ook een schakelaar op een andere poort aansluiten en die hetzelfde DCC adres geven als de servo, dan gaat de servo keurig bewegen zodra je de schakelaar bediend. Op een volgende uitgang kun je een Led aansluiten met weer hetzelfde DCC adres, kun je zien hoe de wissel staat al kun je dat wellicht ook aan de stand van de schakelaar zien.

Indien je schakelaars gebruikt kun je maximaal 8 servo’s op 1 DCCnext aansluiten, op de andere 8 poorten sluit je dan de schakelaars aan.



Je bent wel 1 USB interface (CH340) nodig om DCCnext te configureren


Vragen zijn welkom!
The following users thanked this post: iTom

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2023, 20:21:00 »
Dank voor de uitleg, Bert!

Voorlopig ga ik eerst met de baan zelf aan de gang. Blokken isoleren en bedraden, wissels aan servo's hangen, rails vastleggen.

Ik overweeg ook een gedeelte van de baan van bovenleiding te voorzien, aangezien ik een paar locs  met pantografen heb.

Scenery bouwen. Wellicht een tweede tafel.

Digitalisering komt dan later wel.
Paul
The following users thanked this post: Bert

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Paul's baan
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2023, 10:55:13 »
Beste Paul.

Ik zou het andersom doen, eerst zorgen dat alle rails goed verbonden zijn en waar nodig voorzien van extra voeding vanuit de ringleiding.
Ga je digitaliseren zou ik daar nu gelijk rekening mee houden. isolaties kan je eenvoudig maken met geïsoleerde railschoentjes of met de dremel een scheiding aanbrengen. Dan daar gelijk aan de onderkant van de rails een draad solderen voor de terugmelding. Staat ook netter dan aan de zijkant.

Voor de servo aansturing zeker ook mijn advies de DCCNext.
Moeilijk is het niet want als ik het kan dan kan iedereen het, heb er al zovele mee op weg geholpen. Fluitje van € 0,01.
Als dat allemaal goed werkt dan pas de bovenleiding en de scenery.
Scenery is leuk, vertel mij wat. Het is het aller leukste maar kan ook ergernis zijn als je iets moet afbreken omdat er onder of aan de rails een draadje gesoldeerd moet worden of een stuk rail gewoon geen contact maak.
Ben daar zelf door fouten ook mee geconfronteerd en moest soms een deel van de scenery opofferen en dat kan pijn doen.

Succes met de baan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2023, 12:29:55 »
Geprobeerd een setje te bestellen. Maar er gaat iets fout in de achtergrond...
Paul

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Paul's baan
« Reactie #30 Gepost op: 18 februari 2023, 12:39:57 »
Ga je voor de zelfbouw.
Ik bestel altijd de kant en klare, voor die meerprijs ga ik niet zelf solderen, is al een keer fout gegaan.

Gewoon nog een keer proberen te bestellen.
Vergeet niet om op te geven hoeveel Dupont pinnen je nodig denkt te hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #31 Gepost op: 18 februari 2023, 12:52:59 »
Heb ze zelf wel gesoldeerd. 6 stuks. Omdat ik het leuk vind ;D
Kan je Nico Teering’s mail adres per PV sturen indien nodig.

Edit: PB bedoelde ik

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #32 Gepost op: 18 februari 2023, 22:41:18 »
Doe maar want tweede en derde poging werkte niet.
IPad?
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2023, 23:13:54 »
Done!

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2023, 11:18:26 »
Ga je voor de zelfbouw.
Ik bestel altijd de kant en klare, voor die meerprijs ga ik niet zelf solderen, is al een keer fout gegaan.

Gewoon nog een keer proberen te bestellen.
Vergeet niet om op te geven hoeveel Dupont pinnen je nodig denkt te hebben.
Heb je het nog op kunnen lossen Tom?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Paul's baan
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2023, 12:45:52 »
Ga je voor de zelfbouw.
Ik bestel altijd de kant en klare, voor die meerprijs ga ik niet zelf solderen, is al een keer fout gegaan.

Gewoon nog een keer proberen te bestellen.
Vergeet niet om op te geven hoeveel Dupont pinnen je nodig denkt te hebben.
Heb je het nog op kunnen lossen Tom?

Bert, wat zou ik hebben moeten oplossen.
Heb inmiddels hier 4 DCCNext werken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2023, 12:59:13 »
Dag Tom,
Ik las dat het zelf solderen van 1 DCCnext niet goed gegaan is, de vraag was of je dat kon oplossen maar misschien begreep ik het verkeerd.
Edit: anders wil ik best meedenken

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Paul's baan
« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2023, 13:03:50 »
Oh ja hoor. Was mijn eerste bestelling.
Probleem was de houder voor het grote IC.
10 keer gecontroleerd of alle pinnen er goed in zaten.
Toen ik ze ging solderen kwam ik er toch een paar tegen die dubbel zaten.
Bij Nico nieuwe onderdelen besteld en iemand die ik kende uit mijn Werkendamse periode vond solderen leuk dus daar heel snel heen gebracht. Werkt nog steeds uitstekend.
Ik ben blij dat Nico ze nu gesoldeerd kan leveren, gedoe met zo'n hete punt  :P :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Bert

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2023, 15:52:21 »
Email gestuurd.
Paul

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2023, 17:05:17 »
Citaat
Indien je schakelaars gebruikt kun je maximaal 8 servo’s op 1 DCCnext aansluiten, op de andere 8 poorten sluit je dan de schakelaars aan.

Je bent wel 1 USB interface (CH340) nodig om DCCnext te configureren

Is er ergens een omschrijving hoe dat te doen? Want dat is in eerste instantie wel waar ik mee wil beginnen...

Citaat
Elke servo kun je dan instellen op de max en minimale hoek, de snelheid (wissel gaat dan langzaam om, veel mooier) Je kunt aan het begin en en van de beweging laten bouncen, leuk bij een loodsdeur, niet bij wissels. En de servo na beweging al dan niet loskoppelen.
Kan dat ook bij gebruik van schakelaars,of heb je daar die interface unit voor nodig?
Paul

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2023, 17:40:40 »
Het lijkt me handig dat je eerst de DCCnext in huis hebt, dan kan ik je er makkelijker doorheen praten.
In ieder geval moet je eerst de unit met een USB kabel aansluiten op een windows PC via die USB interface. Op de PC staat dan de Arcomora software, te downloaden via de site.
Vervolgens moet je de DCCnext unit laden met de Arduino software.

Nu kun je de Mardec software opstarten, die moet een nieuwe unit zien en stelt een aantal vragen erover, zie manual.

Dan kun je de poorten stellen, begin simpel met 1 servo met DCC adres 1 op poort 1
Default heeft een servo al 2 hoeken, die kun je even zo laten staan (of vergroten met + en verkleinen met -P, veranderingen saven met P of E)
Met commando T kun je de servo laten bewegen.
Dit is allemaal in de config mode. Met E(xit) kom je in de normale modus, de USB kabel met interface kun je loshalen.
Indien je dan een schakelaar op poort 9 heb zitten (hou poort 1-8 vrij voor servo’s en die ingesteld hebt op DCC adres 1, zelfde als de servo, zal de servo gaan bewegen zodra je de schakelaar om zet.

Het lijkt allemaal wat gedoe maar daar ben je snel overheen, no worries.

Je bent overigens ook hier van harte welkom, ff wat uit de buurt

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #41 Gepost op: 19 februari 2023, 18:21:40 »
Hier kan ik al aardig wat mee, Bert.

Idd eerst ding binnen hebben en in elkaar zetten. Dan gaan experimenteren. Tegen die tijd kom ik er wel op terug.

Je woont idd niet in de buurt, maar er is vast een CP in de buurt... Leuk uitje 😁

Ik ga komende week wel even het traject door van de wissels mechanisch aan de servo's hangen en met die testers rommelen.
Daarna DCCnext.
Paul
The following users thanked this post: Bert

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Paul's baan
« Reactie #42 Gepost op: 19 februari 2023, 18:26:49 »
Prima Paul!

En....je bent toch niet toevallig de Paul die ik ken uit het academisch ziekenhuis. Leiden....zou te toevallig zijn, zijn achternaam begint met een B

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #43 Gepost op: 19 februari 2023, 23:39:00 »
Nope.

Bestelling is doorgekomen.
Moet alleen een maandje wachten.

Genoeg te doen.
Paul
The following users thanked this post: Bert

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #44 Gepost op: 20 februari 2023, 20:29:46 »
De volgende overdenking...

Ik heb op de tafel twee ringen gemaakt.
Die zijn met elkaar rail-technisch verbonden zoals op de foto:



Nou is het natuurlijk leuk om op de buitenring een trein rond te laten rijden terwijl ik op de binnenbaan andere dingen doe.

Dus de twee ringen elektrisch scheiden. Elk met eigen aansturing.

Maar het moet natuurlijk ook mogelijk zijn om van de ene ring naar de andere te rijden.
Dan krijg je dus een conflict met de twee voedingen.
Dus ik zal er één uit moeten schakelen op het moment dat ik één van de wissels omleg.

De enige manier die ik kan verzinnen is dat ik een schakeling met relais maak, die één van de twee voedingen uitschakelt, en de wissels "anabled".
Dus
-één voeding uit
- binnen en buitenring verbinden
- wissels activeren.

Krijg ik vast wel in elkaar gefreubeld.

De vraag: is er een eenvoudigere oplossing?
Paul

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Paul's baan
« Reactie #45 Gepost op: 20 februari 2023, 22:32:12 »
Met digitaal bedrijf hoef je geen stroomkringen te scheiden, in elke lok zit een "machinist" die constant "luistert" of zijn adres door de centrale wordt aangeroepen, zo ja, dan voert hij de nieuwe instelling uit, zo nee, blijft hij gewoon doorrijden.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #46 Gepost op: 20 februari 2023, 22:50:20 »
Maar de baan is analoog….
Paul

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Paul's baan
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2023, 09:00:41 »
Mooier en flexibeler: is een oplossing die vroeger wel bekend stond als Cab Control.

De benodigde techniek:

De rechthoekige blokjes met de aanduidingen Sectie 1, Sectie 2, etc. zijn schakelaars.

De aanleg:

Stap 1. Maak een bedieningspaneel met daarop schematisch het sporenplan. Veel mensen doen dat hoe dan ook, bijvoorbeeld voor de wisselbediening

Stap 2. Maak op het bedieningspaneel in elke sectie een schakelaar met drie standen, waarvan er een het niet hoeft te doen. In dit geval met twee trafo's kun je tuimelschakelaars met een middenstand gebruiken.  Die drie standen zijn: "sectie op trafo/controller 1", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 2". Wil je met meer dan twee trafo's werken dan kan dat ook, en gebruik je draaischakelaars met een positie meer dan het aantal trafo's dat je hebt.

Stap 3. Sluit de draadjes aan. Indien er geen keerlus in het baanplan bestaat hoef je per sectie maar één spoorstaaf te onderbreken. In dat geval is de andere spoorstaaf voor alle secties doorlopend en gemeenschappelijk. Je hoeft in dat geval van elke sectie maar één draad naar het bedieningspaneel te laten gaan.

Je kunt nu een aantal secties verbinden door de schakelaars van die secties in dezelfde stand te zetten. Vervolgens bedien je de trein in die sectie met de trafo of handregelaar die je met de schakelaars gekozen hebt.


Je kunt zeggen: de buitenbaan is een sectie, de wissel zijn een sectie, en de binnenbaan is een sectie. Dat is dan de oplossing voor hoe jij het nu beschrijft. Maar je kunt de baan ook in meer secties opdelen, en zo meer mogelijkheden krijgen. Bijvoorbeeld om op een spoor dat eindigt op een stootblok een trein te kunnen parkeren, en op de rest van de binnenbaan nog steeds te kunnen rijden.

Als je de secties goed indeelt, kun je bijvoorbeeld de trein die op de binnenbaan rijdt naar de buitenbaan laten gaan terwijl de trein op de buitenbaan naar de binnenbaan gaat.



Opmerking 1. Gebruik je op hetzelfde paneel tuimelschakelaars voor de wissels, dan krijg je zo meteen een mooi overzicht van je baan en hoe het er bij staat.

Opmerking 2. De naam Cab Control is ooit bedacht omdat je op deze manier een regelaar aan een trein kunt koppelen, zodat de handregelaar in zekere zin de cabine van de lok wordt. Zo is het mij tenminste ooit verteld.

Opmerking 3. Er zijn er ook die bij meerdere secties en meer dan twee trafo's (en dus gebruik makend van een draaischakelaar) tussen elke "sectie op trafo/controller x" stand een "sectie uitgeschakeld" stand maken. Bij drie trafo's kan dat met een vijf standen draaischakelaar: "sectie op trafo/controller 1", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 2", "sectie uitgeschakeld", "sectie op trafo/controller 3".
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Paul's baan
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2023, 11:06:08 »
Sorry, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 427
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Paul's baan
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2023, 11:45:11 »
@Anne W Geen probleem

@Dirk T  Ik vermoedde al zoiets. Dank voor de uitgebreide bevestiging.

Ik ga maar eens peinzen hoe ik eea indeel. Alle 4  de wissels in één sectie werkt niet want dan kan ik geen trein daar laten staan. Is toch al een dingetje want het is nogal kort...
Paul