Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 120408 keer)

Offline antoni-a

• Rangeerder
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #425 Gepost op: 20 november 2025, 20:23:17 »
Frits,

Mocht je de ingrediënten van deze 'viezigheid' willen weten:

• Pigment 73.116 Carbon black
  • Pigment 73.120 Old Rust
  • Model Color 70.861 zwart
  • Vernis (glans) 70.510
  • Vernis ultra mat 28.653
  • Airbrush Thinner 71.161

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Frits

• Perronmedewerker
  • **
  • Minder is soms meer.
« Reactie #426 Gepost op: 21 november 2025, 07:26:20 »
Oh, da's dus meer dan een beetje theewater. ;D
m.v.g. Frits

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #427 Gepost op: Gisteren om 10:31:00 »
Standaard goederenwagens eenvoudig weatheren

De afgelopen weken heb ik mijn aandacht niet op de baan gericht, maar op het bewerken van een aantal wagens. Eerder had ik al enkele kolenwagens van Fleischmann en Roco voorzien van een verouderde look. Er lagen echter nog zo’n 35 exemplaren te wachten op behandeling, en daar ben ik nu mee aan de slag gegaan.

Het betreft de modellen 5215NL en 5216NL van Fleischmann. In mijn enthousiasme ben ik helemaal vergeten om foto’s van de originele wagens te maken. Daarom heb ik een paar afbeeldingen geleend van de website van  modeltreinwinkel.

Het doel is om de standaardmodellen met een aantal relatief eenvoudige aanpassingen realistischer en aantrekkelijker te maken. En ja, natuurlijk zijn de modellen niet perfect en is er altijd ruimte voor verdere verbetering. Mij gaat het erom met enkele eenvoudige ingrepen een model te creëren dat goed aansluit bij de baan.

Wagennummers, type en vignetten

De ongeremde wagens met wagennummer 5215NL hebben het nummer 52533. In deze reeks zijn echter alleen geremde wagens opgenomen. Alle wagens zullen worden hernummerd met een uniek wagennummer binnen de reeks 53541 - 54291 (voor ongeremde wagens). Dit zorgt ervoor dat elk wagennummer in een sleep uniek is. De wagens met wagennummer 5216NL zijn voorzien van het nummer 47095, wat tot de verkeerde reeks behoort. Alle wagens zullen worden hernummerd met een uniek nummer binnen de reeks 57001 - 57950. De wagens binnen deze reeks hebben een zelfde voorkomen als het model. Helaas is de aanduiding van 20 ton dan niet meer correct; dit zou eigenlijk 21,5 ton moeten zijn. Dit pas ik niet aan. De nieuwe wagennummers worden ook aangebracht op de chassisbalk, de kopschotten en de deuren.

De typeaanduiding GTMK op modellen 5215NL is onjuist. Dit had GTM moeten zijn, omdat de 'K', die verwijst naar de Kunze-Knorr-rem, hier niet van toepassing is. Om die reden wordt de 'K' verwijderd. Op model 5216NL staat GTM vermeld, dit wordt aangepast naar GTMK.

Het vignet dat het vloeroppervlak aanduidt, lijkt wel erg groot. Bij andere modellen ben ik dit in ieder geval niet in deze afmeting tegengekomen. Dit vignet wordt vervangen door een kleiner exemplaar. De overige vignetten blijven gehandhaafd.

Voor de opschriften had ik setjes van MK besteld. Die heb ik ook weer geretourneerd onder andere omdat het onhandig is om alle nummers uit losse cijfers gaan op te bouwen. Uiteindelijk heb ik alle benodigde cijfers en letters zelf getekend op basis van het NS bloklettertype. Het vignet heb ik ook zelf getekend. Nu kan ik eenvoudig alle mogelijke wagennummers samenstellen, en deze laten drukken als decal.

Na enkele weken werken aan de nieuwe opschriften, ben ik tevreden met het eindresultaat. De belettering op de wagons is afgewerkt met een matte, transparante lak van Bergswerk. Deze vernis is perfect aan te brengen met een 0,2 mm spuitnaald.

Gebruikte materialen:
  • Bergswerk blanke lak - Tiefmatt
  • Eigen decals

Gietnaden van het onderstel

Tijdens de productie ontstane naden heb ik bewerkt, omdat deze soms storend zichtbaar blijven, zelfs na het verouderen. Dit betreft met name de gietnaden op de buffers en de onderdelen waaraan de buffers zijn bevestigd.

Met twee eenvoudige gereedschappen is het een klusje van een paar minuten per wagen. Geen reden om het niet te doen. Met twee strookjes styreen, voorzien van schuurpapier in korrel 320 en 800, werk je de naden op de wagons weg. Het styreen is zacht genoeg om het onderstel verder niet te beschadigen.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #428 Gepost op: Gisteren om 16:06:26 »
onderstellen

Na het afplakken van de opschriften op het chassis, heb ik alle onderstellen met een airbrush gespoten in een zwartbruine tint. Deze kleur gebruikte ik ook voor de eerste serie kolenbakken.

• Vallejo modelair black - 71.057 (1 deel)
  • Vallejo modelair burnt umber - 71.040 (2 delen)

Daarna heb ik de verenpakketten behandeld met een roestkleur met een penseel. Hierbij heb ik volgende kleuren gebruikt:

• Vallejo wash grey - 76.515
  • Vallejo pigment old rust - 73.120

De volgende stap in het verouderen van het onderstel is het aanbrengen van pigment "Track Rust" van Ammo. Deze stap heb ik bij de eerste serie niet toegepast. Door dit pigment toe te voegen, krijgt de kleurstelling nu echter iets meer diepte:
  • Ammo track rust - 3008

Het gehele onderstel heb ik behandeld met pigment Track Rust. In eerste instantie lijkt het pigment nogal overdadig, maar na het spuiten met blanke lak ziet het er heel anders uit.

Het Ammo-pigment wordt verzegeld met de blanke lak van Bergswerk waarna ik de wagens met pigmenten van Vallejo heb behandeld.  

In de nog niet helemaal gedroogde vernis heb ik de verenpakketten, en bij sommige wagens een deel van de chassisbalken bewerkt. De pigmenten van Vallejo hechten minder sterk dan die van Ammo, wat een voordeel is omdat er niet snel te veel kan worden aangebracht. Ze kunnen gemakkelijk royaal worden aangebracht, verspreid en indien nodig weer weggeveegd. Eerst gebruikte ik het pigment Rust, een lichtere variant van Old Rust. Vervolgens heb ik daar nog een kleine hoeveelheid Old Rust aan toegevoegd voor extra effect.

De pigmenten worden opnieuw gefixeerd met een laag blanke lak. Direct daarna heb ik zwart pigment aangebracht rondom de aspotten, terwijl de lak nog nat was. Dit zorgt voor een aangekoekt effect van zwarte restjes, wat alleen mogelijk is met een natte onderlaag. Als het zwarte pigment op een droge ondergrond wordt aangebracht blijft er nauwelijks iets zitten. Bij sommige aspotten heb ik nogmaals lak aangebracht en weer zwart pigment om voldoende effect te krijgen.

Dit is hoe de wagen eruit ziet na de behandeling: het Vallejo pigment heeft zich als een fijn laagje roestachtig materiaal verspreid, dat overloopt in zwart rondom de aspot. Voor mij is het goed zo. Het effect zal uiteindelijk worden verzacht zodra de bakken weer op de onderstellen zijn geplaatst en het geheel wordt afgewerkt met een donker pigment, waardoor alles een samenhangend geheel vormt.

De volgende materialen zijn gebruikt:
  • Vallejo pigment old rust - 73.120
  • Vallejo pigment rust - 73.117
  • Vallejo pigment carbon black - 73.116
  • Bergswerk blanke lak - Tiefmatt

Vriendelijke groet, Tony

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #429 Gepost op: Gisteren om 16:07:31 »
wordt vervolgd ...
Vriendelijke groet, Tony

Offline Frits

• Perronmedewerker
  • **
  • Minder is soms meer.
« Reactie #430 Gepost op: Gisteren om 20:01:56 »
Mooi man, maar wel een boel werk. Je kunt er een wereld van verschil mee bereiken, mits je een beetje weet wat je doet.
Ik denk dat je dit veel moet oefenen op afgekeurde wagons of als ze klaar zijn gewoon weer grijs spuiten en opnieuw beginnen.
En bij elk flesje pigment moet je een doosje geduld kopen. ;D
m.v.g. Frits

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #431 Gepost op: Gisteren om 20:56:40 »
Frits,

Ja, veel werk - het werkt iets efficiënter als je er 35 tegelijk bewerkt. Uiteindelijk waren het verwijderen van de oude opschriften, en het aanbrengen van de nieuwe opschriften het meeste werk (tot nog toe).

Ja, verschil is er zeker vergeleken met het 'af fabriek plastic uiterlijk'.

Ja, geduld heb je in grote volumes nodig.

Nee, niet geoefend - gewoon beginnen en een beetje logisch nadenken wat je met welke materialen kunt doen. Gaandeweg is de methodiek een beetje aangepast. Soms heb ik een wagen een beetje gecorrigeerd.
Vriendelijke groet, Tony