Standaard goederenwagens eenvoudig weatherenDe afgelopen weken heb ik mijn aandacht niet op de baan gericht, maar op het bewerken van een aantal wagens. Eerder had ik al enkele kolenwagens van Fleischmann en Roco voorzien van een verouderde look. Er lagen echter nog zo’n 35 exemplaren te wachten op behandeling, en daar ben ik nu mee aan de slag gegaan.
Het betreft de modellen 5215NL en 5216NL van Fleischmann. In mijn enthousiasme ben ik helemaal vergeten om foto’s van de originele wagens te maken. Daarom heb ik een paar afbeeldingen geleend van de website van modeltreinwinkel.
Het doel is om de standaardmodellen met een aantal relatief eenvoudige aanpassingen realistischer en aantrekkelijker te maken. En ja, natuurlijk zijn de modellen niet perfect en is er altijd ruimte voor verdere verbetering. Mij gaat het erom met enkele eenvoudige ingrepen een model te creëren dat goed aansluit bij de baan.
Wagennummers, type en vignettenDe ongeremde wagens met wagennummer 5215NL hebben het nummer 52533. In deze reeks zijn echter alleen geremde wagens opgenomen. Alle wagens zullen worden hernummerd met een uniek wagennummer binnen de reeks 53541 - 54291 (voor ongeremde wagens). Dit zorgt ervoor dat elk wagennummer in een sleep uniek is. De wagens met wagennummer 5216NL zijn voorzien van het nummer 47095, wat tot de verkeerde reeks behoort. Alle wagens zullen worden hernummerd met een uniek nummer binnen de reeks 57001 - 57950. De wagens binnen deze reeks hebben een zelfde voorkomen als het model. Helaas is de aanduiding van 20 ton dan niet meer correct; dit zou eigenlijk 21,5 ton moeten zijn. Dit pas ik niet aan. De nieuwe wagennummers worden ook aangebracht op de chassisbalk, de kopschotten en de deuren.
De typeaanduiding GTMK op modellen 5215NL is onjuist. Dit had GTM moeten zijn, omdat de 'K', die verwijst naar de Kunze-Knorr-rem, hier niet van toepassing is. Om die reden wordt de 'K' verwijderd. Op model 5216NL staat GTM vermeld, dit wordt aangepast naar GTMK.
Het vignet dat het vloeroppervlak aanduidt, lijkt wel erg groot. Bij andere modellen ben ik dit in ieder geval niet in deze afmeting tegengekomen. Dit vignet wordt vervangen door een kleiner exemplaar. De overige vignetten blijven gehandhaafd.
Voor de opschriften had ik setjes van MK besteld. Die heb ik ook weer geretourneerd onder andere omdat het onhandig is om alle nummers uit losse cijfers gaan op te bouwen. Uiteindelijk heb ik alle benodigde cijfers en letters zelf getekend op basis van het NS bloklettertype. Het vignet heb ik ook zelf getekend. Nu kan ik eenvoudig alle mogelijke wagennummers samenstellen, en deze laten drukken als decal.
Na enkele weken werken aan de nieuwe opschriften, ben ik tevreden met het eindresultaat. De belettering op de wagons is afgewerkt met een matte, transparante lak van Bergswerk. Deze vernis is perfect aan te brengen met een 0,2 mm spuitnaald.
Gebruikte materialen:
- Bergswerk blanke lak - Tiefmatt
- Eigen decals
Gietnaden van het onderstelTijdens de productie ontstane naden heb ik bewerkt, omdat deze soms storend zichtbaar blijven, zelfs na het verouderen. Dit betreft met name de gietnaden op de buffers en de onderdelen waaraan de buffers zijn bevestigd.
Met twee eenvoudige gereedschappen is het een klusje van een paar minuten per wagen. Geen reden om het niet te doen. Met twee strookjes styreen, voorzien van schuurpapier in korrel 320 en 800, werk je de naden op de wagons weg. Het styreen is zacht genoeg om het onderstel verder niet te beschadigen.