Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 108687 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Frits

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 39
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
  • Minder is soms meer.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #400 Gepost op: 11 augustus 2025, 07:53:05 »
Wat een indrukwekkend en een complex project om te bouwen. Chapeau!
Wij woonden in de jaren 90 enige jaren in de Heek en fietsten regelmatig in de regio van jouw spoorbaan rond.
Ik vind je avatar ook er goed ontworpen.
m.v.g. Frits
The following users thanked this post: antoni-a

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 287
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #401 Gepost op: 11 augustus 2025, 18:30:07 »
Dank Frits,

Het is niet het makkelijkste project om het een beetje realistisch te bouwen op schaal h0 met alle hoogteverschillen in een beperkte ruimte. Maar ik doe mijn best ;)

Dan zul je toch met de mountainbike naar de brug bij de voormalige stopplaats Ov in het bos zijn gereden denk ik zo :D
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 236
  • Thanked: 7 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #402 Gepost op: 13 augustus 2025, 18:00:33 »
Hoi Tony.

Hier zal die 6200 zich heel goed thuis voelen.

Gr. Bert.
The following users thanked this post: antoni-a

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 287
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #403 Gepost op: 17 augustus 2025, 11:06:08 »
Bert,

Jazeker!
Ik ben hier erg blij mee ;). Ik ben niet elke dag in de gelegenheid om NS-stoom te kopen.

Rijden doet hij nog niet op de baan, er moet nog een decoder in - liefst met geluid. Een decoder inbouwen zou op zich niet zo moeilijk moeten zijn, alleen ruimte vinden voor de luidspreker. Er zijn ook nog wat andere werkjes aan de loc. Op een of andere manier past de kap niet helemaal juist op het onderstel waardoor het drijfwerk ergens lijkt aan te lopen. Te zijner tijd eens kijken hoe ik die kap er af kan krijgen. En hij ziet er ook wel heel mooi glanzend uit, daar zal een laagje overheen moeten.



Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Frits

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 39
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
  • Minder is soms meer.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #404 Gepost op: 17 augustus 2025, 14:53:39 »
Dat is zeker een mooie machine.
Als geen ruimte kunt vinden voor één luidspreker, is het misschien wel mogelijk voor twee kleinere.
m.v.g. Frits

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 287
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #405 Gepost op: 18 augustus 2025, 16:24:17 »
Frits,

Ik heb geen idee. Ik weet ook niet of er ruimte in de ketel is. Als de kap eraf is kan ik eens wat opmeten. Maar dat is pas over een tijdje.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 236
  • Thanked: 7 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #406 Gepost op: 18 augustus 2025, 17:43:22 »
Mooie machine. De eerste stoomlok van Staatsspoorwegen die speciaal werd ontworpen/aangeschaft voor het kolenvervoer in Limburg. De meeste kolentreinen werden dan ook door deze serie getrokken totdat de serie 6300 kwam.

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 287
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #407 Gepost op: 6 september 2025, 17:10:21 »
Ballast op mijn NL modelspoorbaan


Op het traject dat ik bouw in TP 2-3a heb ik maasgrind nodig als ballastmateriaal. Al maanden geleden ben ik begonnen met het vinden van het juiste materiaal voor het ballastbed. Het grind dat te koop is voldoet niet, en daarom was ik gaan proberen om zelf iets te verzinnen.
Het doel is om een verouderd ballastbed te maken van maasgrind met de juiste vorm en kleur van de stenen. Maar dan wel zonder groen in de ballast.



Omdat maasgrind een afgeronde vorm heeft valt nagenoeg alle ballastmateriaal dat in de handel te koop is af. Voor mijn eigen ballast heb ik aquariumzand als uitgangspunt genomen.



De kleur voldoet uiteraard helemaal niet. Daarom heb ik het zand gekleurd met acrylverf. Over de eerste probeersels was ik niet echt tevreden.
Ik heb de afgelopen maanden tientallen kleuren grind gemaakt, en de meeste bleken niet geschikt voor de baan. Uiteindelijk heb ik een aantal kleuren grind geselecteerd waarmee ik ben gaan mengen. Om een goede verhouding tussen de kleuren te vinden bleek ook weer niet zo simpel te zijn. Dus ook daar heb ik weer vele mixen van gemaakt.

Dit zijn de kleuren die ik heb geselecteerd uit de vele die ik heb gemaakt.




En dit is de mix van kleuren die ik op de baan gebruik.
Mocht iemand meer details willen weten, kijk dan hier: https://www.geuldalbaan.nl/thema-s/ballast-modelspoorbaan#kleurenkaart  er staat ook een link bij om het overzicht als PDF te downloaden.



Uiteindelijk hoop je dan dat het een juiste keuze is, en er is maar een manier om erachter te komen...
Dus alle gaatjes van bedrading zijn dichtgestopt met stukjes XPS. En dan strooien maar.
Ik heb steeds 15-20 cm ballast gestrooid en vervolgens met een borstel verdeeld, anders is het moeilijk om overtollig ballast weg te vegen. Met een paar paletmessen is het grind aangedrukt, en met een klein penseeltje is het overtollige grind verwijderd.








Om de juiste helling van het ballastbed te maken heb ik een kleine mal gemaakt die ik over de rails schuif. De vorm van het ballastbed is gebaseerd op de profielen voor lokaalspoor uit het Handboek Spoorwegtechniek, en deze wijken dus af van de NEM-norm.
De ballast is verlijmd met een mengsel van 1 deel boekbinderslijm en 3 delen water met een klein scheutje alcohol. Voor het lijmen is de ballast besproeid met een mengsel van alcohol en water in de verhouding 1:10. Eerst heb ik geprobeerd om de lijm aan te brengen met een spuitje. Dat bleek niet werkbaar. Als de spuit iets te hard wordt ingedrukt ontstaat een straaltje in plaats van een druppel, waardoor het grind wordt weggespoten. Uiteindelijk heb ik toch maar een pipet gebruikt, en dat werkt prima.



De ballast wordt iets donkerder door het lijmen, maar daar had ik al rekening mee gehouden bij het samenstellen van de mix voor de ballast. Links op de foto met lijm, en rechts zonder lijm.



Als de lijm is uitgehard ziet het er zo uit.







Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Frits

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 39
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
  • Minder is soms meer.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #408 Gepost op: 6 september 2025, 19:32:23 »
Het is weer een hele operatie op zich geworden. Het ziet er goed uit hoor.
Overigens gebruiken de spoorwegen geen grind, omdat dat wegrolt. Spilt of gravel is beter, dat haakt meer in elkaar.
m.v.g. Frits

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 287
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #409 Gepost op: 6 september 2025, 20:25:32 »
Frits,

Mag je wel zeggen ja, een hele operatie. Het was makkelijker (en veel sneller geregeld) als ik de juiste ballast had kunnen kopen.

Het is niet juist dat geen grind gebruikt werd.
Dat werd zeker wel gebruikt, voordat gebroken materiaal werd toegepast. De spoorwegen hadden daarvoor een eigen 'grinderij' in Linne. Het afgeronde maasgrind is harder maar schuift uiteraard makkelijker dan split. Vandaar dat de helling van het ballastbed zoals beschreven in het Handboek Spoorwegtechniek 1:2 is. De NEM122 gaat uit van 1:1,25 - en is dus steiler - en die zal voor gebroken ballastmateriaal zijn.

Dus het talud voor ballast is voor maasgrind ca. 26,5° en voor gebroken materiaal ca. 38,6°. En dat is zoals ik het uitvoer op de baan.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Frits

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 39
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
  • Minder is soms meer.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #410 Gepost op: 7 september 2025, 11:30:20 »
Oké, uitzonderingen bevestigen de regel. Ik had al een idee dat die 26,5º niet zomaar gekozen was. :)
m.v.g. Frits

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 287
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #411 Gepost op: 21 september 2025, 10:39:55 »
Ondertussen is een meter of drie voorzien van ballast. En toen begon het toch te kriebelen om met meer strooimateriaal aan de slag te gaan.
Hier een paar plaatjes.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►
The following users thanked this post: iTom, koosjong