Ballast op mijn NL modelspoorbaanOp het traject dat ik bouw in TP 2-3a heb ik maasgrind nodig als ballastmateriaal. Al maanden geleden ben ik begonnen met het vinden van het juiste materiaal voor het ballastbed. Het grind dat te koop is voldoet niet, en daarom was ik gaan proberen om zelf iets te verzinnen.
Het doel is om een verouderd ballastbed te maken van maasgrind met de juiste vorm en kleur van de stenen. Maar dan wel zonder groen in de ballast.
Omdat maasgrind een afgeronde vorm heeft valt nagenoeg alle ballastmateriaal dat in de handel te koop is af. Voor mijn eigen ballast heb ik aquariumzand als uitgangspunt genomen.
De kleur voldoet uiteraard helemaal niet. Daarom heb ik het zand gekleurd met acrylverf. Over de eerste probeersels was ik niet echt tevreden.
Ik heb de afgelopen maanden tientallen kleuren grind gemaakt, en de meeste bleken niet geschikt voor de baan. Uiteindelijk heb ik een aantal kleuren grind geselecteerd waarmee ik ben gaan mengen. Om een goede verhouding tussen de kleuren te vinden bleek ook weer niet zo simpel te zijn. Dus ook daar heb ik weer vele mixen van gemaakt.
Dit zijn de kleuren die ik heb geselecteerd uit de vele die ik heb gemaakt.
En dit is de mix van kleuren die ik op de baan gebruik.
Mocht iemand meer details willen weten, kijk dan hier:
https://www.geuldalbaan.nl/thema-s/ballast-modelspoorbaan#kleurenkaart er staat ook een link bij om het overzicht als PDF te downloaden.
Uiteindelijk hoop je dan dat het een juiste keuze is, en er is maar een manier om erachter te komen...
Dus alle gaatjes van bedrading zijn dichtgestopt met stukjes XPS. En dan strooien maar.
Ik heb steeds 15-20 cm ballast gestrooid en vervolgens met een borstel verdeeld, anders is het moeilijk om overtollig ballast weg te vegen. Met een paar paletmessen is het grind aangedrukt, en met een klein penseeltje is het overtollige grind verwijderd.
Om de juiste helling van het ballastbed te maken heb ik een kleine mal gemaakt die ik over de rails schuif. De vorm van het ballastbed is gebaseerd op de profielen voor lokaalspoor uit het Handboek Spoorwegtechniek, en deze wijken dus af van de NEM-norm.
De ballast is verlijmd met een mengsel van 1 deel boekbinderslijm en 3 delen water met een klein scheutje alcohol. Voor het lijmen is de ballast besproeid met een mengsel van alcohol en water in de verhouding 1:10. Eerst heb ik geprobeerd om de lijm aan te brengen met een spuitje. Dat bleek niet werkbaar. Als de spuit iets te hard wordt ingedrukt ontstaat een straaltje in plaats van een druppel, waardoor het grind wordt weggespoten. Uiteindelijk heb ik toch maar een pipet gebruikt, en dat werkt prima.
De ballast wordt iets donkerder door het lijmen, maar daar had ik al rekening mee gehouden bij het samenstellen van de mix voor de ballast. Links op de foto met lijm, en rechts zonder lijm.
Als de lijm is uitgehard ziet het er zo uit.