Auteur Topic: Miniatuur draadloos camera-tje.  (gelezen 54499 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Miniatuur draadloos camera-tje.
« Gepost op: 24 mei 2011, 09:14:56 »
Omdat ik een paar locs dubbel heb, wilde ik een loc aan gaan passen voor (mini)cameragebruik.
Het liefs draadloos met een redelijke goede kwaliteit, zonder storingen van eventuele TL-lampen, welke ik mijn ruimte aanwezig zijn.

Mogelijk dat iemand van jullie een paar links weten waar ik een dergelijke camera aan kan schaffen.
Het liefst, goede kwaliteit voor een te overziene prijs en ook nog, als het kan, 720 x 480.
Uiteraard moet deze dusdanig klein zijn om in te bouwen Bijv. in een BR 216 of in het uiterste geval in een goederenwagon.

Mocht ik daar in slagen, zal ik zeer zeker de inbouw en het resultaat hier plaatsen.

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 09:29:50 »
Hi Riny, in de RailMagazine van een paar maanden geleden stond een stukje over een hobbyclub, uit Deventer dacht ik, waar ze een Duits treinstel hadden voorzien van een camera.
Misschien kun je daar wat info uit halen
Zal ik dat artikel eens copieren en naar je mailen?
Of heb je zelf de RailMagazine?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 09:47:14 »
Zal ik dat artikel eens copieren en naar je mailen?

Piet,

Als wil? Alle info is welkom.
Zelf heb ik maandelijks MSM en soms de Railhobby maar geen Railmagazine.
Alvast bedankt.

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 10:43:47 »
Ik heb het artikel ingescanned en het was van Oktober 2010 dus evenjes verder terug dan dat ik dacht.
Het is trouwens de Trein Hobby Club Almelo.
De mannen hebben er een soort treinsimulator met camera van gemaakt.
Miscchien dat het ook voor anderen interessant is, dus plaats ik het zo maar even.
Trouwens deze mini camera's zijn analoog, hoort dat in digitale techniek?
grt P.
P.S. ff googelen op min camera levert tientalle links op.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 11:03:12 »
Trouwens deze mini camera's zijn analoog, hoort dat in digitale techniek?

Piet,

Voor zover mijn informatie zal de camera ingebouwd moeten worden met een 9 volt (oplaadbare) batterij omdat de digitale rijspanning storing veroorzaakt, zo ook wanneer men deze via een (functie) decoder zou laten werken.
Wat Googlen betreft, daar ben ik al heel de morgen mee bezig geweest en kom alleen camera's tegen van boven de ? 100,00 en dat is nu ook niet echt de bedoeling.

Het mag wel wat kosten maar dient wel redelijk en overzien te blijven.
Het is uiteindelijk maar een speel dingetje maar wil wel een redelijke beeldkwaliteit.
Uiteraard weet ik dat ik een dergelijke camera niet mag vergelijken met mijn 3.CCD Cannon videocamera van ? 3500,00



Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 11:27:22 »
Ja maar voor een dubbeltje op de eersterang zitten is er al lang niet meer bij, Riny.
Je zult als je kwaliteit wilt een keuze moeten maken.
Of je moet voor zo'n waardeloze webcam van logitech kiezen, maar ja dat zijn weer USB devices.

Dit is de camera die ze in Almelo hebben gebruikt:
http://www.bewakingscamera.nl/draadloze-camera-sets/mini-camera-sets/mini-camera-set/
En wat betreft de voeding, daar hebben ze het in het artikel ook over.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 11:47:50 »
Ja maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is er al lang niet meer bij, Riny.

Piet,

Die mentaliteit heb ik nog nooit gehad, je zou beter moeten weten. ;)
Reden: Mijn laatste jas heeft toch geen zakken  :'( dus als ik mijn ogen sluit neem ik niets mee, hahahahaha.

Alleen camerasetjes van ? 295,00 en meer gaat mij toch iets te ver.
De kostprijs van de betreffende link is nog iets om te overwegen.
Eens kijken wat mijn spaarvarken ervan zegt bij het leegpompen van zijn buikje. :D

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2011, 12:16:38 »
Ja maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is er al lang niet meer bij, Riny.

Piet,

Die mentaliteit heb ik nog nooit gehad, je zou beter moeten weten. ;)
Geintje maat!
Maar omdat je zei:
Wat Googlen betreft, daar ben ik al heel de morgen mee bezig geweest en kom alleen camera's tegen van boven de ? 100,00 en dat is nu ook niet echt de bedoeling.
Dacht ik dat je op zoek was naar iets van 25 Euro of zo!

Die zgn. spyshops hebben deze spulletjes voor relatief weinig geld.
Pasgeleden dat setje, van de link, op een camper van een vriend gezet, als achteruitrij camera met een klein 8 inch beeldscherm op zijn dashboard.
Werkt prima.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 12:28:01 »
Dacht ik dat je op zoek was naar iets van 25 Euro of zo!

Joh, daar heb nog geen gold- videokabel voor.

Hahaha, ik kan wel in Zeeland wonen maar dat zegt niet dat ik een geboren Zeeuw ben. (Geen cent teveel)
Als ik ziet wat ze hier op het regionale prikbord plaatsen en er dan de hoofdprijs voor durven vragen,......... dergelijke dingen gaan bij mij de Kliko in.
Je weet geld, de munten moeten rollen, en de flappen moeten waaien.
Daar zijn ze voor bedoeld zolang het maar op een verantwoorde manier gebeurd.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2011, 14:16:02 »
Heb net een opstandig spaarvarken getemd, Pfffffft, (Was een zwaar gevecht) :'(
Na de worstelpartij gewonnen te hebben, heb ik de camera-set, aangegeven in de link hierboven, besteld. ;)

Nu kan ik wel verder gaan zoeken en blijven zitten miepen maar heb daar geen zin in.
Hopelijk zal de set morgen afgeleverd worden en kan ik weer wat knutselen.

P.s. Ook komt morgen mijn bulk bestelling van servo's binnen, dus voorlopig ben ik weer even van straat.

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2011, 14:39:51 »
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Maar past die camera met batterij in de BR216?
Want ik kan me herinneren, ja ik heb er ook ooit een gehad, dat het niet zo'n heel ruime loc is.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2011, 14:49:22 »
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Maar past die camera met batterij in de BR216?
Want ik kan me herinneren, ja ik heb er ook ooit een gehad, dat het niet zo'n heel ruime loc is.

Beste Piet,

  • Uiteraard zal ik hier mijn mening weergeven over de camera-set.
  • Wat de ruimte betreft in de BR 216, ik zal er wel achter komen wanneer ik probeer de set erin te plaatsen/bouwen. Anders zijn er altijd nog andere oplossingen. Rollend materiaal voldoende om een fatsoenlijke Video-loc, wagon of rijtuig te maken.
  • Montage los op een open bakwagen met dubbelzijdig tape zie ik niet zitten.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2011, 20:37:14 »
Vandaag de reciever en camera binnen gekregen.

Heb uiteraard even vlug gekeken en getest.
Via de twee bijgeleverde adapters is het draadloos systeem goed maar wanneer de camera aan de 9 volt batterij hangt is er wat lichte storing.
(Ook de TL verlichting doet er volgens mij geen goed aan maar dat is pas echt te beoordelen met een kwalitatieve goede batterij.)

Mogelijk is er een goedkope batterij meegeleverd dus morgen eerst eens een echte nieuwe halen.
Wanneer dit dan naar tevredenheid werkt komt er een oplaadbare batterij en dan zal ik vervolgens wat test filmpjes maken en plaatsen.
Mogelijk dat ik hier voor een goede Lithium batterij uit de RC wereld neem, mits er een redelijk geprijsde lader voor te krijgen is.

De scherptediepte (lens) is ingesteld via een groot plasma beeldscherm want dit is in het videobewerkingsprogramma moeilijk te zien op een LCD laptopschermpje.
Het monitor schermpje is in de software wat aan de kleine kant voor de oude oogjes.
Dat krijg op onze leeftijd.

bob

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2011, 20:54:38 »

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2011, 21:07:58 »
Bob,

De mijne is iets kleiner, diagonaal 120 Cm.
Welke jij toont zou de oogjes goed doen.

Even on topic.

Nu ben ik aan het Googlen op een 9 volt batterij, alleen de effectieve voltage is bij de meeste 7,2 volt.
Te weinig dus voor de echte 8 volt die de camera nodig heeft.
Mocht er iemand zijn die een tip kan geven voor een echte 9 volt batterij, ik houd mij aanbevolen.

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2011, 00:24:08 »
Mocht er iemand zijn die een tip kan geven voor een echte 9 volt batterij, ik houd mij aanbevolen.
Ja maar ik denk dat jouw zorgen echt triviaal zijn.
7.2 ipv 9 valt nogal mee, de meeste apparaten werken daar goed op hoor.
Anders zou het met een batterij van 9v die aan het ontladen is ook niet goed gaan.
Maar nu de tip:
Neem een batterijhouder voor 8 penlites of mini aa's en zet daar oplaadbare in.
8x1.2 = 9.6, dat verminder je met een 1k8 weerstand en een 9v zener.
Dan heb je een mooie 9 volt spanning, tot het einde van de lading.
En wat je er ook bij kunt doen is een brugcelletje en een 7810 stabilisator die de batterij uit de railspanning laadt.
Goed afgevlakt met een zgn pi filter krijg je geen storing in je video signaal.

grt P.


Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2011, 10:11:57 »
Ik ga dit eens absorberen en kijken hoe het een en ander mogelijk is.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2011, 12:23:30 »
Hi Riny,
ik had dit in gedachten.


grt P.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2011, 12:53:53 »
Ha die Piet,

Bedankt voor het schema en mogelijk dat ik daar toch iets mee ga doen.

Even een zijsprong betreffende de 9 volt blokbatterijen.

De camera moet gevoed worden met 8 Volt, 9 volt zal hij misschien ook aan kunnen maar met de 7,2 (echte) volts voelt de camera ietsje warm aan (of ik hem even in een dichte hand gehouden heb, als indicatie).
Ik ben deze morgen even naar Omroep Zeeland gegaan (regionale TV, zit bij mij in de straat) en heb daar de vraag ook eens neergelegd.

De betreffende technicus geeft aan daar een oplaadbare 9 volt batterij 2500 mAh NiHM voor te gebruiken die tot zijn laatste ontlading 8,4 volt geeft/blijft geven.
Zij hebben de set bekeken en het warmte verschil zal er niet zijn en is er ook niet.
Zij hebben dit tevens even voor mij getest met een volle batterij van hun zelf.

Ik heb een nieuwe Pro batterij meegekregen in bruikleen (voor draadloze microfoons) om te testen, alleen 1 nadeel, duurt op mijn lader mogelijk tot 20 uur aan laadtijd.
Ik ga dit eens afwachten en beoordelen voordat ik zelf de soldeerbout weer ter hand ga nemen.

Nogmaals dank voor de moeite en zo nodig kom ik daar zeker op terug. :-*

Mocht dit een goed en bevredigend resultaat geven overweeg ik een dergelijke batterij via hun te laten komen/te bestellen.
Wordt dus vervolgd.

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2011, 15:35:37 »
Ik heb een nieuwe Pro batterij meegekregen in bruikleen (voor draadloze microfoons) om te testen, alleen 1 nadeel, duurt op mijn lader mogelijk tot 20 uur aan laadtijd.
Als je iets bouwt volgens het principe van mijn schema, dan wordt tijdens het rijden (als de baan onderspanning staat) de batterij geladen.
Dus die 20hr is dan geen issue meer.

grt P.

bob

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2011, 16:00:00 »
Riny,

Ik volg vol belangstelling dit draadje mbt volt en laadtijd maar heb een vraag:
Wil je nu constant met camera de rijweg volgen of is het om een keer een filmpje te maken.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2011, 16:21:33 »
Als je iets bouwt volgens het principe van mijn schema, dan wordt tijdens het rijden (als de baan onderspanning staat) de batterij geladen.

=> Piet,

Helemaal mee eens alleen ga ik pas experimenteren wanneer ik mijn eigen priv? Batterij heb.
Eerst eens kijken of met een echte stabiele batterij de lichte storingen minder worden tijdens het draadloos zenden tijdens het rijden.
Ik ga geen tijd en geld uitgeven wanneer blijkt dat de zendfrequentie te zwak blijft en dat staat dan buiten de batterij om wanneer deze 100% is.

Wil je nu constant met camera de rijweg volgen of is het om een keer een filmpje te maken.

=> Bob,

Het is voor "af en toe" gebruik via een LCD scherm en er een enkele keer een filmpje van te maken.
Zie het als met geluiden rijden, een paar keer is dat leuk maar wanneer je meerdere locs laat rijden met sounds wordt je gestoord van de herrie.
Zo is het ook met videobeelden vanuit de trein, een keer is leuk maar om nu straks constant naar het zelfde beeld te gaan zitten kijken :o.

Ook is het een leuke toepassing, wanneer ik ga bouwen, om via filmpjes vanuit de videowagen op te nemen en te delen betreffende de vorderingen.
Heb ook de planning om twee servo toe te passen voor een "pan" en "tilt-up" of "tilt-down" te kunnen maken vanuit de videowagen via een functie decoder.


bob

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2011, 17:21:54 »
"pan" en "tilt-up" of "tilt-down" te kunnen maken vanuit de videowagen via een functie decoder.
Ik wist niet waar je het over had, maar er staan voorbeelden op joetoep!
Mijn moeder zei altijd "ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen"
Dat slaat zeker op jouw plan  ;)..............................weer die servo's  ;D
maar ik ben zeeeeeeeeeeeer benieuwd.  :o

Piet

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2011, 17:34:45 »
Ook is het een leuke toepassing, wanneer ik ga bouwen, om via filmpjes vanuit de videowagen op te nemen en te delen betreffende de vorderingen.
Heb ook de planning om twee servo toe te passen voor een "pan" en "tilt-up" of "tilt-down" te kunnen maken vanuit de videowagen via een functie decoder.
Heb je daar ruimte voor dan?
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur draadloos camera-tje.
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2011, 18:40:17 »
"pan" en "tilt-up" of "tilt-down" te kunnen maken vanuit de videowagen via een functie decoder.
Ik wist niet waar je het over had

Pan = Panorama (horizontaal).
Tilt-up/down = (verticaal naar boven of naar beneden)
Dit zijn dus Camera technische kreten. ;)

Ook is het een leuke toepassing, wanneer ik ga bouwen, om via filmpjes vanuit de videowagen op te nemen en te delen betreffende de vorderingen.
Heb ook de planning om twee servo toe te passen voor een "pan" en "tilt-up" of "tilt-down" te kunnen maken vanuit de videowagen via een functie decoder.
Heb je daar ruimte voor dan?

Ik ben niet gebonden aan een loc, rijtuig of goederenwagon.
Kan ook een aparte videowagen maken zolang ik maar rekening houd met de vrije ruimte (Nem-Normen H0) ;D