Nu is H0m niet alleen materieel, maar ook meter
spoor. En ik wil daar ook zien wat de budget mogelijkheden zijn.
Als eerste ben ik begonnen met een proefstuk 3-rail: op een Roco flex rails wordt een derde spoorstaaf gelijmd (die van een andere flex rails is gesloopt).

Deze drierail heb ik ook nodig om de smalspoor rangeerloc geschikt te maken voor het rangeren van smal- en normaalspoor wagons.

Overigens: voor de smalspoor (TT) koppelingen heb ik gekozen voor de koppelingen van BTTB (denk ik). Die lijken in de verte ook nog wel een beetje op een middenbuffer. De Zeuke koppelingen zijn wat grover. Wel hebben alle (oude) TT koppelingen dezelfde schacht, dus uitwisselen gaat soepel.
^ Links de BTTB koppeling, rechts de Zeuke koppeling (denk ik).Maar op de proef drierail kan ik nu zien hoe de koppelingen en buffers uitlijnen. Nu nog bedenken hoe we beide koppelingen werkend krijgen op de dieselloc.

Maar dan het tweerail spoor. H0m spoor is nauwelijks 2e hands verkrijgbaar, en dan nog steeds aan de prijs. Dan zijn er 3 opties: TT spoor, toch H0m spoor, of H0spoor versmallen.
TT spoor. Het meeste 2e hands spul is holprofiel spoor uit DDR tijden. Dat vind ik te slecht om überhaupt te proberen, maar het is wel eenvoudig en goedkoop te verkrijgen (maar ik denk hier toch: goedkoop is duurkoop). Nieuwer TT spoor van Tillig ziet er kwalitatief goed uit, en is ongeveer 2/3 van de prijs van Bemo H0m spoor. Dus daar heb ik een cirkeltje met een radius van 267 mm gekocht. Om de rails te beoordelen én om een proefbaantje te hebben met de kleinste boogradius.
H0m spoor. Ik heb flex spoor liggen van Bemo en een Japans Shinohara Yokohama. De bielzen van de laatste lijken het meest op die van normaalspoor (maar het railprofiel is te laag: de wielflenzen dansen over de bielzen).
Als laatste heb ik een hoop H0 normaalspoor liggen en rails hiervoor is goedkoop te krijgen (bijvoorbeeld het veel door mij gebruikte Fleischmann modellgleis). Het is natuurlijk wel een klusje om dat allemaal 4,5mm smaller te maken. Al heb ik ook filmpjes gezien waar in het voorbeeld normaalspoor smaller gemaakt is door één van de spoorstaven naar binnen te verplaatsen: de brede bielzen lagen er nog en staken aan één kant meer uit.
Een plaatje.
^ Van links naar rechts: 16,5/12mm drierail, Japans 12mm, Bemo 12mm, Tillig TT (12mm).
Voorlopig ga ik even uit van het Tillig TT spoor in verdekte delen van de (nog te bouwen) H0m baan. Voor de zichtbare delen weet ik het nog niet.
Eerst maar eens dat rangeren op drierail gaan uitwerken.
Rob