Auteur Topic: H0m op basis van TT  (gelezen 28298 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2020, 13:21:59 »
Heb alleen een hekel aan onnodig ingewikkeld  :-X
Hmm... dat is wel een goed punt waar ik misschien zelf ook eens over moet nadenken.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2020, 15:09:34 »
Misschien meer ter inspiratie dan dat het geschikt is voor jouw situatie:

Deze opzet is in 1:32, maar ze zijn er ook verkrijgbaar in H0e en H0m. Vroeger heb ik ook zo’n setje gehad.
Spoor H0m Rollbockumsetzanlage
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #27 Gepost op: 14 september 2020, 15:44:30 »
Hoi Wim,

Ik heb er wel aan gedacht om normaalspoor goederenwagons op rolblokken of rolwagens te zetten. Dan hoef je de wagons zelf niet om te bouwen. Op- en afrollen staat (nog?) niet in de planning.

Ondertussen bleef er bij de loc toch iets knagen, al kon ik niet precies bedenken wat.
Tot ik vanmorgen de nieuwe loc naast een normaalspoor v100 zette.




De verhoudingen van het locje zijn misschien wel goed, maar de schaal niet: die ramen zijn veel te hoog.
Dus vandaag meteen het besluit van gisteren ongedaan gemaakt en de zaag in deze doorzoncabine gezet. Het dak is nu verlaagd. En daarmee valt deze meterspoor loc zo'n beetje tussen een v100 en een Köff III




Nu nog de lasnaden van deze hotrod loc plamuren en schuren, en dan is het plaatwerk echt klaar :)

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2020, 01:45:01 »
Schaalverhouding in het modelspoor vind ik best wel een dingetje. En niet alleen bij bouwpakketten van gebouwen, maar ook bij rollend materieel klopt er vaak niks van de schaalverhoudingen.
Wat ik meestal doe (en ik denk dat ik dat ooit van Pierre heb opgepikt) is een Preisertje nemen; past-ie door de deur zonder z’n hoofd te stoten, dan is de deur hoog genoeg. Misschien wat simpel, maar bij mij werkt het.
En nog veel belangrijker: voelt het voor jou dat het klopt? Dan klopt het!
Volgens mij heb je nog aardig wat plamuur- en schuur werk.  :)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #29 Gepost op: 16 september 2020, 10:56:58 »
Gisteren was ik bij @Pierre op bezoek. Het was gezellig en leuk om over de hobby te babbelen. Ook heb ik de baan in levende lijve kunnen zien. Eindelijk alle projecten in één oogopslag te zien. Prachtig hoe alles samenkomt op een verassend kleine ruimte met heel veel dieptewerking.
En als kers op de taart kreeg ik nog een verzameling flex H0m spoor met bedding en wat kapjes van stoomlocs mee.




Ben er erg blij mee, en ik kan weer even voort.

Zo worden de stoomloc kappen gebruikt voor de ombouw van de TT stomer naar H0m. Een kap lijkt al heel aardig te passen.




Als ik het mezelf niet te moeilijk wil maken, maak ik deze kap wat korter en smaller om een tenderlocomotief te maken.
Maar ergens heeft onderstaande smalspoor sleeptender loc zich in mijn hoofd vastgebeten: Lok V van de Brohtalbahn, ook wel een Poolse Px48.




Dus ik ga het waarschijnlijk onnodig ingewikkeld maken. Als ik zo kijk dan komt de ketel bij het voorbeeld tot halverwege het achterste drijfwiel, en daar zit de veel te brede motor op het onderstel.




Maar dat is allemaal voor later. Eerst maar eens de Diesel afmaken.

Wat ik meestal doe (en ik denk dat ik dat ooit van Pierre heb opgepikt) is een Preisertje nemen; past-ie door de deur zonder z’n hoofd te stoten, dan is de deur hoog genoeg. Misschien wat simpel, maar bij mij werkt het.
Die truck heb ik inderdaad ook toegepast. De loc blijft vrij fors naar smalspoorbegrippen, maar het gaat.



Het is ook gewoon blijven proberen en aanpassen. En zo gaandeweg krijg ik wat meer gevoel bij de smalspoor verhoudingen.
En eventueel kan er altijd nog eens een ander kapje op dit onderstel worden gemaakt.

Volgens mij heb je nog aardig wat plamuur- en schuur werk.  :)
Klopt. ik ben ondertussen ook bezig met de gaten voor de verlichting en een manier om de kap (afneembaar) op het onderstel te bevestigen.

Wordt vervolgd...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #30 Gepost op: 18 september 2020, 13:05:45 »
Vals spel

ik heb stiekem een H0m Spreewald setje aangeschaft. Daar was van alles kapot aan, dus de prijs was vrij goed.




Ondertussen is het locje redelijk opgeknapt: kwartiering van de wielen is weer goed en een deel van de afgebroken onderdelen is weer gemonteerd. Aan de rechterkant ontbreekt nog wel een deel van het drijfwerk, maar dat is wat lastiger repareren.

Het gaf ook een beetje meer gevoel bij de maatvoering van meterspoor. Er zit wel wat variatie in, maar ik kwam toch uit op een breedte van het materieel tussen 2,20 en 2,65 meter, of pakweg tussen de 25 en 31 mm in 1:87. De smallere locs zijn vaak oorspronkelijk ontworpen voor 750mm spoor.

Hoe dan ook, ik was toch niet tevreden over het Diesel bouwsel tot nu toe.
Het is ook gewoon blijven proberen en aanpassen. En zo gaandeweg krijg ik wat meer gevoel bij de smalspoor verhoudingen.
En eventueel kan er altijd nog eens een ander kapje op dit onderstel worden gemaakt.
Een nieuwe kap voor de Diesel is ondertussen in de maak. Deze keer op basis van de motorkap van de TT loc en een grote Diesel H0 donorloc.




En zo zijn de verhoudingen wat beter en krijg ik wat meer smalspoor gevoel bij deze Diesel.


^Boven H0m, linksonder de TT diesel met nieuwe kap, rechts onder de oude kap op een wagon onderstel.

Overigens vindt ik de TT bak- en de platte (rongen)wagons helemaal zo slecht nog niet op H0m. Bij de gesloten wagon valt het schaalverschil wel op.

Het onderstel van het diesellocje is nog wat smal, maar daar komt aan beide zijden nog een en ander aan 1mm dik styreen tegenaan.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #31 Gepost op: 18 september 2020, 13:16:59 »
Dat H0m-setje heb je mooi gescoord en het locje heeft een mooie aandrijving. Top!
Ook je diesellocje heeft een veel mooiere kap gekregen. Hij lijkt nu helemaal niet meer op een verbouwd Fleischmann-locje en dat is ook de kunst van het verbouwen.
Goed bezig @Rob!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #32 Gepost op: 18 september 2020, 13:27:44 »
Bedankt, Wim.
Zo leren we al doende...
En misschien komt dat verbouwde Fleischmann kapje alsnog op het 3 rail gedeelte, maar dan als normaalspoor.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #33 Gepost op: 18 september 2020, 20:21:53 »
Ondertussen is de nieuwe cabine geplamuurd, geschuurd en met een sopje vetvrij gemaakt.






Daarna een grijze onderlaag als een soort van grondverf. Dit geeft ook een beeld hoe glad een en ander is.






Ziet er op zich niet verkeerd uit. De naad bij het dak en de linker raamstijl aan de voorkant moeten nog wat worden bijgewerkt.
Maar eerst moet de verf goed drogen. Eens kijken wat ik verder met het onderstel ga doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #34 Gepost op: 20 september 2020, 17:53:36 »
De verlichting.

Ik wil aan beide kanten van de loc 3-punts verlichting maken, met een grote schijnwerper en 2 wat kleinere lampen.
Eerst de LEDs maar even in de zwarte verf gezet. Met één laagje zwart zijn ze niet helemaal licht-dicht, maar dat komt na de inbouw verder goed.




Vervolgens met de gatenprikker de gaatjes gemaakt om de LED draden doorheen te halen.
Als eerste krijgt de voorkant verlichting.




De LEDs komen in serie, maar ik kan ze niet aan elkaar solderen. Dus worden de draden met een schroevendraaier tegen de wand van de behuizing en tegen elkaar aangedrukt.




Dat lijkt aardig te werken.


^ Hee, de grote warm-witte LED is bijna geel, de andere helder wit.


Nu de voorkant is verlicht, kan de cabine in de definitieve kleur worden geverfd en ook daar de LEDs erop worden gezet.

Ondertussen is ook een begin gemaakt met de aanbouw op het onderstel. Aan de achterkant zitten de trappetjes er al op.





Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #35 Gepost op: 21 september 2020, 16:48:55 »
Dat heb je weer top gedaan Rob. Ik vind het een mooie loc geworden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2020, 19:35:34 »
Bedankt, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2020, 21:26:47 »
Ondertussen heeft het onderstel een volledige 'body kit' gekregen.




Ook de kap is in de lak gezet. Dit is de definitieve kleur van de bovenbouw.




Nu moet alles eerst goed drogen. Dan kan de body kit worden geschuurd en (zwart) geverfd. Ook de buffers moeten er nog op.
Ook de verf van de kap moet nog goed drogen. Dan kan de verlichting aan de achterkant er op en het glas in de cabine worden gezet. Nog even te gaan, maar het eind van de verbouw van dit dieseltje is in zicht...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2020, 23:03:07 »
Goed bezig.
Welke koppelingen ga je erop zetten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #39 Gepost op: 22 september 2020, 10:08:19 »
Bedankt, Wim

Welke koppelingen ga je erop zetten?
Voorlopig laat ik de TT en H0m koppelingen nog even zitten. Deze koppelen in ieder geval met elkaar en ze koppelen ook vrij licht.
De 3 rail koppeling oplossing met de profi koppelingen van het normaalspoor moet ik nog bedenken. Ik denk dat ik binnenkort eerst maar een stukje 3 rail spoor ga maken om te zien hoe alles uitlijnt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #40 Gepost op: 23 september 2020, 18:05:59 »
Terwijl een en ander van de dieselverbouwing aan het drogen was, heb ik eens gekeken naar het ontbrekende deel van de besturing van het Spreewald locje.



Van de pin in het achterste wiel is het oogje afgebroken. Dit oogje zit nog aan de stangen met een minuscuul popnageltje. Daar kan ik niets mee. Zonder het oogje past een piko onderdeel perfect om dat popnageltje heen. Na het nodige bewerken is dat op de pin geplakt.




En dan de boel weer gemonteerd.






De stangen staan iets verder naar buiten. Ook de beweging is wat groter dan aan de andere kant. Als het moet zou ik een en ander opnieuw met een zwaluwstaart verbinding kunnen maken. Maar onder het moto "Als het niet kapot is, moet je het niet repareren" (If it ain't broken, don't fix it) laat ik het voorlopig zo.


Verder is het dieseltje aardig aan het vorderen.
Aan de binnekant moet wat lood van het ballastblokje worden gehaald, om ruimte te geven aan de draden van de verlichting. Verder zijn de smoorspoelen en condensator van de motoraansluiting verwijderd. In het tijdperk van digitale TV en radio is ontstoring van de motorvonken wat minder nodig. Daarmee is er plaats gekomen voor een extra plakje lood en de weerstand voor de LEDs.




Ook aan de achterkant is de verlichting gemonteerd. Met wat ringetjes van zwarte krimpkous worden lampbehuizingen gemaakt. Ook zijn de ramen geïnstalleerd. De zijramen komen uit de donorloc.




Dan kan zo'n beetje alles in elkaar worden gezet. De verlichting doet 't.








De witte streep op de voorkant is de plek waar de bufferbalk moet komen. Ik weet nog niet of de normaalspoor buffers links of rechts van het midden komen. Dat hangt af van hoe de 3 rail in de havenbaan wordt gelegd. Komt dus later.
Ook nog te doen: de geel/zwarte veiligheidsstrepen en nog wat beschrifting (en hier en daar nog wat verfwerk bijtippen).

Maar er zijn nu 2 H0m locjes rijdend.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #41 Gepost op: 24 september 2020, 14:14:17 »
Dilemma...

Het plan voor de volgende H0m loc: deze Poolse Px48




En dat zou dan opgebouwd worden op  dit onderstel van een TT BR81.




Van de Px48 heb ik ook een tekening met (net wel en niet leesbare) maten gevonden. Het meeste houvast geeft de as-stand van de drijfwielen: 2900mm of 33,33mm in h0. Op de computer de tekening naar 1:87 geschaald en afgedrukt. Zo kan ik zien hoe een en ander uit komt.


^ Tekening van de Px48 in 1:87, het TT onderste met de oude BTTB/Zeuke motor en een nieuw en kleiner motortje.

De assen staan wat verder uit elkaar, die wielen zijn ook iets groter en de hoogte wordt krap. Hmmm. Nu heb ik de volgende opties:
  • Deze Px48 laten voor wat het is en op zoek naar een ander voorbeeld. Al vond ik deze cabine die tot op de tender door loopt juist zo aardig.
  • De verhoudingen behouden en alles wat groter maken. Maar dan kom ik ongeveer op schaal 1:74 uit.
  • De ketel verlengen en een sneltreinversie (wat heet) met iets grotere drijfwielen maken. Als ware het een "had gekund" doorontwikkeling van deze loc.
Ik ga er nog even over nadenken en ondertussen nog kijken of er andere aansprekende meterspoor voorbeelden zijn...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #42 Gepost op: 24 september 2020, 14:35:18 »
Ik zeg ... neem optie 2. Lijkt me de beste optie met het draaistel wat je al hebt.

Overigens lijkt me een loc op de juiste schaal met iets grotere wielen ook een heel aannemelijk verhaal. Daar zou ik nog het liefste voor gaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #43 Gepost op: 24 september 2020, 15:43:22 »
Nog los van kleinere of grotere wielen; ik vind het een mooi idee. Je heb wèl behoorlijk wat te bouwen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #44 Gepost op: 24 september 2020, 19:37:27 »
Heren,

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog wat rondgekeken, maar deze Px48 blijft mij toch het meest aanspreken. Ik wil wel op schaal blijven, dus zoals Pierre ook al dacht:
Overigens lijkt me een loc op de juiste schaal met iets grotere wielen ook een heel aannemelijk verhaal. Daar zou ik nog het liefste voor gaan. ;)

Het wordt een soort van  Px48s (speciaal, snel, super). De Px49 bestaat al als doorontwikkeling...

Je heb wèl behoorlijk wat te bouwen.
Ach, het modelbouw seizoen begint weer. Hebben we weer wat omhanden. Ik denk dat de rookkamer en de cabine wel uit donor kapjes te maken zijn. De rest van de ketel is "gewoon" een buis met wat armaturen er op toch?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #45 Gepost op: 24 september 2020, 21:46:44 »
Ondertussen is de op/ombouw begonnen...
De nieuwe motor past vrij goed, zonder al te veel aanpassingen aan het frame. Met een messing plaat wordt deze vastgezet.




De test om te rijden gaat goed, al kan de aandrijving misschien nog iets soepeler worden door de motor een fractie hoger te zetten. Maar hij loopt al net zo goed als met de oorspronkelijke motor.

De rookkast aan de voorkant van de loc komt van een donor kap met een ketel van de goede doorsnede. Deze komt zo laag mogelijk op het onderstel.




Er zit nog te veel ketel aan de rookkamer, en ook de armaturen en andere details kloppen nog niet. Waarschijnlijk gebruik ik alleen het voorste deel vanaf de voorkant van de dom. Maar voorlopig laat ik het even zo, want dan heb ik alvast een aardig beeld hoe de ketel uit komt.
Nu eerst de cabine maken. Daarna is het een kwestie het stuk ketel tussen de cabine en rookkamer opvullen :)

Maar tot zover niet ontevreden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #46 Gepost op: 24 september 2020, 21:59:11 »
Dag @Rob,
Hoe breed is de voet van die ketel? En dan bedoel ik de steun boven cylinders.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #47 Gepost op: 24 september 2020, 22:02:23 »
Hoi Wim. Breedte is 25mm.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #48 Gepost op: 24 september 2020, 22:21:07 »
Hmmm... dat is interessant.


Ik heb ooit een bouwpakket gekocht van Revell die ik voornamelijk gebruik om onderdelen uit te roven (kitbashing heet dat) en de eventueel overgebleven restanten gebruik ik dan om bijvoorbeeld het roestige karkas naast een locloods te zetten.
Maar om to the point te komen: er zit een ketel in het pakket met ongeveer dezelfde diameter en met een voet van 24 mm breed. Die ketel is wel een stuk langer, maar ik zie dat je best handig met de zaag bent. Bij die ketel zit ook het complete machinistenhuis met back plate. Oh ja, er zit ook een complete tender bij.
Omdat ik denk dat H0m bijna dezelfde breedte heeft als H0, zou het kunnen passen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #49 Gepost op: 24 september 2020, 22:35:06 »
Hoi Wim,

Fijn dat je zo meeleeft.
... er zit een ketel in het pakket met ongeveer dezelfde diameter en met een voet van 24 mm breed. Die ketel is wel een stuk langer, maar ik zie dat je best handig met de zaag bent. Bij die ketel zit ook het complete machinistenhuis met back plate. Oh ja, er zit ook een complete tender bij.
Omdat ik denk dat H0m bijna dezelfde breedte heeft als H0, zou het kunnen passen.
Dit gaat toch niet helemaal op. Mijn ketel heeft een doorsnede van 14mm. De ketel van een P8 / BR38 in h0 is ongeveer 22mm in doorsnede. Dat is toch wel groter.
Ook de breedte en hoogte van materieel zijn op meterspoor in de regel toch wel een mm of 6 minder dan voor normaalspoor in 1:87.

Maar dank in ieder geval  :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Wim Corduwener