Auteur Topic: H0m op basis van TT  (gelezen 28642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #100 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:42:20 »
Bedankt, Pierre.
Bedankt ook voor de lak-tip. Ga ik doen na het bijwerken van de rode zijkanten.
En inderdaad, zo'n kapot DigiSparkje is ook nog wel te overzien. Ik wacht even op de bestelling: ik was door mijn voorraadje heen....
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #101 Gepost op: 31 oktober 2020, 19:20:16 »
Het is een leuk locje geworden Rob, en dat voor weinig geld. Knap gedaan!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #102 Gepost op: 31 oktober 2020, 19:49:58 »
Bedankt Jack.
En inderdaad kan dit vrij goedkoop: dergelijke TT locjes zijn voor een paar tientjes te krijgen als je een beetje rondkijkt.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #103 Gepost op: 4 november 2020, 11:37:56 »
Nog wat details op de Px48s: een dak tussen loc en tender, treeplanken onder de cabine en bemanning.

Allereerst het dak. Een extra stukje styreen wordt aan de onderkant van het dak op de cabine geplakt. Dit steekt onder het dakje van de tender.




Dan de treeplanken. Deze maak ik uit de bodem van een blik tomaten (de bodem is op een groter vlak glad dan de bovenkant van het blik). Eerst met een stukje karton een sjabloon gemaakt. Omdat ook de uiteinden worden omgevouwen kan zo de juiste maat worden gevonden om uit te knippen.


^ Het blik wordt geknipt met een gewoon schaartje. In het midden van onder naar boven: kartonnen sjabloon, uitgeknipt blik en de gevouwen en gesoldeerde treeplank

Het voordeel van blik: steviger dan dun styreen, goed te buigen, te solderen (draad als steun) en het plakt aan de magneten die al onder de cabine zitten.




De bemanning... Ik heb nog een straatveger en een supporter die juigend opspringt. De straatveger wordt de stoker en de supporter kan met een verbogen arm en tot pet afgevijlde hoed mooi met één bil op de stoel van de machinist.
Het lijkt me wel geinig om de stoker als scheppend in de tender te zetten.




Dan de verf er op en de bemanning op de plek.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #104 Gepost op: 4 november 2020, 14:35:05 »
Mooi werk Rob. Nou je zo lekker bezig bent mogen die bemanningsleden ook wel in een nieuw jasje gestoken worden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #105 Gepost op: 4 november 2020, 17:14:25 »
... mogen die bemanningsleden ook wel in een nieuw jasje gestoken worden. ;D
Haha, dat is zo, Pierre. Was niet zo heel slim om eerst te verven en dan binnen het uur de voet er van af te knippen en schuren.
Maar gaat goed komen!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #106 Gepost op: 4 november 2020, 20:34:35 »
Bij de eerste foto’s van die treeplanken dacht ik eerst dat je stroomafnemers aan het maken was... maar het werden treeplanken.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #107 Gepost op: 4 november 2020, 23:43:49 »
Goed gedaan! Ga je ook nog bestickering aanbrengen?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #108 Gepost op: 5 november 2020, 00:50:56 »
Bij de eerste foto’s van die treeplanken dacht ik eerst dat je stroomafnemers aan het maken was... maar het werden treeplanken.  :)
Ik denk dat die losse draden uit de tender je op het verkeerde been hebben gezet, Wim. Die draden worden nog aan de loc gesoldeerd.

Goed gedaan! Ga je ook nog bestickering aanbrengen?
Bedankt Jack. Tsja, ik wil nog wel opschriften maken, maar ik weet nog niet wat, of hoe.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #109 Gepost op: 5 november 2020, 10:36:38 »
Nu is H0m niet alleen materieel, maar ook meterspoor. En ik wil daar ook zien wat de budget mogelijkheden zijn.

Als eerste ben ik begonnen met een proefstuk 3-rail: op een Roco flex rails wordt een derde spoorstaaf gelijmd (die van een andere flex rails is gesloopt).




Deze drierail heb ik ook nodig om de smalspoor rangeerloc geschikt te maken voor het rangeren van smal- en normaalspoor wagons.




Overigens: voor de smalspoor (TT) koppelingen heb ik gekozen voor de koppelingen van BTTB (denk ik). Die lijken in de verte ook nog wel een beetje op een middenbuffer. De Zeuke koppelingen zijn wat grover. Wel hebben alle (oude) TT koppelingen dezelfde schacht, dus uitwisselen gaat soepel.


^ Links de BTTB koppeling, rechts de Zeuke koppeling (denk ik).


Maar op de proef drierail kan ik nu zien hoe de koppelingen en buffers uitlijnen. Nu nog bedenken hoe we beide koppelingen werkend krijgen op de dieselloc.




Maar dan het tweerail spoor. H0m spoor is nauwelijks 2e hands verkrijgbaar, en dan nog steeds aan de prijs. Dan zijn er 3 opties: TT spoor, toch H0m spoor, of H0spoor versmallen.

TT spoor. Het meeste 2e hands spul is holprofiel spoor uit DDR tijden. Dat vind ik te slecht om überhaupt te proberen, maar het is wel eenvoudig en goedkoop te verkrijgen (maar ik denk hier toch: goedkoop is duurkoop). Nieuwer TT spoor van Tillig ziet er kwalitatief goed uit, en is ongeveer 2/3 van de prijs van Bemo H0m spoor. Dus daar heb ik een cirkeltje met een radius van 267 mm gekocht. Om de rails te beoordelen én om een proefbaantje te hebben met de kleinste boogradius.

H0m spoor. Ik heb flex spoor liggen van Bemo en een Japans Shinohara Yokohama. De bielzen van de laatste lijken het meest op die van normaalspoor (maar het railprofiel is te laag: de wielflenzen dansen over de bielzen).

Als laatste heb ik een hoop H0 normaalspoor liggen en rails hiervoor is goedkoop te krijgen (bijvoorbeeld het veel door mij gebruikte Fleischmann modellgleis). Het is natuurlijk wel een klusje om dat allemaal 4,5mm smaller te maken. Al heb ik ook filmpjes gezien waar in het voorbeeld normaalspoor smaller gemaakt is door één van de spoorstaven naar binnen te verplaatsen: de brede bielzen lagen er nog en staken aan één kant meer uit.

Een plaatje.


^ Van links naar rechts: 16,5/12mm drierail, Japans 12mm, Bemo 12mm, Tillig TT (12mm).



Voorlopig ga ik even uit van het Tillig TT spoor in verdekte delen van de (nog te bouwen) H0m baan. Voor de zichtbare delen weet ik het nog niet.

Eerst maar eens dat rangeren op drierail gaan uitwerken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #110 Gepost op: 5 november 2020, 11:36:30 »
Een dergelijke situatie heb ik ooit gedaan met H0e en H0-rails met rolbokken ik geloof van Bemo. H0e-rails past tussen H0-rails en heb je de beide rails in het midden liggen, zonder het probleem van koppelingen die aan de zijkant zitten. Ik heb toen een H0e-wagon omgebouwd met aan één zijde N-koppelingen en aan de andere kant H0-buffers met H0-koppelingen.
Maar ik weet niet of je al geprobeerd hebt om van jouw H0- en TT-rails een soort tramspoor te maken. Als dat past dan heb je beide koppelingen in het midden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #111 Gepost op: 5 november 2020, 11:46:54 »
Hoi Wim,

Maar ik weet niet of je al geprobeerd hebt om van jouw H0- en TT-rails een soort tramspoor te maken. Als dat past dan heb je beide koppelingen in het midden.
Die "tramrails" gaat 'm niet worden. ik wil juist 2 koppelingen aan één zijde om te kunnen rangeren op doodlopende sporen. En dan is het handig als er één koppeling naast het midden zit   ;D Ik zit dan eerder nog te weinig naast het midden voor de profi koppeling.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #112 Gepost op: 5 november 2020, 12:35:27 »
Ik weet niet of dat handig is maar Tillig heeft ook abzweig-rails tussen H0 en H0m. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ga je ook nog bestickering aanbrengen?
Dat is ook wel een dingetje. Ik gebruik mijn decals die bij bouwpakketten van H0-locomotieven en wagons zitten. Die bouwpakketten plak ik nooit in elkaar, maar gebruik ze eigenlijk alleen voor bruikbare onderdelen. Wat dat aangaat ben ik een kitbutcher pur sang.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #113 Gepost op: 5 november 2020, 15:23:13 »
Soms moet je gewoon beginnen... Een vrij intuïtief gebogen messing draadje dat aan de zelf gemaakte koperen beugel van de TT koppeling is gesoldeerd lijkt aardig te werken....


^ koppelen met de normaalspoor profi koppeling...


^ ...en koppelen met de TT koppeling


^ Met de buffers op de loc, kan er nog door de krappe boog worden gereden.

Hoe we dit dan weer gaan ontkoppelen, zien we later wel weer...


Ik weet niet of dat handig is maar Tillig heeft ook abzweig-rails tussen H0 en H0m. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Die wist ik, maar ik ga dat zelf proberen te maken, t.z.t.


Ga je ook nog bestickering aanbrengen?
Dat is ook wel een dingetje. Ik gebruik mijn decals die bij bouwpakketten van H0-locomotieven en wagons zitten. Die bouwpakketten plak ik nooit in elkaar, maar gebruik ze eigenlijk alleen voor bruikbare onderdelen. Wat dat aangaat ben ik een kitbutcher pur sang.

Nou, laat ik dan een begin maken met de veiligheidsstrepen: plaatje van internet, geschaald,  geprint, gefixeerd met haarlak, uitgeknipt en vastgelijmd.






Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #114 Gepost op: 11 november 2020, 20:33:49 »
Na al het ombouwen vond ik het tijd om de omgebouwde locs en wagons eens goed te testen op een stuk spoor op tafel.
En ik had weer eens zin om een filmpje te maken. Dus hierbij wat rij-indrukken.



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #115 Gepost op: 11 november 2020, 21:36:22 »
Nou Rob ... de locjes zien er niet alleen goed uit maar rijden ook nog eens bijzonder goed. Leuke projecten en zeer knap werk man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #116 Gepost op: 15 november 2020, 16:01:07 »
Bedankt, Pierre. Het valt me inderdaad alleszins mee hoe het spul "uit DDR tijden", dus minstens 31 jaar oud, rijdt. De stoomloc heeft wel een nieuwe motor, maar de rest van de aandrijving is nog origineel...

Nu ik het nodige rollend materieel heb, loop ik al een paar dagen te dubben waar ik het spul ga laten rijden. Ik ben er nog niet uit. Het liefst heb ik op één of ander manier een H0m baan die kan aansluiten op een 3 rail (haven)spoor, maar ik wil ook wel een beetje smalspoor kunnen rijden. Ruimtegebrek begint wel mee te spelen.

Enkele ideeën (waarbij het één het andere niet uitsluit).
Een kleine H0m baan in een (flinke) koffer, met aansluitmogelijkheid voor een uitbreiding (naar havenbaan, bijvoorbeeld)
Een 3 rail havenmodule die op een of andere manier zowel op de normaalspoor als op de meterspoor baan aansluit.
Een vaste meterspoorbaan waarin bovenstaande wordt gecombineerd.
De meterspoorbaan ergens in de huidige vaste / module baan opnemen.
Of iets heel anders....

Ik ga eerst maar verder om de normaalspoor modulebaan en dan kan dit nog wat rijpen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #117 Gepost op: 6 december 2020, 11:22:19 »
H0m rails - de kogel is door de kerk.
Gisteren kwam Sankt Klaus met een lotje 2e hands Bemo rails.




Bemo rails wordt niet vaak aangeboden, maar dit was een mooie partij voor een schappelijke prijs, en ongeveer wat ik nodig heb.
- 2 rechter wissels 12'
- 1 linker wissel 12' (het hadden er 2 moeten zijn, maar eentje bleek h0e te zijn, rechts op de foto - die is dus overcompleet)
- doosje rechte rails (10 stuks)
- doosje gebogen rails 30' R330 (10 stuks)
- doosje gebogen rails 12' R515 (10 stuks, tegenboog wissels)
- 2 wisselmotoren (echt met motor), 4 handbedieningen voor de wissels
- zakjes met raillassen
- stapel rail-resten (uit baan afbraak), met de nodige bruikbare delen....

Goed. Nu maar eens een baantje bedenken. Ik heb al wat ideeën....

Rob.

PS: ik zet die h0e wissel wel even in de 'aangeboden' voor de h0e bouwers onder ons.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #118 Gepost op: 6 december 2020, 13:55:43 »
Nou Rob ... die H0e wissel daar heb ik wel oren naar. ;)

Een mooi zooitje rails heb je daar gescoord man. Jij zit weer goed in de wintermaanden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #119 Gepost op: 6 december 2020, 15:09:07 »
Dank je, Pierre. Ik kan inderdaad weer even voort...

... die H0e wissel daar heb ik wel oren naar. ;)
OK, die is bij deze gereserveerd :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #120 Gepost op: 4 juni 2021, 18:10:02 »
Ebay bijvangsten.....

Bij het bieden en bestellen op Ebay kijk ik ook nog wel eens wat de verkopers nog meer aan bruikbaars hebben liggen. Zo kan ik vaak zonder extra verzendkosten nog wat "bijvangst" opdoen.

Twee van deze bijvangsten (van verschillende zendingen): een TT railbus en een H0 Weense tram.




De TT railbus heeft een aandrijving, de tram is een bijwagen / dummy met plastic wielen. Dus het onderstel van de TT railbus en een aangepaste kap van de tram: is dat wat?






Nu vind ik de tram er wel erg trammerig uit zien. De kap is voor het mooie ook te lang. Inkorten dus. Ik maak de 'deur' aan elke kant korter en dan past het al aardig.




Alles ligt nog los, maar dit lijkt allemaal redelijk te passen. De motor steekt wel boven de ramen uit, maar ik denk dat ik daar de WC en/of de motorruimte maak. De spoorsmoelen (smoorspoelen) haal ik ik ook weg: dan hoeft er aan elke kant maar één raam geblindeerd te worden.

Gewoon een leuk en niet te moeilijk projectje voor tussendoor. En wat is een smalspoorbaan zonder een treinstel voor de rustige momenten, ten slotte?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #121 Gepost op: 4 juni 2021, 19:51:35 »
Mooi gescoord. Ziet er prima uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #122 Gepost op: 4 juni 2021, 22:20:16 »
Mooie bijvangsten Rob. Ik ruik weer een mooi project aankomen. Ik ga eens mooi zitten kijken hoe je dit allemaal oplost. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #123 Gepost op: 7 juni 2021, 19:45:53 »
Lijkt op zo'n trammetje van de Atlas serie.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #124 Gepost op: 9 juli 2021, 15:47:18 »
Terwijl het treinstelletje nog klaar ligt om afgemaakt te worden, was er een andere bijvangst die me niet los liet.




Dit is en wel erg grove en eenvoudige interpretatie van een BR 92 in TT. Het (on)ding heeft ooit in een startpakket gezeten, denk ik. Maar het lokje loopt best soepel. Dus is het een mooie basis voor een project om eens wat met het onderstel en het drijfwerk te doen. Iets wat ik tot nu toe nog niet heb gedaan, en hier kan ik weinig aan verknollen :).
Bovendien lijkt de grove cabine juist aardig te kloppen in h0 als het dak wat omhoog gaat.
Kortom: een oefening in zien wat het kan zijn, in plaats van wat het is  8)

Eerst de wielen op een andere afstand. Een bijzondere wielindeling vind ik B1: 2 drijfassen en 1 loopwiel. Dan moet de achterste aangedreven as wat naar voren. De oude TT locjes hebben vaak een lang wormwiel, en dat is ook hier het geval. Dus met een paar extra uitsparingen voor de as en het tandwiel, kan de achterste as zonder verdere ingrepen naar voren worden verplaatst, en wordt deze nog aangedreven ook.




Dan zaag ik ook de kap in de lengte door langs de watertanks en kan de onderkant wat zakken.




Dan zijn de verhoudingen alweer heel anders en begint het in de verte al op 1:87 te lijken als ik deze niet gephotoshopte maar wel gechopte loc naast een ander meterspoor locje zet.


^het dak van de cabine kan ook nog een paar mm hoger, zo te zien

Nog genoeg te doen, maar de basis ligt er voor deze redelijk 'freelance' loc in aanbouw.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...