Opa, kijk wat ik vond op zolder
'N foto van een ouwe boot,
Is dat nog van voor de polder,
Van die ouwe vissersvloot.
Was ook niet mogelijk geweest, we hebben geen zolder.
We hebben wel kleinkinderen.
En er lag al een tijdje in een Artitec doosje het Zuiderzee bottertje te wachten.
Aan het einde van het jaar ben ik niet zo actief met de hobby, geniet dan weer van de Top 2000 en ook op TV is er genoeg te zien.
Zo was er weer de 2 daagse Challenge van Bentink Apeldoorn.
Daar ben ik eens lekker voor gaan zitten en heb genoten, weer wat geleerd en inspiratie opgedaan.
Aan het einde van de tweede dag kreeg ik ook nog te horen dat ik het huis van de Sluiswachter had gewonnen.
Dat was natuurlijk ontzettend leuk en daar wil ik ook nog wat mee gaan doen.
En daarom het Zuiderzee bottertje uit het doosje gehaald en eens kijken of er al wat mee is te doen.
Beetje schuiven en draaien.
Rompje is natuurlijk al helemaal klaar, alleen nog schilderen.

Het idee kwam in me op om het scheepje op een helling te maken, de achtergrondhuisjes lijken me wel OK.
De mast was lastig van de gietsteun te halen en uiteindelijk het los gekregen en bleek behoorlijk krom.
In warm water hielp niet om de mast recht te krijgen.

Dan maar een echt houten mast maken.
Stukje rond beuken bewerkt met het bekende kleine blauwe schaafje om de mast te verjongen.
Het einde van de mast gelijk zwart geverfd, het kan maar gedaan zijn.
Ook aan de mastvoet het eerste beslag gezet.

Het hout was niet echt goed te zien dan maar de mast een kleurtje geven, komt zo wat beter uit de verf.

Het eerste beslag op zijn plaats.

Om de resinmast en de beukenhoutenmast te vergelijken even bij elkaar gezet.

De romp in de verf zetten en dan lekker laten drogen zo dat ik morgen weer verder kan.
Ach het gaat niet over treintjes maar ik vind het wel leuk om er mee bezig te zijn.
Verder met verf, eerste laag enamelverf en daarna verder met Vallejo Acryl en Washes.
Rompkleur lijkt me zo wel oud genoeg.

Inmiddels ook mijn prijs ontvangen van Bentink Apeldoorn wat werd verloot tijdens de challenge van 29 en 30 december 2021.
Huisje wat denk ik ook wel leuk is om te gebruiken op dit diorama.

Ben nu wel redelijk tevreden met de kleur.
Verder bouwen met ogen, blokken, ringen, anker, zwaarden en de zeilen.

Het is wel friemelen en kliederen op de mm².
Met een penseeltje maat 000 met een goede marterharen punt proberen om wat schilderwerk aan te brengen maar het valt niet mee om het allemaal strak er op te krijgen.
Deze kant gaat nog wel.

Maar de andere kant vind ik wel een stuk minder.

Ook op de helmstok zie ik dat het nog niet helemaal naar mijn zin is, vind ook de helmstok zelf niet geweldig.
Ik ga nog proberen een andere te maken van plexiglas. Ik zeg er wel bij proberen hè

Verder het berghout donker gemaakt, het naambord groen en de zwaarden aangebracht.

Foto's laten altijd weer duidelijk zien waar het een beetje mis is gegaan , voorlopig vind ik het van een afstandje wel prima zo.
Wat kleine update. Kan even niet veel doen.
Vrouwtje ligt ziek op bed, zware hoofdpijn en kan zodoende nauwelijks geluid verdragen.
Het is wat het is, komt waarschijnlijk door medicatie van neuropathie.
Daarom maar wat plakwerk verricht met materiaal wat ik al eerder had geprint. Echt geweldig is het niet, eens kijken of de printjes elders wat beter kan laten printen.

Schepnet ligt al klaar om de vangst te scheppen.

Voorlopig maar wat aan de eetkamertafel prutsen en moeders verzorgen.