Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 70963 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #350 Gepost op: 11 januari 2021, 11:31:59 »
Goed bezig Rob.
Ik heb nog ramen(sponningen) over van mijn Krachtcentrale, zal ze eens opmeten misschien iets voor jouw fabriek.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #351 Gepost op: 12 januari 2021, 00:08:58 »
Ik weet niet of je er iets aan hebt.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #352 Gepost op: 12 januari 2021, 10:56:38 »
Hoi Tom,

Ik denk dat ik wel iets kan doen met dit spul om de deuren in het Faller station wat meer op schaal te krijgen.
Als je het wil opsturen: graag. Ik stuur wel even een PB met m'n adres.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met h0m ombouwprojecten.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #353 Gepost op: 5 april 2021, 21:25:58 »
Module "De Viersprong"

Soms komt er een tijd weinig in het zicht, omdat ik dan bezig ben met het uitknobbelen hoe verder. Zo ook voor deze module.
En als ik dan het ontwerp klaar heb, dan nog de tijd vinden om ook te bouwen. Vandaag was het zo ver. Vanmorgen meteen een afspraak met de bouwmarkt gemaakt voor vanmiddag, zodat ik vandaag de module ook in elkaar kon schroeven.

Wat in deze kleine module bij elkaar moet komen :
  • Een 67,5 graden boog met een straal van 45 cm.
    Ik heb een paar weken geleden de modulebaan weer eens anders opgebouwd. Met een kleine 67,5 graden module hou ik een beetje meer Lebensraum over in de huiskamer met de volledig opgebouwde baan
  • Een overgang van normaalspoor en meterspoor naar 3 rail.
    Voor een later te bouwen 3 rail havenbaan moet ik 'ergens'  smalspoor en normaalspoor bij elkaar laten komen.
  • Een aansluiting naar nog te bouwen meterspoor modules.
  • Een meer industrieel ingerichte module

Vier doelen, vier aansluitingen: de viersprong....

Na de onderbouw: het ballastbed van de rails uit ondervloer..

Dan alvast de krappe boog van 67,5 graden. De wissel  is nog niet verlijmd.

En als ik ook de rest van de rails er even los op leg, dan is te zien wat zo'n beetje de bedoeling is.

Deze module sluit bijvoorbeeld aan de linkerkant aan op de "Ingelnuk" rangeerpuzzel en aan de rechterkant op de 90 graden boogmodule. Al zijn andere configuraties natuurlijk ook mogelijk....

tot zover weer even...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #354 Gepost op: 7 april 2021, 20:32:20 »
De viersprong wordt gemaakt met 4 merken/typen rails. Dat geeft wat uitdagingen om de overgangen goed te maken.
De nep-Fleischmann flex rails past goed op de oude messing wissel van Roco.
De Pilz H0/H0m overgang naar 3 rail spoor heeft een vrij laag en smal profiel van de spoorstaaf. In plaats van te pielen met raillassen, heb ik de messing rails aan de Pilz rails gesoldeerd. Door deze op een glad oppervlak op de kop te solderen was de railhoogte in ieder geval goed. Ik soldeer en meteen een draad aan: dat maakt de verbinding steviger en kan meteen de stroom naar de rails brengen.

Het Bemo meterspoor moet ook aan de Pilz rails worden vastgemaakt. Daar was enige overtuigingskracht (een hamer) nodig om de rails in de raillassen te krijgen.

Maar dan ligt alle rails ook vast.

Als deze module aansluit op de Ingelnuk module, dan komt het meterspoor achter de muur uit.

Achter deze muur kan ik dan een meterspoor verbergen voor een H0m pendeltrein, of ik maak hier t.z.t. een aansluitende meterspoor module tegen aan. Dat is voor later.

In een verhuisdoos zat nog een gashouder. Daar is na in 25 jaar in een doos verpakt te zijn geweest en 4 verhuizingen later wel een en ander uit elkaar gevallen. Dus die moet  weer even in elkaar geplakt. Voor het beeld alvast even neergezet hoe de opstelling zou kunnen worden.

Goed, nu de uitneembare poten maken en de doorgaande rijstroom leiding maken. Dan is de module al (functioneel) te gebruiken.

Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #355 Gepost op: 8 april 2021, 10:51:16 »
Mooi hoor Rob. Dit gaat wel weer wat worden denk ik zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D