De baan is hierdoor inderdaad praktischer om te vervoeren of eens anders in te delen. Maar als je de gehele baan opzet, heb je dan niet gigantisch veel ruimte nodig? En opslag hoe doe je dat?De paradox is dat deze modulebaan uit ruimtegebrek is ontstaan, en juist veel ruimte in neemt. Maar alleen maar als deze is opgebouwd... Dus ja, als je de hele baan op zet heb je veel ruimte nodig. Hij gaat bij mij door de huiskamer. Daarom moet deze baan snel op te bouwen en weer af te breken zijn (kwartiertje). Vandaar ook de FREMO aanpak: geen raillassen, alleen met bouten/vleugelmoeren aan elkaar zetten, en een aan elke kant een stekker en bus voor de stroomvoorziening van het spoor.
Een mooi flexibel inzetbaar geheel. Het bouwen in eenheden heeft vele voordelen. Zo kun je ook eenvoudiger een deel van de baan vervangen.Precies. Of domweg uitbreiden door meer modules te maken. In mijn achterhoofd zitten al wat rechte modules en misschien nog een klein tussenstation....
Het voordeel van modulaire opbouw vind ik met name dat je per module kunt werken. Handelbare brokken vind ikzelf makkelijker werken dan zo'n complete baan. En inderdaad: als je een bepaalde module achteraf wat minder geslaagd vindt, dan kun je die er tussenuit halen en opnieuw maken of een module met bijvoorbeeld industrie-omgeving een keer omwisselen voor een module met een stationsomgeving. Op die manier is je baan eigenlijk nooit klaar.Helemaal mee eens
Persoonlijk heb ik niet zoveel met die Fremo, NEM- en NMRA module-normen. Ik hoef mijn modules immers niet naar beurzen te slepen en werk ik ook niet met modelspoorclubs; dus maak ik (heel eigenwijs) mijn eigen normen. Voordeel vind ik ook dat ik dan zelf kan bepalen hoe ik de bedrading en de onderlinge aansluitingen tussen de verschillende modules aansluit.Dit is natuurlijk persoonlijk. Ik vind veel van de FREMO norm ook te streng (railprofielen en boogstralen, bijvoorbeeld). Maar je kunt hier wel aanhaken bij jarenlange ervaring met module banen. En met name de normen en aanwijzingen die helpen bij het makkelijk, snel, storingsvrij en visueel kloppend kunnen opbouwen en aansluiten in verschillende opstellingen neem ik graag mee in mijn eigen baan.
Maar evengoed, zo'n standaard kopprofiel.... Misschien een idee voor een Forumbaan?Een forumbaan?
(al krijgen we dan meteen de 2 en 3 rail kampen. Hoewel ik ook diorama / modulebouwers heb gezien die beide aan kunnen)
Wat een enthousiasme! Leuk. Geen zorgen over organiseren en deadlines, Wim. Als moderator hoef je immers niet alles te organiseren, er zijn nog meer leden...Maar evengoed, zo'n standaard kopprofiel.... Misschien een idee voor een Forumbaan?Een forumbaan?
(al krijgen we dan meteen de 2 en 3 rail kampen. Hoewel ik ook diorama / modulebouwers heb gezien die beide aan kunnen)
Dat is een prachtig idee waarbij forumleden hun eigen module kunnen aansluiten op de forumbaan. Ik ben een overtuigd OMdenker en zie meestal mogelijkheden waar anderen vooral beren op de weg zien.
Echter, voor mij persoonlijk gaat een dergelijk project niet werken. Ik heb bijna mijn leven lang bij een krant gewerkt en ben gewend om met deadlines te werken, maar thuis wil ik deadlines zover mogelijk achter me laten. Misschien daarom wel dat ik lopende projecten zoveel mogelelijk uitstel voordat ik ze voltooi. En dat hoeft voor mij ook niet.
Daarbij geeft een dergelijke exercitie een berg aan organisatie en coördinatie.
Twee- en drierail zie ik overigens niet als onoverkomelijk probleem; er kunnen best twee gescheiden sporen op één module lopen, zoals H0 en H0e ook op eenzelfde baan kunnen rondrijden.
En is de ideeënbus hierbij geopend?Voilà: Een forumbaan? (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3002.new#new)
Dat ziet erg knap strak uit. Ik zie aan de onderbrekingen in de lijnen dat je de delen los moet snijden?Ja dat klopt Het dikkere karton moet ik soms nog even glad vijlen met een sleutelvijltje (Ervaring uit het bouwpakket van de hoeve op de 2e module die ook uit een kartonbouwpakket is gemaakt).
Gelaserd karton? Laat eens van dichtbij zien?
Is dat gaas van metaal of van kunststof?Frits,
Zelf zoek ik nog naar een (vlies)dun te verharden materiaal om bergen van te vormen. Uiteraard ook over stevigere spanten van hout.
Na het beplanten en schilderen wil ik pas aan de spoorbaan gaan werken. Ik wil net als in het echt de spoorbaan in dat gevormde terrein gaan aanleggen door de noodzakelijk tunnels en bruggen er ter plekke in te bouwen. Om overal goed bij te kunnen kan ik zowel aan de voorkant als aan de achterkant werken en kap, boor, snijd, zaag en lijm mijn weg door het modelgebergte. Het ene stuk in het zicht, het volgende in een tunnel (aan de achterzijde in het zicht)
Ik denk dat daardoor het meest natuurlijke landschap ontstaat en de meest logische of juist onlogische spoorbaan. ;D
Alle aangerichte schade van de werkzaamheden moet natuurlijk weer worden hersteld en dat houdt een modelbouwer bezig.
Na het beplanten en schilderen wil ik pas aan de spoorbaan gaan werken. Ik wil net als in het echt de spoorbaan in dat gevormde terrein gaan aanleggen door de noodzakelijk tunnels en bruggen er ter plekke in te bouwen.
Maar heb je het gebruik van krimpkous al eens overwogen? Nadeel is dat je het van tevoren om de kabel moet schuiven, maar eenmaal gekrompen zit het en blijft het zitten.Volgens mij moet je krimpkous verwarmen om het te laten krimpen. Ik heb geen föhn o.i.d. in huis, dus dat wordt wat lastig. Krimpkous maakt het wel mooi 'af', dat geef ik toe. De belangrijkste maatregel tegen kortsluiting hier is de 'verschoven' verbinding in de beide draden en weg van het gaas. Dus ook zonder het PVC tape is sluiting, eh, uit te sluiten (of de kans er op klein genoeg...).
Mooie scenery Rob, misschien dat ik daarom die op ijzerdraad gedraaide sparretjes een beetje uit de toon vind vallen.Ja, die sparretjes zijn een kosten/tijd compromis. Ik heb er veel van nodig en niet veel tijd om zelf iets mooiers te maken. En echt mooie sparren, dat loopt snel in de papieren..
De meeste zullen wel met zulke sparretjes beginnen en ze nog hebben liggen. Zo heb ik er hier ook nog een schoenendoos vol van.
Voordat ik ze echter ga plaatsen gaat er wat lijm en strooisel overheen.
Als laatste gaan straks 'Wim's oogdoorntjes' ;) boven op de stammen.Ach, valt best mee hoor. Maar op een gegeven moment ben je bezig met kwalitatief een hoge standaard neer te zetten en dan vallen dit soort boompjes me direct op.
Maar op een gegeven moment ben je bezig met kwalitatief een hoge standaard neer te zetten en dan vallen dit soort boompjes me direct op.Dank voor het compliment, Wim.
Ga je die rails trouwens nog verouderen met roest?Roestige rails, ik denk dat ik dat t.z.t. inderdaad ga doen.
Geinig weggewerkt!
Zo zie je maar dat het zeker niet nodig is om (weer duur) nieuw materiaal te kopen.
Dit vind ik zelfs meer charme hebben!
Is het niet mogelijk de aandrijving van de seinen nog iets te laten zakken zodat de spoel onder de wisselaandrijving door komt te liggen? Dan kan je het sein wel netjes recht neer zetten.Hoi Pierre,
Ik zag trouwens op Marktplaats eenzelfde setje huizen staan. Mocht je dat straatje verder willen afbouwen in dezelfde stijl.Goeie tip, Wim,
Klei gebruik ik ook overal voor.
Fijn spul, maar kan wel nog eens krimpen.
Om het dan op de plaats te houden smeer ik de plaats eerst in met polymax van bison.
Dit kan natuurlijk ook de montagekit zijn van de action.
De stoep bij de huizen is wel wat smal, een eventuele lantaarnpaal wordt erg lastig.
Of wellicht aan de andere zijde van de straat.
Maar zeer zeker netjes gedaan.
Of een gevel lantaarn in N uitvoeringGevellantaarns. Hmm, dat is ook een idee, Jerry. Misschien ga ik zelf proberen zoiets in elkaar te fröbelen uit een LEDje o.i.d.
Of een gevel lantaarn in N uitvoeringGevel lantaarns in H0 zijn inderdaad veel te groot. Ik gebruik als gevel lantaarns ook liever N.
... de huisjes in de klei te drukken zodat ze in de bestrating staan en niet er op. ( Of had ik dat al in een ander topic ter sprake gebracht? ::) )Ja, GéJé, dat had je inderdaad in een ander topic al genoemd. En gelukkig maar. Dat bracht mij op het idee ;D
Dat ziet er al best gezellig uit.Dank ja, Mark.
Goed om te lezen dat je let op details zoals lichtinval.
Let ook een beetje op de verticale lijnen in de achtergrond.
Als deze niet (voldoende) recht staan, staan die huizen scheelt achter de rest.
Succes.
Ik heb nog een tip voor de invulling van het pleintje. Als je vooraan werkt met H0 materiaal en op de achtergrond met N (lantaarns e.d.) dan creëer je ook een mooi diepte effect.Zoiets ben ik inderdaad van plan, GéJé, al is de schaal op de achtergrond eerder TT dan N. Dus dat wordt toch zelf wat knutselen..
Maar die zielige boompjes en struiken ... zonde man. :oMuuh... Je hebt gelijk, Pierre. Ik probeer het zelf bomen en struiken maken te vermijden, maar ik moet er dan toch maar eens aan geloven...
Komplimenten voor de achtergrond en de verderder bebouwing die je mooi gecrejeerd hebt .Precies, die façade met bebouwing in halfreliëf werkt erg mooi.
Ik ben een goed deel van de dag bezig geweest naar het zoeken van een geschikte foto van een fabriek.Waarom doe je met die achtergrond niet wat @Pierre heeft gedaan? Een paar fabrieksgebouwen op maat zagen en dan heb je een façade van een industriële achtergrond.
Ziet er leuk uit.Aan enig interieur zat ik wel te denken. Sowieso wil ik de giek van de kraan in het huisje laten door lopen. Hij zit nu alleen maar aan de buitenkant vast. Maar die kabelhaspel vind ik wel een goed idee.
Als hij zeer in het zicht komt, is wellicht leuk om een interieur er in te maken.
Bijvoorbeeld een kabelspoel met een hendel.
Waarom doe je met die achtergrond niet wat @Pierre heeft gedaan? Een paar fabrieksgebouwen op maat zagen en dan heb je een façade van een industriële achtergrond.Ik wil het allemaal wat landelijk / klein stadje houden. Dus geen heel industriegebied, maar een kleine fabriek aan de rand van het stadje. En dan nog is het even puzzelen voor alles klopt qua maat, lichtval en perspectief.
En die locloods, is dat een voorlopig model of ga je daar zelf mee aan de slag?
Maken van een stempel om stenen te stempelen in klei.
Op een voorbeeld druk je een dun plakje klei.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SE3CTP4I.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6XBY3P7H.jpg)
Daarna voorzichtig het plakje weer van het voorbeeld afpellen en met een mesje er een recht stuk uitsnijden.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7VJW8PN4.jpg)
vervolgens plak je het met houtlijm op een blokje hout.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-P8KLFCFK.jpg)
Goed uit laten harden en dan heb je een mooi stempelblokje waarmee je het steenpatroon in de klei kan stempelen.
Maar, krijg je niet een veel mooier beeld als je de camera op een wagon zet vóór de loc?Ik vind het beeld 'vanuit de cabine', wat veel wordt gedaan, saaier dan zo langs de trein filmen. En mijn modulebaan, die in een grote boog ligt, leent zich erg voor het langs de trein filmen.
Heb je een link waar je deze camera gekocht hebtdie moest ik even opzoeken (op mijn oude computer), maar hier is de link:
Waarom ben je alleen geïnteresseerd in de wielen van de paard-en-wagen?Ik heb nog steeds het plan een bewegende mallejan te maken op de bosbouw module. Zoiets...
Daarmee val ik wel een beetje uit mijn tijdperk: de BR70 reed tot 1963.Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om je tijdperk wat ruimer te nemen of te vervroegen. Dan kun je ineens een heleboel meer laten rondrijden.
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om je tijdperk wat ruimer te nemen of te vervroegen. Dan kun je ineens een heleboel meer laten rondrijden.Daar zat ik inderdaad aan te denken, Wim. Dat tijdperk is immers een zelf opgelegd kader, dus dat kan ook opgerekt of verschoven worden. Waar ik nu aan denk is mijn vaste baantje rond 1970 houden, en de modulebaan een decennium (of meer) eerder. Er zit sowieso een muur tussen...
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben -en misschien heb ik daar een keer overheen gelezen- waarom je gekozen hebt voor 1970. Wat is er in dat jaartal gebeurd?Het is nooit echt een heel bewuste keuze geweest. Ik ben gewoon in mijn kinderjaren met 'treintjes' begonnen. Dat was 1972 of zo. Toen gespeeld en spullen gespaard, ongeveer tot 1980. Daarna heb ik de hobby tussen 1994 en 2000 weer opgepakt en ben toen min of meer in dat eerste decennium blijven hangen. Toen weer een tijdje niet, en nu dus weer wel een paar jaar met de hobby bezig.
Er zat zelfs spul bij waarvan ik niet eens wist dat ik het had. :-[Zaten er nog leuke verrassingen bij?
Heb echt te veel en rij er nooit mee.Dan wordt het inderdaad eens nadenken wat je er mee gaat doen...
Is het niet makkelijker om eerst gras te zaaien en daarna de boompjes planten?De boompjes staan even los in het gips/MDF gestoken. Ze gaan er nog even uit voor het gras wordt gezaaid. Ik heb al wat boompjes verplaatst, en dan verdwijnen de niet gebruikte plantgaten vanzelf bij het begrassen. Verder doe ik vaak onder de bomen niet iets anders (gras, loof of juist wat kaler). Dan is het goed om te weten waar ze komen voordat het gras en zo er op gaat.
Tipje: Als je een reed contact plaatst in plaats van een biels (en zwart maakt) valt hij haast niet op. Hij werkt dwars ook. De magneetjes moeten er wel sterk genoeg voor zijn.Kijk, daar had ik nou niet aan gedacht. Vóór het neodymium tijdperk was dat inderdaad vaak te ver weg van de magneet, maar nu een goede optie.
Echter één klein puntje, ...Tsja, dat zie je pas op de foto, hè. Maar het ziet er inderdaad niet uit. Vijlen, snijden, of het poppetje andersom. Ik kijk nog even.
Letterlijk een klein puntje...
Het poppetje bij de kar heeft zo'n rondje van de spuitgietmal op de rug.
Wellicht mooier om die weg te snijden of te vijlen.
Om de leds heen lijm ik ringetjes.
(https://myalbum.com/photo/vVHueu3B4VxB/720.jpg)
Een verfje ….
(https://myalbum.com/photo/Dfy3K6Rucu3m/720.jpg)
Een flinke wetwash met zwart of donkerbruin en je bent helemaal het mannetje! 8)Vond ik iets te spannend op mijn kartonnen muurtjes!
Je bent me net een stap voor. Ik ben ook bezig met een beetje inrichten van mijn locloods.
Nu de rails nog een beetje "roestig" maken. ;)Tsja, tot nu toe wacht ik gewoon tot het messing dof wordt... ik zal er nog eens over nadenken. Ballasten moet sowieso nog worden gedaan.
...maar een slaapkamer op de bovenverdieping van een station ::) het zou kunnen natuurlijk :)Dat klopt. Op kleinere stations was het "Obergeschoss" (de bovenverdieping) vaak een dienstwoning.
OK, heren. Ik ben om. Toch nog een slaapkamertje of zo.@Robvd heeft gelijk. En niet alleen in Obergeschoss of all places maar ook veel dichter bij huis....maar een slaapkamer op de bovenverdieping van een station ::) het zou kunnen natuurlijk :)Dat klopt. Op kleinere stations was het "Obergeschoss" (de bovenverdieping) vaak een dienstwoning.
Zo heb ik de indeling van dit stationgebouw ook gedacht.
Mooie constructie. Ik ben benieuwd hoe je die straks laat aansluiten op je bestaande baan, heb je daar een tekening van?Jack, ik gebruik standaard kop-profielen op mijn modules. Daarmee kunnen ze op verschillende manieren aan elkaar worden gekoppeld. Zie het allereerste bericht in dit draadje ::) . Daar ook een overzicht van de modules (maar dan nog zonder deze nieuwe).
...geeft me inspiratie voor als ik de modelbaan weer oppak.Dát zou ik echt heel leuk vinden.
Natuurlijk! :-[ vergeef mijn lompheid :-* heel goed bezig, geeft me inspiratie voor als ik de modelbaan weer oppak.No problemo, Jack.
Ik zie bij ons op de club nogal eens dat twee messingplaatjes op de bak vastgezet worden, dan worden de railstaven er op gesoldeerd en dan worden de railstaven door gezaagd, waar dan de bielzen blijven heb ik niet erg op gelet.Met messing of printplaat kun je inderdaad een solide, en best nette (zie Pierre's bijdrage), module overgang maken. Welke methode 'het beste' is, hangt af van wat er nodig is en, in mijn geval, welk materiaal en gereedschap er voor handen is.
Ik vind het wel wat hebben die rondgang door de kamer. Jammer dat je het daarna weer af moet breken ???
Alleen ... waar zit nou die aftakking naar de slaapkamer?? ;D
Het zou natuurlijk mooi zijn als je de onderlinge modules met elkaar zou kunnen uitwisselen, maar dan zou je een soort FREMO-maatvoering moeten toepassen en dat maakt het ook weer vreselijk saai.Universeel heeft nog een ander voordeel: je zit niet vast aan één opstelling. En saai? Dat ligt er maar aan. Tussen de beide kopprofielen heb je alle vrijheid op je module om baan en landschap vorm te geven.
... maar hoe zit dat met opslag?
Is dat in rekken of zoiets?
Gaat dat wel goed met die wissel in spoor 2, die de ene kant naar de boog gaat en de andere kant naar dat enkele spoortje aan de voorzijde? Ziet er merkwaardig uit.
Maar blijft het oude stationsgebouw wel bewaard in de nieuwe plannen? Of gebruik je deze gelegenheid gelijk om alles te vernieuwen.Het stationsgebouw en goederenloods blijven behouden. Ze gaan wel van hun grondplaat af. En misschien nog een likje verf...
Dag @Robvd,Ja, de wisselaandrijvingen gaan op de kop. Behalve die ene boven de seinaandrijving, dan. En verder zie je op de foto nog aandrijvingen voor de ontkoppelaars, die kunnen niet ondersteboven. Het merendeel gaat echter onder het perron verdwijnen. En de rest maskeer ik wel op een of ander manier.
...ga je -nu je tóch bezig bent- die wisselaandrijvingen ook inbouwen?
Goed bezig, wel een behoorlijke verbouwing maar dat is modelbouw en het wordt steeds mooier.Ja Tom, jij bent ook niet bang om iets af te breken en weer iets nieuws op te bouwen ;) . En mijn vaardigheden en technieken zijn ook, mede vanwege dit Forum, ook weer wat verder dan toen ik de afwerking van dit baantje opnam, nu pakweg 6 jaar geleden. En zo bouwt gaandeweg de ontevredenheid op, tot het moment daar is er iets ingrijpends aan te doen :)
Je bent onlangs bezig geweest met het weatheren van je materieel, ga je die gebouwen ook nog bewerken?Ja, dat moet nu wel, anders steekt het zo af, hè 8). Maar ook wel leuk om te doen. De stationsgebouwen neem ik in ieder geval onder handen, de stadsgebouwen voor de muur misschien, en alles achter de muur (voorlopig) niet.
Bedankt mannen...
Ondertussen ben ik wel door gegaan, maar weinig in het zicht gebracht: bedraden en aansluiten. Zo toch maar weer bijna elke avond een paar uurtjes zoet geweest. En dat wat van al dat werk is te zien, moet nog eens weggewerkt en gecamoufleerd worden :(
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/02_GraubergVerbouwing29.jpg)
^ Niet mijn beste soldeerwerk, maar het zit
groet,
Rob
Ik hoop wel dat je goed gecontroleerd heb dat de locs en wagons er vrij langs kunnen, vooral met stomers willen de cilinders nog wel eens een probleem zijn.Klop Tom. Ik heb zo'n beetje alle locsl getest en ook de beruchte brede lowriders gaan er zonder probleem langs.
Maar jou kennende zal dat wel getest zijn.
Het begint een aardig leuk sfeertje te worden, vooral die laatste foto vind ik erg mooi.Tsja, ik moet bekennen dat ik gisteravond vanuit dezelfde kijkhoek met mijn oog langs de rails wat stomers aardig wat heen en weer heb laten rijden :)
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb ook nog wel eens zandkleurig grof schuurpapier gebruikt als perronbekleding.
(…)...of als en als dakbedekking.
Verloren hoekjes geven altijd weer een extra boost aan inspiratie, zo krijg je toch weer iets wat dan op andere banen niet te zien is.Dat klopt inderdaad, Tom. Ik zat eerst een beetje in mijn maag met dit hoekje en zo gaandeweg begint het te groeien.
Die 'B' was maar een grapje hè ;)Natuurlijk, maar evengoed heb je wel iets versneld hier ;)
..., onvoorstelbaar hoe je dat allemaal handmatig kan bijhouden.Een van de manieren is een rijschema (dienstregeling zonder tijden). Dan is het één keer uitpuzzelen in welke volgorde treinen van en naar de stations (inclusief het schaduwstation) gaan en welke sporen worden gebruikt. De andere is het gebruik van wagonkaarten en vrachtbrieven (wagen omloopkaarten): daarmee wordt de verdeling van de wagons geregeld, waarbij ook alles past.
Er moet nog wel wat aan gebeuren: de deuren zijn te laag...
Zo te zien zijn de deuren hier wel hoog genoeg...Van deze industriële serie van Kibri zijn de gebouwen behoorlijk op schaal. Ik heb hetzelfde gebouw ooit als werkplaats ingericht met een spoor dat naar binnen loopt. Als het goed is kun je kiezen tussen twee verschillende deuren: die blauwe op de foto en openslaande deuren.
Als het goed is kun je kiezen tussen twee verschillende deuren: die blauwe op de foto en openslaande deuren.Ik heb de openslaande deuren nog niet gevonden of herkend, maar misschien komt dat nog als de rest van de onderdelen op raakt :-[.
Dat ziet er gezellig uit :D en je kunt zelfs uitbreiden naar het balkon ;DHaha, Jack. Had ik nog niet aan gedacht. Goed idee!
/*
* Stroomkringen Passeer Automaat
* -------------------------------------
* Keerlus schakelmodule
*/
#define sensor_1 0
#define sensor_2 2
#define relaisPin 1
void setup() {
pinMode (sensor_1, INPUT);
pinMode (sensor_2, INPUT);
pinMode (relaisPin, OUTPUT);
digitalWrite (relaisPin,LOW);
}
void loop() {
while (digitalRead(sensor_1) == digitalRead(sensor_2)) {
// doe niets zolang de rijrichtingen voor de huidige overgang hetzelfde zijn.
}
delay (50);
if (digitalRead (sensor_1) != digitalRead (sensor_2)) { // rijrichtingen nog steeds verschillend
digitalWrite (relaisPin, ! digitalRead (relaisPin)); // schakel relais om
delay (200); // even wachten tot relais is omgeschakeld en sensoren de nieuwe situatie meten
}
}
De schakeling snap ik maar van de Arduino snap ik geen moer.Ik had ook nog bijna een geheel analoge oplossing door een bistabiel relais te schakelen met het spanningsverschil tussen de spoorstaven bij tegengestelde rijstroom, maar die kreeg ik niet betrouwbaar.
/*
* Stroomkringen Passeer Automaat
* ------------------------------
* Keerlus schakelmodule
* Verbindt één rail van 2 gescheiden stroomkringen
* op basis van de rijrichtingen (polariteit) van elke stroomkring
*
* Rob van Deursen - Jun 2022
*/
// --- Definities ---
#define sensor_S 0 // sensor op niet schakelbare rail (Permanent)
#define sensor_P 2 // sensor op schakelbare rails (Schakelbaar)
#define relaisPin 1 // pin waarop relais wordt aangestuurd
#define wachtenVoor 1500 // Wachttijd (ms) voor 2e sensor meting en het relais schakelen
#define wachtenNa 100 // Wachttijd na het schakelen
// --- Intitalisatie ---
void setup() {
pinMode (sensor_S, INPUT); // Sensoren op input en pullup weerstanden uit
pinMode (sensor_P, INPUT);
digitalWrite (sensor_P,LOW);
digitalWrite (sensor_S,LOW);
pinMode (relaisPin, OUTPUT); // Relais aansturing op output, relais niet bekrachtigd
digitalWrite (relaisPin,HIGH);
}
// --- Hoofdprogramma ---
void loop() {
while (digitalRead(sensor_S) == digitalRead(sensor_P)) {
// doe niets zolang de rijrichtingen voor de huidige overgang hetzelfde zijn.
}
delay (wachtenVoor); // even wachten voor een 2e meting van de sensoren
if (digitalRead (sensor_S) != digitalRead (sensor_P)) { // rijrichtingen nog steeds verschillend
digitalWrite (relaisPin, ! digitalRead (relaisPin)); // schakel relais om
delay (wachtenNa); // even wachten tot relais is omgeschakeld en sensoren de nieuwe situatie meten
}
}
Hoppa, weer een projectje klaar. Op naar de volgende.
Papier scheuren ?, ik gebrukte altijd een papierversnipperaar, gaat sneller en geen vieze handen van de kranteninkt.Ach, ik heb geen versnipperaar. Maar een beetje scheuren en terwijl naar een oude film op TV kijken gaat eigenlijk best goed.
Inmiddesl gebruik ik alleen nog maar Sculptamold, werkt prettiger en geen natte troep op de baan wat kan krimpen.Ja en er is nog een reden: zoveel (kranten)papier is er niet meer. Ik ben al een paar maanden het lokale suffertje aan het sparen en heb al het krantenpapier van ontvangen pakketjes bewaard om voldoende papier op voorraad te hebben...
Kost wel wat meer maar ja, hobby mag geld kosten zeg ik altijd tegen mijn vrouw :D en tegenwoordig gelooft ze me. :)
En tsja, naast geld, mag een hobby ook tijd kosten :)
Ik snap alleen nog steeds niet hoe de baan (rails) loopt.
Nu even doorpakken Rob! ;)Even? :)