Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #300 Gepost op: 4 juni 2020, 23:43:35 »
Slim bedacht, ziet er ook leuk uit.
Ik hoop wel dat je goed gecontroleerd heb dat de locs en wagons er vrij langs kunnen, vooral met stomers willen de cilinders nog wel eens een probleem zijn.
Maar jou kennende zal dat wel getest zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #301 Gepost op: 6 juni 2020, 10:04:22 »
Het begint een aardig leuk sfeertje te worden, vooral die laatste foto vind ik erg mooi.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #302 Gepost op: 6 juni 2020, 19:26:31 »
Tom, Jack, bedankt.

Ik hoop wel dat je goed gecontroleerd heb dat de locs en wagons er vrij langs kunnen, vooral met stomers willen de cilinders nog wel eens een probleem zijn.
Maar jou kennende zal dat wel getest zijn.
Klop Tom. Ik heb zo'n beetje alle locsl getest en ook de beruchte brede lowriders gaan er zonder probleem langs.

Het begint een aardig leuk sfeertje te worden, vooral die laatste foto vind ik erg mooi.
Tsja, ik moet bekennen dat ik gisteravond vanuit dezelfde kijkhoek met mijn oog langs de rails wat stomers aardig wat heen en weer heb laten rijden :)

Ondertussenzijn alle staven geplakt en is er een wet-wash van zwart langs de perronranden gedaan. Tijd om het oppervlak te bekleden.
Voor de regen heb ik even wat zand uit het plantsoen gehaald. Eerst dat droge zand even door een grove zeef in een bakje. Het fijne theezeefje gebruik ik straks om het zand te verdelen.

.


Zand is niet zo bevorderlijk voor de werking van mechanieken zoals wissels en ontkoppelaars, dus die worden eerst afgedekt en afgeplakt.

.


Dan gaat er behangplak op het perron oppervlak. De randen zijn net een half mm'tje of zo hoger dan het oppervlak, dus er kan  een dikke laag op, die ook vlak kan uitvloeien.

.


En dan zand strooien door een fijne (thee)zeef om het mooi te verdelen.

.
^ Een beetje wazige foto, maar dat krijg je als je met je neus moet afdrukken  8)


Het zand ligt er op. Nu de behangplak laten drogen...

.


Ondertussen is ook het betonnen perron ge-wet-washed, maar ik ben niet helemaal tevreden over het resultaat sommige stukken.

.


Eerst maar eens goed laten drogen en dan kijken wat een witte dry-brush op het beton oplevert. Als het moet, kan de boel altijd nog opnieuw in de verf gezet worden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #303 Gepost op: 7 juni 2020, 21:31:16 »
Het perron tussen spoor 1 en 2 is droog en het overtollige zand is er af gezogen.
Vandaag een puzzeltje gemaakt en in de verf gezet.




En zo is het 2e oversteekpunt in elkaar gepuzzeld.




Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #304 Gepost op: 7 juni 2020, 21:49:04 »
Dat heb je mooi inelkaar gepuzzeld!
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb ook nog wel eens zandkleurig grof schuurpapier gebruikt als perronbekleding.


...of als en als dakbedekking.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #305 Gepost op: 8 juni 2020, 17:20:15 »
Bedankt, Wim

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb ook nog wel eens zandkleurig grof schuurpapier gebruikt als perronbekleding.
(…)...of als en als dakbedekking.

De mosterd is ruim op tijd voor de volgende maaltijd, hoor! :) (voor die van mij of voor iemand anders op het Forum)
Overigens heb ik schuurpapier wel overwogen, maar met dit zand strooien sluit de boel mooi aan op de perronranden, die toch niet helemaal recht zijn.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #306 Gepost op: 9 juni 2020, 23:24:50 »
Ondertussen verder met het betonnen perron.
Ik kreeg deze niet mooi lichter gedry-brushed. Ik heb, terwijl de verf nog niet helemaal droog was, er een schuurpapiertje er overheen gehaald. Daarna was het 'beton' acceptabel, wat mij betreft, en kan het hekwerk worden neergezet,




Het is een hergebruikt hek, deels blauw en deels groen. De groene gaat nog in de blauwe verf.
Terwijl dat ligt te drogen, maar eens begonnen met de ballast. Voor een deel het bekende recept:de droge ballast strooien en goed verdelen met een kwastje, daarna verdunde houtlijm er over.




Maar deze methode werkt niet bij de ontkoppelaars en de wissels: die houtlijm kruipt dan ook tussen het mechaniek, en dat gaat dan vast zitten (ervaring). Daar werk ik andersom: eerst de (behang)lijm op de ondergrond en dan de ballast er in strooien. Maar dat gaat makkelijker als het andere deel eerst droog is....

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #307 Gepost op: 10 juni 2020, 10:30:04 »
Ziet er mooi uit; met name het wegwerken van de aandrijving van die ontkoppelrail heb je netjes opgelost.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #308 Gepost op: 12 juni 2020, 19:22:17 »
Bedankt, Wim,

Ik heb me inderdaad nogal wat moeite getroost om die magneetspoelen weg te werken :)

Ondertussen is ook het werk tussen de rails aardig aan het vorderen. In het zuidelijke deel ligt de ballast tussen de bielzen en ligt er ook zand tussen de sporen waar de rangeerder veilig kan lopen.
Dat is allemaal voldoende om de passagiersdienst met korte treinen te hervatten. De rezigers staan en zitten er losjes bij.






Het is allemaal net aangelegd, maar ter zijner tijd zal er hier en daar wel wat gras en zo gaan groeien....

Aan de noordkant wordt nog gewerkt aan de infrastructuur. Hier komt een diesel tankstation. Daarvoor zijn de betonnen vloeren in de maak en ligt ook de ondergrond voor het zandpad er net.






Maar weer eens betonverf gaan mengen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #309 Gepost op: 13 juni 2020, 11:50:14 »
Ik zit de foto's nog eens even terug te kijken en de perrons zijn mooi strak opgedroogd Rob en die houten perronranden zijn geniaal opgelost. Knap werk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #310 Gepost op: 14 juni 2020, 20:16:48 »
Dank voor de veren, Pierre.

Ondertussen vond ik in mijn bak met afbraak stations- en straatverlichting nog twee vakwerk masten met lamp. Een er van kreeg ik vrij snel weer werkend en die past mooi in het driehoekje aan de noordkant van het station.




En zo begint dit, tot voor kort verloren, hoekje best aardig te worden. Dus maar verder.
Het stootblok bij de goederenloods is afgemaakt, en dan kan er weer wat gestrooid worden.






Eerst alles maar eens laten drogen, dan de stofzuiger er over en hier en daar misschien nog wat bijwerken. Met name zand en grind op de bielzen gaat er af (behalve bij dat stootblok, dan).

Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #311 Gepost op: 16 juni 2020, 22:40:02 »
Ik kwam aan de gietbomen van een brandstofopslag nog een dieselpomp en een afdakje tegen. Maar even in elkaar geplakt en los neergezet.




Ondertussen is de bodem aan de gehele noordkant van station Grauberg 2.0 bedekt. Het is maar een klein hoekje bij de goederenloods, al met al.




Nog een paar sfeerfoto's








Hier worden de constructies (waterkraan, opslagtank, pomp, hutjes) binnenkort nog wat grweatherd. En dan is dit deel redelijk klaar.
Dat geldt overigens niet voor de zuidkant van het station.




Hier moet met name nog het seinhuis op een fundament komen en dan een paadje er heen. Als dat er staat kan ik bedenken wat er allemaal met de rest gaat gebeuren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #312 Gepost op: 17 juni 2020, 09:28:59 »
Dat is een heel knap hoekje geworden Rob. Mooi. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #313 Gepost op: 17 juni 2020, 12:10:05 »
Verloren hoekjes geven altijd weer een extra boost aan inspiratie, zo krijg je toch weer iets wat dan op andere banen niet te zien is.
Ziet er heel geloofwaardig uit. Top hoek.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #314 Gepost op: 17 juni 2020, 21:56:19 »
Pierre, Tom,

dank voor de mooie woorden.

Verloren hoekjes geven altijd weer een extra boost aan inspiratie, zo krijg je toch weer iets wat dan op andere banen niet te zien is.
Dat klopt inderdaad, Tom. Ik zat eerst een beetje in mijn maag met dit hoekje en zo gaandeweg begint het te groeien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #315 Gepost op: 20 juni 2020, 18:54:12 »
Ondertussen wordt de zuidelijke zijde van het station heringericht.
Maar terwijl dat gebeurt, ben ik ook alvast begonnen om het seinhuis dat hier komt te staan van wat kleur te voorzien.




Op zich zit het seinhuis goed in elkaar. Maar alles heeft natuurlijk een plasticglans, er zitten wat lijmvlekken en om een of andere redenn heeft Faller besloten er 3 kleuren kozijnen in te zetten: groen, grijs en bruin.

Dus eerst maar eens de voegen proberen te laten vollopen, de betonnen delen en het dak grijs, en alle kozijnen groen. Ook de trap en balustrade krijgt kleur.




Dat is al wat beter. Om een of andere reden komen de voegen niet uit de verf...

Dan eerst maar de bakstenen wat op kleur brengen, ook de dakgoten groen en het vakwerk weer goed bruin.




Nu eerst goed laten drogen, dan nog een keer voegen (misschien iets minder verdund dit keer) en dan nog wat donkere accenten als vervuiling...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #316 Gepost op: 25 juni 2020, 22:14:15 »
Ondanks de hitte is de werkploeg gearriveerd om aan de zuidzijde van station Grauberg grondwerk te doen en de rail te ballasten.




Ondertussen is ook het seinhuis wat aan het verweren. Dat gaat zo snel, dat het "vuil" nog niet helemaal is opgedroogd toen deze foto's werden genomen :)






Alles is nu klaar voor het bedekken van de overgebleven kale grond....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #317 Gepost op: 26 juni 2020, 01:53:49 »
Je bent aardig opgeschoten.
Mooi werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #318 Gepost op: 8 juli 2020, 19:19:56 »
En druilerige vrij woensdagmiddag. Tijd om de zuidzijde van het station te bestrooien.




Een paadje en oversteekplaats voor de seinwachter.


^ Gôh, misschien dat lichtgrijze draadje in de mast eens een kleurtje geven :)


Even laten aandrogen, dan stofzuigen. Het spoor kan weer worden vrijgegeven.




Daarmee is station Grauberg voorbij het afwerkingsniveau van voor de verbouwing.
Maar nog niet klaar....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #319 Gepost op: 9 juli 2020, 23:22:56 »
Tsja, het formaat van de deur van het stationsgebouw....




Ik ben maar gewoon wat gaan zagen en snijden... Beetje compromis zoekend van de verhoudingen van het gebouw en een deur die groot genoeg is.




Die deur zit volop in het zicht met reizigers op het perron, dus dat kon ik niet negeren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #320 Gepost op: 10 juli 2020, 09:54:41 »
Beter Rob. Veel beter. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #321 Gepost op: 15 juli 2020, 19:12:26 »
Bedankt Pierre.

Ondertussen is het verweren van de stationsgebouwen verder opgepakt...
Of, zoals @SuperSylvester aangeeft: tijd om B te zeggen.
Dak aangepakt, gevels geverfd en gewashed en dan wordt 't al wat.








Ook de tankplaats heeft wat kleur gekregen.



Nu kan ik met een gerust hart verder met het materieel verouderen  ;) (totdat er gasten over de huizenrij of over de 'voetjes' gaan miepen  :P )

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #322 Gepost op: 15 juli 2020, 19:16:15 »

 Wat hebben we toch fantastische bouwers op dit forum
 Petje af.

   Groet Cor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #323 Gepost op: 15 juli 2020, 20:34:01 »
Mooi werk weer Rob en in een razend tempo. Goed man.  ;)

(En miepen over voetjes ach ... mij hoor je niet) :-X
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #324 Gepost op: 15 juli 2020, 23:19:50 »
Ik zie geen voetjes  ;D maar het maakt het wel veel realistischer zo. Die 'B' was maar een grapje hè  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands