Auteur Topic: Bad Ahrbach im Ahrtal. Pas op !!! Schokkende beelden  (gelezen 180529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #425 Gepost op: 15 november 2017, 10:02:02 »
Ziet er goed uit Tom. Mooie rots-structuren.
Ik vind alleen de rotswand tussen de beide rechte sporen wel net iets te mooi passen. Dat ziet er wat onnatuurlijk uit, vind ik.
Misschien de rotswand voor de wijnranken verder laten uitsteken? ik kan me zelfs voortellen dat er een korte tunnel is uitgehouwen in at uitstekende brok berg/ rots.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #426 Gepost op: 15 november 2017, 10:44:17 »
Je bent toch weer lekker bezig Tom. Knap werk! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #427 Gepost op: 15 november 2017, 11:37:24 »
Ziet er goed uit Tom. Mooie rots-structuren.
Ik vind alleen de rotswand tussen de beide rechte sporen wel net iets te mooi passen. Dat ziet er wat onnatuurlijk uit, vind ik.
Misschien de rotswand voor de wijnranken verder laten uitsteken? ik kan me zelfs voortellen dat er een korte tunnel is uitgehouwen in at uitstekende brok berg/ rots.
Rob

Zit er zelf ook een beetje mee, is nog niet naar mijn zin, eerste gedacht was een keermuur maar die wordt wel erg hoog.
Beetje zitten knoeien met Paint, is niet zo mijn ding maar misschien dat je zoiets bedoelt.



Ga er vandaag nog maar eens goed naar kijken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #428 Gepost op: 15 november 2017, 13:28:17 »
Hoi Tom,
Inderdaad, zoiets. Nog een klein bultje er op en dan heb je'm, denk ik.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #429 Gepost op: 15 november 2017, 13:54:00 »
Ik kan even geen foto vinden van een voorbeeld.
Maar de (echt korte) tunnel is een soort natuurlijke steunbeer. En dan heb je meteen een stevige hoek voor een portaal en een hoge steunmuur.
(Dat kun je eventueel alleen maar aan een kant doen: aan de andere kant is dan een stevige rotswwand)

Schetsje:




Die steunmuur kan nog wel hoger dan in de schets.

Succes!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #430 Gepost op: 15 november 2017, 14:37:49 »
Rob, ik zat ook aan zoiets dergelijks te denken, moet alleen kijken of die steunmuur wel gaat lukken want het is er krappies aan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #431 Gepost op: 15 november 2017, 15:18:14 »
Ik geloof dat dit er inderdaad wat natuurlijker gaat uitzien.


Nog een monumentaal tunnelportaal en je bent spekkoper!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #432 Gepost op: 15 november 2017, 15:55:50 »
@Wim Corduwener , die vind ik wel erg mooi maar te dominerend voor mijn baantje.

Heb even een kleine proefopstelling gemaakt, zou zo wel mogelijk zijn en een wat kortere steunmuur.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #433 Gepost op: 15 november 2017, 16:13:38 »
@Wim Corduwener , die vind ik wel erg mooi maar te dominerend voor mijn baantje.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Wat ik wel een beetje heb met dit soort tunnel/berg-constructies is dat er wel een beetje volume aan berg bovenop zo'n tunnel moet komen, anders is er volgens mij geen reden om daar een tunnel te maken en hadden ze het spul beter kunnen opblazen. Toch?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #434 Gepost op: 15 november 2017, 19:56:35 »
Wat ik wel een beetje heb met dit soort tunnel/berg-constructies is dat er wel een beetje volume aan berg bovenop zo'n tunnel moet komen, anders is er volgens mij geen reden om daar een tunnel te maken en hadden ze het spul beter kunnen opblazen. Toch?
Dat is vaak zo, maar juist deze korte tunnels  met weinig berg er boven zie je wel langs (steile) hellingen. Ze moeten de rest van de berg een beetje tegenhouden. Als je dan alles opblaast krijg je de rest van de berg over je heen.

En Tom, ik zou 'm nog ietsjes naar voren halen (of toch iets langer). Ongeveer tot waar je de wapening ziet. En dan een steunmuur voor het eerste stukje scheve rotswand.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #435 Gepost op: 15 november 2017, 20:31:13 »
Nog even op zoek gegaan naar wat voorbeelden...

Eentje met wijnranken (maar geen spoor meer):




En een andere, waar hakken blijkbaar  toch makkelijker was dan opblazen




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #436 Gepost op: 15 november 2017, 20:59:06 »
Die laatste vind ik echt top.

Hier ga ik mee verder, komen nog wat rotsblokken aan en verder alles afsmeren met gips, zelfs de tunnelbinnenwand.
Heb wel moeten hakken en zagen, het viel gelukkig mee. Geen dynamiet aan te pas gekomen, alleen spierkracht  :D

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #437 Gepost op: 15 november 2017, 21:04:01 »
Tom, ik volg het met belangstelling.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #438 Gepost op: 15 november 2017, 21:31:54 »
De naam is ook leuk.
"das Loch in der Teufelsmauer"
Dan heb je wel een kapelletje in de buurt nodig  :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #439 Gepost op: 16 november 2017, 23:15:03 »
Vandaag verder gebouwd aan het uitstekend stuk berg, als inspiratiebron heb ik "das Loch in der Teufelsmauer"  gebruikt.

Bron www.sagen.at



Het portaal heb ik iets anders gemaakt en ook komen er geen losse keien boven op.

Beide kanten is nu een tunnelportaal geplaatst en de binnenwand is met gips behandeld.
Denk niet dat er in zo'n kort tunneltje dure binnenwanden worden gemetseld.





Het tunnelportaal staat wel recht alleen de camera stond scheef.



Rail ook alvast van ballast voorzien, kleur komt niet goed over, flits ging automatisch aan.



Vervolgens verder met de bergwand, dacht er nog even aan om er gelijk maar een voliere van te maken maar volgens mijn ega gaat dat op den duur stinken.



Over het gaas komt dan een laag keukenpapier, is toch net wat steviger dan wc-papier.
Keukenrol heeft ook mooie geperforeerde velletjes welke dan weer worden ingesmeerd met verdunde houtlijm.
Ook hier komen later weer rotsblokken, vooraf alvast wat stukken afvalschuim er op geplakt. Dat wordt dan weer lekker kliederen met mijn roodband.



Hier nog even belicht met extra een halogeenlampje.





De tunnelportalen en steunmuren hebben alleen nog maar een laag sterk verdunde zwarte verf gehad, andere kleuren komen er nog op.
Straks eens kijken of er al wat uitgehard is, als ik dan nog energie heb dan wordt het de rest van de avond smeren met roodbandgips.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #440 Gepost op: 17 november 2017, 09:23:53 »
Dat geklieder met gips gaat je goed af Tom. Je maakt er prachtige dingen mee. Top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #441 Gepost op: 19 november 2017, 17:29:43 »
Bezig geweest met nog meer gips en verf, ook even kijken hoe het straks er uit gaat zien met wat groenwerk.
Komende weken kijken hoe ik de linkerkant ga opvullen, heb nog geen enkel idee maar meestal komen de ideeën vanzelf tijdens het bouwen.
Wil daar wel een bergwand maken wat gedeeltelijk afneembaar is, listig hoekje waar ook nog weleens een ingreep moet plaats vinden en dan kan je er maar beter een gedeeltelijk demonteerbare bergwand voor maken.

Aan de voorkant is het al aardig op dreef, er komt nog een stuk rivier langs te lopen, daarom kan ik aan de onderkant niet verder maar das nie errug, komt vanzelf wel aan de orde. Eerst moeten de wijnranken op de terrassen komen dan pas kan ik verder aan de voorkant met het stukje rivier, armen zijn anders niet lang genoeg.






ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #442 Gepost op: 19 november 2017, 18:13:05 »
Ik vind 'm mooi zo, Tom. Nu ziet het er uit alsof de berg er was voordat het spoor werd gelegd. Al was dat hier andersom....
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #443 Gepost op: 26 november 2017, 21:39:21 »
Deze week niet echt veel gedaan, nou ja, wel een klein scheurtje in een linker armspier opgelopen.
Kan er ook wel weer bij.
Voorlopig tijdje kalme dienst, bouwdoosje van een bouwkeet tevoorschijn gehaald, beetje geweatherd, de omgeving alvast wat fijne turf op gemept en morgen kijken wat er overblijft als de stofzuiger er overheen gaat.
Daarna verder de bodemplaat van de keet wegwerken want die wil ik niet meer zien en de omgeving verder aankleden met wat bomen en struiken.





Morgen wel eerst even naar de longpoli voor de uitslag van de long-scan, best wel even een dingetje, brrrr.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #444 Gepost op: 27 november 2017, 10:00:28 »
Tom, ik hoop voor je op een goede uitslag.

Wat betreft het schuurtje, ik vind een een zeer fraai model.
Van welk merk is deze?

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #445 Gepost op: 27 november 2017, 19:30:29 »
Man, je hebt bergen verzet! Af en toe rust mag best hoor. Fraai schuurtje trouwens  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #446 Gepost op: 27 november 2017, 19:59:26 »
Tom, ik hoop voor je op een goede uitslag.

Wat betreft het schuurtje, ik vind een een zeer fraai model.
Van welk merk is deze?

Gelukkig viel de uitslag mee, de scan liet zien dat er at te wijde longblaasjes zijn, de oorzaak kan een longontsteking zijn geweest op zer jonge leeftijd. Het zal wel, heb nu pilletjes die zeker het hoesten gaan onderdrukken en daar ben ik wel blij mee want dan kunnen we weer eens lekker uit eten gaan zonder dat de mensen me zitten aan te staren.

Het merk is Vollmer, beetje verf er op en dan lijkt het heel wat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #447 Gepost op: 28 november 2017, 09:34:51 »
Gelukkig dat de schade meevalt Tom. Nu maar hopen dat de medicatie tegen het hoesten gewoon zijn werk gaat doen en je minder last van de hoest hebt. ;)

Nog even wat over dat (overigens prachtige) schuurtje van je. Waarom heb je die grondplaat er onder gelijmd? Het is toch veel mooier zonder dat afzichtelijke ding. Kan hij er nog af?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #448 Gepost op: 28 november 2017, 14:12:19 »
Grondplaat blijft er onder naar gaat weggewerkt worden.
Vind het makkelijker zo, plak dan eerst schilderstape als ondergrond, dan de boel met grondplaat er op en verder met strooispul camoufleren. Zo is het later altijd weer te demonteren zonder breuk of schade.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #449 Gepost op: 28 november 2017, 15:55:30 »

Foto: Tom
Een mooie trapsgewijze invulling van je baan en goed idee ook om op de voorgrond een riviertje te laten lopen. Ik verwacht dat die rotspartijen nog wel zal worden opgevuld met groen en struikgewas, maar komt er (ter onderbreking en opvulling van dat baanvak) nog iets van een baanwachtershuisje of komt daar die bouwkeet te staan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)